Hästen har blivit aggressiv.

Riley

Trådstartare
Jo, det är så att min ena hästs aggressivitet har gått utöver det acceptabla. Idag har jag inte fått peta på henne; hon har haft öronen tvärbakåt hela dagen, och jag fick inte av henne grimman i boxen eftersom hon vände baken till och hotade att kicka.

Min enkla (?) fråga är då: vad gör jag?
Jag kommer tyvärr inte åt att smälla till henne med ett rep eller någon pisk i boxen, och jag kan genast upplysa om att jag inte tänker gå in och riskera att få två hovar i fejset.


Och lite bakgrundsfakta som säkert kommer efterfrågas: Hästen har alltid varit mer eller mindre människofientligt inställd. Dock har hon enbart vågat ge sig på främmande människor, stallägaren har inga problem med henne och inte heller jag. Förrän idag då, vill säga.
Har alltid accepterat att hon inte uppskattat mänskligt umgänge, men nu när hon börjar attackera har det gått för långt.

Så undanber jag, vänligt (?) och bestämt: svara inte om du inte alls har kunskap utan bara skött om 44 år gamla Brunte på ridskolan i ett år och tycker att "men guuud vad läskigt jag skulle typ sälja hästen på en gång lixxx". Tack. :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Hård skola.
Häst som vänder upp bakdelen och visar bakfötterna får man lära att "gömma rumpan".
Alltid leda med grimskaft. Positionera sig vid sidan, böja hästens hals/nacke genom att dra hästens mule mot dig.
Effektivt att hjälpa till med körpisken på baken.
Gömmer hästen rumpan är allt ok. Om inte så är det hård skola.

Efter ett par matcher brukar hästen veta vad som gäller. Fungerar även i boxen men var försiktig. Noga att vända hästen med mulen mot boxdörren innan du släpper den lös.

Problem Solving 1 & 2, böcker ur WesternHorseman-serien har läsvärda kapitel för att lösa många grundproblem, bla detta.

/P Döben
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Vad skulle hända om du bara stövlade in till hästen? Skulle hon verkligen sparka? Gå raskt in till henne, nära hästen, då får hon inte upp någon kraft om hon skulle sparka och hugg tag i grimman och vänd henne om... eller har hon kickat folk innan?
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Jo, det är så att min ena hästs aggressivitet har gått utöver det acceptabla. Idag har jag inte fått peta på henne; hon har haft öronen tvärbakåt hela dagen, och jag fick inte av henne grimman i boxen eftersom hon vände baken till och hotade att kicka.

Min enkla (?) fråga är då: vad gör jag?
Jag kommer tyvärr inte åt att smälla till henne med ett rep eller någon pisk i boxen, och jag kan genast upplysa om att jag inte tänker gå in och riskera att få två hovar i fejset.


Och lite bakgrundsfakta som säkert kommer efterfrågas: Hästen har alltid varit mer eller mindre människofientligt inställd. Dock har hon enbart vågat ge sig på främmande människor, stallägaren har inga problem med henne och inte heller jag. Förrän idag då, vill säga.
Har alltid accepterat att hon inte uppskattat mänskligt umgänge, men nu när hon börjar attackera har det gått för långt.

Så undanber jag, vänligt (?) och bestämt: svara inte om du inte alls har kunskap utan bara skött om 44 år gamla Brunte på ridskolan i ett år och tycker att "men guuud vad läskigt jag skulle typ sälja hästen på en gång lixxx". Tack. :cool:


Ja, det är inte lätt, men om det blir såpass otäckt som du beskriver så är det inte lätt att ge dig råd som du kan prova. Allt handlar ju om att man ändå måste hantera hästen och för det så måste man närma sig den. Tjuriga hästar som helst stoppar huvudet i ett hörn av boxen, istället för att sticka nosen i grimman, brukar jag vifta mot bakdelen med grimma och grimskaft så att de flyttar undan rumpan och automatiskt hamnar med en snopen nos åt mitt håll. Med ett utryck som "ojdå, hur hamnade jag rättvänd ändå". (Handlar om samma princip som du läst ovan om att gömma rumpan, fast i ligth version). Fast jag har inte varit med om hästar som är hotfulla och hotar att kicka. När det gått så långt då blir jag rådlös. Du kan ju inget göra så att du hamnar inom hästens sparkradie. Så då behöver du ju ta till rep/pisk för att få hästen rättvänd.

Sura miner brukar jag annars mest kommentera med ett nej, direkt, och sedan fortsätta att beröra, med hästen uppbunden, så att jag inte kan komma till skada. Gärna en massage som är mjuk och behaglig, för att få hästen att inse att berörd kommer du att bli och det är faktiskt behagligt.

Eftersom hästen inte brukar bete sig så mot dig så kan man ju fundera över om det faktiskt framkallar obehag att bli berörd. Någon ömhet i skinn eller muskler. När jag fick hem min senaste häst, var just det fallet. Efter behandlig med rätt foder och tvättningar med Hexocil blev han bättre och tyckte sedan att beröring var ok.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Vad skulle hända om du bara stövlade in till hästen? Skulle hon verkligen sparka? Gå raskt in till henne, nära hästen, då får hon inte upp någon kraft om hon skulle sparka och hugg tag i grimman och vänd henne om... eller har hon kickat folk innan?

Skulle jag inte rekommendera.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Är hon brunstig? Har en egen surtant som vid årets sista brunster och vårens första kan vara rent för :devil:!

Går det att lura henne genom att peta på krubban så att den låter och på så sätt få henne att stoppa näsan i den så att du kan komma åt att fånga henne?
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Hård skola.
Häst som vänder upp bakdelen och visar bakfötterna får man lära att "gömma rumpan".
Alltid leda med grimskaft. Positionera sig vid sidan, böja hästens hals/nacke genom att dra hästens mule mot dig.
Effektivt att hjälpa till med körpisken på baken.
Gömmer hästen rumpan är allt ok. Om inte så är det hård skola.

Efter ett par matcher brukar hästen veta vad som gäller. Fungerar även i boxen men var försiktig. Noga att vända hästen med mulen mot boxdörren innan du släpper den lös.

Problem Solving 1 & 2, böcker ur WesternHorseman-serien har läsvärda kapitel för att lösa många grundproblem, bla detta.

/P Döben

Håller fullständigt med ovanstående talare ;)

Miaa
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Låter verkligen inte roligt, en tidsfråga innan någon blir skadad?

NH-träning är väl det bästa rådet, laborera på egen hand om man inte vet är kanske inte tillrådligt. Finns det någon duktig NH-tränare nära dig som du kan ta hjälp av?

Personligen hade jag övervägt att ta bort en häst med så dåliga människorelationer, hästen kan ju inte själv njuta av att vara i "harmoni" med människor om den vidar det beteendet.

Utgår från att kamelen inte har ont någonstans.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Det är inte så att hon är öm av pälsfällning/sättningen då? Eftersom att det är mycket mera aggresivitet nu. Min valack blir aggresiv och hotar när han sätter/tappar pälsen. Det har börjat lite nu så igår började jag med B-vitamin. Dom (2 st) får dela på en liter så brukar det gå över.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Har ni gjort något för att "bygga om" beteendet från början? Jag har ju en egen "surtant" som var direkt farlig från början men här var det kvällskram och morgonkram som gällde från början, handmatning av godsaker lite nu och då, apropå ingenting alls. Kram i hagen, också apropå ingenting alls, och kel men aldrig några hårda ord eller våld. Mycket bus och lek och idag har jag en 21-åring som beter sig som en unghäst, mycket jävulskap men aldrig över gränsen. Hon vänder baken åt mig och hotar varje dag när jag ska lägga på täcket men det är bara praktiskt för då behöver jag inte gå bakom för att rätta till det, och hon skulle inte komma på tanken att göra allvar av hotet.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Vad skulle hända om du bara stövlade in till hästen? Skulle hon verkligen sparka? Gå raskt in till henne, nära hästen, då får hon inte upp någon kraft om hon skulle sparka och hugg tag i grimman och vänd henne om... eller har hon kickat folk innan?

Det kan jag ju inte veta förrän jag provat - vilket jag inte tänker göra.

Till alla andra;

Det jag provat med hittills är att ställa mig i boxdörren, och med hjälp av ett långt grimskaft smälla till henne på baken och jaga bort henne. Ignorerar henne när/om hon vänder huvudet mot mig. Är det rätt gjort, eller ska jag berömma?

Har provat att lägga in en hötuss som jag petar i och även låtsas släppa ner godis i krubban, hon kommer fram men så fort jag rör på mig slänger hon sig in i hörnet och bakbenen börjar steppa.
Hon har inte betett sig såhär vid tidigare pälsbyten/brunst. Inte för att det inte skulle kunna vara en anledning till humörsvängningen, men jag tycker ändå inte att en häst ska vara rent livsfarlig i en så pass "vanlig" situation.

Bygga om beteendet, det beror på hur man ser på det. Jag har alltid försökt hantera och pyssla med henne så mycket som möjligt, dock har hon aldrig gillat att bli kelad med och det har jag respekterat. Vet att den delen av hennes personlighet ligger i generna, så att säga. Men ja, annars har vi försökt vara sociala på en lagom nivå med henne.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Hmm.. löser inte grundproblemet, jag vet... men har du provat att locka med godis?
Bara som en tillfällig lösning...

Själv grundproblemet ska du kanske ta hjälp av någon kunnig tränare för att lösa?? Känns svårt att ta tag i själv....
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Nej, det är lite emot mina principer, att locka med godis. Känns bara som det skulle förvärra det hela, även om det bara är tillfälligt.
Jag ska försöka prata med någon duktig tränare senare, men det verkar tyvärr inte finnas så gott om sådana här i området.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

som några ha kommenterat så är NH--träning alltid bra, hur länge har hon stått i stallet? hon kanske inte trivs. hur mycket grovfoder får hon? kompisens häst var alltid sur och aggresiv för hon fick för lite mat så hon var jämt hungrig stackarn...
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Nej, det är lite emot mina principer, att locka med godis. Känns bara som det skulle förvärra det hela, även om det bara är tillfälligt.

Varför det? Det är väl onödigt att bråka med hästen om man kan lura den med lite godis. Sedan skulle jag haft grimma på hästen i boxen så man kan hugga den snabbt när den står med näsan åt rätt håll.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Hon har grimman på i boxen, vi har inte lyckats få av den än. :smirk:

Och som sagt, jag vill inte använda mig av mutor i form av godis. Det löser kanske problemet för den gången, men jag är av åsikten att det istället kan förvärras till nästa gång.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Det jag provat med hittills är att ställa mig i boxdörren, och med hjälp av ett långt grimskaft smälla till henne på baken och jaga bort henne. Ignorerar henne när/om hon vänder huvudet mot mig. Är det rätt gjort, eller ska jag berömma?

Rätt att "jerka" på henne när hon gör "fel". Bra att berömma henne genom att låta henne vara när hon gör rätt, dvs vänder upp mot dig.

Låter som en surmärr som behöver en smula hård skola och att veta sin plats. Du å andra sidan behöver lite stöd. Finns det ingen som du har förtroende för?

/P Döben
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Och som sagt, jag vill inte använda mig av mutor i form av godis. Det löser kanske problemet för den gången, men jag är av åsikten att det istället kan förvärras till nästa gång.

Nejdå det tror jag inte.

Vet du varför hon är sur? Brunst, fällning, för lite mat, för lite motion? Ont någonstans? Försök ta reda på orsaken.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Ok, då har vi helt enkelt olika åsikter i det ämnet. :)

I och med att den ur hennes synpunkt extremt hatade hovslagaren var här tidigare den dagen, och det blev en del tjafs, så misstänker jag att hela den farsen är anledningen.
Har förvisso inte kunnat motionera henne heller, men där hamnar vi i lite av en ond cirkel. Hon är hovöm, hovis kommer inte åt att sko, hon kan inte motioneras etc.... jag har svårt att tro att det skulle vara hela orsaken, hon är van vid att stå både kortare och längre perioder.

PalteDoben skrev:
Nja, har tidigare försökt ta hjälp av erkänt duktiga människor, men det har bara fungerat för stunden. Jag skulle väl egentligen behöva någon som kan hjälpa till varje dag, men det är ju tyvärr en omöjlighet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
25 580
Senast: IngelaH
·
M
Träning Hej! Tänkte försöka söka lite tips och hjälp då jag själv känner att jag har svårt att få bukt m detta problem. Har sedan 2½ år...
2
Svar
26
· Visningar
6 397
Senast: samurai
·
T
Träning Jag är nybörjare på hästar och vill lära mig så mycket som möjligt! Idag var jag med mitt gudbarn till ridskolan för hon hade...
Svar
9
· Visningar
1 543
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp