Hästen blir inte bättre med träning?

A

aristoteles

Rider en häst som i somras hade stått ett antal veckor och är nu fullt igång. Hästen har en aning dålig extriör, överbyggd, lång rygg, lågt ansatt hals. Han är inte särskilt utbildad och har nog aldrig ridits korrekt :( , är 17 år gammal. Tvivlar på att han har haft passande sadlar heller. Till problemet: efter flera månaders träning med bra uteritter (ej haft ridbana) där vi ridit mycket övergångar, galoppfattningar osv. Så är han fortfarande lika stel och framtung, och han har fortfarande ingen högergalopp under ryttare. Efter 30min intensivt voltarbete, med ökning och minskning osv. "släpper" det ändå inte :confused: ! Söker sig inte nedåt och bakdelen hänger inte med. I skänkelvikning gör han allt för att slippa undan med bakdelen, men framdelen går bra att flytta.
Det känns som om det borde gått mer framåt? Jag är orolig för att han har ont... Jag ska försöka se till att han blir kollad av veterinär. Men jag vill gärna veta vad ni spontant kommer att tänka på?

Sv: Hästen blir inte bättre med träning?

...eller någon som kan se från marken om det är störningar i röresemomenten?
Jag skulle nog utgå från att den har ont och inte rida förän den är kollad.

Har inte ridit för tränare på ett tag nej... Har möjlighet till ridbana eller äng att rida på snart, så då kan jag försöka känna igenom honom ordentligt. Ska även be någon annan kolla hur han rör sig! Om det fortfarande känns konstigt ska ägaren boka tid på klinik. Men det kanske tar ett tag att få tid, borde vi då låta hästen stå helt? Känns inte som att det vore så bra att låta hästen stå helt heller? Bara skritt eller promenader?
Tack för svaren :laugh:

En äldre häst har mkt svårt att sätta muskler om dom förlorat det pg.av långvarig offrivillig vila. Jämför det men en pensionär.......................skynda lååångsamt.
Men rida för instruktör är ett måste, INGEN klarar sig utan det, hur bra man än tycker att man är. Du kan inte utvecklas som ryttare utan hjälp från marken av någon.
Så lägg dom pengarna på det istället för klinik. Om du fixar en erfaren & duktig instruktör så kan hon/han säga till dig om något är allvarligt fel med hästen. Då kanske ni får åka till klinik..................................

Men varför slänga ut pengar på en dyr tränare när man vet att hästen inte verkar vara helt fräsch, vad får man ut av det? Och nu handlar det ju inte om att utvecklas som ryttare utan att fokusera på hästen, vilket man kan göra med hjälp av kunniga personer omkring sig.

TS: dumt att ställa av den helt, men promenader och tömkörning vore nog bra, och absolut en vet.bedömning.

Man kan ALDRIG "SLÄNGA" bort pengar på en duktig tränare. Vilken skada skulle hon/han kunna göra ? Om inte annat kan hon stärka ryttarens farhågor el. avfärda dom ! Om ryttaren inte rider "rätt" på denna häst, så hjälper inga klinikbesök, om så skulle vara fallet.

Min duktiga tränare har helhetsperspektiv på hästen, utrustningen & mig. Hon råder mig om behandling behövs för hästen av vetrinär, fysio, massör osv..................Är hästen inte ridbar så ser en rutinerad tränare det med en gång ! Min tränare känner direkt om hästen går orent, knappt synbart för ögat & avbryter då träningen !

Det låter som du har dålig erfarenhet at tränare "MimiFly" då du anser att man slänger bort pengarna på tränare.

Hästen är gammal med dåliga förutsättningar extriört sett enl. ryttaren. Det säger en del enl. min erfarenhet.

Börja med att kolla igenom hästen. Låter som klassiska symptom för dubbelsidig ledinflammation fram. Dels med hänvisning till hästens fysik, men också med tanke på hur hästen bär sig åt.

Att fortsätta sitta och nöta på en häst som inte är OK kommer bara att ge hästen negativa erfarenheter av ridning och ställa till mer problem i längden.

Alla hästar lämpar sig inte för ridning och de håller inte för träning. Vissa klarar att vara skritthästar rakt fram rakt ut, men det är ju sällan man letar efter en sådan häst när man är ute och shoppar häst...

Nej men jag menar att man inte borde få ut speciellt mycket av att rida för tränare om hästen inte är fräsch.
Och så är jag helt inne på Lovisas linje, vilket jag tyckte jag fick fram ganska tydligt, men vi kanske inte såg samma inlägg?
Det känns som att börja i fel ände.
Du behöver inte dumförklara mig.

Inte min mening att dumförklara någon, beklagar att du kände så.
Jag reagerade bara på att du tyckte att man kastar pengarna i sjön med tränare. Det kan du lika väl göra på klinik med,allt beror på hur skicklig veterinären är som utreder. Klinik är inte alltid svaret på hästens problem, helst inte om man inte kan komma iväg med en gång. Då kan man anlita en tränare under tiden tills man får tillfälle att åka in om inte annat.

Jag skulle definitivt beställa tid för en koll på klinik. Sedan hade equiterapeut varit nästa steg om man inte hittar något fel.
Kanske igångsättningen gått för snabbt? Du får kanske backa något steg och köra mer uppbyggande arbete?

Jag håller med i det moon skriver. Utan tränarhjälp kan det lika gärna vara du som inte förmår få den att arbeta rätt. Vad är det för häst? Vad har den gjort tidigare? Hur har du lagt upp arbetet? Kan du sätta igång och bygga upp en häst på rätt sätt? osv osv.

Vissa hästar är tex enormt viktkänsliga och påverkas mycket av ryttaren, vissa kan nästan verka halta eller allmänt skeva om inte ryttaren lyckas raktrikta dem.
Eftersom ingen här vet din kapacitet som ryttare och ingen vet något mera om hästens bakgrund eller har sett er ihop så är det totalt omöjligt att svara annat än det moon gjorde, ta omedelbart hjälp av en BRA tränare som kan se och känna på hästen.

Naturligtvis ska man undersöka en häst som man tror det är något fel på, men alla ryttare kan inte få till det på alla hästar, det betyder inte att det måste vara fel på hästen. En svår exteriör och kanske illa riden häst innan kan vara svårt att komma åt, om man inte är en mycket duktig ryttare.
Låt en tränare känna på hästen ett par gånger, men det ska vara en seriös och bra tränare.

Allmänt svar!

Jag kan inte säga att jag är jätteduktig, men jag har ridit länge och inte mycket på ridskola mest privat. Är lite ringrostig nu när jag inte haft möjlighet till tränare, men har nu hittat någon som kan hjälpa mig :laugh: Ska då be denne att kolla om hon ser något konstigt med hästen. Tydligen har hästen en bra försäkring som täcker "alternativa" behandlingar ordninerade av veterinär, typ massage och kiropraktor :laugh: Nu har hästen känts bättre denna vecka i alla fall, tog höger galopp idag! Ägaren funderar fortfarande på att åka till veterinär men ska se vad tränaren säger först

Allmänt svar!

Jag kan inte säga att jag är jätteduktig, men jag har ridit länge och inte mycket på ridskola mest privat. Är lite ringrostig nu när jag inte haft möjlighet till tränare, men har nu hittat någon som kan hjälpa mig :laugh: Ska då be denne att kolla om hon ser något konstigt med hästen. Tydligen har hästen en bra försäkring som täcker "alternativa" behandlingar ordninerade av veterinär, typ massage och kiropraktor :laugh: Nu har hästen känts bättre denna vecka i alla fall, tog höger galopp idag! Ägaren funderar fortfarande på att åka till veterinär men ska se vad tränaren säger först

Om hästen inte blir bättre med träning så kanske den blir bättre med vila.:idea:

Om nu hästen har en bra försäkring som täcker "alternativa" behandlingar ordinerade av veterinär så borde väl inte ägaren behöva fundera längre än att ta den till en klinik för hältutredning för att denna "braiga försäkring" ska ersätta alternativa behandlingarna..

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar