hästar ute på "sommarbete" =10- grader??

A

annorlunda

ja, vissa i vårat stall, har fortfarande inte tagit in hästarna från sommarbetet ??
va tio minus här i fredagsnatt, och hästarna går otäckade och utan hö, utan får klara sig på de lilla gräs som finns kvar..:crazy:

Undrar, finns det inga sorts bestämmelser om hur länge hästar får vara ute dygnet runt utan någon sorts vindskydd eller så?

Har pratat med personerna i fråga, men dom säger att dom väntar tills snön kommer..
Men i själva verket tror jag att det beror på snålhet, då vi betalar mindre i hyra ifall dom går ute..

Tycker så synd om hästarna som bara står och längtar efter att få komma in !!!

vad kan man göra ???:confused:

Sv: hästar ute på "sommarbete" =10- grader??

när betestillväxten har slutat ska man ha lösdriftshall om hästarna är ute i mer än 12h. (säger lagen, tror jag)

Sen är det ju absolut inte säkert att hästarna ska ha täcke, dom kan mycket väl klara sig ändå.
Sen bör dom ju erbjudas hö ute, i mitt stall så ratar hästarna höet ute, fastän det inte ser så gott ut det andra som "växer" i hagen.

Vi har våra hästar ute på bete fortfarande. Ser absolut inga problem med det! så länge det finns mat åt dem..

Hästar behöver inte ha täcken, det beror helt på om dem är klippta eller inte, hur dem är klippta isåfall, hur mycket dem motioneras osv. Min går otäckad året om, hur kallt det än är.

Sen tror jag inte att hästarna längtar in om det finns massor med mat ute! Hästar är faktiskt flockdjur och trivs bäst tillsammans. Att sätta hästar i en box gör jag inte i onödan.. Dem hästarna som ex. står vid grinden och "vill in" är dem som är vana vid att stå inne på natten och gör det utav rutin (hästar mår också bra utav fasta rutiner). ex. min häst stod alltid vid grinden ungefär vid 10tiden på förmiddagen, eftersom det var vid den tiden jag red honom varje dag.

Tar gräset slut så kan ni börja ge dem hö, och då måste dem även ha tillgång till vindskydd/ligghall. Det bästa är väl egentligen att alltid ha ett vindskydd, även under sommaren..

Lagen bryr sig inte så mkt om vad du tycker, det finns liksom inga tveksamheter när det kommer till den biten. Hästar får enbart hållas på bete utan tillgång till ligghall och foder när betestillväxt sker, gräs växer när medeldygnstemperaturen är över 10 grader. Så när medeltemperaturen sjunket under 10 grader vilket jag antar att den gjort i hela sverige nu med tanke på att den gjort det här allra längst ner i skåne så tillåter inte lagen något bete utan ligghallar och tillgång till foder oavsett om det finns gammalt gräs kvar.
Här var det tex minus 5 natten till igår, under dagen letade sig temperaturen upp till 4 grader för att sedan vara minus 4 i natt = inte i närheten av att komma upp till +10 grader i snitt under dygnet.
Så oavsett vad vissa tycker så är det inte lagligt att ha hästar på bete längre om man inte har en ströad ligghall och fodrar dem.

Gränsen för när gräset växer går vid fem grader.

Sedan får vi väl hoppas att dessa kalla nätter bara är tillfälliga. Det blir ganska varmt sedan på dagen. Våra hästar går ute fortfarande. Jag tror inte att de vill vara inne på natten.Nästa vecka ska det bli varmare igen.

Ska man tolka lagen eller föreskrifter eller vad det nu kallas som att bara för att det är kallt ett par dygn men varmt därefter så måste hästarna vara inne? Jag tror inte att gräset slutar att växa bara för ett par frostnätter.

Senast ändrad:

hästar klarar att gå ute vid -10grader utan täcke. Dom har ju gräs och har (antar jag) gått ute sen i somras vilket innebär att hästarna har kunnat anpassa sig till det kyligare vädret som är nu.

Men det är olagligt, men frågan är om det är något att bry sig om. Men anmäl du om du tycker det är rätt och berätta vad du har sett och sen vänta och se vad som händer.

Att hästarna vill in är ju bara skitsnack.

Som någon nämnde tidigare så är hästar flockdjur och trivs bäst tillsammans, i flock, dygnet runt. Det går inte att förneka.

Jag har för mig att det ska finnas tillgång till vindskydd från och med den 1 oktober men kan ha helt fel?

Sedan skall det självklart finnas tillgång till hö om betet inte räcker till.

Min shettishingst på 1 år går ute dygnet runt med 3 andra unghingstar, de sätter päls efter behov. De har tillgång till ligghall full med halm som de kan äta i men har inte sett dem gå in där en enda gång. De har dessutom massor av bete kvar.

när betestillväxten har slutat ska man ha lösdriftshall om hästarna är ute i mer än 12h. (säger lagen, tror jag)

Sen är det ju absolut inte säkert att hästarna ska ha täcke, dom kan mycket väl klara sig ändå.
Sen bör dom ju erbjudas hö ute, i mitt stall så ratar hästarna höet ute, fastän det inte ser så gott ut det andra som "växer" i hagen.

Vill bara påpeka att den siffran är fel, 16 timmar är det som gäller.

KL

Här går fortfarande hästarna på "bete". De får hö, och medeltemperaturen är helt klart över 5 grader! -4 på natten och uppemot 10 grader på dagen. Det skulle ju bli varmare nästa vecka igen, så jag hoppas på det och stallar in dem vid nästa köldknäpp istället!

Jepp! Superbra tycker jag! Mina hästar går ute 16 h/dygn :D

Näringen i gräset är så gott som borta och det är minusgrader på natten, de hästägare som påstår att deras hästar mår utmärkt utan täcke, foder och ligghall har kanske lite att läsa på om våra tamhästars behov. Vildhästar är en helt annan sak!

Vi har våra hästar ute på bete fortfarande. Ser absolut inga problem med det! så länge det finns mat åt dem..

Hästar behöver inte ha täcken, det beror helt på om dem är klippta eller inte, hur dem är klippta isåfall, hur mycket dem motioneras osv. Min går otäckad året om, hur kallt det än är.

Sen tror jag inte att hästarna längtar in om det finns massor med mat ute! Hästar är faktiskt flockdjur och trivs bäst tillsammans. Att sätta hästar i en box gör jag inte i onödan.. Dem hästarna som ex. står vid grinden och "vill in" är dem som är vana vid att stå inne på natten och gör det utav rutin (hästar mår också bra utav fasta rutiner). ex. min häst stod alltid vid grinden ungefär vid 10tiden på förmiddagen, eftersom det var vid den tiden jag red honom varje dag.

Tar gräset slut så kan ni börja ge dem hö, och då måste dem även ha tillgång till vindskydd/ligghall. Det bästa är väl egentligen att alltid ha ett vindskydd, även under sommaren..

Du får inte ha dina hästar ute utan ligghall nu när det inte sker någon tillväxt, så är det bara och det oavsett! Så lagen ser ett problem med den hästhållning du har.

Kicki :laugh:

Jag tror inte att gräset slutar att växa bara för ett par frostnätter.

Jo det gör det ju i princip, det är ju en signal att "dra sig tillbaka" för säsongen. Så gräset finns ju kvar men det sker ingen tillväxt.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Det är mkt möjligt att du är mer insatt i detta än vad jag är. Men här i skåne brukar gräset växa länge. Jag förstår inte varför det skulle stanna av efter ett par frostnätter. Jag vet att det kan bilda socker länge till alltså så länge det är soliga varma dagar och att det kan använda sockret när temp stiger över fem grader.

Men det är väl väldigt olika för olika individer. Näringsfattigt foder kan passa många hästar, tex islandshästar, ponnier och kallblod. De flesta hästar behöver sällan täckas, jag hade arab som gick otäckad på lösdrift och det kunde bli -20 grader på vintern. Han tränades och tävlades i distans och det fungerade helt ok.

Har man en lättfödd häst som trivs med utelivet och är ofrusen så är det enligt mig toppen om den kan gå på bete så länge som möjligt. Onödigt att de ska stå i bur om det inte behövs!

Sen finns det fryslortar och högpresterande hästar som behöver stå uppstallade för att fungera och må bra, det kommer man inte ifrån...

Håller med! Vi har de senaste två veckorna haft minus några nätter då och då. Dock har temperaturen legat på 13 plus på dagen. Nog växer gräset!!! Maken klipper gräset en gång i veckan fortfarande, senast för några dagar sen :)

KL

http://www.lansstyrelsen.info/kalmar/Pressrum/Nyheter/2010/100708_losdrift.htm

Gräs kan fortfarande växa, det primära är väl snarare näringsinnehållet i gräset som är det som spelar roll, att gräs växer betyder inte per automatik att det är närings innehållsmässigt tjänligt för att livnära sig på. det är därför intagsdatum kan variera och man ändrat lagstiftningen gällande formulering, och undviker ett nationellt datum. artikeln ovan är en bra sammanfattning på hur variablerna spelar in, så TS: som svar på din fråga:
Om hästarna bedöms ha tillräckligt med mat, dvs näring, är i gott hull samt har skydd för väder och vind, så kan de tekniskt sett gå ute länge än och må bra. Har de INTE det, bryter man mot lagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 049
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder