Hästars minne och vänskap

finapina

Trådstartare
Hur länge kan två hästar vara åtskiljda innan de " glömt " bort varann och rangordningen måste befästas ånyo ? Om man tänker sig 2 hästar som separeras, den ena t.ex byter stall men kommer tillbaka efter ett t.ex 3- 6 mån ? 1 år ? Hur länge kan hästar minnas sina kompisar ? Roligt att höra om nån har en historia från verkliga livet .

Eller människor också för den delen ! Någon som träffat / köpt tillbaka sin fd häst efter längre separation?

Jag tror att rangordningen behöver sättas ändå, sen när den gamla kompisen kommer tillbaka, kanske inte blir så stor grej, men kanske mer att de kollar "okej, det är fortfarande som innan".
Lite spontana tankar, själv hade jag tänkt låta min häst få hälsa på sin gamla hagkompis hon hade när jag köpte henne (en kompis köpte den hästen), se om de känner igen varandra. :)

Jag har varit med ett par gånger att ston och föl som varit ifrån varandra lång tid känner ingen varandra med en gång.
Med föl menar jag då inte unga föl utan vuxna avkommor som dom kanske inte sett på flera år. Mest talande var när jag först fick ett sto till avel för att förra ägaren blev sjuk. Detta stoet hade fått två föl innan jag fick henne. Efter något år fick jag frågan om jag ville ha stoets äldsta avkomma som avelsko. den hade skadat sig och skulle inte kunna bli tävlingshäst igen. Jag tackade ja och fick hem henne.
Dessa två hästar hade då inte varandra på flera år, "mamma" stoet hade fått fler föl sedan dess. Plus att de nu var på en helt annan plats i landet än där de skilts åt. Ändå kom mamman springande och gnäggade när det nya stoet klev av lastbilen. Sedan hängde de här två ihop så länge de bägge var kvar här.

Själkvklart känner dom igen varanda, no question about it.
Jag tror inte hästar behöver göra upp i rang efter ett par månader eller ett år, efter kanske 3+år lär de nog testa varandra igen.

Hur länge kan två hästar vara åtskiljda innan de " glömt " bort varann och rangordningen måste befästas ånyo ? Om man tänker sig 2 hästar som separeras, den ena t.ex byter stall men kommer tillbaka efter ett t.ex 3- 6 mån ? 1 år ? Hur länge kan hästar minnas sina kompisar ? Roligt att höra om nån har en historia från verkliga livet .
Min häst kom ihåg och kände igen sin kompis DIREKT efter 4 månaders separation. Ingen uppgörelse av något slag, men mer HEJ! än det vanliga "jaså där är du igen" som när man ridit en.

Två av mina går varje sommar på bete med en bekants häst (som övriga 9 månader står uppstallad 10 mil bort) men tvingades göra ett uppehåll 2015. Förra sommaren sågs de igen, nosade på varandra i två-tre sekunder och sedan var det bra med det. Som om de hälsat på en stallkompis som återvänt efter en ridtur. Vi hörde inte ett pip från någon av hästarna på hela sommaren.

Mitt första sto och hennes föl gick tillsammans tills fölet var fyra år. Sedan var de separerade i två år. Kände igen varandra direkt när de träffades igen.

Mitt andra sto och hennes föl var separerade i ett års tid, samma där, de kände igen varandra direkt.

Men häftigast var när jag träffade min valack efter sju år ifrån honom och han blev alldeles vild av glädje för att han kände igen mig. :heart

När jag var och hämtade min första häst hämtades även en annan häst upp. Visade sig att dom kom från samma hage och hade separerats för tre år sen, dom var mycket glada i varandra från första början och det uppstod inga problem alls vid t ex ihopsläpp.

Min hästs kompis såldes efter att de gått ca fem år tillsammans. hästkompisen flyttade till en anläggning vara hagar låg utmed ridvägen mellan parkering och tävlingsplats. Tre år efter att de inte setts skrittar jag förbi på en tävling.

Min visade direkt intresse när han såg henne, skrittade vidare men kunde inte släppa henne med blicken. hon som inte lyft ett ögonbryn åt någon av de andra många passerande hästarna tittade upp, tittade till och klev fram till staketet och hummade och brummade. De fick inte hälsa men de kunde stått och tittat på varandra resten av dagen om de fått:love:

Jag lånade ut en unghäst som sällskap under vintern. När hon kom tillbaka efter 6-7 månader så jagade 'kompisarna' hon gått med tidigare henne i hagen så jag trodde hon skulle gå igenom staketet ... Hon behandlades som vilken främmande häst som helst ...

Min fjord Luff gick med en fjordmärr en sommar. Våren därpå så fick hon komma till oss. Hon var orolig på transporten och gnäggade o stampade så fort transporten stannat på gårdsplanen. Luff stog långt uppe i en backe 2 ha bort. När hon gnäggade så bara han skrek till svar och satte fart som den värsta raket. Han höll på att forcera grinden innan hon ens kommit ut ur transporten. Han hade gått med andra hästar i liknande perioder men aldrig tidigare reagerat så. Han dog en vår några år senare och då gick hon i flera dagar och luktade på stället där han rullat av sig vinterpälsen.
Jag tror att det beror på vilken relation dom har. Alla hästar behåller inte vänstatus efter en bortaperiod.
Att bandet mellan avkommor är starkt ser jag som självklart.

1669627_10151919894755735_1073803621_o_zpsxrkgtghb.jpg

5år mellan bilderna, 5 år mellan de sågs. När de gick ut i hagen tillsammans kunde man inte märka att det hade gått 5år utan de envisades med med att ät i samma höhög vilket inte skimmlen gör med någon annan.

Jag har två avelsston - som i somras var så tighta så de till och med släppte sina ägg med bara några timmars mellanrum (flera ggr) och blev sedan dräktiga samtidigt :love:

För några månader sedan särade jag på dem - då den ena höll på att bli alldeles för fet och den andra behövde fri tillgång. De har gått separerade och inte sett varandra i tre-fyra månader men nu är det bara 3 månader kvar så ville jag att båda ska gå i samma hage och ha fri tillgång.
Till historien hör att det ena stoet är en riktig jäkla bitch mot nya hästar - jagar och har sig. Jag tänkte att det inte skulle bli så jobbigt att släppa tillbaka det andra stoet eftersom de ändå varit så himla tighta. Jodå - det blev en hel del jagande MEN ändå inte alls lika illa som när det kommit helt nya hästar. Så jo de känner ju klart igen varandra men var ändå lite tvungna att "göra upp".

Vi hade en häst utlånad i ca ett år och därefter kom den hem igen. Dock fick hon stå hos grannen ungefär 100 m bort. De kunde inte se varandra. Men den utlånade hästen gnäggade och då blev våra helt tokiga! Svarade och sprang runt som galningar. Hon svarade tillbaka igen och reagerade på samma sätt. Så helt klart kände de igen varandra "på rösten" efter ett år.

Mitt stos ena avkomma var borta från henne i över ett halvår. När hon kom hem igen kände både mamma och lillasyster igen henne direkt.

En av mina uppfödningar som jag sålde då han var 1,5 år hamnade i närheten så jag träffade honom 1-2 gånger om året. Hans ägare sa att hon såg att han kände igen mig för han var mindre reserverad mot mig jämfört med hur han var mot andra.

Grannen hade en tävlingsponny som såldes och var borta från familjen i många, många år. Dom hade däremot koll på var han fanns och till slut så föll det sig så att han stod på rimligt avstånd hemifrån och dom beslöt sig för att hälsa på. Familjen som hade honom sa att han var väldigt avig mot män men när han såg pappan i sin gamla familj så gnäggade han och kom galopperande i full fart :love:
När han blev pensionär så hämtade grannarna hem honom igen och jag tror faktiskt att han skänktes till dom av väldigt rörda ägare. Han fick stanna livet ut och är nu begravd på vår mark.

Klart hästar känner igen varandra! Det är bara vårt antagande att de av någon anledning inte skulle ha kapacitet till det?

Garanterat. Kan de se att man flyttat en meter på en blå tunna från sin ursprungliga position, så kommer de klart ihåg sina gamla polare.

Det går fortare o smidigare att sätta rangen med sådana individer givetvis, men det är ändå alltid en procedur de går igenom.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar