Hästen är rädd efter möte med älgar.

F

fjordih

Jag var ute och red en dag och plötsligt så såg både jag och hästen älgar. Hästen vart tokig så pass att de inte gick att rida, hästen försökte springa hem osv.
Nu i flera dagar har den bara stått och stirrat in i skogen och kommer inte ens vid utfodring.
Han är nu omöjlig att handskas med. innan var han super lätt att handskas med.

Tips?

Sv: Hästen är rädd efter möte med älgar.

Jättejobbigt för dig!:( Vad gör hästen om du tar in den? Jag skulle nog borsta och pyssla mycket med honom/henne och gå promenader.. Kankse det släpper då? Gud så svårt. Vilken konstig efterreaktion!:confused:

Ta med en hästkompis och ut i skogen igen...se till att den rör sig, den kommer att märka att det inte är så farligt.

Har du möjlighet att rasta av den i älgsäkert område så gör det föst så den inte har massa uppdämd energi i onödan :)

Rasta av hästen i älgfritt område så hästen inte har någon överskottsenergi, ge dig ut med en annan lugn häst som draghjälp och var lugn själv. Låssas som att du inte alls förstår vad hästen håller på med och bara rid utan att stressa så kommer nog häst att lugna sig fort.

Hästen måste väl ändå har sett älgar i sitt liv förut? Om inte annat kännt lukter och sånt av älgarna så det borde ju inte vara något nytt.

Vissa hästar kan bli såna då älgar har en annorlunda lukt.
Dom vänjer sig.
Rid med en annan trygg häst ut så skall du se att det släpper så småningom

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?