Hästar som slår och bankar i boxväggarna?!

loobah

Trådstartare
Nu vet jag inte om denna tråden ligger rätt.. men hur som helst SÅ BLIR JAG GALEN SNART. Vi har två hästar i stallet, den ena bankar i väggarna med både huvudet och hovarna och den andra bara med hovarna. Men det låter fördjävligt! De andra tre hästarna som står i stallet verkar inte heller tycka att det låter speciellt trevligt. Då det hålls på HELA tiden. Snart ger jag upp, men min häst trivs förövrigt jättebra där... tills det här började! :eek:

Den ena ägaren är där varje morgon. Så dennes häst står inne från 4 till kvällsfodringen vid 9 och gör ingenting och är asuttråkad. Den andra är ju också uttråkad..

Vad ska man göra??

Sv: Hästar som slår och bankar i boxväggarna?!

Prova att se till att de inte kan föra oväsen kan funka. Vissa hästar tycker det är jättekul föra oväsen. Man kan t ex sätta en tjock regel i överkant på boxväggen, och på den fästa en tjock och tung gummimatta (inget sladder). Det ska vara iaf 1 dm mellanrum mellan mattan och väggen, därför regeln. Då låter det nästan ingenting hur hårt de än sparkar, och VISSA ledsnar och lägger av då. Inte alla, men det stör inte lika mkt ljudmässigt då.

Kan inte hästarna få gå ute under sin "tråktid" istället? Har de halm eller kvistar att peta med när de står inne?

Ett extra mål mat inne samt att skrämmas lite m pisk (vifta i luften) och ryta åt dem när de sätter igång har nästan avslutat sparkandet hos oss.

Det blev stor skillnad.

Från högt sparkande oljud till någon enstaka små spark på kort tid m det upplägget.

Senast ändrad:

Vissa hästar använder det ju för att få uppmärksamhet så hos många så förvärrar nog det sättet problemet.

TS Jag skulle ta reda på VARFÖR hästarna gör som de gör och sedan åtgärda det problemet.

Jag har haft en sparkhäst, vet fortfarande inte varför hon sparkade. Men jag fick sätta upp gummimattor på reglar runt hela boxen. Hon slutade inte, men sparkade mindre när det inte dundrade. Hon blev förmodligen halt utav sparkandet också. Hon skulle förmodligen stått i ett litet stall, för det hade hon gjort innan hon började sparka.
Kunde inte ha henne ute längre än 16-17, för då sprang hon så hon blev sjöblöt.
Mera hö och motion hjälpte inte, ej heller att ryta åt henne.

Min häst har hållt på så, slutade när jag satte boxgardiner runt boxen så han inte ser ut, han har faktiskt slutat helt pga det och är betydligt lugnare.

Gör hästen det av vana/uttråkning och inte pga av nåt annat så testa att skärma av hästen, kanske om det inte finns pengar till gummimattor så häng upp en pressening på väggen den sparkar, det kan hjälpa. Det fungerade för min iallafall. Och sen upp med gardinerna så han inte såg ut och blev då betydligt lugnare.

Och den hästen hade nog sparkat trots att ägaren var där och red på eftermiddan, min erfarenhet är att sånna hästar som sparkar så intensivt, då hjälper det inte att rida på eftermiddagen eller på kvällen eller liknande, dom gör det nog endå.

Jag har haft en sparkhäst, vet fortfarande inte varför hon sparkade. Men jag fick sätta upp gummimattor på reglar runt hela boxen. Hon slutade inte, men sparkade mindre när det inte dundrade. Hon blev förmodligen halt utav sparkandet också. Hon skulle förmodligen stått i ett litet stall, för det hade hon gjort innan hon började sparka.
Kunde inte ha henne ute längre än 16-17, för då sprang hon så hon blev sjöblöt.
Mera hö och motion hjälpte inte, ej heller att ryta åt henne.

Varför bytte du inte till mindre stall då?

Kl*

tack för svaren. Antagligen är de frustrerade över lång tråkig innevistelse utan mat. De får inte jättemycket mat, och äter snabbt. Jag har försökt säga till ägarna att de måste göra något. Så nu ska de hänga in småmaskiga hönät på eftermiddagen och se hur länge det räcker. :grin:

Min häst bankar för att han vill ha uppmärksamhet, bryr man sig inte om honom så bankar han mer, går man däremot fram till honom slutar han. Himla frustrerande.

Min ena slår något makalöst med frambenen både i boxen och transporten när hon antingen blir lämnad ensam/kommer bli lämnad ensam (hon har fattat att ibland när hennes syrra står i gången ska hon iväg) eller har tråkigt/vill ha uppmärksamhet.
Jag tycker det är jättejobbigt och är dessutom rädd att hon ska ta skada av det. Så klart är jag rädd om transport och boxdörr också!

Det hjälper inte med hö, hon är ute från 7-18 om de ska ridas, annars längre. Att vaddera dörren funkar inte då det är en skjutdörr. Någon som har fler tips? :confused: Eller är det bara att "vänta ut" henne och se om det blir bättre?

Ursäkta TS för trådkap.

mina sparkar i boxdörren på mornarna när de vill ut.och ibland när de ska ha kvällsmat.
Jag ignorerar ibland. Ibland ber jag dom backa bort från boxdörren innan jag går in och ska ge mat.
Inget blir ändå bättre av att jag blir arg.

kl.

Jag har också "problem" med min ponny som sparkar i boxväggen mot sin granne. Har bara en granne.
Sparkar endast med höger bak så att skon hamnar på sniskan och blir lös!
Så min hovslagare har fått sätta en extra kappa på ena sidan som håller skon rätt så bra på plats. Någon som också har problem med att dom "sparkar av sig skorna?"
Jag har en matta i boxen som dämpar sparkandet och ljudet men det hjälper inte.
Fast min sparkar bara när hon äter sitt hö, då kommer det någon spark då och då. Dock blivit bättre nu när hon kan stå på halm.

Om det är bakbena som hästen sparkar med så kan det ju vara fotskabb.
Sen så får man la tåla att dom står o klättrar.
Det är djur som igentligen behöver stora områden o springa på.O inte bara stå o glo..
Du kanske själv har någon olat.

fotskabb? det tror jag inte det är.
Hon sparkar för hon blir arg på sin granne när hon äter hö.
varför vet jag inte än.

hur har du höet?

tänker på om höet är för nära grannen

Hej,
jag tror att hästarna är uttråkade.
ibland kan det hjälpa att köpa ett lite klurit hönät, eller en sk. "happy snacker"
jag tycker att det har fukat jättebra för mig o min häst :)
hoppas att du fick lite tips

fotskabb? det tror jag inte det är.
Hon sparkar för hon blir arg på sin granne när hon äter hö.
varför vet jag inte än.

Men det är väl inte så konstigt, hästen känner väl sej trängd vid matdags, kan inte få bort hästen brevid osv.

Om det är bakbena som hästen sparkar med så kan det ju vara fotskabb.
Sen så får man la tåla att dom står o klättrar.
Det är djur som igentligen behöver stora områden o springa på.O inte bara stå o glo..
Du kanske själv har någon olat.

Jag tycker inte att man ska tåla sånt där, hästen kan ju gå sönder och sen tror jag att hästen gör det av en anledning. Slutar inte hästen oavsett vad man gör och oavsett vart hästen står så kanske man får acceptera att hästen inte trivs i box.

Alla hästar fungerar inte i box helt enkelt och jag tycker absolut inte att man ska acceptera det.

Tva ars hingsten ar sparkar for att fa uppmarksamhet.
Han maste ga ut forst, in sist. Fodras forst och sedan snabbt de andra innan han ar klar. Han ar lugn direkt efter att han fatt ho men ngn halvtimma senare ar han trott pa det han har och vill ha nytt.
Han haller pa om vi ar i stallet eller kan hora nagon = tror han skla fa mat/komma ut. Tyvarr bor vi i lagenhet ovanpa stallet sa han kan hora oss dygnet runt.
Under sommaren har det funkat ok nar han kunnat vara ute fran 6 - 22/23 och just nu ar han hos agaren pa bete. Tyvarr kommer han komma tillbaka lagom i tid till det varsta ovadret i vinter - skitkul.
Han ar battre nar det inte later sa illa, tex har de stal gater i florida och da kom folk och klagade fran grannstallen. Har hemma har vi tra i vaggar/dorr sa da var det roligare att leka med stenarna i krubban istallet.

Hasten (alla iof) har fri tillgang pa ho, boxgrannar de gillar och sa mkt utevistelse vadret tillater.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 559
Senast: Gunnar
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 956
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar