Hästarna ute endast nattetid

Lill

Trådstartare
Vad tycker ni om det? Någon här inne som har det så? Tycker ni att man kan göra så sommartid?

Sv: Hästarna ute endast nattetid

Visst kan man det. Nu har jag i och för sig en ligghall men sommartid så tillbringar hästarna större delen utav dagen inne i ligghallen faktiskt för att slippa flugor och bromsar. Beroende på hur varmt/insektstätt det är så går de in, helt självmant alltså, vid 9-10 tiden och sen ut vid 4 eller senare. Framåt kvällen vandrar de iväg, har ganska stor sommarhage, tidiga mornar kan man se dom ligga och sova ute i hagen men på förmiddagen kommer de till sin ligghall igen.

De sommardagar som inte tillbringas inne är regniga sommardagar och detta väljer de helt själva

Precis.
Under högsommaren är regn en befrielse för hästarna.

Att kunna ge dem skugga borde vara ett krav under sommaren

En travtränare jag jobbade åt gjorde så med de flesta av hästarna på sommaren i väntan på att kunna bygga ligghallar i varje hage. De togs in sen morgon/tidig förmiddag, tränades någon gång på dagen, fick sedan stå och chilla i boxen för att slippa insekter och gassande sol, släpptes ut sen eftermiddag/tidig kväll och togs in sen morgon/tidig förmiddag. Mycket nöjda och harmoniska hästar.

På vårt förra bete kunde vi göra så när det var som värst, dvs när det var värst med broms ute och den varmaste perioden.

Hästarna uppskattade det mycket och låg helt utfläkta i boxarna på dagen i ett svalkande stall. Mot EM/kväll fick de gå ut igen och vi plockade in dem runt 10 på fm.

Idén kom till när vi såg hur hästarna desperat sprang omkring ute i hagen för att bli av med bromsen samt var skummiga i svett pga detta i stekande värme, så visst kan man det.

Det är utmärkt. Tex gör vi så med avelshingstarna. De ska inte utsättas för stark värme, med tanke på spermierna, så gassar solen på dagarna står de på stall när det är som varmast.

Det är väldigt vanligt där jag bor. Sommarvädret är extremt hett och fuktigt (tänk tropiskt träsk) med otäck luftfuktighet. Hästarna står inne i ett svalt stall med fläktar i varje box under dagen, och går ut efter att eftermiddagsregnet har fått bort den värsta luftfuktigheten. Sedan är de ute tills sju, åtta på morgonen.

Oj vad härligt att höra! Då kommer jag att göra så i fortsättningen!
Tack för era svar! :)

Det beror ju på vad för insekter och vilket skydd hästarna har i hagen.

Knott tex är ju oftast riktigt jävliga flera timmar både kväll o morgon och då kanske det inte är lämpligt att ha dem ute.

Är en mycket bra lösning om man inte vill ha ute dygnet runt och det är värme , broms och flugor som är problemet , inte knott och mygg !

Är smidigare på många sätt än ute dagtid och inne natt utöver det för de som sköter stallet kan jag tycka också ... Alla är oftast där på kvällen så boxen mockas , ev mat läggs in , och hästarna kommer in till ren box på morgonen och allt är "klart" bara släppa in och sen klart !

Inte att rekommendera natt bete Dock för feta hästar med risk för fång osv .

Fick detta som tips av vår veterinär för flera år sedan en sommar när det var varmt. Han hade själv många hästar och hade dem inne i det (jämförelsevis) svala stallet på dagarna och ute på nätterna.

Stenstall och stall som ligger i souterräng (t ex ofta gamla lagårdar) är ganska svala även i sommarhettan. Då trivs hästarna bättre där när det är varmt.

Jag har min eksemhäst inne mycket mer på sommaren, på vintern nästan aldrig.

Är en mycket bra lösning om man inte vill ha ute dygnet runt och det är värme , broms och flugor som är problemet , inte knott och mygg !

Är smidigare på många sätt än ute dagtid och inne natt utöver det för de som sköter stallet kan jag tycka också ... Alla är oftast där på kvällen så boxen mockas , ev mat läggs in , och hästarna kommer in till ren box på morgonen och allt är "klart" bara släppa in och sen klart !

Inte att rekommendera natt bete Dock för feta hästar med risk för fång osv .

Det är också en aspekt. Hästar betar betydligt mer nattetid så vill man hålla koll på hullet är det ju bäst att reglera matintaget då.

Tror jag inte är så stor skillnad , jag pratar rent ur fång perspektiv på fet häst nu.

Alla hästar uppskattar nog att få komma in i ett svalt stall (/ligghall) och slippa insekterna när de är som värst. Förra sommaren tog jag in hästarna när det var som varmast på dagarna, annars skulle de nog ha sprängt stängslet till slut, de galopperade runt, runt för att bli av med bromsen... i stallet var det riktigt svalt och inte en fluga, så det var nog väldigt skönt för hästarna att komma in och vila de värsta timmarna.

Jag tror att det beror helt på vilken häst man har. Min gammeltant hatar det, hon vill inte stå på box sommartid utan vara ute och äta när hon vill. Hon har aldrig varit särskilt känslig för insekter.

Vad tycker ni om det? Någon här inne som har det så? Tycker ni att man kan göra så sommartid?

Vi har gjort så när det är som varmast på sommaren. Det fungerar riktigt bra. Dock får de känsliga ha flugtäcke mot myggen. Optimalt verkar hästarna tycka, de får vara ute och äta när det är svalt och vara inne i det svala stallet och sova när det är varmt och mycket broms ute. Även skönt att slippa gå upp tidigt på morgonen för att släppa ut hästar varje dag för hästägare.

Snart sätter jag upp min hästbromsfälla, som jag köpte förra året. Förhoppningsvis decimeras antalet stickande insekter med den!
Mina tre hästar har dessutom tillgång till en relativt stor ligghall där de går in, när bromsarna är som ettrigast. De kan därmed gå ute hela sommaren utan problem.
I natt är de ute för första gången i år, eftersom det varit frost på nätterna hittills. Min äldsta är 27 år, så henne är jag litet försiktig med, den gamla damen.

Lite knapplån här nu.

Kan man göra så med en eksemhäst också? Alltså in tidigt på morgonen (5-6 tiden) och sen ut sent på kvällen (21-22) för att vara ute nattetid? Funderar på detta system eftersom min gamling (den andra hästen) har lite problem med att vara ute dagtid på sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 448
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka