Hästar utan vatten...

Sv: Hästar utan vatten...

Det absolut första jag skulle göra är att ta med en dunk vatten och se om dom va törstiga. Hästarnas väl och ve går ju först och skulle jag se att dom va jättetörstiga så skulle jag snabbt försöka få tag på ägaren, därefter vidta andra åtgärder om det behövdes. Jag skulle ta med en dunk vatten några gånger till när jag åkte förbi för att se om det var en tillfällighet att dom var törstiga första gången.

Om det är en häst som välter baljan hela tiden så kanske du kan tipsa ägaren om att det finns specialhinkar att ställa i bildäck som blir svårare för hästarna att välta, jag fick ha sånna till min förra, funkade jättebra.

Jag instämmer helt i Thalia´s ord. Prata med ägaren först, det kanske finns en helt logisk anledning till varför hästarna har saknat vatten.

Jag har fått en anmälan på mig att min häst saknade vatten. En konvalecent som sparkade fotboll med sin vattenhink trots diverse försök till att fästa fast vattenbaljan. Vi vattnade i hink kl 5,9,12,17,19 och 21. Ingen såg det och självklart drogs då slutsatsen att hästen stod utan vatten jämt:grin:

Ja, vad ska man säga...

De som ansåg att jag "förstörde" sättet de satt fast baljan på så ver det en väldigt enkel kontruktion. Bara dra ut baljan, lika lätt att sätta tillbaka den för att sedan fylla på vatten.

Verkar inte som om de verkligen försökt att fixa problemet, för baljan står fortfarande utanför hagen, lutande mot stolpen.

Dagen efter jag "saboterat" deras konstruktion för baljan var jag där med lapp. Fyllde även på med lite vatten då jag inte har så stora resurser med att ta med vattenmängd. Hästarna drack direkt tills det lilla vattnet var slut. Var lite väsen, men de 4 fick i sig lite var.

Vet inte vem som äger marken, eller i nuläget arrenderar. Har frågat grannen som inte heller har någon aning. Bor inte så många på "vår" väg.

På lappen står vårat telenr, men ingen har ringt. Baljan står fortfarande utanför vid stolpen.

Hur länge klarar sig en häst utan vatten vid denna årstid?

Har jag inte hört något på fredag ringer jag.....?

Ring lantmäteriet och beskriv vilken mark du pratar om så har dom både namn, nummer och adress till ägaren. Så ringer du markägaren och frågar om det är dennes hästar eller vem som arrenderar hagen av ägaren och så berättar du att hästarna inte har vatten och du tänker ringa till kommunens djurinspektör om du inte får tag i den som håller djur i hagen

till TS. kudos for att du bryr dig, dock har jag fraga.. Har du gatt hagen (hela hagen) och sett om det finns vatten ngn annan stans som till example en back eller ngt dar de ocksa kan dricka? Om du har sagt ngt tidigare bortse fran min fraga.
Dock pa hastarnas beteende verkar det inte som de har tillgang. Kom du nara dem nog for att "pinch their skin"? Det ar ju en bra indikator for att se om de behover mer.
Haller med att ringa lantmateriet och fa reda pa vem som ager marken, sen ringa dem och fraga och upplysa om vatten situationen. Och lata dem ta i det, genom att kontakta hastagarna. Vem vet vad hastagarna har sagt till de som ager hagen.. Da star du utanfor men har fortfarande koll pa det hela.
Dock en kommentar om 2 ggr per dygn. Kommer ihag en ridskola dar en stor tunna med vatten stod utanfor stalldorren.. Varje morgon och kvall fick hastarna ga dit och dricka sig otorstiga, tva at gangen. Det var allt de fick. Ingen hink i spiltan eller efter stallhjalpen hade gatt hem. Var hastarna ridna senare fick de dricka innan de gick in for natten forstas, men annars inte.. Och det var ingen som tyckte det var ngt konstigt.. Inte en optimal losning men sa var det...

Vid den här årstiden klarar sig hästar länge utan vatten... (för att svara på din fråga)
vet om en häst på bete som av någon anledning "tappades bort" Den va borta i en vecka utan vatten (hade hamnat på fel sida av hagen i en mindre hage där det inte fanns möjlighet till vatten) Den va inte ens ut torkad eller speciellt törstig när den hittades. Men gräset var just då så pass fuktigt av regn så den fått i sig vätska iaf. Det är ju liknande förhållande för dessa hästar.

Det jag undrar är om du är säker att dessa hästar inte tas in varje natt? För det kan ju vara att de får vatten då.
Annars tycker jag du ska gå ner till dem som har hästarna och fråga hur det ligger till. Absolut inte anmäla först, ge dem en chans att svara för varför det är som det är. Hästarna är inte döende på något sätt och det är heller ingen fara för deras liv just nu. men ju längre du väntar med att få ett svar ju större fara blir det ju för hästarna.
Så gå ner till de som du tror äger hästarna och fråga.

Hade ts vetat vem som ägde hästarna så hade det nog redan frågats om vattenförsörjningen, nu vet ju inte ts ens om vem som äger marken hästarna går på. Inte lätt att prata med hästägaren då.

vet inte o jag har nån lust att ringa lantmäteriet då jag inte ens vet var i landet hästarna befinner sig. Men visst TS har fått det rådet vet jag, men vet fortfarande inte vem somäger hästarna o då är inte lätt att prata med någon ägare heller

Nej, inte att du skulle göra det.
Du skrev att TS inte visste vem som ägde hästarna och det var då jag hänvisade till tipset hur ts skulle få tag i markägaren.:)

Ja det är rätt lustigt det där. Vi blev anmälda för att hästarna var smutsiga och stod ute i regn, en varm julidag. Så man undrar ju va folk har i skallen.

En bilist stanna och skällde ut mig för att min häst hade leriga ben och magen när jag var ute och red för många år sen. Till saken hör ju att vi precis flängt runt i skogen och på leriga vägar, då det här var höst så var det lite extra lerigt :grin:

Och inte heller så svårt att ta reda på. Man kan inte bara ringa och anmäla, för att man tror.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka