Hästen backar in i transporten, men vägrar gå in "rätt" ?! HJÄLP

K

karl33on

Har ett tinker sto på 10år som är hur fin som helst på alla sätt förutom lastning!

Hon kan backa in i transporten och stå där lugnt och fint, men kan inte gå in åt det vanliga hållet.

Tips??

Sv: Hästen backar in i transporten, men vägrar gå in "rätt" ?! HJÄLP

Vad händer när hon ska gå in med huvudet först?

Är det inte så att en del hästar vill åka felvänt? Har ni provat att helt enkelt köra en liten bit med henne (och sedan tillbaka till stallet)? Det kanske helt sonika är så att det är så hon föredrar att åka transport.

När hon ska gå in rätt håll så stannar hon med framhovarna på lämmen, och sen så står hon där och gör ingenting.

Men hon är så stor så jag vet inte om jag vågar stänga igen transporten för vart ska hon ha huvudet ?

Tar man bort mellanväggen så kanske hon kan stå lös istället. Men det är klart, det är kanske bara värt att göra så i akuta situationer. Det är nog en sak som är bra att träna på, att stå rätt, alldeles oavsett eftersom ni lär komma till en punkt då det ska stå två hästar i transporten.

Köp en transport med fronturlastning och backa in henne iden! ;) skämt o sido det är bara att träna, får hon inte panik så gäller det nog att vara envisast helt enkelt....

Jag tänkte faktiskt på samma sak, backa in henne genom fronten, så så tokig var nog inte idén:D

annars så kan ni köpa en transport där hästarna åker baklänges, om hästen nu vill åka baklänges så får hon väll göra det.

Kan ni sätta på lemmen (eller vad heter det,"stången"?) bak när hon står bak och fram? I så fall,sätt för den,sen har du en medhjälpare som för säkerhetsskull håller i hästen,sen går du fram i transporten,och börjar dona lite,kanske skramla lite med kraftfoder,äta lite morötter,tugga äpple,då kommer hon att intressera sig för vad du gör,och då börja tänka i den riktningen istället, därav du ska ha en medhjälp som håller i henne,utifall hon blir så pass nyfiken att hon vill vända sig om,så kn medhjälpen förhindra det så hon inte fastnar/skadar sig..

Gör detta några ggr i några dagar,gå i och ur med henne.

Nästa steg är att du fortsätter att grejja där inne,men nu ställer ni henne rätt,ställ henne framför rampen,så får hon stå och spana lite,backa sedan undan henne,gå ett varv,sen gör ni samma sak igen.

I fall hon visar intresse av att gå in,låt henne gå in ytters lite,sen backa ut henne,så att det aldrig blir hon som bestämmer när det är dags att kliva ut.

När ni kommit så långt att hon är halvvägs på rampen så är det JÄTTEVIKTIGT med eftergift i grimskaftet,håll ett jämttryck hela tiden,så fort hon går frammåt så släpper du efter,ger massa beröm,ev lite godis,när hon verkar lugnt och sansad,ta ett jämt tryck i grimskaftet igen,efter ett tag så kommer hon fram ytterligare lite,släpp genst efter,och åter igen massa beröm!

När hon väl är inne helt,ge henne tex kraftfodret inne i transporten i stället för i krubban i boxen,upprepa ofta så förknippar hon transportet med något bra och roligt.

Fast det kanske inte är så enkelt att "bara" köpa en ny transport?

körde alltid min d-ponny baklänges i transporten hon vägrade gå på på vanligt sätt så det var bara att backa in henne och åka försökte träna henne att gå på som vanliga hästar men icke helt lönlöst la ner två timmar om dagen i en och en halv vecka och jag fick henne halvvägs in i transporten EN gång sen struntade jag i det projektet. Hon åkte alltså baklänges i en vanlig transport som är avsedd för framåt åkning. Band henne i bakbommen. Visst det måste blivit lite trångt för henne men hon fick som hon ville.

Senast ändrad:

XD, nej det är nog inte så lätt att köpa ny transport, men eftersom hästen trivs med att åka baklänges så kanske man kan modifiera sitt nuvarande släp eller se sig om efter ett baklänges släp. eftersom det är en stor häst så får den väll inte plats med huvudet om den åker baklänges i vanligt släp? (mitt halvblod får knappt plats med kroppen mellan bommarna rätt vänd XD) i så fall kan man väll flytta fram frambommen och fram bakbommen?
31164580.jpg
[/url][/IMG] så att din tinker står som den vänstra hästen, med bakbommen som frambom och frambommen som bakbom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 640
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama