Hästarna i hagen kommer ej överens

M

M-Meduza

Vet inte om jag lägger tråden rätt, men ligger den fel får gärna någon flytta på den =)

Jag har sedan sju år tillbaka ett halvblod som alltid funkat kanon med andra hästar, både valackar och ston. Aldrig jagat eller varit elak mot någon annan. det har räckt att han la öronen bakåt så har hästarna flyttat på sig.

I vintras flyttade jag till ett nytt stall där han fick gå med endast valackar. Där blev han dock ganska utfryst och jagad och hade nya bitmärken varje dag. Han hade inte vett att flytta på sig förrän det var försent när det kom en arg häst. jag flyttade han till en annan hage.

Nu i sommar har han gått med min shettis valack samt ett två årigt sto. Funkat jättebra. Nu förra veckan hämtade jag hem min 17åriga valack jag haft sen han var fyra. (men varit utlånad på foder dom sista fyra åren)..
Eftersom halvblodet bestämmer plockade jag ur han i hagen så att dom andra fick chansen att lukta på varandra.. Det gick lungt och städat.

Sen släppte jag in halvblodet och det funkade hyffsat.. dom sprang lite men delade upp sig lite som så att han gick med stoet och den nya gick med shetlandsponnyn..
Efter ett tag börjar halvblodet jaga den nya som en galning. Riktigt sprang mot han med öronen slickade bakåt och med öppen mun :crazy: Min andra sprang för livet :cry:.

Han fick några bitmärken men inga allvarliga.. Jag särade på dom och tog ut halvblodet så han går i en egen hage bredvid. Stoet går nu i en sjukhage då hon blev sparkad av halvblodet när han skulle visa att hon skulle vara bakom honom..

Nu har dom gått särade två dagar. Testade släppa halvblodet till shettisen och den nya ett tag idag. Efter två sekunder är han där och jagar igen som en galning. Så jag tog på med grimman och nu går han själv igen.

Dessa två hästar har gått ihop förut, ihop med ston. aldrig varit något problem. Den nya är ingen som försöker vara ledare utan han håller sig undan.

men det känns som att stoet är problemet så att säga.. Men det känns ändå konstigt att han börjar reagera så här när han aldrig gjort det innan?

Så fort stoet är frisk så ska hon flyttas och gå med tre andra ston är planen, men frågan är ju om dom tre här hemma kan funka ihop då?

Tänkte om någon varit med om någon liknande. jag känner inte igen min häst.

Sv: Hästarna i hagen kommer ej överens

ingen som har något tips eller råd..
eller kanske man bara ska acceptera att dom inte kan gå ihop, men det känns ju himla tråkigt

Det är tråkigt när det blir så här. Vi hade ett liknande fall här hemma. Dottern tog emot ett sto för inridning och detta sto och mitt sto gick INTE att ha ihop.
Så hela sommaren fick dom gå i varsin hage. Nu var dom inte själva utan hade varsin valack som sällskap.
Så du får nog aceptera att det inte går. Kanske kan du försöka efter ett tag att släppa ihop dom igen.

Provat att dela av hagen så att de kommer så pass nära varandra men att det ändå är en tråd mellan? Annars prova det och låt de lära känna varandra lite på avstånd i ett tag. Kanske skulle kunna funka?

Tråkigt när det blir sådär, hoppas det blir bättre snart!

Valackerna kommer funka utmärkt när stoet är borta ur bilden.

Inte ovanligt att det inte går att ha blandflockar med fler än en valack med i bilden, när det finns ett sto inblandat.

jag skulle nog dock ha gett det en bättre chans än att sära på dem vid första dagen, bara för att de jagade och attackerade varandra.

jag skulle inte chansa på att släppa ihop igen, det kan bli väldigt allvarliga skador!

låt den nya gå med shettisen och den andra med stoet. om stoet försvinner sen så kan du ju testa endast dom två valackerna (om du känner dig äventyrslysten).

Kan va strul med 1 valack och 2 ston också... Om valacken bestämmer i hagen men ändå inte är så "bossig".

Hade min valack med 2 ston i sommar. Gick bra någon vecka (iaf inga synliga sår osv) men sen höll stona på och pucklade på varandra hela tiden och det var nya sår varje dag.

Min valack kunde väl här ha gått emellan men han är mest intresserad av gräs så... :grin:

Popcorn: Nä vissa hästar funkar ju inte när det är ston med i bilden. Saken är att dom har gått ihop i liten flock innan. I tre år har dom gått blandade med ston och valackar. Och halvblodet har alltid varit boss och New foresten har aldrig någonsin gjort något för att sticka upp mot honom..

Alltid varit lugna ihop släpp osv, även när det kommit nya ston.

Chira: Dom går nu i varsin hage ja men tråd i mellan, då visar han inga arga tendenser när new foresten kommer fram, men så fort ja öppnar upp så slickas öronen bakåt.. =(

mackan: Nä fast dom har ju gått i blandflockar alltid annars =) halvblodet har jag haft i 7 år och new foresten i 14 år =) och dom har aldrig brytt sig om tjejjer :grin: och halvblodet får ha tjejjen. Det skiter den andra i helt.. Men han kan vara helt i andra sidan av hagen och ändå så attackerar han honom.

Eftersom halvblodet hann ifatt honom tydligen ett par gånger när jag var inne och han har massa bitmärken så vågade jag inte hålla dom ihop längre.. Plus att halvblodet skulle visa stoet sin plats bakom honom och sparkade lite lätt mot henne och hon fick en hov rakt på benet så det blev resa till kliniken med henne och nu sjukhage för hennes del.. Så vågade jag inte låta ha dom ihop. Jag vågade inte få min fjärde häst skadad :crazy:

Centaur: Planen är ju till vintern när dom är installade att valackarna ska gå med fyra andra valacker i en hage. Stoet kommer gå i sto hagen och shettisen med andra shettisar på lösdrift..

Konstiga är ju att dessa två hästar var ju gamla vänner för fyra år sedan.. Tillbringade hela somrarna ihop kliandes på varandra :crazy: Men sen har new foresten vartit ute hos fodervärd och nu.. Jag menar dom behöver ju inte känna igen varandra, men ingen har ändrats på sig direkt i sitt sätt.. eller jo.. halvblodet har ju det nu..:angel:

Mina har gått med mest 2 ston i hagen. Men det har ju alltid varit kanske fyra valackar och 2 ston, och aldrig något tjabb. Inte med mina inblandade iaf.

det konstiga är också att shetlandsponny valacken får gå nära stoet och han kan vara lite "hingstig".

Men New foresten som är helt ointresserad får pisk...

Popcorn: Nä vissa hästar funkar ju inte när det är ston med i bilden. Saken är att dom har gått ihop i liten flock innan. I tre år har dom gått blandade med ston och valackar. Och halvblodet har alltid varit boss och New foresten har aldrig någonsin gjort något för att sticka upp mot honom..

Alltid varit lugna ihop släpp osv, även när det kommit nya ston.

mackan: Nä fast dom har ju gått i blandflockar alltid annars =) halvblodet har jag haft i 7 år och new foresten i 14 år =) och dom har aldrig brytt sig om tjejjer :grin: och halvblodet får ha tjejjen. Det skiter den andra i helt.. Men han kan vara helt i andra sidan av hagen och ändå så attackerar han honom.

Eftersom halvblodet hann ifatt honom tydligen ett par gånger när jag var inne och han har massa bitmärken så vågade jag inte hålla dom ihop längre.. Plus att halvblodet skulle visa stoet sin plats bakom honom och sparkade lite lätt mot henne och hon fick en hov rakt på benet så det blev resa till kliniken med henne och nu sjukhage för hennes del.. Så vågade jag inte låta ha dom ihop. Jag vågade inte få min fjärde häst skadad :crazy:

Konstiga är ju att dessa två hästar var ju gamla vänner för fyra år sedan.. Tillbringade hela somrarna ihop kliandes på varandra :crazy: Men sen har new foresten vartit ute hos fodervärd och nu.. Jag menar dom behöver ju inte känna igen varandra, men ingen har ändrats på sig direkt i sitt sätt.. eller jo.. halvblodet har ju det nu..:angel:

Nä men det är väl just denna konstellation av individer som inte fungerar helt enkelt.
insåg inte att du fått faktiska skador på dem, då skulle jag inte envisas igen.

valackerna kommer säkert inte att bråka när stoet försvinner ur bilden, då försvinner behovet hos den ena valacken att vakta stoet.

Bitmärken på rumpan e väl inte jätte farligt.. Ponnyn ömmar inte eller något..

Och två åringen (stoet) har tyvärr inget hum om att man ska hålla sig en bit ifrån. Antagligen på grund av att hon gick ensam i hage när jag köpte henne :crazy: Som tur va så visade rönken att det inte var någon fara.. Och det var fint igår när jag bytte bandage och hon haltar inte längre.

Men jag drar mig lite för att byta flock till henne men hon behöver gå med andra ston och med yngre häst för att få leka lite.. Förhoppningsvis har hon lite mer respekt nu.

Jo fast hon går ju inte i hagen nu..

Alla hästar går inte att ha ihop oavsett om det bara är de två i hagen eller fler, tråkigt men sant.

Det är som oss människor vissa tycker man helt enkelt inte om även om vi människor oftast inte ger oss på varandra fysiskt på det sättet.

fyra år är ju ganska långt tid, det kan ha hänt saker som gör att hästarna ej länger kommer överens. så man ska nog inte utgå från att dom poff är lika bra kompisar nu. men tror mest det är stoet som ställer till det, kamp om kvinnan. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama