Hästen har blivit aggressiv.

Sv: Hästen har blivit aggressiv.

det kan jag verkligen förstå om du ens funderar på att som du uttrycker det smälla till henne med grimskaftet eller en pisk! jag förstår varför hon beter sig som hon gör. förstår du inte att hon visar att något är obehagligt(de gör så där när de har blivit illa behandlade och inte har förtroende för sin ägare, de gör tex aldrig illa sin ledare i hagen!) och då gör du det ännu värre genom att smälla till henne! skäms alltså! jag tycker du borde läsa dansa med hästar och verkligen ta till dig av vad som står där!

det är vi människor som ska lära av hästar inte hästen som ska av oss, lära sig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

:rofl: Jag bara väntade på att det inlägget skulle komma.
Men tack för ditt konstruktiva svar, att du berättar för mig om hennes bakgrund och att hon är rädd för mig. Särskilt som du inte sett hästen och uppenbart inte läst vad jag skrivit. :D

Jag hoppas du är medveten om att en häst kan "göra sådär" av fler orsaker än att de blivit illa behandlade? Har du varit med om tuffa hästar som försöker överta ledarskapet? Ser du skillnad på en rädd häst, och en som utmanar om ledarpositionen? :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

:rofl: Jag bara väntade på att det inlägget skulle komma.
Men tack för ditt konstruktiva svar, att du berättar för mig om hennes bakgrund och att hon är rädd för mig. Särskilt som du inte sett hästen. :D

ursäkta att jag blir arg men istället för att slå till hästen kanske du borde fundera på att bygga upp förtroendet för varandra. och det gör man inte genom att slå eller sparka på varandra. och det är ju du som måste se till att det blir en ändring på det, eftersom din häst redan har sagt ifrån.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Ok, det är din åsikt. Min är att en attackerande häst jagar man bort från sig och markerar att det beteendet inte är okej. Att det sedan inte löser problemet om ledarskap i sin helhet, utan kräver mycket mer arbete, är en annan sak. Skulle aldrig slå en rädd häst. Men en häst som är beredd att anfalla i syfte att visa att det är hon som bestämmer, kräver enligt mig nolltolerans.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

:rofl: Jag bara väntade på att det inlägget skulle komma.
Men tack för ditt konstruktiva svar, att du berättar för mig om hennes bakgrund och att hon är rädd för mig. Särskilt som du inte sett hästen och uppenbart inte läst vad jag skrivit. :D

Jag hoppas du är medveten om att en häst kan "göra sådär" av fler orsaker än att de blivit illa behandlade? Har du varit med om tuffa hästar som försöker överta ledarskapet? Ser du skillnad på en rädd häst, och en som utmanar om ledarpositionen? :smirk:

en häst som redan ser dig som ledare borde inte börja sparka mot dig. iså fall är det du som "säger" att den får vara ledare. jag har en häst som tar varje tillfälle i akt att ta övertaget i fall man släpper det minsta på garden och ledarrollen. så ja jag vet skillnad på när en häst är rädd eller när den försöker sig på något.

du kan ju försöka join-up :). om jag nu får ge tips...och ursäkta att jag blev så upprörd, men det lät som att du hanterade allt med att slå din häst när den gjorde "fel". och självklart har jag ju inte sett hur din häst beter sig men jag utgick bara från texten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Ja, precis som jag sagt. Vad var det då du ville få fram?
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Jag skulle rekommendera kontakt med massör el. likn! Hästen kan ha ont!

Min häst t.ex. har alltid varit sur och sparkat/bitit vid täckes resp. sadelpåläggning. Hon hatar bensnören (för att hon har ont i musklerna som går på insidan av bakbenen), när man spänner täcket fram (ont i bogen), när man spänner sadelgjorden (ont i bukmuskulaturen). Folk har sagt till mig att hon är kittlig eller bara dum och behöver tuktas med piskan. Jag har alltid använt snälla metoder och sadeltränat, men beteendet finns fortfarande kvar. Nu vet jag varför hon alltid gjort så: Hon har haft ont helt enkelt! Trodde att sadeln låg bra när min ridlärare provat ut den åt mig och sade sig vara kunnig:-(. En IR-terapeut fick mig att inse dessa saker...

Just nu har något hänt igen och jag vet inte om pälssättningen är boven, för det började i samband med det, hon fick ont i hela kroppen. Hon bits och sparkas som aldrig förr samt går till attack i hagen:-( om jag ska ta in henne på dan. Vi har för övrigt en bra relation. Hon vet att det är jag som är ledaren, fast hon har svårt att ge mig ledarskapet till 100%, och det kommer jag heller aldrig att få. Men hon vet att jag inte ger mig förräns jag får min vilja igenom, så hon ska bara protestera lite först. Om detta beror på att jag bidragit till saker som gjort ont och hon associerar mig med det, det vet jag inte, men det kan vara så.

I övrigt är hon mkt snäll och kärleksfull. Älskar mys, långa ridturer när ryggen tillåter (helst full galopp;) ), och hon skulle nog aldrig (har aldrig i alla fall) sprungit hem om jag ramlat av el. om hon får för sig att hon vill till kompisarna (då har hon stannat ngr meter bort).

En del är rädda för henne (o då blir hon otrevlig mot de), men är man vänlig och bestämd mot henne och förstår man hennes problematik så är hon i grund och botten en underbar häst:love: !!

Så detta låter i mina öron som om det skulle vara smärtproblematik involverad i din häst?!

Kan även berätta om min andra häst som blivit misshandlad och rusade när man skulle sitta upp (även när man red ibland). Han var bakrädd, rädd för män m.m. Den hästen hade ett kotfel i nacken, vilket nog gjorde hemskt ont och resulterade i en jättespänd nacke. Nu är problemet åtgärdat och vi försöker träna bort rädslan hos honom, en rädsla som jag tror bottnar i tanken att ridning gör ont i kombination med misshandeln (han misshandlades pga att han betedde sig konstigt troligen för att han hade ont).

Lycka till med din häst! Kram från Liebling
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

När jag fick hem min häst i midsommras så var det ett monster som kom. Hon hade samma grimma på sej som hon hade när hon var två Hon var lätt vanvårdad och slagen uppcheckad och trycksår efter selen. (Varmblod som stått på träning i estland) Hon sparkade i väggen ca 1/2 meter från mitt huvud. Hon sparkar och bits vem som helst får inte komma in i boxen och passar det inte damen så vänder hon arslet mot dörren och står och lyfter på ena bakbenet för att visa att det kommer en spark.
Hon har alltid varit hård och tuff och hon har 4 virrvlar i pannan!
När jag började med henne så lockade jag med morotsbitar (det går oxå mot mina principer men ibland måste man mot gå dem) Jag har lockat på henne i boxdörren och har hon kommit så fick hon en bit. Nu behöver jag bara hålla fram handen så kommer hon. Jag lovar att hon även har fått lära sej genom den hårda skolan.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Som du gjort, att slänga grimskaft/rep mot baken & berömma när hon vänder sig om tycker jag är bra, det är ju inte som att man spöar hästen & sålänge hästen inte blir rädd för rep i längden så tycker jag det är ok...

Har själv haft en häst som är väldigt tuff, har fått ta ett par fighter med honom, aldrig backa osv, har nog sett rätt hårt ut för utomstående, men han har aldrig tappat förtroende för mig & ser mig som ledare & vän. & man kan stå & vifta med repet/spö bäst man vill, sålänge jag inte gör det som ett "kommando" så står han bara som ett ljus, trots att jag använt rep & spö i träningen.

Sen beror det ju på hästen hur du ska berömma, bara med att ignorera eller berömma med att säga bra, duktig tjej osv. Hästen jag nämnde innan funkade bäst på röstberöm.

Sen är det ju rätt otrevligt att ta den fighten i boxen, har ni någon paddock, ridhus eller likn?

Ston är ju ändå ston & man får hitta deras knappar & får ofta vara rätt tuff (men inte elak).

Hm, vet inte vad jag skulle komma fram till exakt:angel: Men en duktig tränare (kanske westerntränare skulle passa bra). Här tror jag det handlar om pondus (fast det är jättesvårt när man inte sett hästen) & att hon gärna vill bestämma (såklart förutsatt att hästen inte har ont någonstans el likn. Så att träna upp ditt fokus & kroppsspråk så att du kan hantera henne i såna här situationer där hon blivit upprörd redan innan kanske skulle funka..

Men hur pass öm i hovarna har hon varit? Kan ju vara en viss del av det hela just nu, även om hästen i övrigt är dominant & "svår".

Oj, ursäkta att jag blev lite rörig, men trött & förvirrad nu;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

en häst som redan ser dig som ledare borde inte börja sparka mot dig. iså fall är det du som "säger" att den får vara ledare. jag har en häst som tar varje tillfälle i akt att ta övertaget i fall man släpper det minsta på garden och ledarrollen. så ja jag vet skillnad på när en häst är rädd eller när den försöker sig på något.

du kan ju försöka join-up :). om jag nu får ge tips...och ursäkta att jag blev så upprörd, men det lät som att du hanterade allt med att slå din häst när den gjorde "fel". och självklart har jag ju inte sett hur din häst beter sig men jag utgick bara från texten.

Att vända hästens rumpa ifrån sig när den inte beter sig på ett acceptabelt sätt är en form av join-up. Rumpan ska väck och huvudet ska hit. Att använda ett spö som en förlängd arm innebär inte att misshandla den, men en säkerhetsåtgärd att inte vara för nära i ett litet utrymme som t.ex. en box, för den här hästen verkar uppenbarligen tycka att den är ledare och sparkar den så är det inte kul att vara i närheten. Fråga ärret på min vänstra kind. (OBS! En helt annan situation än denna, men det hade ändå att göra med en bakhov i en box..)

Att försöka locka med godis innebär för mig att hästen vinner. Den kommer när den vill och inte för att den blir bedd om det. Vem är ledare då? Att locka en häst med godis som går i en hage och inte vill bli fånga är samma sak. Vem är smartast, hästen som får godis för sitt dåliga beteende eller människan som ska behöva muta sin häst för att den inte har respekt och förtroende för sin människa.

- Och för att detta inte ska misstolkas - jag pratar inte om en rädd häst, för det är en helt annan sak. Jag pratar om en häst som driver med sin ägare och ifrågasätter ledarskapet.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

:rofl: Jag bara väntade på att det inlägget skulle komma.
Men tack för ditt konstruktiva svar, att du berättar för mig om hennes bakgrund och att hon är rädd för mig. Särskilt som du inte sett hästen och uppenbart inte läst vad jag skrivit. :D

Jag hoppas du är medveten om att en häst kan "göra sådär" av fler orsaker än att de blivit illa behandlade? Har du varit med om tuffa hästar som försöker överta ledarskapet? Ser du skillnad på en rädd häst, och en som utmanar om ledarpositionen? :smirk:

Ja, precis som jag sagt. Vad var det då du ville få fram?

jag tror inte att din häst ser dig som ledare. utan som ett hot. ni strider om de olika positionerna under ledaren, vem som ska vara högst av er. det är du som ska vara högst! en ledare behöver inte alltid vara starkast eller störst(då vinner hästen självklart över dig) utan oftast väljs den av intelligens och förtroende.

jag skulle nog prova på join up (finns en tråd på NH om det) och kanske gå en NH-kurs. gör ofta grejjer som hon tycker är kul. som sagt kan ju hästen ha ont också... hmm...
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Att vända hästens rumpa ifrån sig när den inte beter sig på ett acceptabelt sätt är en form av join-up. Rumpan ska väck och huvudet ska hit. Att använda ett spö som en förlängd arm innebär inte att misshandla den, men en säkerhetsåtgärd att inte vara för nära i ett litet utrymme som t.ex. en box, för den här hästen verkar uppenbarligen tycka att den är ledare och sparkar den så är det inte kul att vara i närheten. Fråga ärret på min vänstra kind. (OBS! En helt annan situation än denna, men det hade ändå att göra med en bakhov i en box..)

Att försöka locka med godis innebär för mig att hästen vinner. Den kommer när den vill och inte för att den blir bedd om det. Vem är ledare då? Att locka en häst med godis som går i en hage och inte vill bli fånga är samma sak. Vem är smartast, hästen som får godis för sitt dåliga beteende eller människan som ska behöva muta sin häst för att den inte har respekt och förtroende för sin människa.

- Och för att detta inte ska misstolkas - jag pratar inte om en rädd häst, för det är en helt annan sak. Jag pratar om en häst som driver med sin ägare och ifrågasätter ledarskapet.

men hon använde ordet "smälla" till hästen...det ser inte jag som en förlängd arm
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

:bow: :bow:

jag tror inte att din häst ser dig som ledare. utan som ett hot.
Jo, hade hon accepterat mig fullt ut som ledare hade vi ju öht. aldrig hamnat i den här situationen. Uppenbarligen är det något i kommunikationen som brustit och hon anser att hon kan sätta sig över mig.

Har läst en del om join up, problemet är att jag i dagsläget inte har någon med möjlighet att hjälpa mig. Jag är lite tveksam till hur hästen kommer reagera också, råkade komma över några inlägg där ranghöga hästar gått till anfall och det känns väl sådär att stå helt oskyddad med en häst dykandes mot sig...
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Måste göra en major update...
Var just upp till stallet och tog in hästen. Tänkte göra ett nytt försök att få fatt i grimman och ta ut henne på gången, och gissa om hästskrället inte står blick still med sänkt huvud och låter sig ledas ut :eek: :confused: Hade inga problem alls, hon bara stod där och gäspade. Den enda skillnaden jag märkte var att hon var extra "fjäskig", nosade mycket, puffade med mulen och blåste mig i ansiktet. Var inte ens avigt inställd till ryktningen, som hon brukar vara.

Jag är väl i lite lagom chocktillstånd sådär nu och fattar väl egentligen ingenting... är det någon som har minsta idé? Vad sjutton kan det vara som utlöste det där idiotanfallet igår och som ändå gör att hon är beskedlig som ett lamm idag? :confused:
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Måste göra en major update...
Var just upp till stallet och tog in hästen. Tänkte göra ett nytt försök att få fatt i grimman och ta ut henne på gången, och gissa om hästskrället inte står blick still med sänkt huvud och låter sig ledas ut :eek: :confused: Hade inga problem alls, hon bara stod där och gäspade. Den enda skillnaden jag märkte var att hon var extra "fjäskig", nosade mycket, puffade med mulen och blåste mig i ansiktet. Var inte ens avigt inställd till ryktningen, som hon brukar vara.

Jag är väl i lite lagom chocktillstånd sådär nu och fattar väl egentligen ingenting... är det någon som har minsta idé? Vad sjutton kan det vara som utlöste det där idiotanfallet igår och som ändå gör att hon är beskedlig som ett lamm idag? :confused:
Hästar är individer med egna känslor och lär man sig lyssna på dem så brukar det mest alösa sig utan varken våld eller gråt..

Att hon ena dagen vill och andra inte, kan ju bero på att hon inte har någon lust av en eller annan orsak.. Hon mår kankse inte hunda den dagen och det är hennes sätt att tala om det för dig..

Häster som hotar att slå när man kommer in brukar jag använda sopborsten på... Funkar utmärkt! :idea:
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Hej. Har du kollat om hästen har Borrelia eller Ehrlichia? Båda dessa sjukdomar kan ge aggressivitet som symptom.
ibland är detta det enda symptom som ägaren har märkt. Be din vet ta ett blodprov och kolla innan du går på hästen på annat sätt.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Om du tänker lite bakåt då?
Tror du det kan ha göra med något speciellt?
Fundera ut alla möjligheter du kan komma på.. det kan finnas där.

Mitt sto vart helt plötsligt tvärsur! Jag förstod inte, hon vägrade låta mig hä på henne sadeln eller ens låta mig sitta upp.
Nog för att hon har sadeltvång men nu hade det verkligen gått över styr.

Många på buke misstänkte smärta, cancer! jag misstänkte något annat.

Kunde hon vara le på självaste ridningen?
Så jag la av med den och började markträna, ja hon var faktiskt ganska trevlig då.
Men ne något var ändå fel.

Kunde de vara något med brunsten?
Säkert men det var ju lite svårt att ta reda på då.

Hennes hästkompis som stog i boxvila då?
Där kom nog svaret fram.
Hon är helt besatt av honom så det nästan är sjukt.
Och allt började då han fick stå i boxvila.
När han äntligen fick komma ut igen fick jag en känsla av att Janna var ok, hon såg så lugn och nöjd ut i hagen- om inte det var så att mina ögon ville tro det.

Vi skulle rida ut och jag var beredd på surheterna.
Ställde henne mitt emot hästkompisen och började sadla.
Hon gav inte ifrån sig ett enda tecken på att vara sur, hon var heller inte sur då jag ledde henne eller satte upp.

Nu har vi bara ridit en gång sedan dess pga snöovädret som plötsligt kom, det är inte omöjligt att hon surar nästa gång men det känns ändå klart varför hon betedde sig som hon gjorde.
Känns rätt så logiskt.
Hon sprang ju varje dag i hagen och bara skrek efter honom..

Det kanske är bara något sånt enkelt?

Hon kanske brunstar hon med?

Tänk själv när man har en hemsk och jobbis pms ;) Ibland vill man klösa ögonen ur en!

Jag hoppas det löser sig med dig och din häst, man känner sig så ledsen när sånt där faller in.
Man känner sig o-omtyckt och orespekterad då man verkligen vill lägga ner tid och kärlek till sin (sura/arga) häst.

Lycka till!
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Måste göra en major update...
Var just upp till stallet och tog in hästen. Tänkte göra ett nytt försök att få fatt i grimman och ta ut henne på gången, och gissa om hästskrället inte står blick still med sänkt huvud och låter sig ledas ut :eek: :confused: Hade inga problem alls, hon bara stod där och gäspade. Den enda skillnaden jag märkte var att hon var extra "fjäskig", nosade mycket, puffade med mulen och blåste mig i ansiktet. Var inte ens avigt inställd till ryktningen, som hon brukar vara.

Jag är väl i lite lagom chocktillstånd sådär nu och fattar väl egentligen ingenting... är det någon som har minsta idé? Vad sjutton kan det vara som utlöste det där idiotanfallet igår och som ändå gör att hon är beskedlig som ett lamm idag? :confused:

Oh läste inte hela tråden.
Men hästar/djur är som vi.. har sina dåliga dagar.
Det är inte helt omöjligt!
Mitt sto har ett jädrans växlande humör..
Vad roligt att det gick så bra idag:) !
Själv blir jag alltid så nervös att man ska hamna i samma sits igen då de börjar gå framåt- då är man extra försiktig och smörig första tiden så att det inte backar:D

Får man fråga vad det är för en häst :)?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
25 580
Senast: IngelaH
·
M
Träning Hej! Tänkte försöka söka lite tips och hjälp då jag själv känner att jag har svårt att få bukt m detta problem. Har sedan 2½ år...
2
Svar
26
· Visningar
6 397
Senast: samurai
·
T
Träning Jag är nybörjare på hästar och vill lära mig så mycket som möjligt! Idag var jag med mitt gudbarn till ridskolan för hon hade...
Svar
9
· Visningar
1 543
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp