Hästar som travar som krattor...

Sv: Hästar som travar som krattor...

Om det ändå vore så enkelt.....om man redan innan loppen visste allting..hästar kan börja trava dåligt pga trötthet..varför den blir trött kan finns många olika orsaker till...infektion t ex...tramp...för hård öppning..för hårt tryck....mjölksyra får de flesta hästar.....en del tappar travet andra stannar.....

Att veta direkt efter loppet varför hästen inte varit bra är en omöjlighet i de flesta fallen....alla är besvikna och fundersamma och sen få en mick uppkörd i truten......:crazy: ( för man får ju inte micken om man inte är favorit) klart folk är bekymrade...både kusk o hästägare....

Min uppfödning startade igår, diskad som trea i mål.... första 500 efter 14,7..han i tredjespår..fram till dödens, blir avlöst...första varvet går 17, 7...sista 1000 går 15,8 och på det går sista 500 12,2....(han går ut tredje i sista sväng också )han tappade travet sista 30 metrarna.....idag kollade dom upp honom och han hade halsinfektion...( och han borde haft mjölksyra)den hästen gjorde sin 4:e start igår....

HUR vet man sånt???

Senast ändrad:

Hade du tränat hästen och skött den själv, så tror jag att en sån begåvad person som dig hade anat att något inte stod helt rätt till om du bortsett ifrån själva tävlingen och bara sett på hästen.

Livet är inte enkelt, men många gånger (inte alla) så finns det all anledning till oro, som i ren iver inför starten förkastas. Så mycket vet jag.
Det tragiska, att det inte finns någon 'universal' undersökning, typ. en jätte scanner som hästen hade kunna gå igenom och då såg man med en gång hur hälsan var, blodvärden, puls, värme, kyla, fukt, inflamationer - rubbet.
En obligatorisk undersökning före start.;)

Så på tv att i Italien så lägger dom ner oerhörda resurser på fotbollspelarna för att kunna säkra sig om eventuella svagheter och obalanser som kan leda till skada vid hård påfrestning, både mentalt och fysikst. Mkt intressant! Dom använde sig av avancerad teknink.
Ngt sånt borde finna även för hästarna. Svart på vitt, så behöver ingen sväva i ovisshet. Förhoppiningsvis är det framtiden även innom hästsporten.

Senast ändrad av en moderator:

Något som man ser är att det franska-blodet börjat göra sig känt mer och mer nu på banorna... Det finns juh den amerikanska rena gången och så den franska med "hjälp-steget" vilket man faktiskt ibland får acceptera.. Se bara Etain Royall :love:

Men om det är en HALT häst så ska den naturligtvis rapporteras!

och så den franska med "hjälp-steget" vilket man faktiskt ibland får acceptera.. Se bara Etain Royall
Jag tycker inte att man ska accepter det, eftersom det ger tydliga signaler om att det är ok att släpa ett ben eller ta hjälpsteg.

Och hur tycker du att han agerade i dom senaste V75 starterna?

Jag har för mig att Etain Royal kom till Sverige för att han travade för dåligt för fransoserna? Rätta mig om jag har fel??? :angel:

Jag gillade INTE hans aktion för den gjorde mina rapporteringar obegripliga. :cry:

Jag tycker INTE att hjälpsteg och knackig aktion genom ett helt lopp ska godkännas på grund av att det är betydligt lättare att missa att en sådan häst har fått ont någonstans för att sedan kanske ända hela karriären.

Det här är ett gränsland där bedömning av veterinärer och bandomare måste vara ungefär likvärdig var man än väljer att åka och tävla, vare sig det är V75 eller en p21:a på en småbana.

/// ghost

Precis, anledningen till att Etain Royal gick från Frankrike var att han ofta blev diskad för orent trav.

Rikkan skrev:
Tycker ändå att SHJ hade vettiga kommentarer om VT när han inte funkade i Elitloppet, klart och tydligt, och där fanns även förklaringen till varför dom ställde upp, trots att han inte känndes helt 100%.
Ärligt.

Vad var förklaringen?

Montéryttare skrev:
Något som man ser är att det franska-blodet börjat göra sig känt mer och mer nu på banorna... Det finns juh den amerikanska rena gången och så den franska med "hjälp-steget" vilket man faktiskt ibland får acceptera.. Se bara Etain Royall :love:

Man kan säga att franska hästar inte kan trava rent och är "franska i gången" men det är bara en del av sanningen. Även om det finns sådana exempel. Jag tror att en del ligger i att franskstammade hästar ofta har en mycket bättre balans och på sätt och vis är de mera travsäkra. (Ni får skratta åt mig om ni vill men detta är min uppfattning) De kan ha lite ont och springa ändå. De kan slå ihop ordentligt, eller få en ordentlig bredsida, ta ett hjälpsteg och trava vidare.

Detta tycker inte jag gör att de ska bedömas på ett annat sätt än amerikanskstammade hästar. En häst som travar orent ska rapporteras. Oavsett vem som är tränare, vilket stam den har eller var den är född… som jag skrev tidigare vore det önskvärt med en mer likriktad bedömning över landet, kanske även i hela Europa.

Montéryttare skrev:
Men om det är en HALT häst så ska den naturligtvis rapporteras!

Den ska rapporteras om den travar orent, är den halt kan den få startförbud och krav på friskintyg av veterinären.

solros skrev:
Det är tränarens skyldighet att ta reda på om hästen har blivit rapporterad eller fått startförbud.

Jag vet att reglementet säger så, men jag tycker inte att det är rätt. :eek:

Jag tycker att tränaren ska kontaktas/meddelas om rapportering och/eller startförbud. Det händer inte så ofta, så att jag tror det finns tid att göra detta.

solros skrev:
Rapportering gäller orent trav, alltså säger det ingenting om hästen är halt eller inte. Travar hästen orent kan den bli rapporterad av bandommarnämnden. Bedöms hästen vara halt kan den få startförbud av veterinären. Detta är två separata bedömningar. En häst kan vara rapporteringsmässig utan att vara halt (t.ex. Etain Royal med skor som slår ihop var tredje steg ungefär). En häst kan även vara halt utan att vara rapporteringsmässig.

Det är så sant som det är sagt.
Orent trav = rapportering.
Hälta = startförbud.

Speciell aktion och halta hästar är inte samma sak! :mad:

Spec aktion kommer vi att få bli vana vid... MEN hälta ska rapporteras (snälla dommare, titta på stammen innan ni rappar) Själv hade vi ett kallblod som blev rappat på solvalla i premelopp. Hästen var inte DET MINSTA halt och tränaren "rasade mot dommaren". Klininken hittade inget heller, så vi och dommarna får vänja sig med fransk eller kalllblods-stil som kan ha lite spec stil.

Etain Royall har en fruktansvärt ojämn gång hela tiden nästan och det är väl inte riktigt ok.. det är inte fr stil utan mer ett tecken på hälta skulle jag vilja säga!?!?!

Pengarna! Och att ägarna gärna vill starta, trodde inte att det kunde vara något allvarligt -om jag nu minns helt korrekt....

Hur kan man se halt ut, utan att vara det?
För mig så är man halt eller så är man det inte.

Hur länge fortsatte ni att starta er häst?
Var hon helt skadefri under sin fortsatta karriär?
Startar hon ännu?
Är hon skadefri i dag?
Vad var anledningen till att hon slutade tävla? (om hon gjort det)

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillade INTE hans aktion för den gjorde mina rapporteringar obegripliga.
Men såg du när han startade i V75 (efter han lämnat SHJ och åkt till Finland)? Det är något av det bedrövligaste jag sett. E. R travade betydligt sämre än vad han tidigare gjort, rent otroligt illa, och hade inte ens den samma spänst och fart.
Den 'nye' unge finske tränaren stod och bedyrade att hästen kändes så fräsch och det vi såg var precis motsatsen. Tragiskt! *hua* Det är enligt mig inte speciellt god reklam för travsporten.

Instämmer om ER. Även om han var enorm då han var som bästså rimmar det illa att man får skutta så...

Sen får jag inte ihop det här, apropå bl a ER och andra franska hästar. I denna tråden har det kommit åsikter om hästar med fransk stam och aktionen hos dessa. Om det nu är så att de franska hästarna har så usel aktion, hur kan fransmännen överhuvudtaget ha någon travsport? Det var ju som någon sa just pga hans knackiga aktion som han kom till Sverige. Nånstans här låter det som nåt moment 22 för mig:
Franska hästar i Sverige får trava knackigt, i Frankrike har man HÅRDARE rapporteringsreglemente men ändå franska hästar.........

Från en som alltid har minst 50% franskt blod och minst fem ben på sina hästar :o

Den "nya" finska tränaren är en mycket god vän till mig och jag kan bedyra att dom gör allt för att hålla hästarna fräsha och glada han o hans sambo....Etain var inte alltid så himla fräsh i travet hos Stig H heller....

Nu är det faktiskt trav vi håller på med och det funkar inte att vara pet, petnoga....lite skavanker kan t om jag acceptera...jag har startat hästar med nynitade hovsprickor...då hovspricka slagits upp i värmningen...

Etain är "känd" för sin skuttiga gång.....skulle ni gett fan i att starta för det??? om ni inte fått honom 100 ren i travet....
det finns MASSOR av hästar som inte är rena...och de flesta har som gemensam nämnare att det är franskt i dom....

Jaha…. Så när SHJ säger att han startar hästen för pengarna och även om den inte är fräsch tycker du det är okej, bara för att han trodde att det berodde på en hovspricka…och inte trodde det var något allvarligt?

Om amatör XX skulle göra samma sak, skulle du då tycka det är okej? Eller sitter SHJ på den berömda pidestalen? Måste säga att jag inte förstår ditt resonemang alls…

Däremot kan jag förstå Stigs beslut.

Säger du inte mot dig själv lite när du å ena sidan menar att franska hästar inte har problem med aktionen men att dina med 50 % franskt blod har minst fem ben när de springer? ;)

Hej solros!
Jo, det var ett enormt mått av självironi i mitt avslut där. kan ju bara tillägga med följande citat från Martha apropå det:
Etain är "känd" för sin skuttiga gång.....skulle ni gett fan i att starta för det??? om ni inte fått honom 100 ren i travet....
I]
Självklart skulle jag startat

Sen är det så att den nuvarande fransosen jag startar ligger i prisklass 1500:- styck pga att han blivit kasserade av tidigare ägare. "Glasbit" kan man nog kalla honom

Nu är det ju så också att franska hästar ofta ÄR sköra...svåra att träna så dom håller ihop ( enl utsago från fransk tränare) det är stor skillnad på att träna franska mot amerikanska..och jag är benägen att hålla med...men dom som BLIR hållbara och bra...dom blir jäkligt bra :D ...

jag tycker dte går lite överstyr med all lulllull i trådarna här ibland...det kostar att vara elit..vill man inte tänja på gränser så skall man inte ha aktiva travare...herregud ..dom kan ju bli trötta på upploppet :crazy: Vad gör man då...vänder o åker hem???

OBS...detta är en *lånad knapp* så inget emot dig nugget :D ( förresten kul o se dig, det var ett tag sen du var inne va?? )

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 405
Senast: juliag
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: emindy
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka