Hästar utan vatten...

Taken

Trådstartare
Vet att jag kanske får blandade svar, men har ändå en fråga...Även påhopp kommer säkert, men vill ha råd till det bästa...

Hur länge klarar hästar utan vatten vid denna årstid?

Finns några unghästar vid "vår" väg som nu har varit utan vatten i ca 8 dagar. Grannar har varit här hos oss och trott att det varit våra hästar som går där. Hästarna har tydligen gått i en annan hage tidigare i somras, så jag har inte sett något. Då tänker man, har de fått vatten då det var som varmast i somras?

De som har unghästarna där arrenderar marken, åt någon annan om jag förstått grannarna. Vet inte vilka det är som arrenderar, tydligen inte grannarana heller. Vad gör man, ringer länsstyrelsen, djurskydd, eller försöker ta reda på vilka som arrenderar, eller vem som har unghästarna där?

Tycker bara synd om hästarna. Grannarna reagerade, trodde det var vi, men hur kollar vi vem som arrenderar marken? Bättre att ringa länsstyrelsen först? De har ju tydligen gått utan vatten i ca 8 dagar.

Sv: Hästar utan vatten...

Kan hända att de som har hästarna åker dit och vattnar dem varje dag?.
Jag skulle först och främst åkt dit och erbjudit dem vatten, om de inte verkar desperata så skulle jag gissa att fallet är så. Om de verkar väldigt törstiga skulle jag sedan försöka ta reda på vem som har hästarna och ringa och höra mig för över hur det står till - alternativt anmäla direkt men det är onödigt att ta djurskyddsinspektörernas tid om det nu visar sig finnas en förklaring.
Jag har ingen koll på hur länge hästar klarar sig utan vatten men om det regnat och gräset är blött och det bildats pölar så är det kanske ingen omöjlighet att de klarar sig så pass länge?

Ser hästarna välmående hur har de definitivt fått vatten den senaste veckan.

Unghästarna ser lite "magra" ut, revbenen syns lite på en del. Har kikat lite nu när grannarna var här ganska nyss, innan mörkret. Undrar bara om hästarna klarar sig utan vatten...

Grannarna påstår att de sett hästarna stå och sparka på baljan med vatten flera ggr om. Man ska väl inte bara fylla på så att det räcker för "stunden" utan även då de typ är lite törstiga.

Känner bara med den hästägaren som har sina hästar där, hos arrendatorn, som tror att de tas om hand enligt grannarna.

Ska snart gå till sängen då jag jobbar i morrn.. Ville bara ha ett svar ang hur länge en häst klarar sig utan vatten....

Välmående...hmm. Hur ser man det, ang vatten? Grannarna hade ju mer koll än jag...

Vet bara med mig själv hur det känns då man är törstig och inget finns att dricka.

Jag vet inte hur länge men inte är det hela sommaren, vet inte om de dör på en vecka men bra skulle de inte må.

Vet inte hur det är med hästar, men jag har för mig att människor klarar ett par dygn utan vätska. Allt beror givetvis på temperaturen ute och hur mycket vätska de gör av med.

Jag märker själv att hästarna inte dricker speciellt mycket just nu. Det finns ganska mycket vätska i gräset och det blir mycket mycket dagg om nätterna.
Fast det ursäktar inte att man låter bli att ge dem vatten!

I jordbruksverkets information, i vad som jag antar är vår djurskyddslag så står det:

"Din häst bör ha fri tillgång till dricksvatten av god kvalitet. Om din häst inte har fri tillgång till vatten ska den ha möjlighet att dricka sig otörstig minst två gånger om dagen."

Där finns det svart på vitt att de ska erbjudas vatten och kunna dricka sig otörstiga minst två gånger per dygn!

Om det stämmer att de som har hand om hästarna inte har varit där på över en vecka så är det mer som brister i djurskyddet, det är nämligen krav på att hästarna ska ha daglig tillsyn (Minst! Djur med extra behov, ex unga eller sjuka kan behöva mer tillsyn).
Ett samtal till länsstyrelsen verkar vara på sin plats.

Ær du sæker på att det inte finns någon liten bæck eller dam i hagen?
Hos oss brukar folk tro att hæstarna inte har vatten men det finns en dam med friskt kællvatten.

Tyvärr hjälper det inte alla gånger, då vissa hästar inte vågar/vill dricka ur en bäck/källa.

TS, fyll på med vatten till dem, lämna en lapp, så får du förhoppningsvis omgående svar på att de får vatten eller inte.

Jo visst ær det så men det ær upp till hæstægaren att ta reda på hur det ligger till med dens hæst, førbipasserande har nog svårt att veta om hæstar dricker eller inte.

Nu när det är mycket dagg så skulle nog hästarna klara sig så länge som åtta dagar även om det absolut inte är bra. Våra dricker inte särskilt mycket nu.
Jag tycker som någon tidigare, fyll på vatten och se om de är törstiga.

Om du vet, verkligen vet att de inte har fått vatten på så länge så tycker jag att du ska anmäla det om du inte omgående får tag på dem som har hand om hästarna eller deras ägare.

Hästarna ska ha tillgång till vatten oavsett om de dricker eller inte och de ska defenitivt ha tillsyn varje dag.

Kan ju också vara så att de faktiskt fyller på vatten varje dag, men att hästarna sedan välter ut vattnet.
Hade det problemet ett tag själv när jag hade en plasttunna. Fyllde på vatten på kvällen och på morgonen låg tunnan vält långt borta i hagen, världens bästa leksak tyckte tydligen hästarna....
SÅ börja att prata med de som håller hästarna.

hallo mina hästar dricker nästan inget nu när gräset är så fuktigt men det är säkert olika från häst till häst .angående att unghästen är mager så kan den ju vara det peroende på vad det är för ålder på den..min ett åring ser man revbenen på och hon får både mat och vatten men hon har dragit iväg på höjden så kroppen hinner inte mer att tillgodose sig maten ."hon hinner inte äta så mycke som kroppen behöver" . men jag skulle kontakta ägarna och fråga hur det ligger till innan man drar in djurskydd

Först måste du säkerställa att de inte får vatten. Om ingen har varit och sett till dem och att de inte fått vatten på 8 dagar hade jag ring djurskyddsinpektören direkt.

"Vildhästen" dricker en gång om dagen till varannan dag, alltså sällan och mycket. Australian destert Brumbies som går c:a 5 mil för att dricka gör det c:a 2 ggr veckan, ibland ända upp till 4-5 dagars mellanrum och de äter mest vedartad och torrt gräs.
Man kan kolla om de har vätskeförlust genom att man nyper i skinnet så ska det återgå snabbt, om det är vätskebrist så går skinnet sakta tillbaka. Du kan även se när de kissar om de har en ljus eller mörk färg, vid vätskebrist så är urinen mörkare.

Här på Solbacken räcker ett badkar 1-4 dagar på 15 st hästar.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag har ibland haft hästar som gillar att "bada" i vattenbaljan. Då har jag ibland fått reaktioner från grannar och dyligt att de inte har vatten eller att vi måste se till att de har vatten (ibland bara ngn timme efter vi varit där) men till saken hör ju att de flesta hästar dricker bara ett fåtal gånger per dygn om de får tex i hink och i just ett sådant fall då man har unghästar så kan det ju vara så att de välter ut vattnet snart efter att de fått det och så hinner de bli törstiga igen innan de får mer. I mitt fall fick jag passa så att alla han dricka ordentligt innan (gulingen) "hoppa i":p Hon välte tom stora badkar när hon hade båda frambenen i och plaskade med benen och slabbade med mulen:D en kul syn faktiskt även om det var lite jobbigt:D att vattna flera gånger per dag:p

Det är ju självklart svårt men jag skulle ringa Länsstyrelsen och fråga de kan kontakta markägaren och få fatt på hästägarna om du misstänker att de inte fått vatten, du kan ju också försöka klämma lite i skinnet på halsen för att se om de är uttorkade.

Du har fått bra tips vad gäller att kolla om de verkligen inte får vatten. Jag håller med flera av dom: fråga ägaren hur det ligger till!
Man bör vara rätt säker på sin sak för att ringa och anmäla tycker jag.

Vi fick besök i vårt stall av Länsstyrelsen efter en anonym anmälan om att hästarna gick utan vatten i hagarna, ett rent skrattretande dumt antagande då det finns fina naturliga vattenkällor i varenda hage, såpass att hästarna kan både dricka och bada om dom vill...men det syns inte från vägen. Våra hästar står gärna och hänger vid grinden precis intill vägen under vissa timmar av dagen, är det då torrt och varmt kan dom säkert se väldigt lidande ut där dom står i dammet ;) vad som inte syns är resten av den enorma kuperade beteshagen med skog, kullar och - vatten!
Det irriterande i sammanhanget var naturligtvis att den anonyme anmälaren inte knackade på och frågade hur det var med vattnet innan h*n ringde o anmälde, vi hade gladeligen tagit med vederbörande ut i hagarna och visat. Nu blev det Länsstyrelsen vi fick visa för istället, lite synd att deras tid o resurser ska upptas av helt onödiga inspektioner...det FINNS ju tyvärr djur som far illa på riktigt :(

Ja det är rätt lustigt det där. Vi blev anmälda för att hästarna var smutsiga och stod ute i regn, en varm julidag. Så man undrar ju va folk har i skallen.

Ja på våren och försommaren men sommartid fyller jag varannan dag utom när det är som varmast och torrast då det nästan går ett kar om dagen..

Rolle
IpL

För tillfället dricker inte mina hästar något alls... eller möjligen ytterst lite. Annat var det i somras när det var som allra varmast... Då gick det litervis med vatten.

De senaste veckorna har de inte druckit några stora mängder alls..
Den ena baljan roar de sig med att bada fötterna i (unghästar) och sen välter de ut baljan... Sen står de och sparkar på den då tomma baljan...

Om någon såg dem just då så skulle de naturligtvis tro att de är ytterst törstiga. Men jag har även ett badkar på annat ställe i hagen och där finns vatten... som de inte dricker... (byts varje dag)...

Så fylls hästarnas balja varje dag skulle jag säga att det räcker...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka