Hästar som hälsar

Sv: Hästar som hälsar

Hälsar aldrig, för stora risker med det och jag vill inte ha ett avsparkat ben eller att min häst blir skadad eller ev. skadar den andra hästen.

Eftersom min aldrig får hälsa så har jag aldrig problemet med att han tvunget skall hänga efter andra hästar i ridhuset utan vi sköter vårt och dom andra får strula med sitt.

När jag arbetar med min häst så ska han focusera på mig & inget annat.

sen är det även för smittorisken.

Hälsar aldrig.
Lappade faktiskt till en häst i veckan när den kom fram och nosade på min häst i ridhuset. (Hann inte tänka innan jag reagerade, så tro inte att jag brukar misshandla andras hästar nu!) Jag stod på marken och grejade med sadeln när tjejen rider upp snett bakifrån med sin häst, rider nästan på mig, och helt plötsligt kommer det fram en okänd hästnäsa när jag står mellan hästarna. Hon stannar alltså hästen för att hälsa, bakom min rygg.

Borde ha lappat till tjejen istället.

Jag låter inte min häst hälsa på andra hästar om jag rider!

Det värsta jag såg en gång var några som red förbi våran hage, stannade och lät sin häst hälsa på en häst som gick i hagen! Det blev förstås skrik och hästen i hagen slog med frambenet och trasslade inte in sig i staketet som tur var. Människan som satt på blev förstås livrädd när hennes häst kastade sig bakåt. Förstår inte hur en del tänker!

/ Maris

Även jag är en som aldrig låter hästarna hälsa.

Man vet som sagt aldrig om hästarna där och då får för sig att "göra upp".
Och för att inte tala om smittorisken. Främmande hästar, usch.

Nej, låter inte min häst hälsa på andras. Smittrisken är för stor och sedan litar jag inte på att andra kan kontrollera sina hästar!

låter inte climax hälsa helst.. han e ganska töntig och spekar med frambenen högt.. sen också pga smittrisken

Låter inte min häst hälsa på andra hästar från annat stall. Däremot på en del av stallkompisarna, min häst är så himla social och har bara öronen framåt och viftar inte med frambenen. Men det finns hästar i stallet som vi rider ut med som han absolut inte får göra så med, just därför att de gärna skriker och slår med benen.

Min förra häst fick aldrig hälsa på andra, där var det riktigt sura miner, skrik och spark.

*lånar knapp*

Min pålle får aldrig hälsa på nån annan häst när jag är ute och rider, promenerar eller liknande.. Han går tillsammans med en annan ponny i hagen + att de har två hästar i hagen brevid. Det är till dessa 3 hans hälsande begränsas till. Han får inte heller hälsa på nån av de andra hästarna i stallet eftersom jag tycker det känns onödigt att låta dem stå å nosa på varann, å ha ben vevandes omkring.

jag har sett ett flertal "idiotiska hälsningar" mellan hästar p.g.a ägare. Såg en tjej i mitt stall låta sitt sto stå å hälsa på en hingst (!)över staketet på hagen. När jag ifrågasätter henne så säger hon "vad spelar det för roll, de hälsade ju bara på varann..." :crazy:
Det hela slutade ju som väntat med att hingsten blev totalt uppstressad..

Nej. Säkerhetstänkande (vill inte ha skrik, bråk och ranguppgörning när jag sitter på ryggen
glubsch3.gif
)

Aldrig.
Fick skrämelshicka för något år sedan när jag upptäckte två tonårstjejer på travhästar som ridit ner i diket för att låta sina hästar "hälsa" på de två i hagen.
Tjejerna trodde nog jag var alldeles tokig som for ut på bron och skrek åt dem.
Det skulle jag nog ha gjort i vilket fall som helst men nu råkade det vara två 1årshingstar i min hage...som vääääldigt gärna hälsade
*morr*

Min får inte hälsa på andra, hon slår med frambenen och skriker... inte kul alls...

Hälsar inte. Mitt sto ska alltid slå med frambenen och skrika då hon hälsar och det är inte så roligt då man sitter på henne och den andra...

I regel så låter jag inte hästarna hälsa om de inte gjort upp innan eller ridits tillsammans väldigt mycket o länge. Det finns ingen anledning att låta hästen hälsa om den iaf inte kan göra upp med den andra hästen, det skapar bara frustration mellan dem och kan orsaka problem under ridningen sen.

Min häst däremot, få alltid hälsa om de andra tycker det är ok. Han behöver inte göra upp, utan sätter mulen mot den andra under ridning varesej de hälsat eller inte. Han kämpar inte för hög status hästarna imellan så han funkar med alla hästar, i alla situationer ändå. Däremot ska ju då den andra hästen också vara snäll, annars kan ju den skapa irritation dem imellan.

Om den jag rider med har en häst som gärna får hälsa, och jag själv vet att jag sitter på en snäll häst, då är det ok.

nej min vill verkligen jättegärna hälsa eftersom han älskar alla hästar men jag skulle aldrig våga låt honom göra det, alla är ju inte lika snälla som min Charlie....

Det är bra om du säget ifrån att du inte vill att dom ska hälsa på varandra. Finns som sagt ingen anledning att dom ska göra det.

Rider man tillsammans så måste man acceptera andras åsikter.

För hästarna så fyller det ingen funktion! Dom hinner ju ändå inte
och ska väl inte börja fightas om rang när dom inte står tillsammans
ändå! :o :o

Mina får inte hälsa. De har ju ej rangordat sig med varandra och sånt sker i hage, lösa tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama