Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det är rätt lustigt det där. Vi blev anmälda för att hästarna var smutsiga och stod ute i regn, en varm julidag. Så man undrar ju va folk har i skallen.
absolut! Hellre lämna in en anmälan om man misstänker att djur far illa, än att inte göra något alls. Det kan ju också hända att djurskyddet redan varit där av någon anledning och redan på anmälningsstadiet meddela anmälaren hur det ligger till.Fast jag måste säga att jag tycker att det är bra att folk reagerar. Menar, om det bara är fråga om okunskap så blir ju fallet genast avskrivet när inpektören får klart för sig att hästarna mår bra. Men mer civilkrage till folket. Det finns djur som lider i Sverige, men folk vågar inte anmäla!!
Och visst är det jättetrist att få en anmälan på sig, men hellre rädda en häst än att stilla så på när den plågas ihjäl.
Fast jag måste säga att jag tycker att det är bra att folk reagerar. Menar, om det bara är fråga om okunskap så blir ju fallet genast avskrivet när inpektören får klart för sig att hästarna mår bra. Men mer civilkrage till folket. Det finns djur som lider i Sverige, men folk vågar inte anmäla!!
Och visst är det jättetrist att få en anmälan på sig, men hellre rädda en häst än att stilla så på när den plågas ihjäl.
Anmälningar i all ära, men jag tycker nog det i många fall kan vara på sin plats att först fråga hästägaren hur det ligger till.
Den 'stackars magra hästen' kanske inte alls är utsatt för svält, utan är konvalescent efter sjukdom...eller en äldre avelshingst mitt i betäckningssäsong...eller ett sto som givit di en lång tid.
De 'stackars hästarna utan vatten' kanske visst har vatten, fast det inte syns från grinden. Etc etc. Detta kan man enkelt ta reda på genom att helt enkelt fråga hästägaren.
Jag tror de flesta skötsamma hästägare skulle tycka det var helt ok att svara på en vänlig fråga från någon som bryr sig om hur hästarna mår. Anklagelser däremot kan ju få vem som helst att gå i försvar och bli aggressiv tillbaka.
Men givetvis ska man anmäla om det är alldeles uppenbart att djuren far illa.
Bara ett litet tillägg. Hästar ska kunna dricka sig otörstiga minst två gånger per dygn.Idealet är fri tillgång på friskt vatten.
Men lagen säger att du ska erbjuda hästarna vatten minst 2 gånger/dygn.
Detta har jag själv tillämpat när fri tillgång på vatten inte varit någon möjlighet.
Bara ett litet tillägg. Hästar ska kunna dricka sig otörstiga minst två gånger per dygn.
Såg nu när jag åkte förbi att de satt upp en "plåt" över vattenbaljan. Som i sin tur satt fast i en av stolparna. För att hästarna inte ska kunna välta baljan antar jag.
Gick fram å kikade, inget vatten, lossade på baljan, satte den utanför hagen, lutande mot en stolpe.
Hade inget papper å penna med mig, men undrar fortfarande hur länge en häst klarar sig utan vatten vid denna årstid?
Vet att det finns lagtext att en häst ska kunna dricka sig otörstig minst 2 ggr om dagen....
Om baljan först ligger upp och ned och de sedan har gjort en konstruktion så den inte ska vältas så kan man faktiskt anta att de bryr sig om att hästarna ska ha vatten och att det var hästarna ursprungligen som välte den- varför tror du annars de skulle fixa det så?
Att då "förstöra" den och släpa ut baljan förstår jag verkligen inte vitsen med, vad har de för nytta av att veta att grannarna "reagerat" om de ändå försöker fixa problemet redan?