Hästen har varken respekt eller förtroende för mig

Sv: Hästen har varken respekt eller förtroende för mig

I går tog jag ut henne på ridbanan igen...
Vi körde enkla led övningar och flyttade henne åt alla håll och kanter. Efter det satt jag upp och vi började skritta, det gick bra. Sen var det ngt läskigt i ett hörn och hon började kicka och försökte resa sig, jag fick ner henne och låsades inte om att ngt hänt utan fortsatte skritta på mina volter och åttor. Efter ett tag tänkte jag försöka trav i ett par steg (Hon hetsar upp sig otroligt och försöker rusa i traven) och sakta ner, trav i ett par steg och sakta ner. Hon hetsar upp sig och tappar koncentrationen nästan på en gång. Så jag vänder henne ett par gånger från ryggen. Och fortsätter jobba, men nu reagerar hon på minsta ljud och tycker att allt är värt att hoppa omkring för. Jag fortsätter jobba henne i skritt så att hon inte tror att hon ska komma undan för att hon hoppar omkring. och avslutar sedan...

Kommentarer???

Tusen tack

Svårt att lugna en häst som har bestämt sig för att hitta något att vara rädd för. Låter som min 5-åring när hon gått för lite. Går vi ut och klättrar uppför några rejäla backar får hon utlopp för sin energi på ett lugnt sätt och blir bättre.

Ett tips om hon försöker resa sig är att ta tag långt fram på tygeln och lyfta den uppåt bakåt så hästen stängs in på en pyttecirkel. Den måste då korsa bakbenen och kan inte gå nånstans eller resa sig. Får de flesta hästar att ge upp snabbt då de inser att du kan kontrollera om hon kan göra nåt eller inte.

Min häst har haft detta problem med en tidigare Ägare som köpte han när han var 4 år. Var extremt försiktig, hästen (som jag nu äger) har blivit förstörd under de 6 år den förra ägaren hade den. Den är rädd för allt och kan inte åka transport :/ Han blir t.o.m rädd när hans egen mage kurrar. Man kan sähga att han även är rädd för sig själv. Innan hon fick den var den lugn och inte rädd för ngt. Anledningen till att han blivit såhär är att hästen blev rädd i samband med en transport och stegrade sig, då vart hon rädd och då förstärkte hon hästens rädsla. Sen så fortsatte hon att vara osäker med hästen och den är nu oräker med sig själv. Hon försökte ta kontroll över den genom att slå på den när den blev rädd och även när hon skulle lasta. Efter att förra ägaren vart rädd för hästen i 6 år sålde hon den. Men han har blivit mkt bättre sen jag fick den men han kmr nog alltid att vara överdrivet rädd. Det viktigaste är att man inte blir rädd för hästen när den blir rädd och man bör absolut inte vara stressad vid skötsel av hästen, rädda och stressade människor ska inte vara med stressade och rädda hästar. Tålamod är vikigt, gör allt du gör med den till positiva saker. Försök att rätta till det här nu innan beteendet etsar sig fast. Beteer man sig bara rätt så går det att fixa till eller iaf göra det bättre.
Lycka till (:

Hej, blev lite nyfiken när jag läste den här tråden. Jag skulle tro att det är ett av två "problem" eller en kombination av båda. 1. Det kan ju vara så att hon har kommit in i en trotsig period som går över och har kanske lite överskotts energi?, men trotsig eller ej så ska dom ju ändå vara hanterbara. 2. Den största boven när det gäller alla hästhantering enligt mig själv, människans rädsla, nervositet och osäkerhet. Efter att ha haft en arab nu i 4 år sen hon var 2, så har jag blivit vad jag kallar yrkesskadad. Jag är helt oberörd i alla situationer, detta gör att min häst inte är rädd för nått inprincip och vet vem som är ledare.

Det svåra är: hur får jag det förtroendet och respekten? har man etablerat en kontakt som jag utgår från att du har med din häst, vad kan man mer göra. Jag använder mycket rösten när jag hanterar hästar. Så om du inte har det redan så lägg till kommandon när du är ute och går eller rider precis som i tex longering eller tömkörning, befäst dem så dom sitter. Sen är det viktigt hur tillrättar visar jag min häst? gör jag på samma sätt varje gång, hur reagerar jag. det är klart olika på olika hästar men jag tyvker det är bättre att tillrätta visa ordentligt en gång, och då menar jag inte slå hästen, istället för att tjata hål i huvudet med nej nej nej gör inte så. Hästar som reagerar bra på ljud kan man använda rösten och ryta till och stampa i marken, det viktiga är att du får en reaktion och att beteendet upphör, när även detta "kommando" är befäst kan man använda det i utbildningssyfte.

Ex. Jag rider på min häst, hon försöker kanske resa sig eller kicka mot en annan häst. Det är ingen ide att sparka till henne i sidorna, hon är ju en arab som älskar att springa, alltså är det inte en tillrätta visning. Istället så ryter jag till som jag gör i andra olydiga situationer och nyper till henne i mankammen. hon förstår då att beteendet inte är acceptablet.

Så kommandon och lära sig att vara så oberörd eller åtminstone dölja sina känslor hjälper mycket. Hoppas det kan vara till någon hjälp och lycka till.

Tack för tipsen:)
Jag har börjat jobba på det där med att vara oberörd och behålla lugnet... Det går för det mesta bra, jag blir inte så rädd när hon gör något, (dåreagerar jag bara) utan mer när hon låser sig och blir okontaktbar för då vet jag inte hur hon kommer att reagera.
Se vet jag inte hur jag ska reagera när hon "blir rädd" och beter sig illa. När det för det mästa verkar som om hon blir rädd för att ha en anledning att testa mig..:crazy:

Luddigt

Det låter som din häst har mycket stress i kroppen. Både reaktionerna utåt och att hon låser sig och blir okontaktbar. Hur ska du kunna reducera stress och finna harmoni?

Ja, jag vänder mig ju till er för att få tips så har du några får du gärna dela med dig:)

Tack, jag ska köra mer ledarskapsövningar med henne...
Hur fungerar det om du är ute, eller om hon hunnit stressa upp sig?

Är vi ute o hon ser nåt, stannar blåser upp sig o allt, jag låter henne kolla sedan så går vi...d ha jag bestämmt...annars så flyttar jag henne...vi mötte en traktor en gång, på en smal grusväg, som tur va så stannade han o jag kunde gå in på en uppfart..jag vände henne emot traktorn så hon kunde se den..men usch va läskig den va..efteråt så ville hon inte gå...utan hon stirrade bara efter den...då började jag flytta henne, i en volt runt mig...flytta på dig eller så gå vi sa ja, ja har hela dan på mig...till slut vart det skit tråkigt att gå där så då följde hon mig...

Hej allihop!
Jag ringde till hennes gamla tränare och bad om hjälp... Hon är helt underbar (tränaren). Hon kom ut och vi jobbade i ca en timme, hon fick bralla av sig överskottsenergin. Sedan jobbade vi med ledövningar longering mm
Jag har fått tillbaks min häst.. Jag är inte nervös längre och vi har kul ihop igen...

Anna

har du testat kedja någon gång? ett ryck brukar hjälpa...eller longer lina. du står du kvar på samma plats fast hon kommer ingen vart!blir de värre om du har ett spö med dig?? så man kan PETA till lite på de ställen som hon brukar dumma sig! det kommer en dag som man måste visa vem som bestämmer....även om de blir en hård gräns-å jag menar kedja har väl ingen dött av!?eller om hon inte går framåt på vägen gå åt sidan in i skogen sen går du ut en bit därefter!

Jag har fått tillbaks min häst.. Jag är inte nervös längre och vi har kul ihop igen...

Anna

Härligt att höra! Du är verkligen på väg åt rätt håll. Just ston verkar kräva en stabil och tydlig ledare för att acceptera den och nu är du på god väg att bli den ledare hon behöver. Det är bara att fortsätta det goda jobbet så kommer ni bli ett bra par.

Lycka till i fortsättningen!

Ps. ang att jobba med ledarskapsövningar fler dagar i veckan, satsa på att göra det till en daglig rutin. D v s flytta henne i boxen, backa henne på väg till hagen - låt övningarna bli en del av den dagliga hanteringen för då blir dom som mest effektiva! Och du kan inte överhantera hästen för det du gör är att du agerar som en ranghög häst gör i flocken. Ju mer du jobbar med henne ju mindre jobb kommer du behöva göra.

Det finns superbra tränare (bla westerntränare, men även andra) som inte bara tränar en i ridningen utan även i hanteringen av hästen. En sån tror jag vore superbra för dig. De lär ut hur man beter sig och vilka övningear som både stärker hästens respekt för dig och tilliten. Vi jobbar jättemycket med våra hästar för att de ska vara som små hundar när man hanterar dem. De vet var gränserna går och jobbar man tillräckligt lär de sig att lita på att om du inte reagerar för nåt så är det ingen fara.

Finns det några sådana i närheten av mig? (västernorrland) ja skulle nämligen vilja gå på kurs:P

vad bra att du löste problemen! :bow:
Såg att du fick en hel del tips och att det nu går mycket bättre :)

På island (praktiserade där 3 veckor i mars) gör de ofta så att innan de ens sitter upp på hästen har de lydnadsövningar, de longerar i tyglarna. Bara ser till att hästen flyttar sig, låter sig beröras, stannar och ökar när man ber om det.
Kan nog vara bra för alla hästar, särskilt för de som mist respekten för människan. Kanske värt att testa?

Sedan lärde Eyjolfur (stavning? känd islandshästnörd iaf :D) att ledaren är den som flyttar den andres ben.
Dvs går hästen mot dig och du backar tex är hästen ledaren och tvärtom.
Jag själv fick mig en tankeåterställare av detta :)
Jag rider själv främst (och är i grund och botten) "riktiga"/"vanliga" hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 202
Senast: lundsbo
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka