Hästbussfunderingar

Malva

Trådstartare
Hej!
Eftersom min häst kan vara svårlastad och jag själv tycker att det är jätteläskigt att köra med släp funderar jag lite löst över att investera i en liten hästbuss (alternativet är att köpa ny bil med dragkrok OCH släp, samt ta lektioner för utökat B-kort). Men jag tycker att det är svårt att leta mig fram till vad som finns och vad det kommer att kosta att ha den utöver bensinkostnaderna. Någon som har tips och råd samt har räknat på månadskostnad?

Vi brukar inte åka så långa distanser så jag skulle inte behöva ha någon exklusiv buss. Helt ok om den har några år på nacken.

Vill du verkligen ha en BUSS? Inte en lätt lastbil? Ett nytt körkort om du inte har busskort kommer ju sannolikt att bli rejält dyrt.

Skatt och försäkring på en lätt lastbil är dyrare, men det går ju att kontrollera genom att hitta ett tänkbart objekt (kolla blocket.se) och sedan kolla skatt och försäkring på nätet.

Sedan tillkommer ju service och reparationer som också kan springa iväg beroende på skicket.

Viktigast av allt: kontrollera att hästen tycker lastbil är bättre, en del småbilar kan ju vara lika läskiga.

Jag menar nog lätt lastbil då, dvs 2-hästars för b-kort. :) Vi har åkt i en sådan många gånger och det har varit mycket lättare att lasta henne, oavsett om hon åker ensam eller med annan häst. Bra tips att kolla upp ett valt objekt på Blocket.
Tar gärna emot tips på bra, prisvärda modeller, vart man ska vända sig och i övrigt vad man ska tänka på om man köper begagnat. Det är en nätt liten häst på ca 400 kg.

Förlåt en dum fråga, men hur kollar jag upp skatt och försäkring på nätet utan regnummer?

Hej!
Eftersom min häst kan vara svårlastad och jag själv tycker att det är jätteläskigt att köra med släp funderar jag lite löst över att investera i en liten hästbuss (alternativet är att köpa ny bil med dragkrok OCH släp, samt ta lektioner för utökat B-kort). Men jag tycker att det är svårt att leta mig fram till vad som finns och vad det kommer att kosta att ha den utöver bensinkostnaderna. Någon som har tips och råd samt har räknat på månadskostnad?

Vi brukar inte åka så långa distanser så jag skulle inte behöva ha någon exklusiv buss. Helt ok om den har några år på nacken.

Månadskostnad beror helt på om bilen ska vara ny eller beg. Nackdelen med begagnade är att de ofta har gått väldigt mycket, går inte att jämföra med en vanlig bil då många kör runt i Europa. Köper du en ny så är månadskostnaden minst 5000 kr på bara avbetalning. Tycker inte att de drar mycket, ungefär som en vanlig större personbil om man inte ligger i 120 då..
Skatt är minst 4000 per år. Andrahandsvärdet är högt då dessa bilar är eftertraktade, allt fler väljer lastbil idag, vilket är en nackdel för tävlingsarrangörerna men har man en gång haft lastbil så är man fast, det är väldigt smidigt när man åker mycket själv:)

Vill du verkligen ha en BUSS? Inte en lätt lastbil? Ett nytt körkort om du inte har busskort kommer ju sannolikt att bli rejält dyrt.

Skatt och försäkring på en lätt lastbil är dyrare, men det går ju att kontrollera genom att hitta ett tänkbart objekt (kolla blocket.se) och sedan kolla skatt och försäkring på nätet.

Sedan tillkommer ju service och reparationer som också kan springa iväg beroende på skicket.

Viktigast av allt: kontrollera att hästen tycker lastbil är bättre, en del småbilar kan ju vara lika läskiga.

Det är inte buss(d)kort på de stora heller, utan c-kort i så fall.

Även om det från början är en ombyggd buss blir den omregistrerad till lastbil när den tappar personplatser?
Ja. Under somliga förutsättningar tror jag till och med att det kan vara möjligt att registrera som personbil klass 2, alltså för B-körkort taget före 1996. De allra flesta tunga motorsportbussar idag är registrerade som personbil klass 2, trots sitt stora lastutrymme.

Månadskostnad beror helt på om bilen ska vara ny eller beg. Nackdelen med begagnade är att de ofta har gått väldigt mycket, går inte att jämföra med en vanlig bil då många kör runt i Europa. Köper du en ny så är månadskostnaden minst 5000 kr på bara avbetalning. Tycker inte att de drar mycket, ungefär som en vanlig större personbil om man inte ligger i 120 då..
Skatt är minst 4000 per år. Andrahandsvärdet är högt då dessa bilar är eftertraktade, allt fler väljer lastbil idag, vilket är en nackdel för tävlingsarrangörerna men har man en gång haft lastbil så är man fast, det är väldigt smidigt när man åker mycket själv:)

Tack för bra svar. Blir begagnat i så fall, men jag känner mig inte helt trygg med att köpa på Blocket...

Alla i min närhet kallar B-kortshästbilarna för bussar, därav rubriken/frågan.
Hur som helst är det en liten lätt lastbil för b-kort jag funderar över. Gärna med plats för en till häst, men också ok om bara min egen får plats viktmässigt, oftast åker vi trots allt själva.

En hästlastbil kostar åtminstone lika mycket som en vanlig personbil i motsvarande prisklass. Skatt och försäkring är förstås uppenbart men även "normala" bilkostnader som vanlig motorservice, avgassystem, koppling, bromsbyte, kamremsbyte, torkarblad, batteri, besiktning, värdeminskning...
Om jag skulle köra hyfsat långt och ofta skulle jag kanske värdera både smidigheten och den högre hastigheten med en lastbil, i andra fall skulle jag nog välja en så komfortabel och rymlig transport som möjligt. Även de absolut största och lyxigaste transporterna drar ju lägre kostnader - både fasta och rörliga - än en lastbil.

En hästlastbil kostar åtminstone lika mycket som en vanlig personbil i motsvarande prisklass. Skatt och försäkring är förstås uppenbart men även "normala" bilkostnader som vanlig motorservice, avgassystem, koppling, bromsbyte, kamremsbyte, torkarblad, batteri, besiktning, värdeminskning...
Om jag skulle köra hyfsat långt och ofta skulle jag kanske värdera både smidigheten och den högre hastigheten med en lastbil, i andra fall skulle jag nog välja en så komfortabel och rymlig transport som möjligt. Även de absolut största och lyxigaste transporterna drar ju lägre kostnader - både fasta och rörliga - än en lastbil.

Absolut förstår jag att det skulle bli en ekonomisk förlust jämfört med en vanlig transport, men mitt problem är att jag varken vågar lasta eller köra själv med släp, och då blir man ganska låst. Jag har heller ingen möjlig dragbil, utan behöver i så fall, förutom transport, även köpa en större personbil.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 272
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej allihop! :) Tänkte bara be om lite tips/råd! Det är så att jag är ute efter en till häst. Har hittat en som jag är mycket...
Svar
13
· Visningar
1 395
Senast: Anastacia
·
M
Hästmänniskan Jag har letat och läst på både företagarguiden och skatteverkets hemsida, men jag har fortfarande ingen aning om hur jag ska göra...
2
Svar
24
· Visningar
15 904
Senast: Intermezzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka