Hästar som slår och bankar i boxväggarna?!

Sv: Hästar som slår och bankar i boxväggarna?!

hur har du höet?

tänker på om höet är för nära grannen

mitt hö är längst in i en hörna så långt bort ifrån grannen som möjligt. men när stall ägarna fodrar brukar som slänga in det vid dörren.
Men den andra får också sitt vid dörren så det blir alltid att dom står långt ifrån varann.
spelar ingen roll var jag lägger höet heller.
hennes sparkar är liksom inte så aggressiva och hon gör inte så mycket väsen men det räcker ändå för att skon ska bli sned och lös.

Men det är väl inte så konstigt, hästen känner väl sej trängd vid matdags, kan inte få bort hästen brevid osv.

ja det vet jag mycket väl:grin:
Men jag vill få bort det, jag vill att hon ska kunna äta i lugn och ro.
Jag vill hitta en lösning för min häst! Inte bara strunta i det.

Jag tycker inte att man ska tåla sånt där, hästen kan ju gå sönder och sen tror jag att hästen gör det av en anledning. Slutar inte hästen oavsett vad man gör och oavsett vart hästen står så kanske man får acceptera att hästen inte trivs i box.

Alla hästar fungerar inte i box helt enkelt och jag tycker absolut inte att man ska acceptera det.

håller med.

Min häst bankar för att han vill ha uppmärksamhet, bryr man sig inte om honom så bankar han mer, går man däremot fram till honom slutar han. Himla frustrerande.

Din häst har tränat dig väl :p så fort du går fram till honom får han ju som han vill. Du kanske kan ha nytta av gummimattor som tipsas om i tidigare inlägg. Alt se hur länge han bankar om han inte får minsta uppmärksamhet för det.

/Em

KL

Många gånger är det vi hästägare som förstärker dessa oönskade beteenden. Hur många har inte gått fram till hästen som står och bankar, och rutit till den eller på annat sätt försökt få den att sluta, eller sagt åt hästen som står och skrapar på gången? Den lilla uppmärksamhet som hästen lyckas få räcker ofta som belöning = beteende förstärks.

Bankningar i samband med fodring är ofta lätta att komma till rätta med. Det krävs dock att samtliga som fodrar har samma rutiner och är lika konsekvensa. Dvs samtliga är överrens om vilka beteenden man vill förstärka (oftast hästar som inte för oväsen eller hästar som bråkar med grannen). Vid fodring är det endast de hästar som uppfyller kraven som får maten på en gång, en häst som däremot sparker eller surar får helt enkelt vänta ett par minuter längre på sin mat (tills den beteer sig som önskat i fodringsögonblicket). Har själv stått i ett stall där denna metod användes, det var en fröjd att fodra!

Hästar som bankar i boxen av ren tristess har ju hittat ett enligt dem själva tillfredsställande sätt att sysselsätta sig på. Här gäller det att bryta ett redan invant mönster (stereotypi) vilket inte alltid är helt lätt. Att hästen är frisk bör vara första steget därefter bör stallmiljön och rutiner ses över. Hur många timmar är hästen inne/ute, fungerar det med boxgrannarna, foderstat osv. Och som redan skrivits i tråden sätt upp gummimattor eller liknande för att minska skaderisken.

Skulle kunna fortsätta spaltmeter om detta, framförallt med hur vi ofta lyckas (omedvetet) förstärka de beteenden vi minst av allt vill ha :angel:

/Em

Det där kan jag hålla med om. Tyvärr gör alla i stallet olika, de flesta ryter. Jag orkar inte höra på det längre. Mitt förslag var att dessa två hästar inte ska få gå in kl 4 som de andra. Utan att de får gå in kl 9 vid kvällsfodringen. Men eftersom att det är mörkt ute vill inte ägarna det.

Min häst tex krubbiter, och det har han gjort väldigt länge. redan innan jag köpte honom. Vilket jag försöker bli av med men det är inte helt lätt. Han blir tex väldigt stressad av fodring och får därför mat nästan först. (fullblod). Just för att det är en stressituation för honom. Däremot har han slutat äta så snabbt och äter långsammare nu. (tänder kollade=Ok).

Blir helt galen snart verkligen! nu har hästarna hönät på Em men när de tar slut sätts det igång igen. Vi har skrittmaskin i stallet men den ena får inte gå där. Annars hade de åkt ut där en timme varje kväll! menmen

håller med.
men min får mat av samma människa/or varje morgon, tas in av samma människa/or varje dag och får natt mat av samma människa/or varje dag. På regelbundna tider, samma tider gäller även på helgerna.
För inget oväsen när det är dax för fodring, helt lugnt i stallet, kvittar vilken häst som får mat först eller sist. Alla står lugnt och väntar.

Det är när hon äter som hon blir arg. :(
finns kanske någon övning som man kan göra så hon trivs med andra hästar? :idea: För det verkar inte som hon gör det, inte i hagen heller. Hon föredrar att vara själv. Väldigt underligt men sant. hmm..

Ett sätt att få hästar att sluta sparka i väggen är att ta en gummimatta, sätta fast den i en rejäl regel och sedan sätta upp regeln på boxväggen. Då kommer gummimattan ut en bit från väggen och flaxar tillbaka lite när de sparkar vilket inte brukar uppskattas. Vet flera hästar som slutat sparka med hjälp av en sån.
(sätter man gummimattan direkt på väggen blir den bara trevligare att sparka på. Det enda man åstadkommer då är att sparkskadorna blir färre på väggen)

Det där kan jag hålla med om. Tyvärr gör alla i stallet olika, de flesta ryter. Jag orkar inte höra på det längre. Mitt förslag var att dessa två hästar inte ska få gå in kl 4 som de andra. Utan att de får gå in kl 9 vid kvällsfodringen. Men eftersom att det är mörkt ute vill inte ägarna det.

Min häst tex krubbiter, och det har han gjort väldigt länge. redan innan jag köpte honom. Vilket jag försöker bli av med men det är inte helt lätt. Han blir tex väldigt stressad av fodring och får därför mat nästan först. (fullblod). Just för att det är en stressituation för honom. Däremot har han slutat äta så snabbt och äter långsammare nu. (tänder kollade=Ok).

Blir helt galen snart verkligen! nu har hästarna hönät på Em men när de tar slut sätts det igång igen. Vi har skrittmaskin i stallet men den ena får inte gå där. Annars hade de åkt ut där en timme varje kväll! menmen

Hälsa att hästar har ett utmärkt mörkerseende (tyvärr är väl det inte tillräckligt). Alltid trist med hästägare som inte ser till sin hästs bästa, dvs de 20h om dygnet när ägaren inte är i stallet.

Kul att din häst verkar gå åt rätt håll i alla fall!

/Em

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 559
Senast: Gunnar
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 956
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar