Hästastma

Fille

Trådstartare
Bakrund:
Köpte min lilla kuse i somras, då lite mer en 11 år gammal. Har hästen ett tag o plötsligt börjar hästen andas konstigt. Vi tar ut vet o han konstaterar att det är hästastma. Vi fick medicin och allt blev bra! Det var nog en del olika faktorer som gjorde detta, bla dålig luft i stallet, för mkt insekter (han är fbl så han är jättekänslig), spån som strö .m.m.
under hela hösten och nästan hela vintern har det gått bra. Vi bytte stall direkt efter första anfallet.
Fram tills förra söndagen har jag ridit o tränat som vanligt! Det har gått superbra!
förra sön (v.9) så tyckte mamma att hästen började andas skumt. Jag såg inte så mkt, så ja tänkte inte på det. Men i måndags så syndes det mer tydligt. På tis morgon ringde mamma vet. Vi fick samma medicin som i somras utskriven. Han har ätit den i 1 vecka på tis. Han andas bättre men ej bra. Han är pigg o frammåt att rida och blir inte påverkad av det.
Mamma har ringt och pratat med nån på strömsholm. Denne sa att hästar inte blir påverkade på samma sätt som vi människor. Vi kan ju bli påverkade av ansträngning med det är väldigt ovanligt på hästar utan det är yttre omständigheter som påverkar. I detta fallet kyla, enligt vår vet. EFtersom han redan är känslig så blir det iinte bättre av att det är 18 minusgrader ute.
Är det nån som har erfarenhet av detta o som har några bra tisp? Förutom att köpa svindyra alger, för det skulle han ändå inte äta eftersom han är så kräsen!
Naturligtvis tar jag veterinärens råd i första hand och ringer honom så fort det händer ngt nytt, om det händer. *peppar, peppar*

Kram Fille

{0BC226CE-CECD-494D-8084-7E830EC544DA}.jpg

ps det är min skrutt!

Sv: Hästastma

Har haft lite liknande problem med min häst för några år sedan då han har bronkit. Inte av den snällare sorten och inte av den värsta sorten men ändå. Vissa årstider så blir det lite jobbigare för dom att andas... tror det var när det är lite fuktigare i luften.
Han var ganska hostig i samband med att han fick hö och precis när man började trava.
Var på ulltuna några ggr och dom gick ner i lungorna på honom o kollade. Sen fick vi en grejj som jag tror hjälpte ganska bra. Han fick en stor inandningsmask... tro det eller ej :) och sen skulle vi "puffa" honom två gånger om dagen i typ två veckor (precis som med en vanlig astma spray). Bytte också till utebox ett tag.
Nu, tre år senare så hostar han nästan aldrig och har inga som helst problem med andningen under ansträngning. Tror dock att "genombrottet" kom då vi bytte stall, då fodret på stället innan inte var det bästa plus att jag nu alltid har hans fönster öppet så mycket det går (vid plusgrader :smirk: )

Men hör med din veterinär om den där andningsmasken (kommer inte ihåg vad den heter)...

Hoppas att det går bra.

hej.. mamma ringde atg idag.. o don trodde oxå att det var bronkit.. men går det inte över med den medicinen vi har nu så ska vi åka in o kolla halsen/lungorna.. men min kuse hostar inget, inte ansträngd vid ridning.. andas normalt många andetag osv.. men det syns på flankerna att dom rör sig mer än vad dom ska.. så han måste ha en lättare form av ev bronkit..

Min pojk började oxå andas konstigt en dag när jag var ute och red. Var på klinik och det visade sig vara kvickdrag (bronkit, COPD eller vad man nu kallar det) och han har ingen hosta och har aldrig haft. Det jag märker på honom nu är att det är lite värre när det är fuktigt i luften. De tipsen jag fått är:
* Stå helst på torv eller tidningspapper
* Äta hösilage eller vattna höet
* Mycke utevistelse, helst utebox eller lösdrift

Är stallmiljön bra nu?

Min kille står fortfarande inne, men ute rätt mycket och får nu bara hösilage. Vi ska avvakta 3 veckor utan mediciner för att se vad som händer. Under tiden han vart dålig (har bara haft 2 "anfall", eller 1 egentligen) så får jag bara skritta honom, ska börja trava smått om 2 veckor om han inte blir sämre.

Hör med veterinären om andningsmask eller sån där "inhalator", om det är stma borde det hjälpa. :)

Förlåt för ett luddigt inlägg...
Hoppas han mår bättre snart! :)

hej.. min häst står på torv nu och har gjort det sen i somras. innan dess halm. vi ska nog ringa våran vanliga vet igen på mån o se vad han säger. mamma har ringt till en massa olika stället o veterinärer och alla säger olika. men just nu rider jag i alla fall lungt. får se vad som händer..
men jag tror inte min pålle skulle tillåta en sån mask ;P hehe...

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 795
Senast: Josseliten
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 443
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna