Hästen har blivit aggressiv.

Sv: Hästen har blivit aggressiv.

jag tror inte att din häst ser dig som ledare.

jag skulle nog prova på join up (finns en tråd på NH om det) och kanske gå en NH-kurs. QUOTE]

Jag sysslar mkt med Join up, det skulle faktiskt vara intressant att testa på denna häst.
Men jag vill varna om att vissa dominanta hästar inte accepterar denna metod.
Vi har en dominant häst på gården, han sparkas inte eller så mot oss, en snäll herre men visar för de andra hästarna vem som bestämer.
Och då visar han det!

Vi provade join up på honom, det gick rent ut av helvete, han sparkade mot oss och var skitsur.
Vissa hästar funkar det bara inte på.
Har gjort en tråd om Join up som du kan läsa lite mer utav mina åsikter och tankar inom metoden, där finns även en film om det!

Något jag tycker är jobbigt just nu är att min häst följer mig hela tiden i paddocken utan att jag behöver göra join up- det kan vara lite frustrerande då man ska knäppa kort haha.
Samt om jag kör iväg henne travar hon direkt lungt in i en volt omkring mig.
Samma sak då jag longerar henne, vad rolig hon är;)

p.s Gör inte join up utan kunskap eller utan någon kunnig inom det! Ett tips bara..
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Humelibumlan och RealRelation: Självklart är jag medveten om att man får räkna med humörsvängningar :) Det är jag f.ö väldigt van vid vad gäller den här hästen, har dock aldrig varit med om att det slagit så slint för henne som den här gången. Men nu verkar det ju som allt är återställt till det vanliga igen, tack och lov. Bara att hoppas på att vi slipper fler utbrott av den här typen.

RealRelation; Det är en vbl-travare, hemskt hård i humöret även när hon beter sig som vanligt... märrar med knepiga mammor är helt enkelt ingen bra kombination. :cool:
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Oh ok, reagera lite på en som hade klagat på dig- att hästen var rädd och inte hade respekt o bla bla bla.
Fått sån kritik själv och tycker inte man ska öppna käften om man inte träffat eller riktigt känner hästen.

oh vår dominanta herre är också varmblod, hmm travare;)
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Oh ok, reagera lite på en som hade klagat på dig- att hästen var rädd och inte hade respekt o bla bla bla.
Fått sån kritik själv och tycker inte man ska öppna käften om man inte träffat eller riktigt känner hästen.
Där instämmer jag med dig till fullo :bow: Det går inte att generalisera, allra minst när det gäller djur.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Måste göra en major update...
Var just upp till stallet och tog in hästen. Tänkte göra ett nytt försök att få fatt i grimman och ta ut henne på gången, och gissa om hästskrället inte står blick still med sänkt huvud och låter sig ledas ut :eek: :confused: Hade inga problem alls, hon bara stod där och gäspade. Den enda skillnaden jag märkte var att hon var extra "fjäskig", nosade mycket, puffade med mulen och blåste mig i ansiktet. Var inte ens avigt inställd till ryktningen, som hon brukar vara.

Jag är väl i lite lagom chocktillstånd sådär nu och fattar väl egentligen ingenting... är det någon som har minsta idé? Vad sjutton kan det vara som utlöste det där idiotanfallet igår och som ändå gör att hon är beskedlig som ett lamm idag? :confused:
Grattis, nu vet hon att det är hon som är ledaren och högre i rang än dig för det testade hon. Känn dig hedrad, du har just fått hästen att inse att hon måste ta hand om dig och se efter dig.:D
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

:bow: :bow:


Jo, hade hon accepterat mig fullt ut som ledare hade vi ju öht. aldrig hamnat i den här situationen. Uppenbarligen är det något i kommunikationen som brustit och hon anser att hon kan sätta sig över mig.

Har läst en del om join up, problemet är att jag i dagsläget inte har någon med möjlighet att hjälpa mig. Jag är lite tveksam till hur hästen kommer reagera också, råkade komma över några inlägg där ranghöga hästar gått till anfall och det känns väl sådär att stå helt oskyddad med en häst dykandes mot sig...

när en ny häst kommer i en hage brukar ju ledaren valla och visa att det är jag som bestämmer var du ska springa. skjutsa iväg hästen och plötsligt när den springer på tex långsidan lägger du spöt framför som att här är det stopp. du ska bestämma var din häst ska gå/springa. springer den bara på så säger du tydligt med spöt och kroppen att här är de faktiskt stopp hörrö! du kan självklart inte göra detta precis när hästen springer förbi dig utan du måste säga till innan den kommer för nära. spöt ska vara som en hjälp inte som ett medel att bestraffa hästen. när den lyder och gör du ingenting. när du är nöjd låter du hästen komma fram till dig genom att sänka blicken och inta en lite hukande ställning. sträck fram handen och lägg gärna ner spöt. och gör den det, kommer till dig, ska den även följa dig när du går en bit. gör den inte det gör du samma sak igen. om din häst inte följer dig kanske du nöjer dig med några steg och avslutar.

lek även de 7 lekarna.. http://user.tninet.se/~xvj408j/7lekar.htm#V%C4NSKAP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Faktum är att det inte stör mig nämnvärt så länge hon sköter sig och fortsätter visa sig undergiven. Det får jag väl ta tillbaka den dagen hon slår ihjäl mig, men. :smirk:
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

jag tror inte att din häst ser dig som ledare.

jag skulle nog prova på join up (finns en tråd på NH om det) och kanske gå en NH-kurs. QUOTE]

Jag sysslar mkt med Join up, det skulle faktiskt vara intressant att testa på denna häst.
Men jag vill varna om att vissa dominanta hästar inte accepterar denna metod.
Vi har en dominant häst på gården, han sparkas inte eller så mot oss, en snäll herre men visar för de andra hästarna vem som bestämer.
Och då visar han det!

Vi provade join up på honom, det gick rent ut av helvete, han sparkade mot oss och var skitsur.
Vissa hästar funkar det bara inte på.
Har gjort en tråd om Join up som du kan läsa lite mer utav mina åsikter och tankar inom metoden, där finns även en film om det!

Något jag tycker är jobbigt just nu är att min häst följer mig hela tiden i paddocken utan att jag behöver göra join up- det kan vara lite frustrerande då man ska knäppa kort haha.
Samt om jag kör iväg henne travar hon direkt lungt in i en volt omkring mig.
Samma sak då jag longerar henne, vad rolig hon är;)

p.s Gör inte join up utan kunskap eller utan någon kunnig inom det! Ett tips bara..

jo iof, men man vet ju aldrig om man inte provar. man kan ju alltid prova en gång, funkar det inte, så funkar det inte.

precis!, ta en NH-kurs eller du kanske har någon som redan har gått någon och kan hjälpa dig?
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

jag tror inte att din häst ser dig som ledare.

jag skulle nog prova på join up (finns en tråd på NH om det) och kanske gå en NH-kurs. QUOTE]

Jag sysslar mkt med Join up, det skulle faktiskt vara intressant att testa på denna häst.
Men jag vill varna om att vissa dominanta hästar inte accepterar denna metod.
Vi har en dominant häst på gården, han sparkas inte eller så mot oss, en snäll herre men visar för de andra hästarna vem som bestämer.
Och då visar han det!

Vi provade join up på honom, det gick rent ut av helvete, han sparkade mot oss och var skitsur.
Vissa hästar funkar det bara inte på.
Har gjort en tråd om Join up som du kan läsa lite mer utav mina åsikter och tankar inom metoden, där finns även en film om det!

Något jag tycker är jobbigt just nu är att min häst följer mig hela tiden i paddocken utan att jag behöver göra join up- det kan vara lite frustrerande då man ska knäppa kort haha.
Samt om jag kör iväg henne travar hon direkt lungt in i en volt omkring mig.
Samma sak då jag longerar henne, vad rolig hon är;)

p.s Gör inte join up utan kunskap eller utan någon kunnig inom det! Ett tips bara..

Grattis, nu vet hon att det är hon som är ledaren och högre i rang än dig för det testade hon. Känn dig hedrad, du har just fått hästen att inse att hon måste ta hand om dig och se efter dig.:D

det är ju människan som ska vara ledaren. inte hästen! en ledare ser alla hästar upp till och känner stort förtroende för. det är det vi ska eftersträva...härma hästarnas beteenden.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Solklart fall! Hästen visar sin dominans mot dig, låter dig inte hantera den och du är absolut ingen viktig person i hästens ögon. Det är hög tid att du visar vem som är flockledare och vem som bestämmer. Har du någonsin satt någon press på hästen? Eller backar du undan, lämnar hästen ifred och hittar på ursäkter för dins hästs beteende? Hur hanterade du hästen innan den blev så aggressiv, gjorde du bara det nödvändigaste eller satt du klistrad vid ansiktet och pussade på den? Kan ju vara så att hästen helt enkelt tycker att du är "för mycket" och har nu kommit på ett effektivt sätt att bli av med både dig och hovslagaren. Nej, sätt ner foten och få ordning på din häst nu innan det händer något riktigt obehagligt!
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Har märkt att det är väldigt många svenskar som bara hänger upp sig på Join Up:en. Du som hade en häst som fortsätter följa dig i hagen, berättar du för henne när övningen är slut? Lämnar du hästen i rätt tillfälle, eller slutar du bara mitt i allt men stannar kvar i hagen och pysslar med annat? Bästa belöningen när hästen gjort rätt är att bli lämnad ifred. Är också därför den här aggressiva hästen fortsätter och får ett förstärkt beteende - i dens ögon gör den rätt eftersom ägaren ger eftergift vid spark och hot. En tanke bara...
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Har märkt att det är väldigt många svenskar som bara hänger upp sig på Join Up:en. Du som hade en häst som fortsätter följa dig i hagen, berättar du för henne när övningen är slut? Lämnar du hästen i rätt tillfälle, eller slutar du bara mitt i allt men stannar kvar i hagen och pysslar med annat? Bästa belöningen när hästen gjort rätt är att bli lämnad ifred. Är också därför den här aggressiva hästen fortsätter och får ett förstärkt beteende - i dens ögon gör den rätt eftersom ägaren ger eftergift vid spark och hot. En tanke bara...

det var inte jag som hade den där hästen. men jag brukar låta min häst rullla sig, om han redan inte har gjort det innan, eller gå runt och lukta på bajsen ( haha, hans hobby :)) som ligger i hörnen. är det bra? han verkar mkt nöjdare när vi lämnar ridhuset eller var vi nu har varit då.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Måste göra en major update...
Var just upp till stallet och tog in hästen. Tänkte göra ett nytt försök att få fatt i grimman och ta ut henne på gången, och gissa om hästskrället inte står blick still med sänkt huvud och låter sig ledas ut :eek: :confused: Hade inga problem alls, hon bara stod där och gäspade. Den enda skillnaden jag märkte var att hon var extra "fjäskig", nosade mycket, puffade med mulen och blåste mig i ansiktet. Var inte ens avigt inställd till ryktningen, som hon brukar vara.

Jag är väl i lite lagom chocktillstånd sådär nu och fattar väl egentligen ingenting... är det någon som har minsta idé? Vad sjutton kan det vara som utlöste det där idiotanfallet igår och som ändå gör att hon är beskedlig som ett lamm idag? :confused:

Förstår din reaktion, helt och hållet! men hur hanterade du dig gentemot hästen denna gången? Detta kan ha en stor del i hur hästen reagerar på dig, många hästar är ju som känt mycket känsliga för hur man är gentemot individen. Har uppmärksammat detta mot många ston, är man själv stark i sinne och kroppshållning, känner hästen av detta och blir mer medgörlig. :)
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Måstse bara få fråga vad som menas med virvlarna är man hård och tuff om man har fler virvlar se nedan

Hon har alltid varit hård och tuff och hon har 4 virrvlar i pannan!

Nyfiken i en strut
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Jo, det är så att min ena hästs aggressivitet har gått utöver det acceptabla. Idag har jag inte fått peta på henne; hon har haft öronen tvärbakåt hela dagen, och jag fick inte av henne grimman i boxen eftersom hon vände baken till och hotade att kicka.

Min enkla (?) fråga är då: vad gör jag?
Jag kommer tyvärr inte åt att smälla till henne med ett rep eller någon pisk i boxen, och jag kan genast upplysa om att jag inte tänker gå in och riskera att få två hovar i fejset.


Och lite bakgrundsfakta som säkert kommer efterfrågas: Hästen har alltid varit mer eller mindre människofientligt inställd. Dock har hon enbart vågat ge sig på främmande människor, stallägaren har inga problem med henne och inte heller jag. Förrän idag då, vill säga.
Har alltid accepterat att hon inte uppskattat mänskligt umgänge, men nu när hon börjar attackera har det gått för långt.

Så undanber jag, vänligt (?) och bestämt: svara inte om du inte alls har kunskap utan bara skött om 44 år gamla Brunte på ridskolan i ett år och tycker att "men guuud vad läskigt jag skulle typ sälja hästen på en gång lixxx". Tack. :cool:

Vad jag förstår är hästen ett sto! jag utgår alltid från att alla hästar är snälla och vill vara duktiga!

jag har tidigare i vitt liv träffar två ston som har varit riktigt agresiv och de har haft hormon rubbningar p.g.a systor i livmodern mitt tipps är att be en DUKTIG vetrinär (tex. en semin vetrenär) undersöka hästen. Troligtvis har hästen kropsliga besvär som är upphov till det båliga beteendet! hoppas du hittar en lösning!!!!
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

jag brukar låta min häst rullla sig, om han redan inte har gjort det innan, eller gå runt och lukta på bajsen ( haha, hans hobby :)) som ligger i hörnen. är det bra? han verkar mkt nöjdare när vi lämnar ridhuset eller var vi nu har varit då.

Det var inte det jag menade med att avsluta övningen, jag menade mer specifikt hur du visar med din kropp att du är klar? Skulle du vilja berätta precis vad du gör i Join Up:en, kan hända att vi inte alls pratar om samma saker...
Men visst, att låta hästen gå, fast lös, runt i ridhuset och lukta på vad han vill är säkert jättebra. Har man inte tid att låta hästen pusta ut efteråt så har man nog inte tid att fara till stallet heller! Allt går ju så fort alltid; man går till hagen efter hästen, på med grimman direkt, full fart till stallet, snabbt borsta av och hoppa upp, titta på klockan hur länge man värmt upp så du kan börja galoppera, skänkla på hästen när den behöver kissa eller bajsa, "han kan nog gå och göra det samtidigt!", tillbaka till stallet igen, klä av hästen, klappa den hårt på halsen och så kastas ut i hagen igen. Jag förstår inte all denna brådska och vad folk får ut av det... Har man inte tid att slappna av när man är med sin häst, hur ska den kunna slappna av med dig då?
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Solklart fall! Hästen visar sin dominans mot dig, låter dig inte hantera den och du är absolut ingen viktig person i hästens ögon. Det är hög tid att du visar vem som är flockledare och vem som bestämmer.

Jag håller med dig i det stora hela, MEN jag tror inte att vi människor någonsin kan efterlikna en flockledare i förhållande till en häst. Vi tillbringar inte tillräckligt mycket tid med hästen för att kunna skapa ett sådant förtroende som det innebär. Det pratas så mycket om ledarskap men jag tycker att det är bättre att se på det som ett partnerskap (liksom Lisbeth Johnson, NH instruktör). Ett partnerskap där hästen litar på människan och känner sig trygg i människans närvaro. Där människan respekterar att hästen är en häst, har kunskap om hur hästar fungerar, och har lärt sig att lyssna till och tyda hästens signaler. I ett sådant förhållande skapas förtroende och en vilja att vara varandra till lags, vilket ju är grunden för det mesta.

En häst är mest imponerad av en annan häst / människa som kan inverka på andra utan att ta till fysisk kontakt eller våld. Det är det vi alla bör sträva efter.

//julia
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

Freya_bus skrev:
Jag håller med dig i det stora hela, MEN jag tror inte att vi människor någonsin kan efterlikna en flockledare i förhållande till en häst. Vi tillbringar inte tillräckligt mycket tid med hästen för att kunna skapa ett sådant förtroende som det innebär. Det pratas så mycket om ledarskap men jag tycker att det är bättre att se på det som ett partnerskap (liksom Lisbeth Johnson, NH instruktör). Ett partnerskap där hästen litar på människan och känner sig trygg i människans närvaro. Där människan respekterar att hästen är en häst, har kunskap om hur hästar fungerar, och har lärt sig att lyssna till och tyda hästens signaler. I ett sådant förhållande skapas förtroende och en vilja att vara varandra till lags, vilket ju är grunden för det mesta.

En häst är mest imponerad av en annan häst / människa som kan inverka på andra utan att ta till fysisk kontakt eller våld. Det är det vi alla bör sträva efter.

:bow:

Håller med dig, visst att vissa hästar behöver man jobba mer med för att uppnå detta & kanske vara lite tuffare, men har vi hästens respekt, förtroende & tillgivenhet så behöver vi inte vara ledare, det har de en eller är själva i hagen.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

:bow:

Håller med dig, visst att vissa hästar behöver man jobba mer med för att uppnå detta & kanske vara lite tuffare, men har vi hästens respekt, förtroende & tillgivenhet så behöver vi inte vara ledare, det har de en eller är själva i hagen.
:bow: Håller med jag med.

Min hästs massör o jag diskuterade det här med att hästarna ska vara undergivna- varför då.
hon berättade att en del NH-tränade hästar är så kuvade att de inte törs komma fram, ställer sig med huvud/hals åt sidan, backar o inte går att röra utan att de blir som pinnar.
Är det verkligen meningen?

Man måste vara så pass klarsynt att man inte förutsätter att hästen är dum, utan att man vågar lita på den.

Man måste oxå kunna läsa om hästen nu är på väg att ta över o sådana fall ta hjälp, men inte förutsätta att hästar generellt gör så.
 
Sv: Hästen har blivit aggressiv.

kl

Men vi har fortfarande inte fått veta om hästen är kollad för smärta?

Jag tycker det låter som ett tydligt tecken att börja oroa sig för sådant.
Naturligtvis finns det andra orsaker till att en häst visar bakskorna men i mina ögon ska hästen kollas enligt konstens alla regler innan man börjar med join-ups eller grimskaft i rumpan!

Förslaget med cystor kan stämma - det kan ge dessa symtom.

Hoppas allt löser sig!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
25 580
Senast: IngelaH
·
M
Träning Hej! Tänkte försöka söka lite tips och hjälp då jag själv känner att jag har svårt att få bukt m detta problem. Har sedan 2½ år...
2
Svar
26
· Visningar
6 397
Senast: samurai
·
T
Träning Jag är nybörjare på hästar och vill lära mig så mycket som möjligt! Idag var jag med mitt gudbarn till ridskolan för hon hade...
Svar
9
· Visningar
1 543
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp