Hästen bits - vad göra?

Sv: Hästen bits - vad göra?

mårran skrev:
Jag har ju också satt opp näven och sagt nej! men det har liksom inte så stor effekt då hon bara går ett varv runt i boxen och sen är lika sur igen.

Det som skrämmer mej lite är att hon bara har blivit mer och mer sur. Mer och mer lik sin mor:mad:, det som har hänt nu när jag har börjat säga ifrån åt henne (istället för att ignorera) när hon gör utfall mot gallret är att hon har blivit svår att få tag på i boxen hon går undan och vänder baken till. Så nu har jag haft grimman på henne på nätterna så att jag snabbt och lätt kan ta henne på morgonen så vi inte behöver tjafsa om det.
Jag har också följt med henne in i boxen och stått och kelat med henne när jag håller i grimman. Hon är lite sur då men gör ingenting.
Bli inte orolig för att hon har blivit lite surare efter att du sagt ifrån. Det är snarare ett positivt tecken! Det visar på att hon har tagit intryck av vad du har "sagt" till henne.
Den närmaste tiden kan det ju visserligen tänkas att ni kommer att få kämpa om vem det är som verkligen bestämmer.
Med min äldsta tog det 2 år innan vi kom så långt.:crazy:

mårran skrev:
Jag har ju också satt opp näven och sagt nej! men det har liksom inte så stor effekt då hon bara går ett varv runt i boxen och sen är lika sur igen.

Det som skrämmer mej lite är att hon bara har blivit mer och mer sur. Mer och mer lik sin mor:mad:, det som har hänt nu när jag har börjat säga ifrån åt henne (istället för att ignorera) när hon gör utfall mot gallret är att hon har blivit svår att få tag på i boxen hon går undan och vänder baken till. Så nu har jag haft grimman på henne på nätterna så att jag snabbt och lätt kan ta henne på morgonen så vi inte behöver tjafsa om det.
Jag har också följt med henne in i boxen och stått och kelat med henne när jag håller i grimman. Hon är lite sur då men gör ingenting.

Bli inte orolig för att hon har blivit lite surare efter att du sagt ifrån. Det är snarare ett positivt tecken! Det visar på att hon har tagit intryck av vad du har "sagt" till henne.
Den närmaste tiden kan det ju visserligen tänkas att ni kommer att få kämpa om vem det är som verkligen bestämmer.
Med min äldsta tog det 2 år innan vi kom så långt.:crazy:

jag säger som de flesta sagt, klipp till hästen med en gång. visa henne att hon inte ska ge sig på dig, du får vara där om du vill.
det beror också på vad du har för häst iofs. har du en ganska vek häst så kan det ju räcka med att bara ryta till högt och stampa i marken emot henne.

Senast ändrad:

Hej,

Det är fullt möjligt att hästen härmar mamman i detta beteende. Vi har en valack här hemma som är tjurig innan han ska få mat. Lägger öronen bakåt och slår med huvudet. När vi fick in en treåríng jämte honom började denna häst göra lika dant även fast den inte gjort så tidigare. Unghästarna vet inte själva varför de gör på ett visst sätt de bara härmar.

Här följer några tips..

1. Har du provat att ha ett rep eller ett sånt där specialnät framför dörren istället för dörren. Då är det ingen barriär framför som hästen kan slänga sig mot när den hugger. För du sa att hon inte hugger när du går in till henne.

2. Stå utanför och prata med henne kanske ge henne en godisbit (jag vet ni NH människor vrider er i skorna när ni hör detta!) om hon är snäll. Mota bort henne hela tiden om hon försöker hugga. Sätt på hjälm och skydds utrustning om så behövs. Hugger hon dig i huvet smäll tillbaka med hjälmen då. Eller den kroppsdel som hon hugger i. Det ska ju inte vara bekvämt för dem att hålla på så.

3. Försök ha henne i en del av stallet där inte många förbi, hon kanske rent av är stressad.

4. Gör lite ledarskapsövningar det vore konstigt om hon hugger sin ledare.

Pinge skrev:
Oopsie> Jag tackar för det du sa. :bow:

Men var skrev jag att man inte skulle kunna lära av hästarna??
Jag gav bara en kommentar till detta utlåtande:

zillax89

de är aldrig hästen som ska lära sig, det är vi som ska lära oss.

Det ändrade hon sen till:
det är inte vi som skall lära hästarna utan dom som skall lära oss

Jag har läst "ändringen" flera gånger men jag fattar inte.....
Det står väl samma sak? Bara lite omvänt??

ehm... va jag menade va att det e inte hästarna som skall lära sig, det är vi som skall lära oss hur vi skall kommunicera med dom.

det är iallafall den principen som jag tror på

minimi skrev:
Nej, bära en häst kan man inte men annars fattar jag inte riktigt hur du resonerar eftersom jag inte anser att det är någon principiell skillnad alls. Förstår faktiskt inte alls vad du säger?:confused: :confused: Hundar är flockdjur precis som hästar. Jag har samma attityd och det fungerar utmärkt. Kanske är skillnaden att hunden är mer fokuserad på människan efersom vi lever ihop hela tiden, hästen bor ju inte i huset (även om man skulle velat ha vissa där)
Men hur du kopplade ihop det hela med en häst som bits, där hänger jag inte med.
Klart man kan klippa till en häst, när det är absolut nödvädnigt för att markeringen ska gå fram, och när den inte lyssnar på andra markeringar. Om hästen hotar att bitas, då smäller jag till. I vissa fall. Det beror helt på situationen och vilken häst det är. Huvudsaken för mej är att den lägger av med beteendet Går det utan att ta till våld så använder jag försåts inte våld. Det beror på hur hästen svarar. MEn jag säger inte att jag aldrig slår och hästar som man måste ta till spö eller dask på för att få att fatta, de hästarna brukar tåla det utan att ta avstånd det minsta från mej.:smirk:

mmm... nej, synd att du int förstår hur jag menar men det är rätt invecklat. Jag skulle aldrig kunna ta till våld, liksom, daska till med spöet eller liknande, inte ens om det verkligen skulle behövas, för problemet till att hästen gör som den gör borde ju komma någonstans ifrån? och då måste man väl lösa problemet från dess rot? Jag tror inte en dask med ett spö, eller en tillklippning hjälper, det har det aldrig gjort för mig och de få gånger jag faktiskt gjort det har det blivit helt fel. Kanske våld hjälper för stunden men problemet borde ju inte försvinna för alltid, eller jo, om hästen fruktar dig så kanske men jag vet inte.
Med mina hästar räcker det att jag visar att jag inte gillar det dom gör, gör en markering liksom, sen är det bra. Men om det funkar för dig så bra, men det är något som jag antagligen för alltid kommer ta avstånd ifrån. Om en häst sparkar bakut och blir arg, uppför sig dåligt, då jobbar jag hellre med det problemet så lång tid det tar så det aldrig återkommer igen än att för stunden klippa till hästen för att den skall lägga av precis det ögonblicket.
Men jag står vid ett dilemma själv nu, en utav hästarna har börjat "testa" gränserna och jag har aldrig behövt använda våld, men vissa stunder känns det som om hon skulle kunna använda våld mot mig, hon hoppar runt i hagen och ser glad ut och sprallig, men försöker komma på om det faktiskt kan vara ett dominansbeteende, typ..."ge dig ut ur hagen, det är jag som bestämmer" och om hon då i full galopp skulle komma mot mig och försöka springa över mig så är det ju klart att jag inte bara kan flytta på mig, då kommer hon ju högre i rang, så då kanske man skulle tvingas till våld, vad vet jag, frågan e om jag skulle vara beredd att göra det då.
Men du har kloka åsikter och jag är glad att jag diskuterat den här saken med dig, visst nu är jag inne på ett helt nytt spår än... när hästar får för sig att bitas men men...

Hej!
Nej jag förespråkar ju verkligen inte våld, men jag utesluter det inte heller. Det beror på häst och situation. De som känner mej skulle nog säga att jag nästan aldrig ens höjer rösten, ännu mindre slår till. Det behövs inte. Jag tycker nog att om jag säger till vänligt och hästen struntar i mej så har det fungerat att en gång för alla slå till den. Daska eller så, spö har jag bara när jag rider, och samma där det används ytterst sällan som bestraffning, bara när det är absolut nödvändigt. Tex om en häst skulle resa sig med mej, vilket har hänt.

Om jag tex leder en häst och den vill dra iväg så skriker jag aldrig eller slår utan stannar upp, ser till att hästen stannar och att den ser mej och lyssnar på mej, innan den får gå vidare. Det har alltid fungerat (även bulldozers lär sig att gå städat.) Det är inte alls svårt faktiskt. Hästen ska LYSSNA. Det är allt jag begär.

Det är ju skillnad på hästar som man känner och där man vet var man har varandra eller hästar som är nya för en själv. Det är med de nya bekantskaperna jag brukar ha behov av markeringar ibland, inte med egna. Men jag utesluter inte våld, det brukar faktiskt hjälpa med hästar som tex bits. En tuff markering, dask, eller vad som får den hästen att lyssna, så biter den i regel inte mej mer. Tror för densskull inte den är rädd för mej alls, den har bara insett att - jaha, henne biter man inte, hon blir sur, ungefär.
Det gäller att hästen inser var jag drar gränsen, tycker jag.

Men råden här gäller ofta problem som någon har och då ger jag råd som jag skulle göra om jag hade den hästen och den betedde sej så. Sen känner man inte andras hästar så det är omöjligt att säga precis. Det beror som sagt på häst också.
Så ang bitning: jag accepterar inte att bli biten. Att den hotar genom gallret kan jag låta passera. Det gör vissa hästar. Så länge den inte riktar det mot mej och hugger så bryr jag mej inte. Men om den gör det så är det en annan sak. Då får jag ta till det som krävs på just den hästen för att den inte ska bita mej.

Jag har börjat inse att vi kanske ibland här på forumet pratar om olika saker när vi tycker olika. jag pratar om sätt att få bort ovanor, inte om hur jag behandlar mina hästar varje dag. MEd dem har jag ett mycket avspänt förhållande utan vare sig skrik eller daskar. Det kanske inte folk tror om jag säger att det är ok att klippa till om jag blir biten av en häst. Eller om en häst reser sig, eller andra helt oacceptabla beteenden.

nja, jag har fått lära mig att jag kommer för alltid vara ett rovdjur för hästen, hur vi än gör kommer vi vara det, vi äter kött, den känner av det. Men kanske man kan vara ett rovdjur som talar deras kroppsspråk?
Jag vet inte... Men jag tycker att så länge sättet man gör det på funkar så... har ju int så jättemycket erfarenhet heller, har lärt mig genom böcker och filmer med tommy arvidsson, mark rashid osv..
men sättet funkar iallafall än så länge

Jag förspråkar inte våld men när det gäller mig lr hästen måste man få försvara sig.Så länge du inte står o spöar hästen o den sen biter dig är det aldrig OK att hästen biter.Det spelar ingen roll vad omständigheten är men hästen ska veta att den får inte bita.Jag hade en häst som alltid stod o högg i luften men hon bet aldrig någon.Jag tycker det är ok så länge de inte verkligen biter nån.Gör dom det är det bara att ta o lappa tillbaka,gör det direkt o sen är det bra.Bättre att göra det en gång på skarpen än att hålla på smådutta,vad tror du ett ledarsto hade gjort om den var i ditt läge?

jag har läst lite om vad alla har skrivit och undrar om det är någon som har funderat på att "blocka" sin häst det är väldigt effektivt och stärker ledarskapet
det tar dessutom hästen på bar gärning och får hästen att börja andvända hjärnhalvan, det fungerar
Tex om man ska kratsa ur hovarna och böjer sig ner och vet att hästen ska bita till ,,ha bakfoten redo och smäll upp,,då får hästen någat att tänka på ett tag och kanske provar igen men ABSOLUT inte IGEN,,,det gäller att få hästen att reagera och få känna sig trygg hos sin mäniska och trygghet är komfort vilket en häst söker inte okomfort och eftersom man inte ser sin häst i ögat när det händer så vet hästen inte heller att det var du som gjorde vad som gjorde ont utan att det var hans eget fel att det gjorde ont ,,tänk till så blir vi bättre ledare Mvh agge!!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
90 505
Senast: ameo
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 931
Senast: Phadrah
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama