Aggressiv häst

Sv: Aggressiv häst

hur tänker du dej framtiden med stoet nu då? är du beredd på att ha med dig spöet kanske resten av din tid med henne (om det vill sig illa)?
om någon annan ska hantera henne kan du då lita på att det används korrekt så att hon inte får stryk för minsta lilla.
jag hade nog låtit min häst få somna in även om den hade haft sina härliga stunder . att aldrig riktigt kunna lita på sin häst till hundra procent är inte en framtid som jag skulle vilja ha för vare sig min eller hästens skull..

Framtiden håller jag på att försöka arbeta ut. Just nu är spöet uner prövotid, det betyder inte att detta är det som hjälper för gott, eller det enda som hjälper för den delen. Vi håller fortfarande på att utveckla vår relation, och jag har hopp om att hon kan bli den hästen som hon är då hon inte känner att hon måste hotas och bitas.
Som jag ser det har hon hamnat i mina händer av en anledning, och även om jag vid några tillfällen övervägt att göra mig av med henne är detta inte ett alternativ just nu. Inom en närmare framtid kommer hon att få flytta hem till en mindre gård då jag och min man hittat rätt, då behöver hon inte hanteras av flera olika människor. Då kanske en ny miljö kan hjälpa att bryta hennes beteende, det vet jag inte ännu. Men jag älskar hästen, trots allt, och vill få fram hästen som jag ser att hon kan vara.
 
Sv: Aggressiv häst

Tack för de berättelserna! Nu fick jag nya idéer :idea:
Jag har provat att ställa upp henne utomhus, men det är samma sak där. När man är nära och pysslar runt henne surnar hon ihop och försöker få bort en m tänderna. Ibland kan hon dock stå och gosa utan att vara minsta sur, det blir bomull för hjärtat. Jag ska testa att ha henne vänd åt "andra hållet" i stallgången och se om det gör nån skillnad. Man vet aldrig.
 
Sv: Aggressiv häst

Oj. blir ett antal att döa då pga ledarskap..

hellre det än att behöva ha med spö i all daglig hantering . hästen har respekt för spöet och inte för ledaren det är ju inte ledarskap och enl. TS så gjorde ju förra ägaren sig av med hästen pga detta.
tyvärr så är ju faktiskt verkligheten så här att många av dessa hästar oftast blir vandringspokaler .hellre avlivning än rundvandring.
 
Sv: Aggressiv häst

Bara för att spöet används betyder inte det att hästen enbart får respekt för spöet, Tror inte hästen tänker ååå det är spöet som bestraffar mig utan att det är människan, I hagen blir dom bitna och sparkade på om dom har för dålig respekt mot en annan häst. Inte får dom respekt bara från bitande och sparkande utan från själva hästen.
 
Sv: Aggressiv häst

Grejen är den att din häst är den ranghögre parten i er relation. I hästarnas värld så finns det bara dominera eller att bli dominerad. Att dominera en häst betyder inte att man andvänder våld. Det betyder att man visar sig värdig ledarskapet. Jag har jobbat och jobbar fortfarande med hästar som har problem med sin männsikor om man ska vända på det, hehe. En häst som är ranglåg ger sig sällan på den ranghögre hästen. Den vet att det inte lönar sig. Vill du bli av med era problem i stallet är den enda vägen att du börjar dominera din häst. Glöm inte bort att det är ett "heltidsarbete".

Men glöm inte bort att lära dig mer om hästarbeetende, det underlättar. Studera hästarna i hagen genemot varandra. Kolla på den ranghögre hästen i hagen och ta det beetende. Det är det enda språket hästarna kan. Läs böcker, kolla noga på filmer. Min förebild är klaus ferdinand Hempfling. Han har många filmer på youtube som är bra att se.

Givetvis så är det inte lätt och det är nog farligt om du försöker dominera din häst. Den är redan ledaren och är aggressiv, det kan bli mycket farligt att börja arbeta med en sådan häst på egen hand om man inte vet hur man ska göra. Eller om man är osäker i sig själv. Jag rekomenderar dig av egen erfarenhet att kontakta någon som kan hjälpa dig. En männsika som jobbar med Nh. Se till att du får en bra "hästviskare" det finns mpånga bra men också många dåliga.

Jag måste berätta för dig för att försökra dig om att det är ett gott råd att kontakta någon till hjälp till dig och din häst. Jag har växt upp med hästar och var från början som vilken hästtjej som hellst och red på ridskola. Men en dag öppnade jag ögonen, såg hästarna för det dom var. Jag kunde se och känna av vissa smärtor som fanns i dem.

Med tiden sökte jag efter något. Jag visste inte vad, men en dag så stog jag med svaret i min hand. Det var hästen själv som var svaret. Männsikor kunde bara ge mig råd. Jag började jobba med min egen häst, hellt lös. Där fanns sanningen framför mig. Hon kan berätta för mig precis hur hon känner inför en männsika ( hon visar det med sitt kroppspråk ). Hästarna känner av om du är nervös eller liknade och reaggerar på detta beteende. Om två nervösa individer möts så blir det kaos.

Hästarna har också lärt mig allt jag kan. De är mitt liv och jag har fått lära mig av mina misstag. Varav dethär vill jag berätta för dig. Jag jobbar på en gård med travhästar en gång i veckan. Jag tog ut en väldigt dominant hingst, han bits och är väldigt stark. Alla i stallet tog honom med kedja. Men jag anväder aldrig någon form av våld genemot hästar. Så jag struntade i kedja. Det första han gjorde var att tränga på i min privata zoon och började bitas. Jag visade direkt mitt ogillade att han var sprang framför och skulle bitas då och då.

Tyvärr hade jag ett normal långt grimskaft och kunde inte jobba på det avstånd som jag behövde. Jag sträkte på ryggen och gav honom en varning ( ingen reaktion ) höjer upp handen i luften ( hingsten ger mig utrymme och glider direkt ner bakom mig ) Men än är det inte helt klart, jag kunde garantera att han skulle försöka ta över igen med ännu mer våld på grund av det korta grimskaftet. OBS. När två starka individer möts och ingen vill ge sig ( bakar undan ) så blir det kamp. Det kan ske om du inte snabbt tar över.

I det här fallet var det för litet utrymme vi kunde inte ge varandra tillräckligt. ( hingstar i frihet jobbar med varandra på avstånd, om ingen visar sig underlägsen, alltså sänker huvudet så blir det kamp ) Jag var inte tillräkligt lyhörd, när jag gjorde en volt och såg inte hans varning. Efter det kommer bett och sedan kamp om det inte blir någon reaktion. Han stegrade sig mot mig och snuddade med hoven på min axel samtidigt som han bet mot mig. Det är precis det här som är fruktansvärt farligt om man jobbar med aggressiva eller dominanta hästar och inte vet hur man ska handera situationen.

Trots att det var stor risk för kamp igen så kunde jag inte ge mig. Jag lät hans attack försvinna ut i luften. Det svårade för oerfarna männsikor är att behålla lugnet i sånna situationer och det förstår man. Men det man måste göra är att behålla sitt lugn. Ha tålamod. Man får aldrig bli arg i detta läget, hade man blivit det hade det kunnat bli katastrof. Hästen fortsätter bara att slåss tills han vinner eller hästen blir rädd över din aggression och vill inte ha kontakt med dig överhuvudtaget. Då kommer hästen att dras ifrån dig och det är inte det vi vill. Efter några sekunder fick jag honom på plats igen bara genom attvisa ogillande och höja handen som innan. Budskapet i min erfarenhet var att om jag hade handlat på ett annat sätt än det jag gjorde så hade jag inte levt idag. Tänk också på att det långa händelse förlopp med hingsten som jag beskriver, bara skett på några sekunder.

Därför om ska man dominera bör man göra det på rätt sätt. Med en aggressiv häst rekomenderar jag att du kontaktar någon erfaren männsika för bästa reslutat och för att undvika kaos. Ta till lära av mina misstag och behåll min erfarenhet som jag fått av hästarna och nyttja det väl om du finner det en dag. Jag önskar dig lycka till i framtiden! Mvh Rebecca Sigillum Millitum Xist, Nh-clinics, sweden
 
Sv: Aggressiv häst

Jag har haft en ponny som man nog skulle kunna kalla aggresiv... Öronen platt bakåtstrukna, "krigsdans" och högg i gallret när man närmade sig boxen. Men som tur var mycket snäll när man väl kommit in i boxen, i alla fall till mig :)
MEN för att hon skulle kunna tygla sitt humör gällde de att hon inte var hungrig, för då kunde minsta småsak leda till ett rejält utbrott...

Haha, låter som mig... Jag blir skitsur när jag e hungrig, så jag har full förståelse för din ponny :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp