Hästar utan vatten...

Sv: Hästar utan vatten...

Det verkar ha löst sig ändå. När jag åkte hem från jobbet fanns det inga hästar kvar i hagen. Antagligen hämtade av deras ägare...

Vet att det inte finns någon vattenkälla i hagen.

Ja det är rätt lustigt det där. Vi blev anmälda för att hästarna var smutsiga och stod ute i regn, en varm julidag. Så man undrar ju va folk har i skallen.

Precis sånna anmälningar har man fått höra lite då och då med.
Folk som inte håller på med hästar borde inte lägga näsan i blöt om det inte är mycket uppenbart att hästarna far illa.

Ja men precis. Det tär så mkt på resurserna, men sen finns det ju även många fall där man tycker att djurskyddet borde blivit inblandat långt mycket tidigare...

Fast jag måste säga att jag tycker att det är bra att folk reagerar. Menar, om det bara är fråga om okunskap så blir ju fallet genast avskrivet när inpektören får klart för sig att hästarna mår bra. Men mer civilkrage till folket. Det finns djur som lider i Sverige, men folk vågar inte anmäla!!
Och visst är det jättetrist att få en anmälan på sig, men hellre rädda en häst än att stilla så på när den plågas ihjäl. :)

Fast jag måste säga att jag tycker att det är bra att folk reagerar. Menar, om det bara är fråga om okunskap så blir ju fallet genast avskrivet när inpektören får klart för sig att hästarna mår bra. Men mer civilkrage till folket. Det finns djur som lider i Sverige, men folk vågar inte anmäla!!
Och visst är det jättetrist att få en anmälan på sig, men hellre rädda en häst än att stilla så på när den plågas ihjäl. :)
absolut! Hellre lämna in en anmälan om man misstänker att djur far illa, än att inte göra något alls. Det kan ju också hända att djurskyddet redan varit där av någon anledning och redan på anmälningsstadiet meddela anmälaren hur det ligger till.

KL Vid ordentligt med bete med tillräcklig vattenhalt behöver hästar inget extra vatten alls, detta är dock inget skäl till att inte följa lagstiftningen dvs hästar måste ha tillgång till vatten.
PL

Anmälningar i all ära, men jag tycker nog det i många fall kan vara på sin plats att först fråga hästägaren hur det ligger till.
Den 'stackars magra hästen' kanske inte alls är utsatt för svält, utan är konvalescent efter sjukdom...eller en äldre avelshingst mitt i betäckningssäsong...eller ett sto som givit di en lång tid.
De 'stackars hästarna utan vatten' kanske visst har vatten, fast det inte syns från grinden. Etc etc. Detta kan man enkelt ta reda på genom att helt enkelt fråga hästägaren.
Jag tror de flesta skötsamma hästägare skulle tycka det var helt ok att svara på en vänlig fråga från någon som bryr sig om hur hästarna mår. Anklagelser däremot kan ju få vem som helst att gå i försvar och bli aggressiv tillbaka.

Men givetvis ska man anmäla om det är alldeles uppenbart att djuren far illa.

Anmälningar i all ära, men jag tycker nog det i många fall kan vara på sin plats att först fråga hästägaren hur det ligger till.
Den 'stackars magra hästen' kanske inte alls är utsatt för svält, utan är konvalescent efter sjukdom...eller en äldre avelshingst mitt i betäckningssäsong...eller ett sto som givit di en lång tid.
De 'stackars hästarna utan vatten' kanske visst har vatten, fast det inte syns från grinden. Etc etc. Detta kan man enkelt ta reda på genom att helt enkelt fråga hästägaren.
Jag tror de flesta skötsamma hästägare skulle tycka det var helt ok att svara på en vänlig fråga från någon som bryr sig om hur hästarna mår. Anklagelser däremot kan ju få vem som helst att gå i försvar och bli aggressiv tillbaka.

Men givetvis ska man anmäla om det är alldeles uppenbart att djuren far illa.

Håller med
Anmälningar som görs i onödan tar ju tid för djurskyddsinspektörerna som då inte hinner med de fall som verkligen behöver en inspektör. Så absolut bör man först försöka ta reda på ägaren och får man en vettig förklaring så är ju saken löst.
I stället för att ringa och anmäla vanvård för då är väl inspektörerna tvungna att åka ut? Och kanske få skjuta på andra besök som kanske egentligen är viktigare

Klart att man ska fråga hästägaren först om man nu vet vem som har hästarna.

Jag själv kände bara att grannarna trodde det var vi som hade hästarna där, så egentligen visste väl ingen vem som arrendera marken.

Jag hade nog satt en lapp vid staketet om nu hästarna hade gått kvar...

Fast det är heller inte fel att ringa till Länsstyrelsen och rådfråga om man misstänker något. Det är ju ändå de som avgör om de anser det akut eller inte. Får de fler anmälningar på samma hästar tex kanske de anser att de ska åka ut och titta.

Jaha, nu stod det andra hästar i hagen nu när jag åkte hem från jobbet.

Kollade särskilt då på den ganska stora vattenbaljan, men den låg upp å ner.

Har de gett vatten när de lämnade hästarna å är redan slut...? Får väl avvakta, ha koll annars en lapp på staketet.

Hästarna stod ju inte där i morse, när jag åkte till jobbet. "Grinden" var öppen.

Idealet är fri tillgång på friskt vatten.

Men lagen säger att du ska erbjuda hästarna vatten minst 2 gånger/dygn.

Detta har jag själv tillämpat när fri tillgång på vatten inte varit någon möjlighet.

Idealet är fri tillgång på friskt vatten.

Men lagen säger att du ska erbjuda hästarna vatten minst 2 gånger/dygn.

Detta har jag själv tillämpat när fri tillgång på vatten inte varit någon möjlighet.
Bara ett litet tillägg. Hästar ska kunna dricka sig otörstiga minst två gånger per dygn.

Såg nu när jag åkte förbi att de satt upp en "plåt" över vattenbaljan. Som i sin tur satt fast i en av stolparna. För att hästarna inte ska kunna välta baljan antar jag.

Gick fram å kikade, inget vatten, lossade på baljan, satte den utanför hagen, lutande mot en stolpe.

Hade inget papper å penna med mig, men undrar fortfarande hur länge en häst klarar sig utan vatten vid denna årstid?

Vet att det finns lagtext att en häst ska kunna dricka sig otörstig minst 2 ggr om dagen....

Nästa gång du är där, ta med kameran och en dunk med vatten och se om de dricker. Papper och penna och lämna en stor synlig lapp!
jäkla folk det finns..

Nu måste väl de se att "grannarna" reagerat, då "vi" ställt baljan utanför hagen...

Jo visst, om de besöker!
Men skriv lapp, fan, fäst en penna där med, så kan de svara också!
Ni kan ju fortfarande vara anonyma då och fråga varför hästarna inte har vatten!

Bara ett litet tillägg. Hästar ska kunna dricka sig otörstiga minst två gånger per dygn.

"Du kan leda en häst till vatten men aldrig tvinga den att dricka"

Dock om man nu ger dom möjlighet att dricka 2ggr/dygn så lär dom sig det ganska fort och brukar dricka när tillfället ges!

Såg nu när jag åkte förbi att de satt upp en "plåt" över vattenbaljan. Som i sin tur satt fast i en av stolparna. För att hästarna inte ska kunna välta baljan antar jag.

Gick fram å kikade, inget vatten, lossade på baljan, satte den utanför hagen, lutande mot en stolpe.

Hade inget papper å penna med mig, men undrar fortfarande hur länge en häst klarar sig utan vatten vid denna årstid?

Vet att det finns lagtext att en häst ska kunna dricka sig otörstig minst 2 ggr om dagen....

Om baljan först ligger upp och ned och de sedan har gjort en konstruktion så den inte ska vältas så kan man faktiskt anta att de bryr sig om att hästarna ska ha vatten och att det var hästarna ursprungligen som välte den- varför tror du annars de skulle fixa det så?
Att då "förstöra" den och släpa ut baljan förstår jag verkligen inte vitsen med, vad har de för nytta av att veta att grannarna "reagerat" om de ändå försöker fixa problemet redan? :confused:

Har de balja och dessutom satt upp en plåt ovanför baljan så får de säkert vatten, men de kanske har en filur som är bra på att tömma karet..

Hade en häst som var urduktig på det, om man så band fast baljan så fick han den tömd, prövade att skruva fast den i ett trä, nope, det gick ändå, så även om där inte är vatten när just du tittar innebär inte det att de inte får vatten..
Du är ju borta på jobb var dag och du sover dessutom, du vet inte vad som händer när du inte ser..

Det är kanon att folk håller lite koll och kan hjälpa till att undvika katastrofer
men
PRATA med dem personligen.. Så får du reda på hur det ligger till, Inga barnsliga lappar och sånt trams, sånt ska inte vuxna människor hålla på med,

Att gå hemma och spekulera och tro något om saker man faktiskt inte vet något om kan bara leda till problem..

Jag blev anmäld för många år sen för att mina hästar aldrig fick hö.. För det hade minsann " anmälaren" kontrollerat i över 1 vecka och hon såg aldrig att de fick något.. Hon såg inte om de inget hade men hon såg inte att någon kom och gav dem..
MEN, att jag var hos dem kl 6 på morgonen och gav dem ca 80 kg hö och sen var där igen kl 23 på kvällen och fyllde på vatten och gav krafft och ytterligare 70 kg hö det såg aldrig " anmälaren" och då h*n inget såg så betydde det att hästarna inget fick..
SUCK::
Men det blev en jobbig historia för mig då anmälaren inte gav sig utan fortsatte att anmäla 1 ggr per vecka och djurskyddet kom ut gång på gång..
Sen började det snackas skit i byn jag bodde i och elaka rykten spreds som en löpeld....

man ska inte anmäla utan att ha pratat med ägaren själv!

Så, bara för att hästarna inte har vatten när just du ser innebär inte det att inte ägaren är där flera gånger om när du inte ser...

Man ska inte tro, man ska veta..

Om baljan först ligger upp och ned och de sedan har gjort en konstruktion så den inte ska vältas så kan man faktiskt anta att de bryr sig om att hästarna ska ha vatten och att det var hästarna ursprungligen som välte den- varför tror du annars de skulle fixa det så?
Att då "förstöra" den och släpa ut baljan förstår jag verkligen inte vitsen med, vad har de för nytta av att veta att grannarna "reagerat" om de ändå försöker fixa problemet redan? :confused:

:bow::bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka