Hästar som slår på sig..

Sv: Hästar som slår på sig..

olgaklara skrev:
Du får absolut inte säga "världsstjärna" på buke ;) Och inte framgångsrik tävlingshäst heller :crazy:

Nä tvi vale vilka fula ord ;)

Mjo man kan ju bara gå efter sina erfarenheter...Du kasnke råkar ut efter 30 år din första senskada... och jag avundas inte ditt samvete då om din häst måste avlivas för sina skador.Som kunde ha förhindrats med ett par benskydd.
Ett par benskydd märkt inte på hästen den går inte klumpigare för den har skydd!

Men jag respekterar så klart dom som kör utan och dom är inte i mina ögon sämre hästägare dock så kör jag skydd på mina hästar för säkerhetens skull.
För jag har varken tid eller råd eller lust att åka till strömsholm med mina hästar.
Dessutom så stryker min dam på bak och hon är så klumpig i skogen och med min otur så skulel hon skära upp senorna om jag kör utan!

Ex på en fälttävlans tävling nästan alal har skydd av någon form .En häst som inte slår vid normal ridning riskerar att trampa sig när den får i skogen i fälttävlan.Inte naturligt för en häst att få i de tempot och man hoppar ju hur man än kommer typ=)
Dessutom har man broddar :crazy:

Haukur skrev:
..är det verkligen vettigt att avla på dem?
Varenda häst å ponny knallar runt m allehanda strykkappor, senskydd, lindor, boots å gud vet allt. Endel kanske kan avskrivas som trend men himla många hästar slår ju faktiskt på sig, vid ridning å vissa även i hagen :eek:!
Detta borde ju till viss del (om man räknar bort omusklade och obalanserade hästar) bero på exteriöra fel.
Bör vi verkligen avla på dessa exemplar?
Vi börjar ju bli mer och mer avelsmedvetna och defekter som t.ex. exem tas många hästar idag ur avel för.
Men dessa felbyggda (ja,ja, döda mej :smirk: ) hästar som inte ens kan springa utan att sparka sig själva, dessa avlas det på och få ser det som ett fel. Är detta vettigt?

Håller med många om att skydd är just SKYDD för i händelse av att nåt KAN hända...

Men vad jag utläste av trådskaparens fråga var om de är rätt att avla på dem som nu pga extriöra "avvikelser" slår på sej... Å de finns ju faktiskt många hästar som stryker/slår sej pga att de har extriöra "avvikelser"... (eller hur jag nu ska förklara vad jag menar ;) )

Mitt svar på detta är att nej det är lika illa att avla på sådana saker som det är att avla på hästar med "fel" lynne mm...
MEN allt har ju olika prioritet... Hade jag haft ett sto som gått Grand Prix mm som behöver skydd pga att den stryker sej så hade jag nog avlat på den ändå... Men skulle inte välja en sådan hingst om det stod mellan två likvärdiga å de va de som skiljer dem åt...

Sen kan ju tilläggas att alla hästar som visas även betygsätts efter hur de rör sej... En visad häst visas ju för hand just för att en domare ska se hur hästen rör sej. Om den då nystar, skruvar eller har andra egenheter för sej skrivs detta upp som kommentar och är ju en av de förklaringar till att en gångart kan sänkas i betyg.
Om hästen är inåttåad eller har andra extriöra avvikelser e ju även det en anledning till varför en häst får ett sämre betyg än en (nöjaktigt) korrekt häst ...

När jag rider dressyr i ridhuset eller på fältet med mitt halvblodssto så brukar jag inte ha skydd(enda skydden jag använder är senskydd+strykkappor bak). Om hon inte vilat en dag eller om det är blåsigt på fältet, för då kan hon få rejäla ryck och har då inte riktigt koll på benen alltid :bump: (<---Så ser hon ut ungefär ;) ).

När jag hoppar småhinder som kan räknas till markjobb har jag inte skydd. Men om vi däremot hopptränar på högre höjder får hon skydd på sig, ifall att missförstånd/misstag skulle ske (från min sida oftast)... Hon är 6½ och inte så mycket hoppad ^^.

När hon är broddad har jag boots på henne för säkerhets skull.

När vi rider ut har jag oftast antingen lindor elelr skydd runtom, men om vi bara ska ta den vanliga skrittotrav-rundan har jag ibland inga skydd =).

Tilläggas bör att hon har, innan jag fick henne, gått med skydd runtom vi i princip all ridning, och hon strök sig mycket. Därför tog jag bort skydden, och hon ändrade sig och slutade att stryka sig =).

Om någon av mina ponnyston strök sig pga felställning av ben så skulle jag kassera dem ur avel. Jag kan förstå att en del väljer att ha benskydd av alla de slag för att vara på säkra sidan MEN har man en häst som stryker /slår sig när man rider så skulle iallafall inte jag använda den till avel. Det finns så otroligt få hästar som får en 9a på benen, varför då använda sig av dem som kanske får en 6a? Speciellt i halvblodsaveln borde man rensa ut lite bland avelsstona. Det finns så många ston som inte skulle stå i avelsboxen. Att typen blir fel eller att gångarterna är lite haldanna kan hästen leva med men när det gäller benställningen så är det något den lever me varje dag. För mig är en sund och korrekt häst mer åtråvärd än att den ska prestera elitnivå med dålig benställning.

Det är självklart skillnad på ridning och ridning.

Vad jag tycker är överdrivet är skydd vid vanligt markarbete eller enkla uteritter. Om då inte hästen har taskig benställning. Att man har det vid hoppning eller terräng/fälttävlan förstår jag då FINNS det ju nånting hästarna kan slå sig på. Men i ett ridhus eller ridbana ?

Xeline skrev:
Det är självklart skillnad på ridning och ridning.

Vad jag tycker är överdrivet är skydd vid vanligt markarbete eller enkla uteritter. Om då inte hästen har taskig benställning. Att man har det vid hoppning eller terräng/fälttävlan förstår jag då FINNS det ju nånting hästarna kan slå sig på. Men i ett ridhus eller ridbana ?

Hästar kan alltid bli rädda och hoppa till och på så sätt slå sig i, vad jag tycker, onödan. Varför riskera det?

Har en fullblodshäst som kan bli rädd vid möte, dock har han superfin benställning. När han hoppar till så finns risken att han slår sig själv eftersom de inte vet var de gör av benen när de "flyr"

Ja slår sig inte hästen så får amn väl göra som man vill med benskydd=)

Men JAG har benskydd på mina hästar oavsett har inte råd att chansa. Kostar för mkt :crazy:

Jag har också haft egna hästar länge (27 år) och aldrig råkat ut för någon senskada eller allvarligare sårskada. Inte heller jag använder benskydd (utom vid seriös hoppträning/tävling). Rider 80-90% ute i skogen, på skogsvägar och gärden - tränar även dressyr och hoppning i den miljön. Tycker att jag får mycket bättre balanserade (både fyskiskt och psykiskt) hästar om de får gå i skogen (inte ens på stigar) från allra första början.

Det är en sak om man vill ha en "avklädd eller påklädd" häst, ofta påverkas många av hur stallkamraterna gör (lite modeflugor?). Men jag tycker inte heller att man bör avla på hästar som har sådana exteriöra fel att de garanterat slår på sig.

Det finns tillräckligt med problem p.g.a. felridning, sadlar som inte passar, otillräcklig utevistelse m.m. för att man dessutom inte ska behöva belasta hästarna med "handikapp" (i form av dålig benställning) från början.

Finns nästan INGEN häst som är 100% rak i sina ben...
Om du kollar på nästan alla hingstar på ex flyinge så finns det många som har benfel...

*knapp*

Jag tog for givet att manniskor inte avlade pa hastar som inte ar korrekta i sin benstallning!! :mad: :eek:

Att hastar kan fodas med mindre, sma fel ar ok dock, det ar mycket en bra hovslagare kan gora for benstallningen i tidig alder.

Hur kan man saga att hastar inte behover skydd?? Det ar val en billig forsakring? :confused: :crazy:
Jag har haft och har fortfarande manga hastar och aldrig har jag behovt utnyttja forsakringen, sa jag kanske sa saga upp dem ocksa, eftersom jag inte behovt forsakringarna annu?? Tycker att flertalet har inne verkligen bor tanka till varfor man anvander vissa saker!! :crazy: :devil:

Korrekt benställning är väl en definitionsfråga.. MINDRE avvikelser har i princip alla hästar och det finns ingen anledning att utesluta dem från aveln.

vad däremot många inte vet/tänker på är att felaktig skoning ofta gör att hästarna springer och slår på sig. Det behöver inte alls vara något genetiskt...
Sen att skydd kanske överanvänds ibland är en annan sak..
(tror bestämt att ramona skulle behöva komma hem hit och titta på en ponnytävling en gång för att beskåda alla vackra "julgranar"... :angel: )

Mitt sto är lindrigt tåvidd på ena framhoven och jag avlar på henne utan att känna att jag för fram mongolida föl i framtiden :smirk:

Som sagt har amn en häst med grava fel ex gravt tåvidd då tycker jag att nä amn ska inte avla, men det gäller inte bara benen har ajg en häst som har extremt lång och dålig hållbarhet på sin rygg avlar jag inte på henne.

Men som sagt väldigt många hingsatr som är godkända har små små fel benställningar!

Och jag ser ocks skydd som en billig livförsäkring OM hästen blir rädd och hoppar till OM min häst snubblar i skogen och skär upp sitt ben mot en sten OM.......

Tänk vad jag skulel må bra när jag såg att tack vare benskyddet lever min häst!
300 spänn kostade skydden veterinärvård, behandlingar hit coh dit för en ev skada av stenen som skär upp halva benet går på betydligt mer än 300.
Och då jag varit med om många hästar som skadat sig vid ridning utei skogen så slänger jag på benskydd därför OM!

Men dom som inte gör det visst, men OM deras häst skadar sig kommer jag säga, vad var de ja sa ;)

Min hästs pappa beskrevs som något hjulig bak, vilket min häst ärvt. Han var elit-hingst med avkommor i svår internationell dressyr, hoppning och fälttävlan! Jag kommer att avla på henne, men är givetvis noga med att välja en hingst som är korrekt i sina ben.

ameo skrev:
(tror bestämt att ramona skulle behöva komma hem hit och titta på en ponnytävling en gång för att beskåda alla vackra "julgranar"... :angel: )
Jag ar i Sverige ca 3-4 ganger pa ett ar, och forsoker da ga pa sa manga tavlingar jag kan - mest for att se ponnier och hastar jag salt. Sa jag har minsann sett!! ;)
Vissa gar ju verkligen till overdrift, men jag tycker att det ar trevlig att folk bryr sej im hur de ser ut och hur ponnyn ser ut. Daremot behover det ju inte vara skonhetstavling till hast!! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 442
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 448
Senast: wildrose
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025