Z
zillax89
Sv: Hästen bits - vad göra?
de är aldrig hästen som ska lära sig, det är vi som ska lära oss.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Charmtrollet skrev:Att lära hästen Nej tar sin tid, och det får man lära dem. Det är inte ordet i sig som hästen lyssnar på, utan tonfallet.
Du skulle kunna tillrättavisa hästen genom att säga "Söta lilla häst vad du är underbaar" med bestämt tonfall. Och berömma hästen med "Dumma häst vad jag hatar dig!"...
zillax89 skrev:Bra för dig, men jag tror inte det håller i slutändan, om hästen är rädd, om hästen får panik, säger du bara nej då så är allt bra igen?
zillax89 skrev:Hästar är flyktdjur, de springer när något skrämmer dom, ett skrik "NEJ!" gör hästen mer rädd än förtroendefull. Hästen gör inte mycket som du vill om den inte har förtroende för dej, och förtroende kan den inte få om ni inte kan kommunicera, och hästen kommunicerar genom kropsspråk. Förstår du vart jag vill komma..?
Visst, hundar har också kroppsspråk, men de är rovdjur, man kan inte behandla en häst som man skulle behandla ett rovdjur.
Trissa skrev:Det är en helt annan situation du beskriver här, jag svarade på frågan i ursprungsinlägget, och jag uppfattar inte hästen i fråga som rädd eller panikslagen.
Var har jag skrivit att jag skriker "nej" någonstans? Jag använder nejet vid ett oönskat beteende, som en korrigering med lugn och bestämd röst. Inget i ditt inlägg har övertygat mig om att man på vissa punkter inte kan behandla hästar som hundar, även om de inte är samma djurslag. Inget djur gör något för dig utan förtroende, och för att ett nej ska ha effekt måste du ha lärt djuret i fråga vad det betyder först. Du blir alltså inte hundens ledare genom att vara arg och skrika nej, som du skriver, och du kommer inte alls speciellt långt på det viset. Däremot får du en rädd och kuvad hund. Det kallar inte jag ledarskap.
Trissa skrev:Det är en helt annan situation du beskriver här, jag svarade på frågan i ursprungsinlägget, och jag uppfattar inte hästen i fråga som rädd eller panikslagen.
Var har jag skrivit att jag skriker "nej" någonstans? Jag använder nejet vid ett oönskat beteende, som en korrigering med lugn och bestämd röst. Inget i ditt inlägg har övertygat mig om att man på vissa punkter inte kan behandla hästar som hundar, även om de inte är samma djurslag. Inget djur gör något för dig utan förtroende, och för att ett nej ska ha effekt måste du ha lärt djuret i fråga vad det betyder först. Du blir alltså inte hundens ledare genom att vara arg och skrika nej, som du skriver, och du kommer inte alls speciellt långt på det viset. Däremot får du en rädd och kuvad hund. Det kallar inte jag ledarskap.
Okej, så långt håller jag t.o.m med dig.Visst, hundar har också kroppsspråk, men de är rovdjur, man kan inte behandla en häst som man skulle behandla ett rovdjur.
Katter är också rovdjurVad jag istället har börjat göra är att bara markera, jag höjer handen snabbt som attan med utspretade fingrar (se upp att du inte har en tumvante, då fattar hästen inte) Eftersom hon är så pass ung så fattar hon direkt, jag beter mej som en katt, en katt höjer ju tassen när den skall gå till anfall, det gäller att gå till anfall direkt när hästen gjort det, då förstår den förhoppningsvis att det INTE är ok att nafsa och bita.
poängterade du att rösten är ett felaktigt hjälpmedel som snarare skrämmer hästen till lydnad, eftersom hästar inte använder ljud i samma utsträckning vi gör. De använder så vitt jag vet varken tumvantar eller 5-fingervantar heller, så på vilket sätt skulle det vara bättre?Hästar är flyktdjur, de springer när något skrämmer dom, ett skrik "NEJ!" gör hästen mer rädd än förtroendefull.
Pinge skrev:Alltså hur förvirrade vill vi att hästarna ska bli i framtiden?? Sluta nu för helskotta... Inte fanken vill jag bli förväxlad med en vildkatt!
Ser hästen så himla illa är det dax för slakt! För ett par år sedan hörde jag någon säga att om man ska lära hästen att gå in i transporten så är det lättare om den går in själv för annars trodde hästen att människan inne i transporten var en björn i en björngrotta!! Har ni hört på maken??
