Hästar = Våra bästa vänner men också värsta fiender..

Sv: Hästar = Våra bästa vänner men också värsta fiender..

Håller helt med dig, djur är helt enkelt inte ondskefulle. :crazy:

Vilken fruktansvärt tråkig syn ni har på era hästar som enbart uppvisar för dem naturligt beteende.

Det är ingen som påstår att de är ondskefulla, ta rubriken med lite en nypa salt ;)

Men har man träffat på hästar som blivit missötta kan de ha lagt till icke önskvärda beteenden, tyvärr :(

Hej!

Jag hade en sköthäst(ridskolehäst) för massor med år sen. Han var jordens snällaste när han ville, men han lärde sig fort att när han fått sin 16-måltid (eller om det var 15?) så kom skötaren (jag) ner med antingen hamburgare eller delicatoboll- och det var gott. Fick han ingen var han skitsur!!

Han lyckades också hugga en av mina kompisar i handen så det blev penicillin i 2 veckor och hemskt sår, när jag vände ryggen till. När jag stog och tittade var han supersnäll så jag gick ur spiltan- hann väl till korset innan jag hörde jordens skrik från kompisen. Nej, hon kom inte tillbaka och hälsade på fler gånger (och hon var ändå van vid aggressiva travare).

Han lyckades också hugga mig i benet den dagen det var rykttävling. Gråtandes och mycket ledsen ryktade jag vidare- han var superfin och ren när klockan ringde. Kommentaren i "protokollet" löd: "Han var säkert mycket renare INNAN han rullade sig).. Tack för den!

Annars är min favobus ponnyn som varje gång han såg mig drog ut från banan (till mig). Jag fick inte gå förbi när han gick lektion. Samme ponny "tappade" sin ridlägerelev i en stor vattenpöl, på uppvisningsdagen. Han gick under staketet, barnet fastnade i och ramlade av. Han såg ruskigt nöjd ut desutom! Men han var en j-a buse!

/Lavinia, som ibland undrar över sin egna pålla, oftast står hon snällt på gången eller uppbunden, men ibland får hon tokflipp och bara hoppar runt eller kastar sig. Jag har ännu inte sett något samband mellan tid/omgivning eller nånting, hon är bara lite speciell :-)

En häst på ridskolan tar varje chans att ta något ätbart. Han är ständigt hungrig. :D När man ska gå upp till till exempel ridhuset drar han med en åt andra hållet bara för att han såg några grässtrån. Ett helvete att rida på honom på ängen. Då ska han alltid dra ner huvudet och äta.

En annan ridskolehäst brukar ibland bita folk (nafsa lite) i baken på en när man står med ryggen till. Haha, de gör de när man minst anar det. xD

kl
När jag gick i gymnasiet skötte jag en treåring inför 3-årstestet. Han var lite seg av sig (men snäll som få) och en av lärarna brukade retas om just det. Så när han skulle vara med på en unghästlektion viskade jag i hans öra att han skulle visa honom (läraren) och busa lite. :sneaky: Det slutade med att han kastade av den stackars tjejen som red :o

Men jösses! Såklart tycker jag inte att det var ondskefulla gärningar av hästarna. Jag tog upp mina exempel som just rackartyg som det står om i trådstarten, hört talas om lite humor? :banghead:

Haha, ungefär som min "sköthäst", gick och pratade lite med honom och sa nåt i stil med "Stackars dig, du får alltid ha täcke på dig och får aldrig rulla dig ordentligt. Det gör mig inget att borsta, det vore väl skönt, och så lossar du lite mer vinterpäls också."

Vem stod dagen därpå vid insläpp med BLÖT-lera från topp till tå, över hela täcket, överallt...

"Men du sa ju att jag..." :angel:

:rofl:

När jag skrev ondskefulla menade jag ju självklart inte bokstavligt talat.. Jag trodde ni skulle fatta det.. Det är väl inget fel egentligen med att hästarna är naturliga vilket jag redan vet att de är, men ibland känns det ändå som (menar inte att det är, absolut inte) att deras gärningar är genomtänkta liksom bara för att retas. Jag menar inte heller att min sköthäst med flit ställer sig och bajsar men det jag tyckte var lite roligt är att han ALLTID gör det så fort han kommit ut ur boxen medan han ger mig en kaxig blick.. :angel:

Förlåt att jag retade upp er, inte meningen. Som sagt är det meningen att ni ska ta rubriken och annat av texten med en nypa salt och NEJ jag (och jag tror andra också) har inte något tråkig syn på hästars beteende.. Bara för en liten text betyder det ju inte precis att jag inte har någon aning om någonting alls eller överhuvudtaget bryr mig om hästarnas behov. Och "värsta fiender" var inte menat som att jag hatar dem och de hatar mig utan jag var INTE ALLVARLIG och jag skulle aldrig kalla en häst för min värsta fiende och mena det heller..

Ja min kan han med! Vad sägs om arab som när han tyckte det var för tråkigt att stå på gången medans jag mockade släckte lampan? Inte en gång utan många! Och varje gång jag gick dit och sa fy vände han bort huvudet från lampknappen och låtsades som ingenting :D En julafton när jag hade insläpp o kom en halvtimme "försent" hade han helt sonika öppnat åt allihopa och dragit iväg till grannens trädgård... (tagit bort två trådar genom att lyfta bort handtagen). Något förvånad jag var när både hagen och stallet var tomt...men när jag ropade kom de allihop i full galopp!

Han fiser också varje gång jag är i närheten av rumpan - oavsett om jag borstar eller inte...Snufsar alltid runt i håret när man är i den änden, och blir det tråkigt så...hör man hur han öppnar munnen för att ta sig en tugga, väldigt försynt, och när man säger nej så stänger han munnen igen och ser oskyldig ut (va, jag, nej jag bara gäspade lite, tråkmåns...):p Om man står och pratar för länge med någon i stallet så kan man räkna med ett nyp i låret. (Hallå, JAG är här...!)

Han är också något av en Houdini- tar sig ur hagen som har två eltrådar. Ingen skada på vare sig staket eller häst. Hur gör han? Flughuvor och grimma med flyveil är hopplöst - efter en timme är de någonstans i hagen:meh:

I vanliga fall avskyr han vattenpölar, tror typ att han ska drunkna i dem. Men om man sätter på honom en sadel och tar ut honom i paddocken - ja då går han direkt till mitten av pölen och börjar skrapa med hoven...ja just det, då tänker han rulla sig med sadeln! Skrikande får man springa och stoppa honom!

BUSKOTTE! :D

kl
Travarna där jag hjälper till har en del hyss för sig. Min favorit biter och nafsar alltid på en när man går in från paddocken eller hagen. Han har också en tendens att alltid ställa sig på min fot. Och man kan aldrig hänga grimmor på kroken utanför hans box, de biter han tag i och släpper ner på golvet. Ett sto där är proffs på att träffa mig rakt i ansiktet med svansen så fort man har henne uppställd i stallgången och ett annat sto kan ena dagen stå vid grinden och bara vänta på att man ska ta in henne och vissa dagar kan man få behöva gå efter henne lääänge med med morötter i handen innan hon vill få grimman på sig.

Min foderhäst har i hela sitt liv fått vara väldigt "fysisk" av sig. Som att klia huvudet på människan eller otåligt så och putta på en vid väntan med mera.

Det har hänt flera gånger när jag kanske står och pratar med någon (typ min tränare efter ridlektion) att hon puttat omkull mig eller börjat klia sig så häftigt på en att jag trillat okull :o

Jag försöker vänja henne av med detta och håller nu för tiden alltid ett öga i nacken på henne men ibland blir jag nog liite för avslappnad och ja... Då kan det hända ;)

KL

Inte ondskefulla saker men eh..O_o

15 sek in i filmen, kan inte annat än asgarva varje gång jag ser det.
Han hade ju ingen lust att galoppera längre... detta hände ofta. :D
http://www.youtube.com/watch?v=8IRhQMakrtU

Här är en film på när det går bra för syster och min häst..
http://www.youtube.com/watch?v=CRdmuj-FA0o

sen precis efter så...
http://www.youtube.com/watch?v=BMRQVk055W0
(ja jag rider från marken :p)

alltså vi blev ALDRIG av med detta beteendet både på träning och tävling. (han hade inte ont nånstans utan ville bara inte, ibland)
vi tävlade 110cm han och jag! sen veckan efter kunde han vägra på 40cm och låtsas att hindret var ett spöke alternativt bli sur för att man "tvingade honom till så förnedrande saker" så han börjar kosparka och vägra gå framåt. :cautious: :banghead:

(börja inte diskutera ridsätt osv, för detta är inte idag..)

Bra gjort av den lilla ponnyn som lämnar av den alldeles för stora ryttaren :D

Jag kallar inte beteendena för "hyss" eller "ondskefulla" handlingar utan jag ser det mer som olater.

Jag kom på att min foderhäst har en till som ägaren har låtit henne hålla på med.

Ibland när man går från hagen till stallet så kan hon rätt vad det är hugga tag med tänderna i grimskaftet och dra till. Första gången det händer tappar man oftast grimskaftet. Andra gången är man beredd och kan huta åt henne. Alternativt så är jag så beredd att jag håller så hårt i grimskaftet att jag flyger med och trillar framstupa. Detta händer så sporadiskt att det kan gå månader emellan tillfällena hon drar i grimskaftet :meh:

Men ändå. Det är rätt pinsamt när någon ser det hända.

KL.

I förra veckan stod Zamba på box ett par dagar pga hälta.
Band som vanligt upp Lester i grimskaften i stallgången. Gick för att göra något, var borta i högst tre minuter.
När jag kom in i stallet igen, hade Zamba hjälpt Lester att öppna grimman, och Lester gick till morotspåsen. Hela påsen hängde ut mellan tänderna på honom, dinglade så fint.

Samarbete lönar sig - åtminstone för ena parten.:p

Bra gjort av den lilla ponnyn som lämnar av den alldeles för stora ryttaren :D

ja :D vägde iofs. inte för mkt men var lite för lång ja. det var inte jag som red han egentligen utan min syster. :)

jag red istället en paint/travare på samma ställe, som också gjorde nåt korkat, hoppade över en stock i skogen och körde upp huvudet (med westernsadel också :crazy: ) och slog in båda mina framtänder!:arghh:
det gjorde ONT. fick åka till sjukhuset och "bända tillbaka" dem... det knakade... :nailbiting:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 440
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama