Hästen bits - vad göra?

M

mårran

Jag undrar om det finns någon NH-utövare som har några bra tips på hur man ska få en häst att sluta göra utfall mot en när man går utanför boxen?

I förrgår nöjde hon sej inte med det utan högg mej rejält i ryggen desstuom.

Hon är jättesnäll att hålla på med det är bara när hon står i boxen som hon gör så här. Det är galler över boxen men jag vill gärna ha det öppet över dörren men inte om man ska bli huggen bakifrån:mad:

Hon är alltså jättesur när hon står i boxen och hennes mamma var likadan. Men jag trodde verkligen inte att hon skulle bitas, det trodde jag däremot om mamman som också gjorde det.

Jag hoppas att ni har något förslag vad jag kan göra.
Ledarskapsövningar fungerar bra om än med sura miner men inga problem att få henne att göra det jag vill.

Sv: Hästen bits - vad göra?

Eftersom det är NH-forum så sticker jag ut hakan nu:
Vänd dig om och klipp till rejält nästa gång, gå sen fram och se till att hästen flyttar sig undan för dig. Då gör den inte om det.
Fast nu kommer jag att bli påhoppad av alla som tror att hästen ahr ont när den biter :devil: :rofl:

Håller med dig!
Har själv haft en bitsk typ i stallet, annars en himla trevlig kuse. Var snabb när du klipper till, helst när hästen är påväg att hugga, den kommer att bli förvånad!

Hej!
Kan ingen någon gång tänka längre än just NU? Hästar kan inte planera och vara elaka, det gör allt av en anledning. Han kanske har ont, eller känner sig trängd. Hästar är ju flyktdjur, hur tror du att de känner sig när de blir inträngda i en box och inte känner respekt för den som kommer in? Hästar tar i sista hand in försvaret, det kan bli farligt, han kanske til och med börjar sparka dig. Försök att hitta anledningen. Står du och "hänger" på hästen när du borstar han? Han tycker då förmodligen att du kränker han. Efter ett tag börjar han även kränka dig, till exempel genom att trampa på dig, vägra lyfta hoven e.t.c. Så försök hitta anledningen!:bump:
Ett tips är att som jag nu gjort i 2 år träna NH om du har möjlighet!

Hoppas att mitt inlägg hjälper.:idea:

Jag hörde någon som berättade om en islänning som hela tiden högg om någon kom in i hennes spilta.
Ägaren tröttnade på att skälla på hästen så fort den bet, i och med att den bara blev ännu jävligare då. En dag gick hon in i spiltan och hästen stod och högg henne ett bra tag innan den slutade, ägaren sa ingenting. Efter det så slutade den bita folk. Fast jag själv skulle inte vilja stå där och bli biten...bara för att det fungerade på den hästen, lär det ju inte fungera på alla...

Zambolina skrev:
Minimi...där fick vi!:smirk:

Ja, men det är ju egentligen självklart att en NH-kurs i 2 år är mycket bättre för att att få en olycklig häst som dessutom har ont och känner sig inlåst att sluta bitas. :bow: :bow: :bow:

Jag tolkade nog Greylights svar som ironi, jag hoppas jag har rätt?:smirk:

Jag tror inte att jag förstår riktigt vad du menar?

Självklart står jag inte och hänger på hästen när jag borstar, var fick du det ifrån?

Detta handlar inte om hur hästen är när jag kommer in i boxen utan precis som jag skrev när jag eller vem som helst går förbi utanför boxen.

Nu är jag inte så väldigt bevandrad i NH men hästen är snart 4 år och jag har tränat på dom ledarskapsövningar jag har lärt mej sedan hon var föl så det verkar inte ha någon betydelse för just det här problemet.

Finns det ingen som har något vettigt att komma med? Klippa till fungerar ju inte eftersom det är galler emellan när hon gör utfallen och när hon bet mig så förstod hon ju direkt att det var galet när jag vrålade till, då kastade hon sej bakåt i boxen, och sen var det ju försent.

Gör något oväntat, t.ex. ta med en blomspruta och utan att säga något så får hästen sig en dusch, och du är helst tyst och går bara vidare.
Försök göra hästen förvånad...

Så väl mina hundar som hästar har fått lära sig ordet "nej" i betydelsen "sluta genast med det du håller på med, det är inte okej." Det är inget jag behöver motivera för hästen, säger jag nej så är det nej som gäller, eftersom det är jag som bestämmer.

Hej!

Jag har själv en häst på snart 2 år här hemma. Hon har fått för sej att det är helt ok att nafsa, hon har aldrig vågat bita, men nafsat har hon då gjort. Jag funderade på vad jag skulle göra åt saken och var problemet kommer ifrån. Jag tycker INTE det är ok att klippa till hästen, det är nått man gör mot hundar, då gäller det att reagera ordentligt. Inte för att jag klipper till min hund, men när hunden gör något fel ryter jag till, jag tar inte ens tag i henne, hon fattar direkt och sen är det bra. Men det är tvärtom med hästar, de är FLYKTDJUR! Kanske hästen lyder för stunden, men den älskar dej då inte, och den kommer aldrig lita på dej. Hoppas du tar helt avstånd från det. Vad jag istället har börjat göra är att bara markera, jag höjer handen snabbt som attan med utspretade fingrar (se upp att du inte har en tumvante, då fattar hästen inte) Eftersom hon är så pass ung så fattar hon direkt, jag beter mej som en katt, en katt höjer ju tassen när den skall gå till anfall, det gäller att gå till anfall direkt när hästen gjort det, då förstår den förhoppningsvis att det INTE är ok att nafsa och bita. I hagen har jag dock höjt handen när ja känner mej trängd när jag går ut med mat, hästarna håller sig undan men den lille stryker öronen bakåt, så det jobbar jag på. Det ser ut som om skall döda mig vilken sekund som helst fast hon gör det aldrig. Om hästen inte reagerar när du höjer handen, markerar, så gör du bara signalen starkare. Stampa med foten samtidigt, alltså ett stamp, visa tänderna. Hon skall antingen backa något steg eller ta avstånd på något sätt så att hon fattar att det inte är ok, du är ledaren, du har ditt område och om den ranglåga går in i ditt område blir du arg. VIK ALDRIG UNDAN, visa var du står och ge dig inte.
(det är mitt bästa råd, jag utgås ifrån logistiken, utifrån hur hästarna lever i det vilda, visst, jag har problem med mina hästar, men det där med nafsandet är något som faktiskt förbättrats allt mer och mer.)
hoppas det ordnar sig*

Hej, jag har en häst hemma på snart 2 år. Hon är en liten welsh och nu har hon börjat testa mig. Hon har börjat nafsa och lägga öronen bakåt när det är något som hon inte tycker är ok, Men det skall vara tvärtom, det skall vara jag som bestämmer. Så, jag började fundera på vad man kunde göra åt saken. Då började jag i samma stund som hon försökte nafsa eller något annat, vad som helst, höja handen, spreta med fingrarna och markera. Om jag inte fick någon rekation lade jag till ett stamp och ett sorts "tryck" i luften med handen. Hon fattar vinken och går därifrån. Jag står alltid framför hästen, det är där du är mest ranghög. Hon har inte nafsat mig på flera dagar, visst hon har lagt öronen bakåt i hagen och visat sitt missnöje men det är bara en reaktion så vitt jag vet nu, jag ska forska vidare på det. Jag tror inte på att om man säger "nej" så lyssnar hästen, ett nej är lika onödigt som att klippa till hästen. Det jobbiga är att många, väldigt många tror att man kan uppfostra hästen som man uppfostrar hunden, det är helt FEL. Hundar är rovdjur, precis som vi, hästar är flyktdjur. Min hund hanterar jag på ett helt annat sätt, visst blir jag arg på henne ibland och ryter åt henne i samma stund hon gör något fel. Låter som "neeeeeeeej!!!!" och hon fattar, men sen är det bra. Hon tycker fortfarande om mej och hoppar upp i min famn så fort jag sätter mej på golvet. Hästar får man uppfostra på ett helt annat sätt för de får förtroende för människan på ett helt annat sätt än på det sättet som hundar får förtroende för oss. I mitt fall har jag bara börjat markera och hon börjar fatta. Det är mitt råd till dej och hoppas det funkar, markera bara, och om en liten signla inte hjälper så ökar du bara tills du får en reaktion. Du behöver aldrig röra vid hästen fysiskt, bara mentalt. Dessutom måste du vara säker på din sak, för om du är osäker på om du bestämmer så kommer hästen aldrig vara säker på att du bestämmer. Du vet säkert 90% av dessa sakerna som jag skrivit men för att få sammanhanget skriver jag det iallafall. Hoppas allt går bra och att det löser sig, allt handlar om att hästen skall ha förtroende samtidigt som den lyder dig.

zillax89 skrev:
. Jag tror inte på att om man säger "nej" så lyssnar hästen,

Mina gör det.

zillax89 skrev:
Hästar får man uppfostra på ett helt annat sätt för de får förtroende för människan på ett helt annat sätt än på det sättet som hundar får förtroende för oss.

På vilket sätt skiljer det sig, menar du?

Ok. OM en häst gör så går jag efter i boxen även om den kastar sig bakåt, och får den att flytta sig för mig, runt runt. Jag går sen ut. Det brukar hjälpa efter en eller några gånger. Naturligtvis marekrar jag att jag är arg dirket jag kommer in om den huggit efter mej. Om den hugger mot gallret går jag emot gallret och ställer mej och då brukar de komma av sig och sluta bita i luften.
Vissa gör såna markeringar mot boxgrannen, fsat det ser ut att vara mot stallgången, tex vid matdags. OM jag går fram lägger de öronen framåt och visar att "det var inte åt dej".

Har inte haft någon som direkt huggit efter mej, men en ny inackordering var väldigt bitsk för ett par år sen. DÄr gjord ejag som ovan. Han lugnade sig snabbt. Men ibland när han var sur på grannen kunde han hugga i luften, intill matte, och som av en händelse komma åt henne. Hon röt till, daskade, drev honom bakåt. Dethjälpte till slut.

Jag har tyvärr inget tips till dej men till dom som säger att man ska bita/slå tillbaka. Om man själv gör så tror ju hästen att det är okej för den med. Det är som att uppfostra barn. Dom vuxna kan ju inte säga åt dom att inte slåss om dom själva gör det

Tack alla! äntligen lite vettiga råd. :)

Blomsprutan har jag också fått tips om och tänkt att prova det är bara det att jag glömmer den förb. blomsprutan var gång jag går till stallet. Men jag ska försöka komma ihåg den nu.

Jag har ju också satt opp näven och sagt nej! men det har liksom inte så stor effekt då hon bara går ett varv runt i boxen och sen är lika sur igen.

Det som skrämmer mej lite är att hon bara har blivit mer och mer sur. Mer och mer lik sin mor:mad:, det som har hänt nu när jag har börjat säga ifrån åt henne (istället för att ignorera) när hon gör utfall mot gallret är att hon har blivit svår att få tag på i boxen hon går undan och vänder baken till. Så nu har jag haft grimman på henne på nätterna så att jag snabbt och lätt kan ta henne på morgonen så vi inte behöver tjafsa om det.
Jag har också följt med henne in i boxen och stått och kelat med henne när jag håller i grimman. Hon är lite sur då men gör ingenting.

I kväll blev hon väldigt frustrerad när jag kom med maten också och när jag inte ville lsäppa ner henne i krubban förrän hon kunde stå brevid så vände hon baken mot mej flera ggr. Till slut tippade jag ut krubban (så den blev stängd för henne) tog henne i grimman och snackade med henne tills hon lugnade sej.

Jag har ingen aning om vad allt detta står för. Det är ju väldigt tråkigt ute nu hårt och halt och eländigt så hon kanske helt enkelt är rastlös och har tråkigt men för den skull kan man ju inte acceptera att hon beter sej som en galning i boxen.

Ja jag får väl helt enkelt skylla mej själv när jag tog föl på hennes mamma:crazy:

Jag har i allafall fått flera bra tips av er här och jag ska prova dom ett i taget och se vad som kan tänkas hjälpa på just den här damen. Det kanske blir bättre när jag kan börja rida henne så hon får utlopp för energin på andra saker istället.

Det är inga problem på stallgången eller ute, bara i boxen precis som med hennes mamma. Men hon var lättare på ett sätt för hon hade respekt för människor vilket jag ibland tror att den här lilla damen inte har i så stora portioner i alla fall.

Jag blir ju också orolig att hon inte mår bra men då är det väl konstigt i så fall att hon bara visar humör i boxen. Sen vet jag inte om detta kan räknas in i hennes hingstiga beteende som jag har skrivit om i en annan tråd för då kanske jag borde undersöka henne som jag har fått tips om där.

Tack i allafall för hjälpen:bow:

mårran skrev:
Tack alla! äntligen lite vettiga råd. :)

Det som skrämmer mej lite är att hon bara har blivit mer och mer sur. Mer och mer lik sin mor:mad:, I kväll blev hon väldigt frustrerad när jag kom med maten också och när jag inte ville lsäppa ner henne i krubban förrän hon kunde stå brevid så vände hon baken mot mej flera ggr. Till slut tippade jag ut krubban (så den blev stängd för henne) tog henne i grimman och snackade med henne tills hon lugnade sej.

Ja jag får väl helt enkelt skylla mej själv när jag tog föl på hennes mamma:crazy:

Det är inga problem på stallgången eller ute, bara i boxen precis som med hennes mamma. Men hon var lättare på ett sätt för hon hade respekt för människor vilket jag ibland tror att den här lilla damen inte har i så stora portioner i alla fall.

Tack i allafall för hjälpen:bow:

Generna slår verkligen igenom väldigt mycket i hästar. De är helt enkelt väldigt olika individer. Jag har sett det så mycket, hur en häst kan bli otroligt lik tex en mormor, trots att de aldrig ens träffats så kan det bli en avbild, i beteende eller utseende eller båda.
Det är nästan skrämmande hur det kan bli exakt samma olater, in i minsta detalj.
Och två besvärliga individer kan också få en mild och samarbetsvillig avkomma, därför att det finns tex en mild farmor/mormor/farfar/morfar.
Det är mycket intressant.
Med det vill jag bara säga att det kanske inte är så stor förändring på din häst egentligen, som beror på något yttre, det kan vara generena och som du säger likheten med mamman.
(Inte för att det gör beteendet ok, men vet du i alla fall grunden till det så kanske det är lite lättare)
Sen kan det ju vara så "olyckligt" att hon dessutom har ärvt ett högre självförtroende och hög intelligens av pappa tex och då blir hon ju inte lättare....:devil:
Det där med avel är intressant.

zillax89 skrev:
Jag tror inte på att om man säger "nej" så lyssnar hästen, ett nej är lika onödigt som att klippa till hästen.

Att lära hästen Nej tar sin tid, och det får man lära dem. Det är inte ordet i sig som hästen lyssnar på, utan tonfallet.
Du skulle kunna tillrättavisa hästen genom att säga "Söta lilla häst vad du är underbaar" med bestämt tonfall. Och berömma hästen med "Dumma häst vad jag hatar dig!"...

om en hästen K biter hästen G som är högre i rang blir G arg och hugger/sparkar tilbaka för att visa att det inte är okej, annars blir G automatiskt under K, eller har jag helt fel nu?

man behöver inte spöa skiten ur hästen utan bara gå till "motattack" just i ögonblicket,., min häst "älskar" mig ändå, trots att jag daskat till honom när han har bitit mig.. (han gör inte så längre)

Trissa skrev:
Mina gör det.

Bra för dig, men jag tror inte det håller i slutändan, om hästen är rädd, om hästen får panik, säger du bara nej då så är allt bra igen?

På vilket sätt skiljer det sig, menar du?

Hästar är flyktdjur, visst, de använder våld i sina fighter för att vara värdig ledarskapet, men de använder inga röster, knappt några ljud alls. Hundar använder morrningar, de använder skall, de använder tänder. Om du är arg och säger nej åt hunden och den ser dig som ledaren kommer den utan tvekan lyda dig. Om du däremot ryter åt hästen, NEJ! Eller bara säger nej, så tror jag den inte fattar, inte hela vägen. Med en hund kan man komma långt med den metoden, gör du inte som jag säger blir jag arg och det vill du inte vara med om. Så lever dom i flocken. Om ledaren blir arg är det bäst att man lyder annars blir det synd om den skyldige. De är rovdjur, precis som vi, klart dom lyssnar om du säger nej, för du är ledaren.
Hästar är flyktdjur, de springer när något skrämmer dom, ett skrik "NEJ!" gör hästen mer rädd än förtroendefull. Hästen gör inte mycket som du vill om den inte har förtroende för dej, och förtroende kan den inte få om ni inte kan kommunicera, och hästen kommunicerar genom kropsspråk. Förstår du vart jag vill komma..?
Visst, hundar har också kroppsspråk, men de är rovdjur, man kan inte behandla en häst som man skulle behandla ett rovdjur.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
90 505
Senast: ameo
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 931
Senast: Phadrah
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama