Hästen knäpper av = blir mer ridbar???

cela

Trådstartare
Dagens ridpass förflöt till en början ungefär som vanligt, bortsett från att jag själv var (efter att ha filmat oss) mer medveten om och därmed fokuserad på att försöka höja och hålla ihop mina händer bättre, och att försöka låta bli att förböja och "lossa" honom i högersidan, vilket jag gärna gör. Pållen har en högst ordinär trav och blir gärna för framstupa i formen. Tränar mkt tempoväxlingar, halvhalter. Försöker så gott vi kan med öppna o sluta. Öppna längs långsidan brukar dock kärva en hel del, kommer ur volten och försöker hålla framdelen kvar ngt innanför men pållen ångar mest på och tycker det är alllmänt jobbigt.
Helt plötsligt inträffar följande:
Han blir högre i formen men det känns som att han knäpper av, ja det är kanske inte så bra, MEN kan någon förklara varför han samtidigt blir 100% fokuserad, lyssnar jättebra, helt enkelt känns otroligt ridbar, vi får till och med till något som åtminstone Liknar en sluta i galopp på diagonalen!! Öppna längs långsidan= inga problem. (alltså nu menar jag med mina mått mätt) Kruxet är ju då att han känns lite avknäppt och även ngt kortare i traven. Galoppen känns dock bättre, rundare lite korare språng. Jag fattar ingenting:confused: Råd snälla någon! Kan man jobba honom i denna form för att få till rörelserna och samtidigt försöka ur detta rida fram honom till en bättre form ( fram m näsan, mer gång)? Hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för åsikter kring detta!

Sv: Hästen knäpper av = blir mer ridbar???

men var pålle avknäppt. Det kanske bara var lite mer samling och självbärande. Det låter som om det kan vara så att pålle hänger i handen i början av passet.

Fast det är ju inte så att han hänger i handen innan heller, bara att jag skulle önska lite högre form, vilket jag iofs då fick sedan, och som sagt kändes väldigt trevlig (fokuserad, svarade mycket bättre på alla hjälper etc) bortsett från att näsan kryper in för mkt. Blir inte klok på detta...Gör det kanske inget om han kryper in för mkt? rida honom så tillfälligt alltså, det känns ju onekligen som att jag kommer åt honom mkt bättre i sidvärtsrörelser etc.?

Detta var en mkt intressant tråd.Men när jag läser tycker jag inte det låter som han helt och hållet knäppte av. Låter mera som en högre och bärigare form, fast näsan var några cm för mkt in......? Lr är det bara jag som tycker att det låter så?

Jag har själv haft liknande problem. Fört, när jag köpte min häst, så knäppte han av, tog inget stöd, och bakbenen var på andra sidan manegen. La ner och red fram, under lång tid. Fick efter mkt jobb och slit en mkt fin "unghäst-form". När han sedan var stadig där, började vi plocka upp honom. Det gick lika bra. För ca ett halvår sedan tyckte min tränare att nu skulle han upp "sista" snäppet, då han blivit så mkt starkare och självbärig i den form vi var i. Var mkt svårt att få upp honom ett snäpp till. Han blev kort och stötig. I slutet av ett träningspass hände ngt liknande som det du skrev om. Han höjde sig, kändes som minsta mini-hjälp var överflödig, då jag bara behövde "tänka" en hjälp, för att han skulle utföra den rörelse jag bad om. Men samtidigt fick jag en känsla av att han bara knäppte av, då traven blev kortare, och steget aningens stötigt och otacktmässigt. Tränaren studerade oss en stund, sen sa han bara: Släpp fram nosen två-tre centimeter. Och då kom traven, bakbenen, kändes som om han skulle sväva iväg, lr börja flyga när som helst.
Frågade tränaren efter passet om detta, att jag hade haft en känsla av att han först bara knäppt av helt och hållet. Men tränare sa att det hade han inte gjort. Han var fin, och hade inte släppt all bakbensaktivitet, så som jag hade känt det. Men det berode på att jag hållt inne näsan de där få centrimetrarna. När jag släppte dom, orkade han trava och galoppera både samlat och ökat, i den höga formen.

Prova att ha ngn med dig när du rider nästa gång. Se om samma sak händer. Fråga då åskådaren hur det ser ut. Prova att släppa fram ngn/ngra centimetrar. Han förlorar ju inte sin höga form för det.
Jag tror att denna ändring/förbättring skett pga att du varit så nga med din handställning. Det gjör det så mkt lättare för hästen.
Själv har jag problem för eftergift. Blir lätt lite stumm. Känns som att om jag släpper/ger eftergift tappar vi allt. Men det är ju helt fel. När jag ger eftegift, så blir ju allt så mkt bättre. Så det tränar jag som en tok på nu.

Lycka till!

(Detta var mest svammel ser jag nu, när jag läst igenom det. Hoppas att det inte gör ngt, men kände att denna tråd var intressant, och kände igen mej själv och hästen en hel del).

Tack så jättemycket för svar!:bow:Skönt att någon annan kände igen detta! Just att han blev så otroligt mer lyhörd för mina hjälper kändes som sagt väldigt bra. Nu gäller det väl att rida ur detta och få honom att ta ngt mer stöd i bettet igen och komma fram ngr cm. (Kanske tar lite tid att "få fram" honom då jag under ridpasset alltså inte har ngt i handen, när jag ger honom handen söker han sig inte framåt utan går kvar m näsan för långt in o glapp uppstår, men som sagt kanske bara att traggla på upprepade gånger och samtidigt rida på lite mer framåt?) Tyvärr har han en högst medelmåttig trav, så någon svävtur lär jag inte få hur vi än bär oss åt :) Men förhoppningsvis borde det ju ändå gå att utveckla traven med hänsyn till hans (och min:)) kapacitet.
Tack återigen, jättebra att få läsa om ngn annans erfarenheter i samma fråga!

jag upplevde något liknande med min gamla häst. att hon tappade lite sug framåt och att hon knappt tog stöd, men samtidigt blev otroligt lätt att flytta åt alla håll och kanter? och att hon kunde trava och galoppera hur långsamt som helst utan att takten gick förlorad?

Tack så jättemycket för svar!:bow:Skönt att någon annan kände igen detta! Just att han blev så otroligt mer lyhörd för mina hjälper kändes som sagt väldigt bra. Nu gäller det väl att rida ur detta och få honom att ta ngt mer stöd i bettet igen och komma fram ngr cm. (Kanske tar lite tid att "få fram" honom då jag under ridpasset alltså inte har ngt i handen, när jag ger honom handen söker han sig inte framåt utan går kvar m näsan för långt in o glapp uppstår, men som sagt kanske bara att traggla på upprepade gånger och samtidigt rida på lite mer framåt?) Tyvärr har han en högst medelmåttig trav, så någon svävtur lär jag inte få hur vi än bär oss åt :) Men förhoppningsvis borde det ju ändå gå att utveckla traven med hänsyn till hans (och min:)) kapacitet.
Tack återigen, jättebra att få läsa om ngn annans erfarenheter i samma fråga!

Exakt så ädr var min just då jag köpt honom. Hur jag än bar mej åt, så gick han kvar med näsan där han hade den. Han hade blivit helt felriden. För honom var det rätt form. Han hade aldrig fått en mjuk och stadig hand att ta stöd på, och aldrig blivit riden med sätet. Som jag skrev så löste vi det men låg unghästform, och han fick gå lite mera fram.
Traggla på du. Fortsätt med den fina handen du jobbar på. Rid med sätet. Håll om honom mjukt, utan att driva. Rama in honom, och lägg försiktigt fram handen en liten liten bit. Går han fortare, lr tappar takten, massvis med förhållningar, och börja om. Visst får han gå fram, tror att han kanske inte är starkt nog för den höga formen, i samlad trav, men han ska inte bli springig, utan han ska bara länga steget, och forts vara tacktmässig. Du kan även ta små ledande tygeltag för att han ska ta stöd, det får jag göra, och utan att han får en lägre fom då.

Jag är så himla dålig på att förklara med ord, vad som funkade för mej, men jag hoppas du förstår min beskrivning, fast den är luddig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår precis vad du menar:) Idag när han kom till sin "avknäppta" form och jag gav honom handen så fick jag faktiskt lite mer stöd, det kommer några steg i taget när jag sitter till å rider lite mer med sätet. Jag skulle vilja behålla den lyhördhet och mjukhet som jag upplever att han får i denna form, men samtidigt få fram traven ytterligare. Men det känns faktiskt som att det kommer att funka med lite jobb. Jag har ridit honom mer fram, (lite mer unghäst form) ganska länge, så det känns nog som att det är dags att ställa lite mer krav. ( vill dock tilläga att han ej är unghäst utan 17 år och fd hopphäst, han har nog mer styrka än vad jag tror, det är nog jag själv som är lite för klen :rofl:)

Jag förstår precis vad du menar:) Idag när han kom till sin "avknäppta" form och jag gav honom handen så fick jag faktiskt lite mer stöd, det kommer några steg i taget när jag sitter till å rider lite mer med sätet. Jag skulle vilja behålla den lyhördhet och mjukhet som jag upplever att han får i denna form, men samtidigt få fram traven ytterligare. Men det känns faktiskt som att det kommer att funka med lite jobb. Jag har ridit honom mer fram, (lite mer unghäst form) ganska länge, så det känns nog som att det är dags att ställa lite mer krav. ( vill dock tilläga att han ej är unghäst utan 17 år och fd hopphäst, han har nog mer styrka än vad jag tror, det är nog jag själv som är lite för klen :rofl:)

Låter som ni är på god väg att få till det jätte bra:)
Bara att fortsätta, och vara glad för de steg man får i början. När du fått stödet, så kommer traven komma automatiskt, med hjälp av dina mjuka stadiga hand, och din mjuka, men inramande sits.
Det är joobigt ibland, jag vet. Tog lååångt tid för mej och kusen, då han blivit riden så knasigt innan (import-häst).
Visst har han säkert styrkan. Men kanske det nu handlar om andra muskler, som ska användas mer/mindre, än vad han tidigare gjort. Är du en omställning för en hopphäst, att gå dressyr, fast de flesta hopphästar även är fina dressyrare.

Lycka till! Vore jätte skoj att få uppdateringar om hur det går för er. Kommer säkerligen bli jätte bra, med lite arbete och envishet.

Återkommer m uppdatering så småningom, har en filmtråd under dressyrgnägg, där han går i "sin vanliga" form, kommentera gärna om du har lust. Men som sagt, är själv väldigt nyfiken på att filma honom NU, för att se och jämföra. Svårt att vara sin egen tränare...:)

Tror inte alls din häst knäppte av utan tvärtom. Hästen bar sig nog bättre och i och med att bärkraften blir större blir ju steglängden lite kortare. Rundare i galoppen tyder på samma sak. Du fick nog hästen med dig mera än du fått tidigare. Så ska det kännas när hästen jobbar med dig. Njut!

Jag tycker det låter skumt att du tror hästen knäpper av för då gör den troligen det. Om den gick med bra ryggverksamhet och energi framåt och samtidigt lyhörd så kan jag inte förstå hjuir du skulle kunna beskriva det som "avknäppt"

Alltså är nog risken att den är just avknäppt och bara drar ner tempot och aktionen till något som känns "bekvämt" för er båda:cool:
Sen lullar den fram där lagom engagerad.

Fråga din tränare eller annan duktig person som kan se er eller be nån filma..

jag beskriver hästen som avknäppt pga av att jag upplever att näsan kommer in för mkt, och att han inte riktigt tar stöd på bettet. Däremot skulle jag beskriva honom som mycket mer engagerad i övrigt.

Håller med... en häst som känns avknäppt är ofta det. att han helt plöttsligt gick att flytta m.m. kan ju bero på att han just hade knäppt av= behövde inte jobba lika mycket!!! Bra stöd på betttet är a och o.

Såg en häst på ett träningspass som "knäppte av". Så snart ryttaren hade lyckats såga ihop hästen till att knäppa (säger ABSOLUT inte att du gjorde så utan bara vad som hände i detta fall) gick hästen helt plötsligt att böja och flytta hur bra som hällst och sprang frammåt med bra motor (pga långa sporrar på ryttaren). Men när jag satte mig upp på hästen (jag är ingen stjärn ryttare men har ridit hästen förut) satt den tok fast i vänster sida (alltså 1min efter att den andra tjejen ridit) och hängde på den tygeln. När jag, på prov sågade ihop hästen (brukar INTE rida så), gick den helt plöttsligt kanon och gick att böja och ställa åt båda hållen... MEN jag hade inget stöd i handen alls!!! :(

Lita på din egen känsla! En häst ska vara mjuk och avslappnad och ha ett mjukt stöd på bettet...

*hoppas ni förstår trotts att det blev lite babbligt :) *

Men om du inte har kontakten i handen (om hästen går som du beskriver ska den inte ens ha "stöd" utan bara en lätt - men mkt tydlig och känslig - kontakt. ) så är den avknäpppt.

Om den inte vore det skullle du känna vad du har i handen. En häst som är mkt lyhörd och svarar på allt, och som har emn mjuk kontakt med din hand. Känner du inte den kontakten/kommunikationen är den avknäppt och jobbar "lätt" för att den kan fuska.

Jag tror aldrig att du skulle komma på att använda ordet "avknäppt" ens om hästen arbetade rätt. Den känslan är väldigt långt ifrån, om du förstår hur jag menar.

Kan du inte be ngn annan prova?

Men om du inte har kontakten i handen (om hästen går som du beskriver ska den inte ens ha "stöd" utan bara en lätt - men mkt tydlig och känslig - kontakt. ) så är den avknäpppt.

Om den inte vore det skullle du känna vad du har i handen. En häst som är mkt lyhörd och svarar på allt, och som har emn mjuk kontakt med din hand. Känner du inte den kontakten/kommunikationen är den avknäppt och jobbar "lätt" för att den kan fuska.

Jag tror aldrig att du skulle komma på att använda ordet "avknäppt" ens om hästen arbetade rätt. Den känslan är väldigt långt ifrån, om du förstår hur jag menar.

Kan du inte be ngn annan prova?

Det är alltid svårt att beskriva hur man upplever saker och ting. Jag kan dock inte förklara på annat sätt än jag tidigare gjort, kanske är "avknäppt" fel ord att använda, jag vet inte. Jag menar, jag har såklart också upplevt tillfällen på andra hästar där hästen utan tvekan verkligen varit avknäppt, men på denna häst är inte känslan densamma. MEN, nu under våra senaste ridpass känner jag att näsan kommer alltmer fram, och att jag ändå kan behålla hans lyhördhet för mina hjälper.:)

Det har varit lite olika åsikter kring min frågeställning och jag är tacksam för att ha fått ta del av era resonemang.

Men galoppen borde inte bli rundare och mera bärig om hästen knäppt av. snarare tvärtom. Men jag håller med dig om att be någn titta är nog det bästa. Inte lätt att sitta vid datorn och veta när vi inte sett häst och ryttare tillsammans.

Nej precis ingen av oss har ju sett. Men man kan nog upppleva det bättre - även om det inte är det.

Men självklart är det så att ett ord jag aldrig skulle komma på att använda om hästen är lyhörd och igenom kanske nån annan mycket väl kan använda. Så är det ju.

Jag upplevde på förra kusen att det blev lite för mycket för honom mentalt (mycket bättre ju mer välutbildad och starkare den blev dock) när den jobbade bra, och då uppstod spänningar som gjorde formen "kortare" (inte rygglinjen egentligen utan snarare i nacken).
Just i det läget så visst kunde jag påminna hästen att inte krulla ihop sig/gå bakom lod, det fungerade faktiskt ibland när man påminde den, men samtidigt så var det liksom det den var redo att ge. Min tränare tyckte att det var okej att han i det läget blev lodrätt i nosen eller lite innanför eftersom den i övrigt jobbade i en uppbyggande form och bitvis så tog den fram nosen = det blev ändå hyfsat konstruktivt.

Jag tror att det ibland kan vara bra att ta en sak i taget. Vill du lära en häst en övning och inte lyckas med det utan att låta den "fuska" så red ut om det ändå känns som att övningen stärker eller att du kommer få ut något av det iom att hästen lär sig övningen bättre och att du då kommer kunna få fram den igen, är svaret på båda frågor "nej" efter att man testat ett tag, ja då är det bättre att låta bli. Är svaret på någon av frågorna "ja" då kan det vara värt att testa och utvärdera längre fram. Men låt det inte bli en ovana, det låter som att den gör ungefär som min gjorde - blir mentalt spänd iom att det blir jobbigare - kan man undvika att göra en vana av det är det så mycket lättare att få en spänningsfri form i samma övningar vilket ju är målet.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 521
Senast: Lager
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.