Hästar = Våra bästa vänner men också värsta fiender..

Silja

Trådstartare
Hästar är som de flesta vet våra allra bästa vänner, men det ni kanske inte tänkt på är att de kan vara riktigt ondskefulla också!

Här kan vi skriva vad just våra hästar/medryttarhästar/sköthästar eller bara nån häst vi känner till brukar göra för rackartyg!

Min sköthäst till exempel har en specialitet på att ställa sig och bajsa när man tar ut han i gången efter ungefär 2 minuter när han stått inne ett tag..

Fyll på! :D

Sv: Hästar = Våra bästa vänner men också värsta fiender..

Min medis är en riktig ouppfostrad pansarvagn/elefant/ångvält :D Muskelberg till bruksnordis... Finns det en tuss hö längre fram i stallgången och jag inte har hunnit sätta fast honom i linorna går han helt enkelt dit. I grimskaftet vi har mig som lämnar bromsspår i stallgången :rofl:

Min sköthäst till exempel har en specialitet på att ställa sig och bajsa när man tar ut han i gången efter ungefär 2 minuter när han stått inne ett tag..

Det där känns igen, men med min förra häst fick man snarare räkna med 2-3 högar i gången ifall man nödvändigtvis skulle "plåga" honom genom att binda upp honom både före och efter ridning...:eek: :p

hmm känner igen detta med bajs i gången ;) min står jätte snällt utan att bajsa, men river jag fram en borste och drar första draget så då trillar det ut xD
Sen vill han gärna och alltid hålla något i munnen, spelar ingen roll vad det är, allra roligast är det att ha tygeln i munnen när matte tänker styra åt ett håll som absolut inte är av intresse ^^

Haha våran 2 åring är duktig på att hitta på massa skit, som att inte orka gå runt staketet när man ska in i andra hagen utan man flyger rätt över :banghead: Matte får panik och ser världens skräckscenario framför sig :eek: Bita folk är också trevligt när någon klappar på än :crazy:

När jag jobbade i försäljningsstall mötte jag många hästar och en handfull av dem kunde snätcha till en i ansiktet med svansen med millimeterprecision :cautious: det märktes tydligt att dessa gjorde det helt med flit.. :meh:

Några andra var riktiga hejjare på att trampa på en, oxå med flit :meh:

En tog dock rekord, han ogillade min kollega, han sparkade henne så hon ramlade utan att ta i, så sparken gjorde inte ont! Och fler andra hyss, bara mot henne :cool:

Mitt sto, snart en änglahäst, skriker alltid när man ska klappa, haka fast grimskaftet osv... Riktigt brunstskrik ''Iiiih!'', folk som aldrig sett henne förut brukar hoppa väldigt högt i luften ^^

Varje gång man öppnar ytterdörren (har mitt stall ca 75m från huset) hörs det från hagen ''Höhöhöhö''...

Hon kan bara skos av en enda hovslagare, annars blir det cirkus alá pissmärr.

Inte så roliga grejer kanske ^^

Min häst fiser alltid, undantagslöst alltid, när jag står rätt bakom henne och borstar svansen, eller precis passerar vid hennes bak för att gå in i sadelkammaren. Hon har därtill rumpan i jämnhöjd med min näsa, så det är verkligen jättefint och mysigt.

Idiotgrej #2 är väl inte fullt lika komiskt rolig eftersom den mer än en gång fått mig att kasta grimma, godishinkar, skor och mobiltelefon efter henne, och sedan åkt hem och gråtit hysteriskt, men; Hon tycker att det är skitkul att springa ifrån mig i hagen. Hon kan stå vid staketet och titta glatt på mig när jag kommer, men i samma stund som jag ska trä grimman över hennes huvud tvärvänder hon och galopperar iväg i 190. Därefter kan hon lätt ägna en timme åt att antingen idiotgaloppera iväg tvärs över hagen så fort jag närmar mig henne, eller så travar hon tre meter ifrån mig med svansen i vädret och kastar lekfullt med huvudet ända tills jag vänder mig mot henne - då piper hon och bockar iväg. Också verkligen skitkul.

Min stora skiter gärna 3-4 gånger under ett ridpass, kul när man måste hoppa av och fixa det (värst är det när man rider ut, i ridhuset kan man ju vänta tills man är klar). Han har även lärt sig att öppna haggrindar genom att ta i handtagen och lyfta av dem, inte gjort det på ett tag nu men han kan iallafall. I vintras rymde han ur hagen 4ggr på en vecka :banghead:

Den lilla stack gärna ifrån mig i hagen förr, hon kom fram men stack alltid iväg (om man försökte ta in henne någon annan tid är "vanlig insläppstid"), dock kunde mamma hämta henne utan problem. Nu hittar hon inte på så mycket mer än att hon inte släpper in vem som helst i boxen. Är man inte "godkänd" kommer man helt enkelt inte in.

Min donna har alltid haft dille på att mala sönder sin skit.. När hon nattade inne i boxen så va det en ren och skär mardröm att mocka. Inte en enda kula va hel utan allt va ned-malt i molikyler...

Det blev en aning bättre på lösdrift. Men andra hästar som jag haft hos mej har iaf lämnat sin skit i olika högar som man lättare kunde mocka undan. Min donna lämnade en matta över precis hela hagen av skit.. Jämn och fin så man fick minsann mocka varenda kvadratmeter av hagen....

Kl

Clydesdalen jag hade förut snodde alltid kepsen av hovslagaren och slängde ut på stallplanen. :D
Kbl kunde inte ha saker hängandes inom räckhåll på boxdörren, då drog han in det i boxen och lekte med :D
Han snodde borstarna ur handen på en och slängde iväg när man ryktade också.

Känner flera hästar som trampat en på foten, sen när man ska flytta på dem lutar de sig istället mot en och sätter hela sin tyngd på benet som står på ens fot. Inte lägger de märke till den lilla flugan som knuffar, tjuter och smackar där på sidan inte...:angel:
Min ena häst blåser upp sig ENORMT när jag spänner sadelgjorden, man riktigt ser hur han koncentrerar sig, spänner musklerna och slutar andas :D jättetrevlig, plötsligt har man en väldigt kort sadelgjord som på något sätt ska fast runt en plötsligt fet häst...
Samma häst bestämde sig en gång även för att lägga sig ner med mig på ryggen, snön såg ju så skön ut! Han har även en gång i galoppen vänt 90 grader rakt ut i skogen, oj så skoj tyckte han! Ryttaren var av en lite annan åsikt...
Min andra häst stegade en gång fram till skottkärran när jag mockade hagen, snusade lite, tog i kanten med tänderna och trots matte som från andra sidan hagen kommer kutandes och ropar "neej du skulle bara våga!!!" var snart skottkärran omkullvält och allt jag mockat låg på marken igen...hästen såg lagom nöjd ut. :grin:

Åh, jag minns i ett avelsstall jag hängde i förut när jag var yngre. Stona lärde sig när det var dags att åka på semin och var väl inte så pigga på det. När ägarna försökte ta ena stoet gick hon iväg och ville inte bli fångad alls.
Då sa dom till mig att försöka, för "dig tycker hon om och tror inget ont om", och visst kom hon.... usch vad det kändes taskigt att lura henne så :(

Ett annat av avelsstona som jag skötte hade för vana att hugga i luften om man försökte sadla... satte på täcke... försökte röra hennes fölunge (men bara i början) etc... men hon surade bara och om hon råkade nypa till i armen så man sa ifrån eller sa "aj" så guuud vad hon skämdes och fjäskade, haha :p

Det är vad jag kommer på spontant just nu.

Tråkigt att döda denna humor tråd men jag har hittills aldrig träffat en ondskefull häst. Att en häst skiter i gången eller på ridbanan är helt naturligt. Den förbereder sig för flykt (läs ökad stress) och tömmer tarmen. Den har stått och mossat i ett hörn hela dagen och nu ska den röra på sig. Masserar man svansroten (där hästar brukar klia varandra) slappnar den av, vad händer då? jo luften kommer ut. Cambodias sto som inte ville på semin är allt annat än ondskefullt. Det som är ondskefullt är våldtäkten på det stackars stoet. (Tänk efter har stoet ett val? Vill hon inte ha armar upp i det heligaste så är det bäst att dra redan i hagen)
Man funderar över vad man har för relation till sin häst om den flyr en som pesten? är hästen elak eller har du varit "elak" så den hellre gör något annat än följer dig? Skulle någon kasta saker efter mig skulle jag nog också hålla mig undan i fortsättningen. Umgås med din häst i hagen så du väcker intresse, gör nåt annat än rid jämnt.
ja det går nog förklara det mesta.

Jag red en häst en gång som rätt vad det var tvärvände och skenade hem, gång efter gång. Då tyckte jag hästen var helknäpp men nu tänker jag. Tja av vilken anledning ska han lämna sin flock och ranta ut i skogen med mig en främmande människa han inte litade på? På ryggen satt ett rovdjur och kravlade sig fast och tjöt, hua vad läskigt den gör vi oss av med.
Hade jag innan jag började rida hästen gett den lite tid så hade det nog gått bättre.

TS är tolv år och folk som svarat har till skillnad från dig uppenbarligen gjort det med en inte fullt seriös tolkning av ordet "ondskefull". Ge dig med idiotförklaringarna.

Tråkigt att döda denna humor tråd men jag har hittills aldrig träffat en ondskefull häst. Att en häst skiter i gången eller på ridbanan är helt naturligt. Den förbereder sig för flykt (läs ökad stress) och tömmer tarmen. Den har stått och mossat i ett hörn hela dagen och nu ska den röra på sig. Masserar man svansroten (där hästar brukar klia varandra) slappnar den av, vad händer då? jo luften kommer ut. Cambodias sto som inte ville på semin är allt annat än ondskefullt. Det som är ondskefullt är våldtäkten på det stackars stoet. (Tänk efter har stoet ett val? Vill hon inte ha armar upp i det heligaste så är det bäst att dra redan i hagen)
Man funderar över vad man har för relation till sin häst om den flyr en som pesten? är hästen elak eller har du varit "elak" så den hellre gör något annat än följer dig? Skulle någon kasta saker efter mig skulle jag nog också hålla mig undan i fortsättningen. Umgås med din häst i hagen så du väcker intresse, gör nåt annat än rid jämnt.

Jag red en häst en gång som rätt vad det var tvärvände och skenade hem, gång efter gång. Då tyckte jag hästen var helknäpp men nu tänker jag. Tja av vilken anledning ska han lämna sin flock och ranta ut i skogen med mig en främmande människa han inte litade på? På ryggen satt ett rovdjur och kravlade sig fast och tjöt, hua vad läskigt den gör vi oss av med.
Hade jag innan jag började rida hästen gett den lite tid så hade det nog gått bättre.

Jag håller med dig här utan att tveka. Jag hoppas dock ts och andra är ute efter mer lite bus än ondskefulla historier. . . Tex har min unghäst som dagligen får uppblött lucern en otrolig benägenhet att torka mulen på mig om tillfälle ges, annars torkar hon av sig på benet. Inget ondskefullt men man kan se det lite som naturligt bus om man förmänskligar det hela helt enkelt :-)

Tack. Så slapp jag skriva det.

Hade jag sett hästarna som min värsta fiende så hade jag hållt mig långt ifrån dem.
Mina hästar är mina vänner och de speglar mig, vad jag känner och vad jag gör och vad jag inte gör. Det finns inget ondskefullt i att bajsa på gången eller på ridbanan om man är häst. Det är helt naturligt. Tycker man att det är ondskefullt så har man inte varit med om mycket.

Men suck! Tolka inte ordet "ondskefullt" så ordagrant i detta sammanhang.
Det här var nog tänkt att det skulle bli en mera rolig tråd, tror jag!

Min häst tyckte det var mysigt att kissa på stallgången, ibland kunde man se hur hon riktigt kämpade för att få ihop till en liten pöl fast hon inte var kissnödig :D

En skötponny jag hade var som gosigast precis efter att han hade druckit vatten, allra gosigast tyckte han att det var om han hade ett par droppar kvar som han lyckades få innanför jackan på en.

Medryttarhästen jag har nu är en mycket fin dam och har egentligen inga hyss för sig, fast konstigt nog lyckas alltid hagkompisarna (två små ettåriga travare, hon är ett rejält halvblod på 17 år) lägga krokben för henne så att hon ramlar i den enda lerpölen. För hon skulle aaaaaldrig rulla sig i sånt äckel frivilligt :angel:

Men jag tycker/tyckte om dem alla ändå! Precis som de förhoppningsvis tycker/tyckte om mig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 440
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama