Hästar som sticker!!!

Sv: Hästar som sticker!!!

Jag har lånat en massa böcker på bibblan som jag håller på och plöjer... men det som gett mig mest är ett par av stalltjejerna som hjälpt mig och visat lite övningar. Det är så svårt att läsa sig till, mycket enklare att se när någon annan gör och sedan göra lika. Det är ju så mycket som hänger på hästens reaktioner i situationerna - man går ju vidare utifrån hur hästen har reagerat på det förra steget liksom...

Jag hoppas också att det bara är en engångsgrej.

Det vi jobbat mest med är att få henne att respektera min sfär. Jag skall kunna leda henne runt mig i en liten liten volt utan att få mosade tår till exempel och att hon skall lyssna på mig. Vi har med ett par duktiga tjejer i stallet till hjälp/lärare övat på att flytta undan henne och få henne att lyssna - längre har vi inte hunnit ännu men det har redan gett resultat i alla möjliga sammanhang.

Hastigt och lustigt har jag inte längre en häst som tror att det är ok att springa omkull mig mer eller mindre bara för att jag bär på en höpåse...
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Jag tycker det låter som att det är sån träning vi behöver, jag å Pållen... Han är ju oxå sån, får han för sig att han vill gå åt andra hållet när jag leder honom tex så vänder han bara. Har ju inte haf några direkta problem med ridningen förut, men jag har ju bara haft honom i snart 4 mån. Måste nog visa att det är jag som bestämmer mer, annars kanske han blir helt odräglig...det går ju inte.:( Kankse kan försöka läsa mig till litegrann iaf, vet ingen som skulle kunna hjälpa mig.
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Ett annat sätt att hantera hästar som sticker är att agera tvärtemot vad hästen tror att du ska göra. OBS! Detta kan bli farligt, och är inte att rekommendera om underlaget är dåligt.

Iaf, istället för att försöka hålla tillbaka (som bara stressar upp många hästar), driv på framåt! Pållen kommer att bli mäkta förvånad och ännu mer förvånad när du inte låter honom sakta av...då blir det nämnligen inte så lustigt längre, bara jobbigt. Du behöver ju inte galoppera iväg flera km, men han kan dock få bli trött så att det till slut är du som driver galoppen och att ni stannar när du bestämmer.

Detta kan låta lite väl hårt, jag tyckte det lät helt rubbat när jag fick tipset. Men faktum är att det fungerar!

Som sagt tillåter underlaget och om det inte är allt för stor risk att du stöter på andra människor (man vill ju inte susa förbi nån 180), tycker jag att du borde prova.

Ett annat tips som någon redan nämnt är ju att "slita" i ena tygeln. Men om han bara är het, och inte vill specifikt åt ngt håll kanske han bara vänder och kör på åt andra hållet...

Ingen av mina tips låter särskilt trevliga, men det är inte särskilt trevligt av hästen att bara skita i sin ryttare och dra iväg heller. Om han sätter dig i en otrevlig situation, tycker jag att det inte är mer än rätt att du sätter honom i en otrevlig situation.
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Tack för tipset, jag har faktiskt hört det förut men tycker det låter farligt...:crazy: Hade inte funkat den dan detta hände, det var på en jättelerig grusväg. Jag for ju av i en 90-graderskurva, mest för att jag var ju helt säker på att vi båda skulle gå omkull om jag satt kvar.

Han är dessutom rädd för bilar, men eftersom stallet är ute på landet "vid vägens ände" så har vi inte lyckats stöta på nån bil, vet alltså inte hur han skulle reagera om vi rusar på en bil/traktor/annat fordon.

Och detta med ena tygeln...jag försökte men jag fick ju INGEN reaktion!!!!! Han är stark och jag är inte så stor, han sket fullständigt i tygeltagen, som att sitta på en trähäst typ, om du förstår känslan (en jä**igt snabb trähäst.....;) ) Det var huvet rätt fram och full kareta.:(

Jag och min stallkompis ska med gemensamma krafter försöka sätta oss mer in i ledarskapsträning och allt annat vi kan komma över om hur man gör för att få honom att fatta att VI (/jag) bestämmer, han har nämligen börjat bli ännu jobbigare att släppa ut/ta in och allting...

Förlåt, det blir långa inlägg, men jag känner mig så uppgiven, f**n, jag trodde inte jag skulle få såna här problem!!!!!!! (van vid ridskolehästar och snälla väluppfostrade isisar)
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Ett annat sätt att hantera hästar som sticker är att agera tvärtemot vad hästen tror att du ska göra. OBS! Detta kan bli farligt, och är inte att rekommendera om underlaget är dåligt.

Iaf, istället för att försöka hålla tillbaka (som bara stressar upp många hästar), driv på framåt! Pållen kommer att bli mäkta förvånad och ännu mer förvånad när du inte låter honom sakta av...då blir det nämnligen inte så lustigt längre, bara jobbigt. Du behöver ju inte galoppera iväg flera km, men han kan dock få bli trött så att det till slut är du som driver galoppen och att ni stannar när du bestämmer.

Detta kan låta lite väl hårt, jag tyckte det lät helt rubbat när jag fick tipset. Men faktum är att det fungerar!

Det funkar inte på en häst som orkar springa hur långt som helst. Jag testade på min isis o han sprang o sprang o sprang. Tilslut saktade vi ner på volt för jag var rädd att han skulle springa sig till döds. Han saktade inte ens ner farten fast han sprang långt.

:D
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Det här med dra i ena tygeln, alltså nu pratar vi tvåhandsfattning! De allra flesta hästar reagerar på det, alltså om du drar med bägge händerna allt du orkar och lutar dig bakåt samtidigt. Åtminstone blir det väldigt obekvämt för pållen att springa med så böjd hals!

Jag kan tänka mig att du inte riktigt vågar dra så hårt som faktiskt krävs, dels i rädsla för att skada pållen men oxå pga rädslan av vad som komma skall...att han bara springer rätt ner i diket eller rakt in i något annant.

Ett annat sätt är ju att träna, som du själv sa, på ledarskap. Men jag är dock inte helt övertygad om att det löser problemen vid ridning. Att hästen respekterar dig i stallet och "från marken", behöver inte nödvändigtvis betyda att han uppför sig bra vid ridningen. Men det är ju en början iaf! :)
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Iaf, istället för att försöka hålla tillbaka (som bara stressar upp många hästar), driv på framåt! Pållen kommer att bli mäkta förvånad och ännu mer förvånad när du inte låter honom sakta av...då blir det nämnligen inte så lustigt längre, bara jobbigt. Du behöver ju inte galoppera iväg flera km, men han kan dock få bli trött så att det till slut är du som driver galoppen och att ni stannar när du bestämmer.

Detta kan låta lite väl hårt, jag tyckte det lät helt rubbat när jag fick tipset. Men faktum är att det fungerar!

Jag har också provat detta och det kan lösa tillfälliga problem med just att hästen sticker. För att lösa problemet med att hästen faktiskt väljer att inte lyssna hjälpte det dock inte mig så mycket. Men som en temporär lösning eller som en del av lösningen är det ett bra tips tycker jag.
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Haha...ja nu är det ju fullt möjligt att din häst är ett undantagsfall.

Men ett sätt att komma runt problemet att han aldrig blir trött, är ju att faktiskt driva ännu mer, om han springer jättefort, be honom springa ännu fortare. Ofta tillåter ju dock inte underlaget sånna här vansinnesfärder, och som du själv sa, ibland undrar man ju om hästen förstår sitt eget bästa...vill ju inte framkalla en hjärtattack!;)
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Försök gärna att hitta någon som kan hjälpa er. Om ni inte kan det kan det vara ett bra tips att läsa böcker - där kan man hitta bra övningar men man skall förstås vara medveten om att hästen kan välja att utmana dig om du försöker ta över ledningen! Med andra ord kan hästen bli farlig... i värsta fall.

Jag har övat en del i en STÄNGD paddock - haft hästen i repgrimma och provat att flytta henne utan att hon skall få gå på mig. Har hon försökt gå emot mig har jag viftat med armarna ovanför huvudet och sagt ifrån med lite arg röst. Hon backade men innan hon gjorde det liksom hytte hon med framhovarna emot mig.

Jag har också haft henne lös, föst henne framför mig med en repände som jag viftat emot henne. Först ville hon försöka utmana mig men efter ett tag, när hon insåg att jag inte skulle backa, gav hon sig och lät mig fösa henne runt runt, vända och flytta. MEN man skall som sagt vara medveten om att hästen KAN vara så pass högt i rang att han/hon inte ger sig utan anfaller i stället. Bara om du känner dig relativt säker på att du känner din häst och kan läsa signalerna kan jag rekommendera dig att göra sådana här dominansövningar.

HA ALLTID HJÄLM OCH SÄKERHETSVÄST PÅ om du ens tänker prova... snälla!
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Jag önskar att jag hade möjlighet att få hjälp av nån, antar att man skulle kunnna åka på nån kurs med hästen (skulle verkligen vilja det!!!:) ) MEN det har jag inte råd med...inte just nu iaf.

Tänkte ta ut och longera honom imorrn för att se hur det går, har bara gjort det en gång med honom. Märker jag några tendenser hos honom att han blir otrevlig så måste jag nog göra nånting drastiskt. Han hade bråkat i en halvtimme med min stackars kompis när hon skulle släppa ut hästarna i hagen imorse...:o Nu handlar inte tråden alls om att ahn stack längre märker jag, men jag tror att det hänger ihop med hans beteende, kankse nu hans rätta jag visar sig? Hans förrförra ägare sålde honom för att hon inte klarade av honom, tydligen.

Tyvärr äger jag ingen säkerhetsväst, men jag kan lova att ha hjälm och vara försiktig...:smirk:
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Jag tror alldeles säkert att hans beteende när du är på marken och när du är i sadeln hänger ihop. Se till att han respekterar dig på marken först, så går det antagligen bättre att få kontroll på honom när du är på ryggen sedan.
 
Sv: Hästar som sticker!!!

jag håller fullständigt med dig om att hästens beteende när TS är på marken hänger ihop med beteendet under ridning!

Men jag tror inte att det är självklart att problemen med ridningen löser sig bara för att problemen från marken bättras. Enligt egen erfarenhet kan man klara av en häst från marken i vardagliga situationer, dvs. att hästen fogar sig, men det är inte säkert att man bibehåller kontrollen när man sitter i sadeln, särskilt inte om man saknar stöd från fyra väggar utan är ute i terräng.

Som någon sa tidigare, kan vara farligt att utmana en ranghög häst, men jag anser det vara ännu farligare (och en helt ohållbar situation) om hästen tycker sig stå i högre rang än ryttaren. DET, är verkligen livsfarligt!:eek:
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Som någon sa tidigare, kan vara farligt att utmana en ranghög häst, men jag anser det vara ännu farligare (och en helt ohållbar situation) om hästen tycker sig stå i högre rang än ryttaren. DET, är verkligen livsfarligt!:eek:

Hästen ifråga står lägst i rang i stallet, kan det vara så att han har nåt behov av att "hävda sig" mot mig istället? Oftast är det inga problem för mig att handskas med honom, men som sagt, han har börjat "bängla" mer å mer...

Jag ska försöka få tag i nån bra bok med ledarskaps-övningar, vet nån någon bra så tipsa gärna!!!
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Tyvärr är jag helt senil... har läst en massa böcker och plockat lite här och var och minns inte vad en enda heter :o

Men om man ska försöka läsa sig till hästkunskap så tror jag att just det är en ganska bra metod - att läsa lite olika böcker från olika inriktningar och sedan försöka se helheten, det finns en röd tråd som yttrar sig lite olika inom olika - hmmm vad skall man kalla det, inriktningar?

Klaus Ferdinand Hempling tror jag att en av de jag hade störst nytta av hette förresten. Hans båda böcker gick att få tag på på stadsbiblan här i ödemarken så oddsen borde vara rätt ok var som helst! Den ena boken är mer praktiskt inriktad (det är den jag haft störst nytta av) medan den andra är mer, tja återigen vad skall man kalla det, filosofisk och lite mer självbiografisk kanske är en ok beskrivning?

Jag tror verkligen att ett ledarskapsproblem på marken yttrar sig även vid ridning i många fall. Däremot har jag precis som någon skrev innan här noterat att det faktum att jag ställer mig högre från marken inte automatiskt överförs på ridningen. Det får bli mitt nästa problem att lösa, men hon lyssnar i alla fall mycket mycket bättre överlag för mig nu sedan jag börjat "dominera" henne lite.

Sedan har jag lagt märke till en sak hos mig själv som sätter stora käppar i hjulen - jag är inte helt konsekvent. Ibland vill jag liksom ha en snällare mer avslappnad relation om vi till exempel bara går ut och går eller tar en stilla skrittur, då kräver jag nästan ingenting av henne... tror att det var så våra problem började! Så en allmän varning är att verkligen tänka på att har man lärt hästen att den aldrig får gå förbi dig - då får den verkligen ALDRIG göra det. Likadant med det där att ta sig en tugga i förbifarten, jag har lärt henne (nästan) att hon bara FÅR göra det om jag sträcker fram handen och säger varsågod - men om jag bara slappar en endaste gång i det läget så får jag börja om helt från början med den träningen!
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Tack för tipset, ska kolla upp hans böcker!:)
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Hej Nikkan.

Din häst tar ju tungan och sticker.
Då hjälper det inte med att bara dra i en tygel eller att driva framåt, för hästen blir urstark och det går knappt att böja halsen fastän man drar för kung och fosterland. Hästen blir som helt blockerad och bara springer iallafall och det spelar ingen roll vad man gör, det är i princip bara att hålla i sig och be.

Jag tror att det är så att din häst inte tycker om trycket på tungan på det raka ( mullen mouth) bettet du hade på honom ger, utan undvik raka bett.

Har du kollat tänder och att hästen inte har ont någonstans?

Jag skulle rekommendera dig att testa ett gag bett som lyfter bettet något när du tar i tygeln och försök övervinn din rädsla och skritta på lång tygel. Oftast så tar hästen tungan i mer pressade situationer som att gå serpentiner, att ryttaren håller hårt i hästen och liknande.

En sista utväg är tyvärr att binda tungan tills du och hästen kommer bättre överens, men eftersom din häst inte verkar göra detta som rutin tycker jag att du ska testa med att undvika raka bett, och träna, träna, träna, ut i skogen, lugnt och fint, utöka antal kilometer succesivt, inte trava eller galoppera på hemvägen i början.

Jag är egentligen emot att binda att binda tungan då jag anser att det ligger saker och ting bakom ifall hästen tar tungan, men har man kollat upp tänder, muskulatur osv och hästen har satt i system att ta tungan när det blir jobbigt för den så är det en sista utväg för att komma ut i skogen och hem med livhanken i behåll. Det finns inget värre än när hästen sticker och lägger tungan över bettet, den känslan är förfärlig.

Lycka till!
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Tack för ditt svar! Jag brukar ju rida ut på tredelat pessoa, och jag har aldrig märkt några tendenser till att han vill sticka med det så jag tänker bara rida honom på det i fortsättningen. Att binda tungan på honom tycker jag låter helt brutalt, men jag har aldrig varit i kontakt med den metoden, så jag vet inte. Men borde han inte bli helt galen av det istället?

Tyvärr har knät börjat värka igen efter fallet, så jag vågar nog inte rida på ett tag, men jag tänkte försöka markarbeta honom lite för att få en närmare kontakt, memn jag vet inte om det kommer fungera...

Har tänkt ta ut nån som får kolla i munnen och kanske kolla igenom honom ordentligt, det hade jag tänkt redan innan han stack.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp