Hästars minne och vänskap

I mitt stall så blev det så att en valack skulle få gå i den hage där min valack gått ett tag med bara ston. Enligt uppgift skulle det gå bra med den hästen. Förr så har det inte gått bra med andra. Den nya hästen bara nickar till min och den nya hästen visar att nu tar jag över och min bara går iväg lugnt och lämnar stona. Det visar sig senare att de båda kommer från samma gård på Island och kom ungefär samtidigt till Sverige men inte till samma ställe och var skilda åt några år. Att de kände igen varann är jag helt säker på, de blev som ler och långhalm och bråkade aldrig om nånting.

För mig jag för många, många år sen läste om någon studie där de kom fram till att häster i alla fall mindes platser, människor och andra hästar i minst 7 år (för det var så länge studien hade hållit på typ)
Vi hade en ridskolehäst som såldes tillbaka till uppfödaren när han gick i pension 13 år efter att han såldes. Han hade helt klart känt igen sin hagkompis från den tiden och vilken box han hade stått i enligt de nygamla ägarna.
Vi har också haft ponnyer som blivit alldeles till sig när bästa kompisen tillika helsyskonet av en slump hamnade på samma ridskola efter flera år ifrån varandra. Från dag ett lämnade de inte varandras sida i hagen. De hade varit lika tighta som unghästar enligt uppfödaren.

Hur länge kan två hästar vara åtskiljda innan de " glömt " bort varann och rangordningen måste befästas ånyo ? Om man tänker sig 2 hästar som separeras, den ena t.ex byter stall men kommer tillbaka efter ett t.ex 3- 6 mån ? 1 år ? Hur länge kan hästar minnas sina kompisar ? Roligt att höra om nån har en historia från verkliga livet .

Jag skaffade en liten 1-åring som sällskap till min storhäst. Dom gick tillsammans bara dom två i kanske 5 månader sedan flyttade jag båda till annat stall där dom fick gå i större hage med fler kompisar, runt 5 till hästar men mina två hängde ihop hela tiden och jag tog ju in båda när jag var där (lösdrift). Sedan sålde jag lillponnyn efter ett år i det stallet och flyttade min storhäst till ett annat stall. 2 år senare flyttade jag tillbaka min storhäst till lösdrifts-stallet och i samma veva köpte jag tillbaka ponnyn då nya ägaren ville meddela mig att hon inte kunde ha kvar honom och ville erbjuda mig att köpa tillbaka honom innan hon satte ut honom på annons.
Så jag gjorde det och nån vecka senare kom han tillbaka. Min storhäst stod inne i en box vid ankomsten och jag ledde upp ponnyn till hans box så dom fick nosa. Min storhäst var väldigt intresserad medan ponnyn inte brydde sig så mycket.
Tog båda och ledde ner dom till hagen, alltså min storhäst hade ju redan varit där två veckor igen så han kände både de nya och gamla hagkompisarna.

Släppte ut dom och min storhäst vallade runt ponnyn och attackerade alla andra hästar som ville komma fram och hälsa på ponnyn. Tilläggas bör att min häst var lågrangad men här stod han verkligen upp!
Tror det tog en vecka innan han slutade jaga bort de andra hästarna från min ponny, även vallade runt min ponny bort från det andra hästarna. Ponnyn var ju nyfiken och ville hälsa på de andra med men icke.

Efter mindre än en timme stod mina hästar nos-i-nos och betade gräs tillsammans. Så min storhäst visste ju definitivt att hans "lillebror" kommit hem igen :love: även om han förvandlades till ett as mot de andra hästarna i hagen :p

Jag har flera gånger varit med om att hästar känner igen varandra direkt trots 10 + år sen de sågs .

Det är samma i min erf hur de kommer ihåg platser .

Jag har varit med om hästar som känt igen både plats och kompisar efter ett år. Märktes tydligt. När min häst flyttades tillbaka till sitt gamla stall gick hon direkt in i sin gamla box. Eller försökte iaf, hon blev uppgraderad till en större ;)

När min ena häst var åtta år köpte jag hennes mamma, som hon inte träffat sen hon blev avvand. Men det var ingen tvekan om att hon kände igen sin mor! Ett helt makalöst ögonblick blev det! :love::love::love:
Dock var mamman måttligt förtjust, antingen kände HON inte igen sin lilla fölunge i den välvuxna hårfagra tvåfölsmamma hon nu mötte, eller också tyckte hon att "har man en gång blivit avvand ska det gälla livet ut"... ;)
Men att dottern kände igen sin mor var glasklart! :)

Jag hade ett fjordsto på foder i ca 10 år. Vi brukar träffas sådär en gång om året eller varannat år. Hon känner helt klart igen mig och blir glad varje gång vi ses.

Har även varit med om hästar som träffas med flera års mellanrum och de känner helt klart igen varandra och blir glada när de ses.

jag flyttade min förra häst från till ett stall som inte blev så himla bra. Så efter 1år så flyttade jag igen och då flyttade en tjej från första stallet oxå dit samma dag. När vi lastat av både hästarna på nya stallet hälsade de glatt på varandra och sedan den dagen var de bästisar :)

Jag hälsade på min gamla ponny 2 år efter att jag sålt henne. Nya ägaren var bortrest när jag befann mig i närheten, så jag åkte dit själv, till en sommarhage där ponnyn gick med ca 10 andra hästar!
Jag ropade på henne och av alla hästar var det bara hon som lyfte på huvudet! Hon gnäggde och kom och mötte mig.
Det är nu ca 9-10 år sedan, och ponnyn finns inte längre. Men det är ett otroligt starkt minne som jag hoppas att jag aldrig glömmer. På något sätt kändes det som att jag var speciell för henne, precis som hon var så himla speciell för mig!

För övrigt så tror jag att hästar har väldigt bra minne. Jag tror absolut att de behöver sätta rangordningen igen, mest för att kolla av läget. Men nog kommer de ihåg alltid....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar