Hästar som slår på sig..

Haukur

Trådstartare
..är det verkligen vettigt att avla på dem?
Varenda häst å ponny knallar runt m allehanda strykkappor, senskydd, lindor, boots å gud vet allt. Endel kanske kan avskrivas som trend men himla många hästar slår ju faktiskt på sig, vid ridning å vissa även i hagen :eek:!
Detta borde ju till viss del (om man räknar bort omusklade och obalanserade hästar) bero på exteriöra fel.
Bör vi verkligen avla på dessa exemplar?
Vi börjar ju bli mer och mer avelsmedvetna och defekter som t.ex. exem tas många hästar idag ur avel för.
Men dessa felbyggda (ja,ja, döda mej :smirk: ) hästar som inte ens kan springa utan att sparka sig själva, dessa avlas det på och få ser det som ett fel. Är detta vettigt?

Sv: Hästar som slår på sig..

Skojar du!?!

Skydden används ju i förebyggande syfte-dvs IFALL ATT det händer att de trampar fel på ngt sätt...inte för att man förväntar sej att DET SKA hända.

Men så finns det ju dem som ska överdriva också...men har man en världsstjärna så kanske man tar det säkra före det osäkra.

När man visar sin häst på t.ex. kvalitetsbedömmning så bedömms detta när domaren kollar hästens gång... Det är INTE så att man struntar i det i hästaveln... sen så finns det ju många andra än "riktiga" uppfödare och mer okunniga personer som avlar på sina hästar, de kan jag inte svara för... men ston/hinstar som är godkända för avel och premerade ska ha en bra gång utan att slå på sig hur som hellst...

som craxy sa, senskydd använd i förebyggande syfte, min häst slår inte på sig men jag rider ALLTID med senskydd...

Det handlar inte främst om felbyggda hästar utan om försiktiga ägare :smirk:

Sen är det förstås så att en häst som ständigt går med skydd lär sig inte att vara lika försiktig om sig som en häst som går utan skydd.

Jag såg en avelshingst på en hingstvisning i fjol, som hade långa skydd både bak och fram, samt boots på alla fyra. Efter några språng så var, om jag minns rätt, två boots och ett benskydd borta.
Jag utgår ifrån att den hästen slår på sig rejält, eftersom den hade så mycket på sig, och antar att den trampade av sig bootsen.

crazy skrev:
men har man en världsstjärna så kanske man tar det säkra före det osäkra.
Men tagga ner... hur många har egentligen världsstjärnor...?

Görel skrev:
Det handlar inte främst om felbyggda hästar utan om försiktiga ägare :smirk:
Hehe.. jo, den slutsatsen har jag oxå dragit i många fall :smirk:

Hur många Svensson hästar har du sett med skydden på i hagen?

Jag bara menar att har man en dyr framgångrik tävlingshäst så tar man det säkra före det osäkra.

Vadå tagga ner?Det var ett vanligt inlägg bara...

Jag har en häst som behöver strykkappor bak. Men det är inte speciellt mycket, eftersom hon fixar att knata runt i hagen utan osv.

Jag har alltid skydd runt om, även om det inte behövs, just utifall att. Har varit med om flera saker som hade varit mer illa om de inte haft skydd.

Vi behöver nog inte vara orolig för att avla fram känsliga hästar som slår sig.Jag tror de flesta hästar som har skydd, faktiskt inte behöver det.Det är bara deras ägare som behandlar dem som porslinshästar :smirk:

Eller kanske rent av "hästpåklädningsbranchen" som ser till att det finns försiktiga hästägare.

jag är också helt fascinerad av fenomenet, men nån tjänar ju uppenbarligen på det,

Precis!

På ridskolan där jag började för 30 år sen var det EN häst som hade strykkappor på fram.

På min egen har har jag strykkappor på bak då hon blivit lite trång mellan kotorna från pappa Ceylon :D Senskydd kan jag ha fram om jag ska rida i terräng, men inte annars.
Tycker ibland att det känns som om folk tycker att jag slarvar med min häst :crazy:

Min häst går också "avklädd". Liksom mina ponnysar. Liksom allla hästar på ridskolan. Inte EN ENDA senskada eller häst som stryker sig eller nå't.

Hm seriöst???

Jag använder ALLTID skydd på mina häsatr oavsett om dom slår eller inte.. Hellre offrar jag ett par skydd än ett par hästben :crazy:
Man rider ut i skogen och hästen trampar snett och skivet på senan eller kotan :crazy:

Och en häst går i det vilda oftast rakt fram dom springer iaf inte runt runt i 20 minuter på en volt eller gör öppna sluta och skänkelvikningar mmmm där risken att slå sig ökar

Xeline skrev:
Eller kanske rent av "hästpåklädningsbranchen" som ser till att det finns försiktiga hästägare.

jag är också helt fascinerad av fenomenet, men nån tjänar ju uppenbarligen på det,

Ja hästägaren som slipper en skadad häst tjänar ju uppenbarligen på det :p
Mina hästar går utan skydd i hagen men när jag rider har jag alltid något slags skydd på beroende på vad jag skall göra.

Om hästen slår på sig bara för att den går i öppna eller sluta eller någon annan dressyrövning är det nog dags att gå tillbaka några steg i utbildningen och bättra på muskulatur och balans så att hästen kan röra sig utan att slå på sig själv. Alla övningar utom möjligtvis framdelsvändning utförs av vilda hästar också, t.ex. en bakdelsvändning för att vända och springa ifrån faran.

Själv är jag av den åsikten att strykkappor stjälper mer än de hjälper. Sannolikheten att hästen slår sig så illa att den skadar sig själv är väldigt liten om man har en normalbyggd häst och inte flängrider okontrollerat. Risken att den vänjer sig vid skydden och av den orsaken börjar slarve med benen är bra mycket större och det ger en häst som är mycket mer benägen att slå på sig än om den inte vant sig vid skydd.

Jag har sett ett flertal hästar som aldrig slått på sig, ägarna har förvandlats till hönsmammor och börjat skydda hästarna och efter en tid kommer märkena på skydden som ett brev på posten för att hästen börjat slarva, det gör ju inget om den slår ihop benen lite lätt, skydden tar ju bort skadan...Dessa hästar har sedan aldrig kunnat ridas utan skydd då de slagit sig lite lätt och ägarna blivit pjoskiga och ansett det bevisat att hästen visst behöver skydd.

Men varför ens chansa?? jag har varit med om unghästar som faktiskt*aha* inte har sådan toppbalans än och har trampat sig själva på senan så hästen har skadat sig så pass att ridkariären är över för alltid.

Hästar som trampar sig själva på framballarna och krossar dom. och nä en häst som ska lära sig skänkelvikning och sånt kan mkt väl slå sig!

DESSUTOM kan amn inte flytta på en sten i skogen om hästen råka ta ett felsteg vilket inte alls är ovanligt!

Ävenom inte minhäst slår sig så kan hon efter 10 år utan skydd göra det... Och då tackar jag min envishet att jag har skydd på för när jag tar av skydden så är det en djup repa längs hela skyddet!
Vill ite tänka på hur hennes BEN hade sett ut UTAN dessa skydd!!!

Hade aldrig förlåtit mig själv om jag inte haft skydd på bara för att jag ska överbevisa att min häst har koll på fötterna...

Så olika erfarenheter vi har.

Jag har levt med hästar i kanske 25 år. Nu bor jag på ett stort ställe med massor av hästar. INGEN enda senskada nånsin ! Inga skador som hade kunnat undvikas med skydd. Visst kan man göra en massa för säkerhets skull...men med min erfarenhet så är det onödigt.

crazy skrev:
Hur många Svensson hästar har du sett med skydden på i hagen?

Jag bara menar att har man en dyr framgångrik tävlingshäst så tar man det säkra före det osäkra.

Vadå tagga ner?Det var ett vanligt inlägg bara...

Du får absolut inte säga "världsstjärna" på buke ;) Och inte framgångsrik tävlingshäst heller :crazy:

Xeline skrev:
Så olika erfarenheter vi har.

Jag har levt med hästar i kanske 25 år. Nu bor jag på ett stort ställe med massor av hästar. INGEN enda senskada nånsin ! Inga skador som hade kunnat undvikas med skydd. Visst kan man göra en massa för säkerhets skull...men med min erfarenhet så är det onödigt.

Jag kan ändå inte hålla med dig fastän jag inte själv är så överdrivet pjoskig då mina hästar går i kuperade hagar med branta backar utan skydd (på sommaren alltså, inte på vintern). Den dagen det händer något så är det inte onödigt så jag har full förståelse för dom som skyddar sina dyra hästar. Jag hade oxå gjort det om jag inte varit så förbannat lat, jag orkar inte sätta på och ta av skydd dagarna i ända :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 442
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 448
Senast: wildrose
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv