Hästbajs från avmaskad häst farligt för hunden?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Har en hund som i tid och otid hetsäter hästbajs så fort han får chansen. Jag har ofta bra koll och när jag ser han gör han inte detta, men så fort jag vänder ryggen till hetsäter han det han hittar, hinner jag se honom spottar han fort ut det. Det känns som en omöjlighet om jag inte binder upp honom eller lägger han i bilen att hela tiden ha koll att han inte äter det. Och oftast springer han lös fram och tillbaka när jag pysslar i stallet.

Fick idag höra att hästbajs från avmaskade hästar kan vara så farligt att det leder till döden. Sant, falskt?

Sv: Hästbajs från avmaskad häst farligt för hunden?

Kan vara sant, beroende på vilket maskmedel som använts och om du t.ex har en hund som är bärare av MDR1 (multi drug resistance)genen som många vallhundar är (går att läsa om ex här)

Min hund är homozygot för MDR1, och alltså överkänslig mot vissa preparat gällande avmaskningsmedel, sedering osv. Men bara man vet om det (och informerar veterinärer om detta, tyvärr är inte alla så inlästa på det) så är det inte något större problem.

jag har vallhund. Kanske säkrast att lägga munkorg under avmaskningsperiod i stallet?

Det kan vara farligt även för hundar som inte har MDR1.

En häst får en dogs som är rätt stor tack vare deras egen storlek.
Beroende på hur mycket som gick ut i just den hästskiten och i vilken koncentration, så kan det vara dödligt för en mycket liten hund även om rasen inte har MDR1.

Jag vet valpar hos hästfolk som har strukit med och jag vet också t ex fullt vuxna Borzoihanar i 50-kilosklassen (Borzoi har inte MDR1) som tillbringat flera dygn mellan liv o död på djursjukhus efter att ha ätit hästskit som innehöll Ivomec.

Så man ska vara aktsam även om man inte har en ras där risk för MDR1 föreligger.

aldrig vetat om detta tidigare. Tur att jag fick höra om det idag i stallet så jag slipper något olyckligt. :)

Min tränares heeler höll på att dö efter att hon ätit hästskit med avmaskningsmedel i. Väldigt läskigt:cry:

Min tränares heeler höll på att dö efter att hon ätit hästskit med avmaskningsmedel i. Väldigt läskigt:cry:

är dom säkra att det var pga hästskit med avmaskningsmedel i ???

Mina heelers uppfödare är även uppfödare av hästar och hon har aldrig haft en sjuk hund pga hästskit vad jag vet och dom är mycket på gården och runtom där hästarna går, så dom torde verkligen har fått hästskit i sig.

Men fy vad läskigt! Detta hade jag inte en aning om. Där vi promenerar rider många och hundarna sätter regelbundet i sig hästlort. Det blir ju inte enorma mängder eftersom vi inte har hästar hemma, men visst kan det bli ett antal tuggor under en längre promenad.

ja detta är tredje hunden jag har kring mig i stallet regelbundet, de två andra har ätit mycket mer än denna och inte blivit sjuka. Men det kanske slår fel någon gång och dom får i sig fel och blir sjuk. Vill inte riskera detta, så under avmaskningsperiod blir det stenkoll på lillvoffsingen! :)

Enligt veterinärer jag har pratat med är det inte farligt när medlet har kommit in i hästens kropp men livsfarligt om hunden slickar i sig sådant som hästen har spottat ut.

är dom säkra att det var pga hästskit med avmaskningsmedel i ???

Mina heelers uppfödare är även uppfödare av hästar och hon har aldrig haft en sjuk hund pga hästskit vad jag vet och dom är mycket på gården och runtom där hästarna går, så dom torde verkligen har fått hästskit i sig.

Jag låter medvetet mina hundar äta massa hästskit hemma, eftersom den goda tillgången gör att det minskar i värde som resurs. Det är då inga problem för mig att hålla uppsikt över bajsätandet i samband med avmaskning - eftersom de 99,9% av gångerna helt ignorerar hästskiten i alla fall.

/Migo

Enligt veterinärer jag har pratat med är det inte farligt när medlet har kommit in i hästens kropp men livsfarligt om hunden slickar i sig sådant som hästen har spottat ut.

Det låter mer rimligt i mina öron. Har hållit på med hästar sedan Adam var länsman, på alla stall har det förekommit hundar. Jag känner däremot inte till något fall i min närhet, där hund dött, eller farit illa av maskmedlat-hästbajs.

Råttgift däremot.

Det låter mer rimligt i mina öron. Har hållit på med hästar sedan Adam var länsman, på alla stall har det förekommit hundar. Jag känner däremot inte till något fall i min närhet, där hund dött, eller farit illa av maskmedlat-hästbajs.

Råttgift däremot.

Jag hoppas verkligen att det förhåller sig så. Jag har heller aldrig hört talas om någon hund som blivit dålig. Vore extremt jobbigt att behöva förhindra allt hästbajsätande, eftersom våra dagliga promenadstråk är populära ridvägar. Det är ju omöjligt för mig att veta vilken hög som kommer från en nyavmaskad häst.

Det är vad han har berättat för mig, sen om det blev konstaterat till 100 % kan jag inte svara för. Hur dom fick reda på det vet jag inte men han var in till veterinären med henne som konstaterade det. :)

*kl* aprapa Ivermec..

sa vitt jag blivit informerad sa ar det olika toleransniva pa de med genetiska overkansligheten, vi kor helt kallt pa "ingen ivermac avmaskning dar collien, schafern eller blandrashunden skulle kunna komma at skiten". Annars far de mumsa hastbajs bast de vill... men vet vi med oss att det kommer finnas ivermec och att det kommer behandlas med det sa haller vi hundarna borta - pilliga nog for att vi tom byter klader och helst duschar innan vi hanterar dom hundarna efterat. Men nu pratar vi manga ganger om pour on ivermec pa kor, det hamnar latt pa ens klader och aven om vi forsoker anvanda gummihandskar for att inte fa det pa var hud sa ar det ingen garanti liksom. Kanns onodigt att riskera hundarna innan vi testat dom sa vi vet om de har genen eller ej.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur