Hästar som inte kan stå...

Jamtland

Trådstartare
...alltså hästar som inte klarar av att vara utan människobaserad motion. Om ni har en sådan så är jag grymt nyfiken hur era hagar ser ut?
Hur stora är hagarna?
Har hästen tillgång till hö i hagen?
Har hästen kamrater i hagen som hen trivs med?
Hur länge är hästen ute på dagarna?
På vilket vis märker du att din häst inte är nöjd?

Anledningen att jag frågar är att jag själv aldrig haft en häst som blir "galen" av att inte få jobba och jag tror att förklaringen ligger i hur mina hästar haft det i hagen. Har försökt haft stora varierande hagar (just nu är hagen drygt en halv kilometer lång med liggplats och vatten i ena änden och hö i andra änden så hästarna rör sig många gånger fram och tillbaka på en dag), mycket utevistelse (så ofta som möjligt lösdrift), bara ha hästar som trivs ihop i samma hage samt haft i stort sett fri tillgång på hö. Och de hästar jag har/har haft bryr sig inte nämnvärt om de får motion varannan dag eller om det går en vecka eller mer mellan gångerna de blir ridna/körda.

Så vad säger ni som har hästar som inte kan stå utan motion, tror ni jag kan ha en poäng?

Jenny

Sv: Hästar som inte kan stå...

Mitt 5 åriga sto går i en enorm hage med fem av sina kompisar. hon trivs jättebra där dom ofta vandrar mycket och busar/leker ihop. i hagen är det varierande terräng, allt från skog till planmark. dom har fri tillgång på hö och vatten hela dagarna, går ute mellan 07.00-17.00
MEN ändå klarar hon inte detta utan måste aktiveras på något sätt varje dag. får hon stå blir hon rörig i boxen (brukar annars ha fin fin ordning), testar rangen i hagen, blir hetsig att hantera, stressar vid in och utsläpp/hantering.
jag tror det har med rutin och mental stimulans att göra. hon måste aktiveras och stimuleras mentalt för att bli tillfredställd. hon är för aktiv och energisk för att bara gå i en hage. hon behöver känna att hon uträttat någon form av uppgift för att bli tillfreds.
ridseller aktiveras hon varje dag blir hon en mycket piggare trevligare och välmående häst :)

Min ena häst är en fd misshandlad dam som åxå har svultit, om hon inte har tillgång till hö dygnet runt blir hon fruktansvärt stressad och får hon inte aktiveras blir hon hemsk! Jag har henne plus en ponny på lösdrift, daghagen är på tre hektar med backar skog och ängar, natthagen är på två hektar där det åxå finns två ligghallar! Men om jag inte rider eller gör ngt med hästen så blir hon aggressiv, hagarna hjälper kanske en del men hon måste aktiveras av mä'nniska åxå!

Hur fungerar hon om hon går ute dygnet runt? Om du har testat det sommartid exempelvis? Och hur mycket kraftfoder får hon?
Många nyfikna frågor...;)

Jenny

Tror du att själva misshandeln har något samband med att hon blir "hemsk" om du inte motionerar henne? Tror du hon hade blivit lugnare eller mer stressad med en större flock? Eller med en kamrat som är ranghög som attan (så att hon inte "kan" bråka).
Som sagt, många nyfikna frågor...

Jenny

Min häst är en sån som måste ha daglig motion. Oavsett hur hagen ser ut och oavsett om han är ute länge eller inte. Sommarn är han likadan, skillnaden är väl att han blir lite segare pga värmen då men han behöver fortfarande gå nästan varje dag för att må bra.

Självklart får han endå vila ca 2 veckor helt och det klarar han endå okej på sommaren, framförallt i början på sommaren.

Annars är det faktiskt ingen som helst skillnad att ha honom i en stor hage med kompisar eller att ha honom i liten hagen, han kräver lika mycket motion endå. Eller motion kanske är fel ord, han behöver aktiveras på något sätt iallafall.

Man märker framförallt på min häst när han inte får gå att han blir frustrerad och irriterad och otålig. Annars är han alltid en väldigt glad häst. Man märker faktiskt inte av det så extremt mycket i ridningen, det är mest i hans humör man märker det.

Senast ändrad av en moderator:

Tror du att själva misshandeln har något samband med att hon blir "hemsk" om du inte motionerar henne? Tror du hon hade blivit lugnare eller mer stressad med en större flock? Eller med en kamrat som är ranghög som attan (så att hon inte "kan" bråka).
Som sagt, många nyfikna frågor...

Jenny

När jag först träffade henne stod hon ensam i en hage för hon var så elak mot andra hästar, efter ett år köpte jag henne och hon fick gå med fyra andra hästar i en mycket stor hage och det funkade ganska bra, nu går hon med min ranghöga ponny och det har gjort henne mkt lugnare, jag vet inte om misshandeln och vanskötseln av henne tidigare har gjort att hon är som hon är men kanske! Hon får ca en liter kornkross och fyra dl havrekross per dag uppdelat på två gånger samt fri tillgång på hö!

Mitt 5 åriga sto går i en enorm hage med fem av sina kompisar. hon trivs jättebra där dom ofta vandrar mycket och busar/leker ihop. i hagen är det varierande terräng, allt från skog till planmark. dom har fri tillgång på hö och vatten hela dagarna, går ute mellan 07.00-17.00
MEN ändå klarar hon inte detta utan måste aktiveras på något sätt varje dag. får hon stå blir hon rörig i boxen (brukar annars ha fin fin ordning), testar rangen i hagen, blir hetsig att hantera, stressar vid in och utsläpp/hantering.
jag tror det har med rutin och mental stimulans att göra. hon måste aktiveras och stimuleras mentalt för att bli tillfredställd. hon är för aktiv och energisk för att bara gå i en hage. hon behöver känna att hon uträttat någon form av uppgift för att bli tillfreds.
ridseller aktiveras hon varje dag blir hon en mycket piggare trevligare och välmående häst :)

Jag ser inte att du har nämnt hur hästarna utfodras i hagen. Det är jag nyfiken på?

Hälsning Maja

Det står ju att de har fritillgång på hö. Eller du kanske menade kraftfoder?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar