Hästar trivs bäst tillsammans

(SVT Västerbottensnytt)
Hästar bör hållas i grupp när de går i rasthage eller på bete. Det visar en ny studie från SLU. Gemenskapen med andra hästar har stor betydelse för utvecklingen av socialt beteende och risken för skador vid blandning är inte...

Läs mer...

Sv: Hästar trivs bäst tillsammans

:eek: Nähä? Är hästar flockdjur??!

Har jag missat nåt? Är det första april? :p

Man ska inte dra alla hästar över en kam. Alla trivs inte i stora flockar, finns alltid en hackkyckling eller svag/gammal individ.
Men ungdjur mår nog bäst i flock, för att utvecklas i rang och beteende.
Människor anses också vara flockdjur. Men många vill ju vara själva.:D

Jag vet inte om det är så många människor som skulle vilja eller mår bra av att vara ensamma hela tiden. Häpnadsväckande många tycks dock inte inse att hästar mår bra av att gå i flock. Många är rädda om sina dyra tävlingshästar och vill inte riskera att de skadar sig när de går med andra hästar. Det är en inställning jag kan förstå, men jag tror att man också måste komma ihåg att hästen riskerar att tappa mental hälsa och framåtanda om den inte får utöva sitt flockbeteende. Har man en hackyckling kanske man ska fundera på att låta den byta flock, snarare än att ta den ur flocken.

Det var just det jag menade. Blir hästen utmobbad så det påverkar dess hälsa borde ju det åtgärdas.

Fast det är ju likadant med människor om ni tänker efter!
En del blir mobbade, oavsett vad de gör mer eller mindre.

Men det betyder ju inte att de inte vill umgås med andra människor, utan bara att de inte vill umgås med de som mobbar. Så då får man hitta andra kompisar!
Jag tror det är precis likadant med hästar, och en del är svårare än andra att hitta bra kompisar till.

Jag älskar när vetenskapliga studier visar det som varit vanligt sunt förnuft i århundraden.

Men det finns "experter" här på forumet som anser att skaderisken motiverar att hästar skall stå en o en i frimärkshagar. Tänker ffa på ev viss hovslagare som tidigare alltid motiverade sina argument med Svensk Djurskyddslag.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 026
Senast: em-pirre
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 756
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25