Hästen drar upp huvudet och rusar!

A

angiiie

Jag har hittat en jätte trevlig häst som jag provred för några veckor sedan och hästen är jätte snäll i hage, stall, när man pysslar med henne och när man skrittar men sen när man ska trava och galoppera så drar hon bara upp huvudet rakt upp och springer.. värkligen rusar.. Så jag skulle behöva lite tips på vad jag ska göra då när hon gör så? Hon var jätte svår att få stopp på... Men jag ska provrida henne igen imorgon och jag hoppas verkligen att det funkar för det är en hel mysig häst.

Är jätte tacksamm för svar! :)

Sv: Hästen drar upp huvudet och rusar!

Innan du rider, kläm och känn igenom ryggen för det låter som hästen har något problem. Är du spekulant så bör du nog kolla denna häst före ett ev köp, detta är inte normalt.

Jag ska kanske bli medryttare men känner lite att jag inte får kontroll när jag travar, galoperar. Ägaren har kollat ryggen och då började dom använda pad under sadeln. Tror du inte att det kan finnas någon annan orsak?

Det är ett flyktbeteende, och att dra upp huvudet innebär att hästen sänker ryggen. Någon är helt klart fel, och det finns ju självklart andra orsaker än ryggen men ofta spökar det här när hästen tar till det sättet.

okej.. vad tycker du att jag ska göra. Jag har aldrig vart medryttare förut och jag är inte så jätte kunnig om sånt här. Tycker det är konstigt att hon inte flyr när man skrittar...

Passar utrustningen?Hästen är inte för skarpt betslad så det är det den "flyr" ifrån?

Prata med hästens ägare? Be denne sitta upp och rida om möjlighet finns, annars fråga ut den om vad hästen gjort tidigare, har den alltid gjort så osv osv...

Annars skulle jag ta dit en tränare som kan hjälpa till och klämma och känna på hästen, ev. sitta upp och rida.

Min häst har också kört upp huvudet och ångat på och med den började jag i skritt och tog inte traven förrän skritten fungerade helt.

Förutsatt att hästen är frisk och har passande utrustning så drog jag in min häst på en liten volt med en tygel varje gång han gjorde så....

Hur gammal var hästen? Hur mycket riden? Jag har träffat på bakrädda unghästar som drar iväg om ryttaren hamnar i bakvikt. Dessa har varit bakrädda och liksom dragit in rumpan och bara dragit.

Efter en tids försiktig träning med mycket tömmkörning har det funkat att rida dom. Gäller att vara försiktig i tömmarna bara så de får en chans att vänja sig.

mvh Anna

Ja ägaren red lite innan mig och hästen gjorde precis likadant.. Ska ut och pröva idag igen. Jag hoppas verkligen att det ska fungera för hon är hel mysig i skritten och allt annat det är bara trav, galopp som inte funkar..

Jag tror att hästen var närmare 20. Vet inte helt säkert men tror att hon även gått på travet när hon var yngre.. Kan det ha något med det att göra?

Hon har inte problem med munnen? Eller om du möjligen att prova att mjukna i handen och bara hålla lätt kontakt med munnen och i stället sitta till lite

Om inte ägaren heller kan rida hästen, borde det ligga något fel någon stans.

Fråga ägaren om den alltid har gjort såhär,eller om det har kommit på senare år.

Att den går fint i skritt betyder inte att den inte kan ha ont. Min häst gjorde lika dant. Hade problem med traven däremot. Ville inte alls gå i form, rätt frisk trav kan man säga :-) och huvudet mer uppåt än neråt och ruskade mycket på huvudet upp och ned hela tiden. Galopp gick bättre, avlastade mer, då det för min häst var problem i höft/bakpartiet. Hon hade rejält ont, med en annan häst skulle jag väl ha hamnat i diket...

När hästen höjer huvudet är det för att komma undan, ryggen sänks. Kläm över rygg och höftpartiet. I vissa fall kan obehaget komma från framknäna på hästen och ta sig uttryck i "ryggproblem" vid ridning, kan vara svårare att upptäcka. Har hästen alltid reagerat såhär vid ridning? Om inte skulle jag avvakta med att bli medryttare tills den är kollad av veterinär.

Att tänka på om du ska bli medryttare:
Du skriver att det är en travhäst. Dessa är avlade för att springa fort i just trav och kan ha svårt för galopp till en början. Man måste ha tålamod helt enkelt, de blir oftast jättefina ridhästar med tiden när de väl förstår att de inte behöver rusa iväg. Ta hjälp av instruktör. Är hästen ljudkänslig använd tussar i öronen, brukar hjälpa.

Ja jag tycker också att det måste vara något fel men jag ska fråga ägaren om hästen alltid vart såhär.

Det är ett flyktbeteende, och att dra upp huvudet innebär att hästen sänker ryggen. Någon är helt klart fel, och det finns ju självklart andra orsaker än ryggen men ofta spökar det här när hästen tar till det sättet.

Eller så är det en travare som aldrig lärt sig att gå på annat sätt! :idea:

Hästen kan ju isf såklart ha fått ont av att ridas på det sättet en längre tid utan att utbildas vidare, eller så kan den ha haft ont i ryggen från början (eller fått när den började ridas) och därmed blivit svår att utbilda, ond cirkel etc, etc...

Men är det en travare tycker jag beteendet i grunden låter helt sunt och normalt. Men ovana ryttare brukar bli lite rädda och börja bråka med hästen. ;)

Så TS, är det en travare vi pratar om?

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: mily
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 859
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama