Hästen har varken respekt eller förtroende för mig

Kulla123

Trådstartare
Ja ha, Har haft min polla i ett år ungefär och i början har allt gått skit bra..... Sen hände ngt och hon blev rädd vilket gjorde att jag blev rädd och sedan kan ni ju lista ut hur det har gått...:cry:

Skulle i går gå en promenad med henne, bara hon och jag...

Vi kom ca 500m sedan var hom mer i luften, stegrandes hoppandes sparkandes... jag vägrar att flytta mig och hon lugnar ner sig... Mitt hjärta går i 180... Vi forsätter och hon är stressad och kan börja stegra sig utan anledning, det tar ett tag innan jag lugnar ner mig efter varje gång åxå.... Vi kan inte ha det så här... Varje dag är en kamp för att hon inte ska flytta mig...

Jag bestämmer i hagen och på ridbanan men sedan är det kört:cry:

hjälp

Sv: Hästen har varken respekt eller förtroende för mig

Det finns superbra tränare (bla westerntränare, men även andra) som inte bara tränar en i ridningen utan även i hanteringen av hästen. En sån tror jag vore superbra för dig. De lär ut hur man beter sig och vilka övningear som både stärker hästens respekt för dig och tilliten. Vi jobbar jättemycket med våra hästar för att de ska vara som små hundar när man hanterar dem. De vet var gränserna går och jobbar man tillräckligt lär de sig att lita på att om du inte reagerar för nåt så är det ingen fara.

Kan du rida ut på henne då?
Varför reser den sig?

Tack för svaret, jag bör kanske tillägga att jag har två hästar till som jag inte har några sådana problem med. De är som du skrev "som små hundar" inte särskilt små men.... Min "problem häst" är ett sto på 5år. Jag känner mig väldigt maktlös då jag aldrigt haft såna här problem innan... Jag har alltid varit lugn och aldrig blivit nervös med en häst tidigare.
Jag köpte henne bla. för att hon var så snäll och lätthanterlig då jag håller på att rider om min travare och kör/ rider in den andra.
Vilket tar både tid och kraft. Så en inriden/inkörd häst som var snäll och lätthanterlig var vad jag köpte...... hmmm... inte så väldigt inkörd men inriden och snäll i alla fall.

På ridbanan är det mer att hon visar att hon inte ser mig som ledare men gör vad jag ber om. Rida henne ute går bra ibland ibland inte...
Från marken är det illa, hon går gärna över mig.... Vid tömkörning går det bra:confused:

Jag måste blir mer konsekvent, jag vägrar att flytta mig för henne och det vet och accepterar hon. När hon börjar hoppa runt som en tok är hon inte på mig utan runt mig... När vi promenerar får hon inte gå framför mig och försöker hon det får hon backa eller gå i en volt så hon hamnar bakom mig. När hon kastar sig och så är det för att hon ser eller hör ngt och inte ser mig som kapabel att reda ut det....

hej..

Jag har oxå prcis köpt hem ett 4 årigt sto som testar mitt tålamod till tusen, hon har rest sig mot mig, hon har trampat över mig...allt hon kan komma på...ett tag va jag rädd för henne men jag tänkte att så kan man ju inte ha d..
d va bara att gå in i hagen/ridhuset/paddocken o köra enkla "horsemanship grejor.."...flyttade runt henne, både bakdelen & framdelen, backade henne(inte alls populärt...:mad:)longerade henne gjorde halter var o varannat steg..men efter en stund va hon så less..hon stod där o tittade på mig o tuggade...kör en stund varje dag...flyttar henne i boxen på gången, ja överallt, det funkar inte om du är rädd för henne, du bestämmer...o be om hjälp, ja har massor med hästkompisar, o vi hjälper varandra jämt...:banana:
Lycka till!!

Tack, jag ska köra mer ledarskapsövningar med henne...
Hur fungerar det om du är ute, eller om hon hunnit stressa upp sig?

Hej,

Kan det vara så enkelt att det är "lite för mycket hormoner i omlopp just nu".

Har själv lite svårt med ston, (den här årstiden) känns som om enda utvägen många gånger är "väl mycket kompromissande".
Kan tyvärr inte komma med råd, men tycker definitivt att du ska vara "mer än konsekvent".

Lycka till
//m

4-5åringar är ju som tonåringar.
De har då dessutom fått lite styrka o kondition- om de har tränats- då testar många.

Var konsekvent o ha lite överseéende ibland. Det låter som lite kontraorder, men man får inte ta allt som att hästen är elak.
vissa saker är inte OK, men slappna av emellan o skapa inte större motsättningar- gäller i synnerhet med ston.

man måste ge o ta lite- umgås gärna mer med den istället o se till att den får daglig motion.

Hästen har varken respekt eller förtroende för mig
När jag läste din rubrik så tänkte jag:
Har den här människan respekt och förtroende för sig själv?

Jag undrar om du är klar över vad du skickar för signaler och känslor till din häst? Är du en harmonisk, trovärdig människa som genom närvaro och klokhet ger plats för hästarna att bygga ett förtroende till dig och resten av omvärlden? :)

KL

Börja med NH!Min häsyt var oxå lite så när jag köpte henen.men sedan jag började med Nh har allyt blivigt bra!:) så kul!:love: hästen vill ha dig som ledare om du dominerar henne/honom på ett bra sätt!:D en rekomendation är att köpa "Dansa med hästar" av KF Hempfling!den har hjälpt mig enormt!den finns på bla: www.blahasten.se

Lycka till och kram!

Jag kan nog säga att mitt förtroende för mig själv och min kapacitet att hantera denna annars så mjuka och goa häst har sjunkit drastiskt:cry:, med de andra hästarna är jag inte det minsta osäker och känner mig väldigt kapabel att hantera dem... Men jag funderar på om det kan ha att göra med att hon är sto?
Då jag när jag tänker på det alltid haft vallaker och hingstar, men det låter lite sjukt....

I dag stog vi i alla fall i hagen och bara möööös och kelade en lång stund, då kändes det som om det finns hopp även för oss. För en halvtimme sedan pratade jag med min gamla tränare och hon lovade att komma ut och hjälpa oss ett par ggr i veckan den närmsta tiden...
:banana:

Ja ha, Har haft min polla i ett år ungefär och i början har allt gått skit bra..... Sen hände ngt och hon blev rädd vilket gjorde att jag blev rädd och sedan kan ni ju lista ut hur det har gått...:cry:

Jag tror att ni har hamnat i en ond cirkel. Du kan behöva hjälp av någon ryttare som är lite tuffare att vänja henne av med stegringarna. Har du ingen tränare som kan ta henne en månad eller två?

Jag kan nog säga att mitt förtroende för mig själv och min kapacitet att hantera denna annars så mjuka och goa häst har sjunkit drastiskt:cry:, med de andra hästarna är jag inte det minsta osäker och känner mig väldigt kapabel att hantera dem... Men jag funderar på om det kan ha att göra med att hon är sto?

Oh yes... min är precis likadan. Så länge din dam lyckas komma undan med sitt bus och skrämma dig, så länge kommer hon också att fortsätta. Det gäller att sätta gränser, lugnt och sansat. Det är svårt, jag vet, så jag hoppas verkligen att du kan ta hjälp av någon. Då stärks din självkänsla också, så småningom, och du kan börja slappna av och njuta av hästen!

Hejsan, vet precis hur du måste känna dig. Min häst köpte jag innan jul och då jag tittade på henne första gången hos hennes ägare så verkade hon som världens snällaste lilla häst. Åh så bra och smidigt tänkte jag... henne köper jag. Efter ett tag när jag fick hem henne och jag började arbeta med henne så visade hon sina rätta sidor minnsan. Hon stegrar och kickar emot mig ibland så man blir riktigt rädd ibland. Antagligen är det ingen som verkligen har krävt saker av henne utan bara har tyckt att hon har varit söt och snäll. Jag har själv tagit hjälp av en bekant som visade mig arbete på liten volt för att få henne att respektera mig och att få henne att börja arbeta istället för att enbart protestera på min hjälper. Jag har även lärt henne att gå efter mig, att gå undan och att flytta var kroppsdel för sig.

Igår var jag på en clinic med henne hos en som heter Patric Allori. Han förklarade för mig att hon har mycket försvarkänslor i sig och att jag absolut aldrig får använda våld mot henne. Skulle jag göra det så bara slåss hon tillbaka mot mig och kontakten mellan henne och mig bryts. Istället tyckte han att jag skulle använda min röst och kroppspråk för att makera när hon gör fel och berömma henne mycket. Det verkar rätt logiskt, men det är ju svårt att omvända sig själv när man har gjort på ett visst sätt hela sitt hästliv. Det som är viktigt att komma ihåg är nog att en och samma teknik går nog inte hem hos alla hästar, utan de är olika individer som kräver olika slags behandling.

Lycka till med din häst. Hoppas att ni kan styrka er relation. Ps. arbete i rundkorall brukar var ganska så givande på många olika sätt.

Lite uppdatering... I dag tog jag ut henne på ridbanan och det gick väl lite skakigt i början men efter ett tag lugnade JAG...just det... jag, ner mig.. Jag ledde henne runt på alla möjliga konstiga vägar och när jag började kräva mer av henne så började hon trotsa. Jag vände henne ett par gånger och lät henne gå ett par varv på volt (liten volt, hade grimskaft) i båda varven. O se... hon tuggade! Sedan gick det bättre och bättre ju mer mitt självförtroende växte. Hon gick imot mig ett par gånger och hotade lite men såg ganska förvånad ut när jag stod kvar o krävde att hon skulle backa. Hon reste sig inte en enda gång...

Jippie

Å va bra! Ju mer du tränar och visar henne hur lätt det är att vara fökjsam och göra som du säger, desto bättre kommer det gå.

Tack för alla tipps allihopa! Kom gärna med fler.
Jag tror att jag måste köra såna här övningar ganska mycket framöver. Kan man göra det för ofta? Kan hon tröttna om man kör det typ 5ggr i veckan? Tänkte om man kör övningarna varje dag hon ska jobbas innan man gör ngt annat typ tömkör eller rider? Först på ridbanan.. Sen ute i naturen för det är ju där hon stressar upp sig

Anna

Nä kör på:)du behöver ju inte hålla på länge varje gång. Det är ju bra att kolla av så hästen lyssnar på dig innan du gör nåt annat. Jag använder samma hjälper och övningar till varags, så det dyker upp i alla möjliga situationer och funkar bra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 202
Senast: lundsbo
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka