Sv: Hästen drar upp huvudet och rusar!
Att den går fint i skritt betyder inte att den inte kan ha ont. Min häst gjorde lika dant. Hade problem med traven däremot. Ville inte alls gå i form, rätt frisk trav kan man säga :-) och huvudet mer uppåt än neråt och ruskade mycket på huvudet upp och ned hela tiden. Galopp gick bättre, avlastade mer, då det för min häst var problem i höft/bakpartiet. Hon hade rejält ont, med en annan häst skulle jag väl ha hamnat i diket...
När hästen höjer huvudet är det för att komma undan, ryggen sänks. Kläm över rygg och höftpartiet. I vissa fall kan obehaget komma från framknäna på hästen och ta sig uttryck i "ryggproblem" vid ridning, kan vara svårare att upptäcka. Har hästen alltid reagerat såhär vid ridning? Om inte skulle jag avvakta med att bli medryttare tills den är kollad av veterinär.
Att tänka på om du ska bli medryttare:
Du skriver att det är en travhäst. Dessa är avlade för att springa fort i just trav och kan ha svårt för galopp till en början. Man måste ha tålamod helt enkelt, de blir oftast jättefina ridhästar med tiden när de väl förstår att de inte behöver rusa iväg. Ta hjälp av instruktör. Är hästen ljudkänslig använd tussar i öronen, brukar hjälpa.