hästar tillsammans med andra djur.

L

Lantlolla

Jo, någon kanske läst mina andra trådar där jag har funderingar på att skaffa två hästar. (till)
Nu är de så att jag vill ha dessa två på lösdrift nu på vintern och till sommaren funderade jag på om de ksulle kunna gå tillsammans med kvigorna?
Vad tror ni?

Har ni era hästar tillsammans med andra djur? Hur går de.?
Någon som haft hästar tillsammans med just kvigor? Korna blir inte att tänka på då de ska in morgon och kävll och mjölkas :P

Berätta vad ni har för erfarenheter, bra som dåliga!
Va bara något jag kom att tänka på nu :D

Sv: hästar tillsammans med andra djur.

Ingen som har sina hästar tillsammans med andra djur?

Har haft hästen på sommarbete i en hage där det också gick får. En av de unga hästarna jagade fåren ibland. Annars inga problem.
Mvh Karli

Har haft mitt ena sto på betäckning på två olika ställen.
På det ena fick hon gå tillsammans med några får. Gick jättebra. Fåren var lite skygga, så de höll sig på sin kant.

På det andra stället gick stoet och hennes föl tillsammans med gårdens mjölkkor, eftersom hon föll ur i hullet & behövde ett bra bete. Fungerade utmärkt det med! Korna brydde sig inte så värst mycket om dom.

En unghäst som jag sålt, går tillsammans med deras övriga djur. Några hästar, en åsna, kor och lamor. Han gillar att busa med kalvarna! :)

I vårt stall står det 20 hästar uppdelat på tre haggrupper. Varje grupp delar under sommarhalvåret hage med antingen korna, tjurarna eller kvigorna. Ibland är även fåren i nån hage. Har stått i stallet i ca 5 år och det enda problemet vi haft var en liten ponny som adopterade en kalv så att ingen(inklusive mamman) fick gå i närheten. Eftersom hästen kom in och reds varje dag och kalven var "halvstor" och nöjde sig med att dia då löste det sig av sig själv när kalven blev större. Annars kan ju hästarna flytta på kossorna en del, men de jagar dem inte direkt. En ponnyvallack brukar agera extramamma åt ett par kalvar ibland, dock hindrar han dem inte från att dia sina mammor. Så jag tror inte att du kommer få några problem.

meeer.. haha berätta mera! :D
Så då verkar de inte vara ngn större fara om de ska gå tillsammans. Unghästar behöver ju lite mera mat.

Nu ska jag även ha ut min gamla sköthäst här resten av sommaren och har inget sällskap till henne så isåfall lär hon få gå med fem kalvar här vid ladugården där det inte är så mycket bete.
Vet innan att hopn har gått med kalvar förr så de bör ju gå::P

Kan tänka mig hur roligt de kommer se ut!!

Men berätta mer som sagt :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar