P
pannkakssmet
Sv: Hästen bits - vad göra?
mårran skrev:Jag har ju också satt opp näven och sagt nej! men det har liksom inte så stor effekt då hon bara går ett varv runt i boxen och sen är lika sur igen.
Det som skrämmer mej lite är att hon bara har blivit mer och mer sur. Mer och mer lik sin mor, det som har hänt nu när jag har börjat säga ifrån åt henne (istället för att ignorera) när hon gör utfall mot gallret är att hon har blivit svår att få tag på i boxen hon går undan och vänder baken till. Så nu har jag haft grimman på henne på nätterna så att jag snabbt och lätt kan ta henne på morgonen så vi inte behöver tjafsa om det.
Jag har också följt med henne in i boxen och stått och kelat med henne när jag håller i grimman. Hon är lite sur då men gör ingenting.
Bli inte orolig för att hon har blivit lite surare efter att du sagt ifrån. Det är snarare ett positivt tecken! Det visar på att hon har tagit intryck av vad du har "sagt" till henne.
Den närmaste tiden kan det ju visserligen tänkas att ni kommer att få kämpa om vem det är som verkligen bestämmer.
Med min äldsta tog det 2 år innan vi kom så långt.