Kan man få tag i glasögon till den hästen??
Å vad är det för trams om att hästen inte ska lära sig något utan vi ska lära av hästen?? Det blev ju grannt om alla skulle jobba efter det tesen.
Å hur sjuttsicken får man hästen att acceptera att ha den där vildkatten på ryggen, typ 2 minuter efter att katten har spärrat ut klorna och visat "jag är farlig"? Vakna upp va!
Jag har hållit på med hästar hela mitt liv nära på och jag har aldrig hört på maken! Många inlägg här köper jag men vissa är bara för mycket.
Kolla här tex:
Greylight> Hej!
Kan ingen någon gång tänka längre än just NU? Hästar kan inte planera och vara elaka, det gör allt av en anledning. Han kanske har ont, eller känner sig trängd. Hästar är ju flyktdjur, hur tror du att de känner sig när de blir inträngda i en box och inte känner respekt för den som kommer in? Hästar tar i sista hand in försvaret, det kan bli farligt, han kanske til och med börjar sparka dig.
Snacka om förvirrad häst!! Den tror kanske det är kattfan som kommer in i boxen?
Å här då:
Charmtrollet> Gör något oväntat, t.ex. ta med en blomspruta och utan att säga något så får hästen sig en dusch, och du är helst tyst och går bara vidare.
Försök göra hästen förvånad...
Glöm inte glykol i vattnet på vintern.
Använd det ni alltid har med er i stället.. Rösten och händerna. Därmed har jag inte sagt att man ska skrika som en tok. Ett bestämt nej i kombination med en "knäpp på näsan" (straff i relation till brottet). Snart nog fattar den att ett nej betyder att den måste tänka om.. Det kommer den ihåg även vid andra tillfällen. Jag vet det.
En till:
zillax89> Hej!
Jag har själv en häst på snart 2 år här hemma. Hon har fått för sej att det är helt ok att nafsa, hon har aldrig vågat bita, men nafsat har hon då gjort. Jag funderade på vad jag skulle göra åt saken och var problemet kommer ifrån. Jag tycker INTE det är ok att klippa till hästen, det är nått man gör mot hundar, då gäller det att reagera ordentligt.
Hunden på 20 kg är ok å klippa till för att snabbt få hyfs på den men en häst på 600 kg får göra lite som den vill tills man har kommit på en lösning... De e ju kanonbra.. Hallå..
Den här är "bra" också:
Lozzan> Jag har tyvärr inget tips till dej men till dom som säger att man ska bita/slå tillbaka. Om man själv gör så tror ju hästen att det är okej för den med. Det är som att uppfostra barn. Dom vuxna kan ju inte säga åt dom att inte slåss om dom själva gör det
Det är kanske en viss skillnad på att slåss och att handgripligen tillrättavisa ett felaktigt beteende? Tex. om min hingst försöker gå förbi mig när jag leder den så sträcker jag ut armen så han "går på" den. Är det att slåss?
Jag har också som vana att leda in hästarna som står i box. Jag ställer hästen i motsatt hörn till vart maten finns (varje gång). I början vill fölen tränga undan mig för att komma snabbt till maten. Det enda som händer är att de går emot min armbåge ett par gånger sen ser de snart till att stå stilla i hörnet tills jag går undan. Är det våld??
Nu har väl jag gjort bort mig totalt på detta forumet men det va de värt i så fall..
Hoppas någon fattar vad jag menar i alla fall..
Pinge skrev:Å vad är det för trams om att hästen inte ska lära sig något utan vi ska lära av hästen?? Det blev ju grannt om alla skulle jobba efter det tesen.
Det ändrade hon sen till:
det är inte vi som skall lära hästarna utan dom som skall lära oss
Jag har läst "ändringen" flera gånger men jag fattar inte.....
Det står väl samma sak? Bara lite omvänt??
Pinge skrev:Alltså hur förvirrade vill vi att hästarna ska bli i framtiden?? Sluta nu för helskotta... Inte fanken vill jag bli förväxlad med en vildkatt!
Ser hästen så himla illa är det dax för slakt! För ett par år sedan hörde jag någon säga att om man ska lära hästen att gå in i transporten så är det lättare om den går in själv för annars trodde hästen att människan inne i transporten var en björn i en björngrotta!! Har ni hört på maken??
Kan man få tag i glasögon till den hästen??
Å vad är det för trams om att hästen inte ska lära sig något utan vi ska lära av hästen?? Det blev ju grannt om alla skulle jobba efter det tesen.
Å hur sjuttsicken får man hästen att acceptera att ha den där vildkatten på ryggen, typ 2 minuter efter att katten har spärrat ut klorna och visat "jag är farlig"? Vakna upp va!
Jag har hållit på med hästar hela mitt liv nära på och jag har aldrig hört på maken! Många inlägg här köper jag men vissa är bara för mycket.
Kolla här tex:
Greylight> Hej!
Kan ingen någon gång tänka längre än just NU? Hästar kan inte planera och vara elaka, det gör allt av en anledning. Han kanske har ont, eller känner sig trängd. Hästar är ju flyktdjur, hur tror du att de känner sig när de blir inträngda i en box och inte känner respekt för den som kommer in? Hästar tar i sista hand in försvaret, det kan bli farligt, han kanske til och med börjar sparka dig.
Snacka om förvirrad häst!! Den tror kanske det är kattfan som kommer in i boxen?
Å här då:
Charmtrollet> Gör något oväntat, t.ex. ta med en blomspruta och utan att säga något så får hästen sig en dusch, och du är helst tyst och går bara vidare.
Försök göra hästen förvånad...
Glöm inte glykol i vattnet på vintern.
Använd det ni alltid har med er i stället.. Rösten och händerna. Därmed har jag inte sagt att man ska skrika som en tok. Ett bestämt nej i kombination med en "knäpp på näsan" (straff i relation till brottet). Snart nog fattar den att ett nej betyder att den måste tänka om.. Det kommer den ihåg även vid andra tillfällen. Jag vet det.
En till:
zillax89> Hej!
Jag har själv en häst på snart 2 år här hemma. Hon har fått för sej att det är helt ok att nafsa, hon har aldrig vågat bita, men nafsat har hon då gjort. Jag funderade på vad jag skulle göra åt saken och var problemet kommer ifrån. Jag tycker INTE det är ok att klippa till hästen, det är nått man gör mot hundar, då gäller det att reagera ordentligt.
Hunden på 20 kg är ok å klippa till för att snabbt få hyfs på den men en häst på 600 kg får göra lite som den vill tills man har kommit på en lösning... De e ju kanonbra.. Hallå..
Den här är "bra" också:
Lozzan> Jag har tyvärr inget tips till dej men till dom som säger att man ska bita/slå tillbaka. Om man själv gör så tror ju hästen att det är okej för den med. Det är som att uppfostra barn. Dom vuxna kan ju inte säga åt dom att inte slåss om dom själva gör det
Det är kanske en viss skillnad på att slåss och att handgripligen tillrättavisa ett felaktigt beteende? Tex. om min hingst försöker gå förbi mig när jag leder den så sträcker jag ut armen så han "går på" den. Är det att slåss?
Jag har också som vana att leda in hästarna som står i box. Jag ställer hästen i motsatt hörn till vart maten finns (varje gång). I början vill fölen tränga undan mig för att komma snabbt till maten. Det enda som händer är att de går emot min armbåge ett par gånger sen ser de snart till att stå stilla i hörnet tills jag går undan. Är det våld??
Nu har väl jag gjort bort mig totalt på detta forumet men det va de värt i så fall..
Hoppas någon fattar vad jag menar i alla fall..
zillax89 skrev:vad jag menar är bara att hästar tar nog mer avstånd från en om man använder fysiskt våld, visst, det gör nog hundar också, men en hund kan man ta tag i nacken för att "markera" eller bära ut från platsen där den uppfört sig illa, det kan man inte med en häst.
Med en häst markerar man annorlunda, den beter sig annorlunda i det vilda, därför behndlar man den på ett annorlunda sätt för att man skall kunna kommunicera med den. Hundspråk och hästspråk är två helt skilda saker.
minimi skrev:Men hur du kopplade ihop det hela med en häst som bits, där hänger jag inte med.
Klart man kan klippa till en häst, när det är absolut nödvädnigt för att markeringen ska gå fram, och när den inte lyssnar på andra markeringar. Om hästen hotar att bitas, då smäller jag till. I vissa fall. Det beror helt på situationen och vilken häst det är. Huvudsaken för mej är att den lägger av med beteendet Går det utan att ta till våld så använder jag försåts inte våld. Det beror på hur hästen svarar. MEn jag säger inte att jag aldrig slår och hästar som man måste ta till spö eller dask på för att få att fatta, de hästarna brukar tåla det utan att ta avstånd det minsta från mej.:smirk: