Hästar som travar som krattor...

ghost

Trådstartare
Jag blir mer och mer förundrad, sedan jag börjat titta på trav på TV så ser jag hästar som mer eller mindre travar på tre ben och gör något annat med det fjärde?

Det som får mig att fundera lite är att min bana har totalt dille på att rapportera mig även om jag har rentravande hästar så varför får inte dessa hästar ett "r" i raden?

Sist jag körde själv tappade min donna traven i början av upploppet (trött pga usel kusk) och på den korta biten hon taktade ur (40 m)drog vi på oss en rapportering.

Nu var det ett extremfall åt andra hållet men i går på V75 nämndes två hästar med riktigt usel trav och ingen av dem rapporterades??? :confused: Och det är inte enda gången på rätt kort tid som jag sett det.

Vad tycker ni, har banorna blivit snällare eller hårdare i sin bedömning? Jag tycker att det verkar vara ytterst godtyckligt?

Jag är absolut inte emot rapporteringssystemet för jag tror att annars skulle en del chansa ännu mer och ge sig ut med sina ofräscha hästar.

/// ghost

Sv: Hästar som travar som krattor...

Dom försår inte bättre, antar jag.

Varför det inte rappoerteras även innom V75 tycker även jag är konstigt. Det betyder att det faktiskt inte är samma regler för alla, rent praktiskt.

Funderade lite över vad han sa om sin knackiga häst, "han visade inga reaktioner på återbesöket", syftade han enbart på leden som blivit behandlad? För visst kan väl en häst ha ont på fler ställen är i lederna och vid muskelproblem få sin kapacietet nedsatt?
Det kan iallafall andra hästar, även om det innom travet sällan påpekas...

Jag har mer en känsla av att man är mer "rädd" för dem som startar v75 än "vanliga" dagar... Kanske för att man anser att har man kommit till V75 så borde man ha en frisk häst...
Fast jag kan tycka att det är färre som kallas till veterinären men om det beror på "friskare" hästar eller snällare veterinärer tycker jag är svårt att avgöra. En passhäst jag hade ett tag hade papper från veterinär att han hade underlig trav, han såg blockhalt ut i låga farter, men efter ha bedövat igenom varenda led på alla fyra ben och röntgat allt som gick att röntga så fick vi papper på det... Han sprang väldigt bra i högre farter... ;)

Jag noterade samma sak i går. Nu var det två hemmatränare...kan det vara en orsak till att de klarade sig?
Hur eller hur så tycker jag att det är lite lotto över vilka som rapporteras eller inte. Sedan borde även veterinär och/eller bandommare ta kontakt med tränare för att se om det fanns någon orsak. Inte kul att få ett R för en tappsko eller att en sten fastnat under hoven. En bekant har en häst som kan fuska med travet ibland. I en start felade han från start och kusken körde runt långt efter fältet och testade honom genom ena svängen för att se hur han kändes. När han kom in i stallet fick de höra att han kändes bättre än nånsin och det var bara att anmäla igen. Lite lessna för startgaloppen åkte de hem. När jag ringde och hörde vad det var för fel när han hade blivit rapporterad trodde de att jag skämtade. Dels för att ingen meddelat att han blivit rapporterad och dels för att han enligt kusken kändes bra.
Då blir man förundrad över de två uppenbara fallen igår...och många andra gånger tidigare. :confused:
Rapporteringssystemet är bra, men det måste finnas konsekvens och känsla för de som sitter på beslutande poster.

som med en av mina då.. alltid under "ärevarvet" ser hon halt ut. fast hon inte är det...fick också papper på det.

Snurrfian skrev:
Jag har mer en känsla av att man är mer "rädd" för dem som startar v75 än "vanliga" dagar... Kanske för att man anser att har man kommit till V75 så borde man ha en frisk häst...
Är det då positivt eller negativt att höra tränarens kommentarer i rutan efteråt? (Inte för att jag anser att det bör ses som förmildrande omständigheter.)

Fast jag kan tycka att det är färre som kallas till veterinären men om det beror på "friskare" hästar eller snällare veterinärer tycker jag är svårt att avgöra.
Är det så att utveckligen innom veterinärvården inte utvecklat så mycket som den hade behövt? Att dom kan få en mer vattentät bild av anledningen till rörelsestörningen och därför inte kan göra med än vad dom gjorts och därför anser det som ok?

Märkligt, jag kanske inte skulle ha gett upp med konvalescenten utan försökt kvala henne någon annanstans för springa kan hon. :devil:

Nä allvarligt talat tre olika veterinärer böjde igenom henne och sa, hon är inte halt, men... Fel är det, jag har gett upp.

Min nye springer böjd som en banan, men klockrent. Om jag fortsätter att tävla honom som han ser ut nu så kommer det en vacker dag att säga PANG och så har jag en skadad häst igen om jag inte försöker göra något åt saken NU.

Jag menar inte hästarna som ser trebenta ut innan och rena när det går fort, utan de som är med i loppen och drar ett ben. Ofta brukar det ju som tur är resultera i galopp men så finns de ju hästar som Etain Royal och co. Om jag hade en sån häst skulle jag garanterat bli rapporterad med de stora tränarna kan säga "han springer så där" eller "han hade lite ont i ett ben i dag" utan att nån lyfter ett ögonbryn?

Katastrof när inte halta hästar blir rapporterade...

/// ghost (mer upprörd än vanligt :o )

För att en häst ska bli rapporterad ska den trava orent en "längre sträcka" vanligtvis minst 400-500 meter. 40 meter är inte många steg, att bandommarnämnden ens hinner se det verkar inte troligt. Då mer troligt att de blandade ihop din häst med en annan... Ja, det händer... Det är även så att hästar som tidigare blivit rapporterade bevakas lite hårdare än andra.

Rapportering gäller orent trav, alltså säger det ingenting om hästen är halt eller inte. Travar hästen orent kan den bli rapporterad av bandommarnämnden. Bedöms hästen vara halt kan den få startförbud av veterinären. Detta är två separata bedömningar. En häst kan vara rapporteringsmässig utan att vara halt (t.ex. Etain Royal med skor som slår ihop var tredje steg ungefär). En häst kan även vara halt utan att vara rapporteringsmässig.

Angående gårdagens hästar på V75... (om vi pratar om samma hästar) Häst nr 1, hade enligt expertkommentatorn inte sett alls fin ut i värmningen. Den såg inte helt fräsch ut under loppet men var inte rapporteringsmässig. Fick den kanske startförbud? Häst 2, såg ut att ha stora problem med sin aktion, speciellt när han gick i ryggar och fick stänk men hade nog även problem med banan som var väldigt hård igår. Här var det kanske ett gränsfall men den hästen blev bättre och bättre i travet ju längre loppet gick.

Jag tyckte inte att dessa två hästarna var fall för rapportering, däremot såg jag några i kallblodsloppet som utan tvekan var rapporteringsmässiga. Visst rapporteras det på V75. Masterpiece var 2:a på V75 för några veckor sedan och blev då rapporterad (Å.S. körde).

Jag tillhör ju den banan som folk inte åker till med hästar som travar illa, här rappoteras det ganska friskt. Jag tycker det är bra. Här tycker inte jag man kan man inte se någon skillnad i bedömningarna om det är vardagstrav eller stordagar, möjligtvis med undantag för Etain Royal som inte rapporterades även om han var rapporteringsmässig vid något tillfälle...

Jag tror inte nivån har förändrats speciellt mycket. Även om det beror en del på vilka som jobbar i bandommarnämnden. Däremot skiljer det mycket mellan olika banor... tyvärr. Det vore bra med en jämn nivå över hela landet.

Stalldrängen skrev:
När jag ringde och hörde vad det var för fel när han hade blivit rapporterad trodde de att jag skämtade. Dels för att ingen meddelat att han blivit rapporterad och dels för att han enligt kusken kändes bra.

Det är tränarens skyldighet att ta reda på om hästen har blivit rapporterad eller fått startförbud.

VA !!!! Är du Närking :rofl:

Jag hade en häst som travade som en "kratta", 15 starter 7 segrar ingen tvåa eller trea...enl banvet på E så stod det i programmet att ha travade dåligt...det stod Crowntron......jag vet inte, men vi hittade aldrig nåt fel...förräns han bräckte ner totalt :crazy: ......troligtvis hade han en blodpropp i ett bakben....

Rikkan skrev:
För visst kan väl en häst ha ont på fler ställen är i lederna och vid muskelproblem få sin kapacietet nedsatt?
Det kan iallafall andra hästar, även om det innom travet sällan påpekas...

:bow: :bow:
påminner mig om en jag delade stall med innan... Min pålle har haft mycket ryggproblem (sned kota och mycket omusklad rygg) vilket har gjort att jag fokuserat mycket på ryggen, benen är fina. Hennes kommentar var: "varför bryr du dig om ryggen, det är ju benen han springer med..." :crazy: Behöver kanske inte säga hur hennes häst såg ut... :devil:
Tycker oxå att det ligger mycket fokus på leder och lite på muskler inom travet, tråkigt. Jag menar, har hästen ont i musklerna spelar det ju ingen roll om den är ren i alla lederna... och jag har väldigt svårt att tro att alla hästar som travar som krattor ute på våra banor "helt enkelt travar så"...

Nää, på västkusten rapporteras det också flitigt, iallafall enligt illisinnade rykten... :cool: :angel:

Kanske menade han att det stod i banveterinärdatan att den travade dåligt?

Senast ändrad:

solros skrev:
Nää, på västkusten rapporteras det också flitigt, iallafall enligt illisinnade rykten... Mina får gärna starta på Åby. :cool: :angel:

Kanske menade han att det stod i banveterinärdatan att den travade dåligt?

Nej, han menade att Crowntron lämnade avkommor som travade "illa"... och det var bara förnamnet, han var hemsk i värmning o dyl....men när det blev lopp så var det en helt annan häst....

Gjorde de det då? Crowntrons avkommor i allmänhet alltså. Inte som jag kommer ihåg dem men jag var ju inte så gammal då... :angel:

Nja....Västerbo Gracias var väl ingen sköntravare direkt...Queen L. travade väl sisådär....( men dessa hade ju franskt i blodet) genomgående för hans avkommor var ju en fuktansvärd kapacitet och skalle.....

Jo, det var kapacitet och skalle jag trodde också... Han kan ju inte hjälpa att det finns uppfödare som absolut ska blanda in franskt... :eek: :D

Synd att han inte fick fler kullar...

När "pålle" var ung så fick han ofta göra en extra provstart...eftersom att han alltid såg så knölig ut då han sprang sakta...hans problem var då att han helt enkelt är dålig på att gå sakta...då ska han titta på allt och benen spretar åt alla håll (förresten så är han likadan än idag - till vardags kallas han ibland rattfylleristen...)

Men då han vart bland de bästa kallbloden så visste ju alla att han var så...och han var nära att bli utkörd en gång på Bergsåker (efter SM segern)...men då sa Stig bara att han alltid ser ut så i låga farter...och det godtogs...vilket jag inte tror hade skett med en "vanlig" häst. Han vann loppet...

Rikkan skrev:
Är det då positivt eller negativt att höra tränarens kommentarer i rutan efteråt? (Inte för att jag anser att det bör ses som förmildrande omständigheter.)

Överhuvudtaget tycker jag enbart att det är dumt att sticka fram en mick och fråga direkt efter loppet... Tränarna vill oftast först diskutera saken med hästägaren och ev vet innan de börjar svara på frågor till allmänheten... Tränare jobbar ju i uppdrag av hästägaren och vill ju gärna hålla sig väl med denna. Sen är det väldigt osäkert att utala sig om saker direkt efter loppet... Våran gamling vann sitt sista (?) lopp men var dålig i segerdefileringen, interjuvare frågade om detta och våran tränare kusk svarade att han ibland är sådan vilket han oxå kunde vara, men när de kom till stallet insåg vi allihopa att det var betydligt mycket allvarligare än så... Gaffelbandet var nästan av och han var riktigt dålig...
Samma sak när det inte är tränare som kör och så vill de ha en kommentar på vad det var som hände... Tränare måste ju börja med att prata med kusken för att få information om hur hästen har kännts...

Rikkan skrev:
Är det så att utveckligen innom veterinärvården inte utvecklat så mycket som den hade behövt? Att dom kan få en mer vattentät bild av anledningen till rörelsestörningen och därför inte kan göra med än vad dom gjorts och därför anser det som ok?

Utveklingen inom veterinär vården tycker jag inte att det är något fel på, ett problem som jag kan se det är att banveterinären ofta är veterinär åt flera av hästarna som startar... En ökänd banvet rapporterad, gav startförbud stup i kvarten på den som jag jobade åt, men när han började använda sig av den veterinären så hände det helt plötsligt nästan aldrig... Och hästarna var varken bättre eller smärre för det...
Samma sak har jag hört när jag har varit upp hos banvetrinären på andra banor, "den där vet jag bla bla så den får/får inte startförbud" och det kan störa mig... Det ultimata vore att en liten grupp veterinärer enbart var banveterinärer och kollade alla lopp och banor men det är nog svårt och dyrt i praktiken...

Tycker oxå att det ligger mycket fokus på leder och lite på muskler inom travet, tråkigt. Jag menar, har hästen ont i musklerna spelar det ju ingen roll om den är ren i alla lederna... och jag har väldigt svårt att tro att alla hästar som travar som krattor ute på våra banor "helt enkelt travar så"...
Jag undrar, är det så att hästen redan som unghäst, efter grundträningen, travar så benen flyger åt alla håll, och inte kan gå rent i alla farter eller är det lätt att glömma hur hästen en gång varit och istället köra på linjen att den "alltid varit så"?

Överhuvudtaget tycker jag enbart att det är dumt att sticka fram en mick och fråga direkt efter loppet...
Ja, visst, för vad ska dom säga? Att dom faktiskt startar en häst trots att den inte känns 100% eller att dom inte känt att hästen faktiskt inte varit som det brukar eller att dom ignorerat förändringarna hos hästen? Bra reklam att vara ärlig, bra reklam att vara ovetaden, bra reklam att inte säga vad man känner? Vad är bra egentligen och för vem?

Tycker ändå att SHJ hade vettiga kommentarer om VT när han inte funkade i Elitloppet, klart och tydligt, och där fanns även förklaringen till varför dom ställde upp, trots att han inte känndes helt 100%.
Ärligt.

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 405
Senast: juliag
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: emindy
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka