Hästar som "går på lina"

95johsv

Trådstartare
Vad kan orsaka det? Min häst går på lina fram, sätter ena framhoven framför den andra på en rad. Har nu kikat på en annan häst i stallet och den går på lina bak, så illa att den stryker sig och drar i ena hoven i den andra (99% höger bak kliver på vänster bak).

Är det liknande problem?

Min gör det oberoende på om han går i form eller ej. Den andra hästen gör det mer när man kortar tyglarna. Dvs fri skritt, trav på långa tyglar osv går den mindre på lina.

Bägge hästarna lyfter in höger sida mer, min lyfter in höger fram mer än vänster och den andra höger bak mer än vänster bak.

Det ser väldigt likt ut förutom att det är fram resp bak...

De är bägge två genomkollade hos vetrinär och den andra hästen är friröntgad. Inte halta osv.

Någon som har någon teori? :bow:

Sv: Hästar som "går på lina"

kan du sätta in bilder på hästarna, från sidan framifrån och bakifrån?

I vissa fall går det att korrigera. Är du säker på att HÄSTEN är helt rak? För även om den sätter fötterna på en rak linle kan den vara böjd i kroppen. Kanske skjuter den in bogen åt något håll. Börja med att kolla detta

Min häst är inte helt rak. Han vill gärna gå i lätt lätt vänster sluta. Rider jag med lätt höger sluta tänk så är det borta och han driver fint med bägge bak, sitter ihop osv. Då minskar det men är ändå kvar, minskningen är dock inte stor.

Den andra hästen är enl vetrinär rak, men den känner jag inte så väl. Jag tycker den har lätt att tappa ut bogen, ffa i höger varv. Den har svårare för höger varv, lägger sig mer... Tycker det ser ut som den har svårare för höger galopp också.

Har inte funderat så mycket på det innan, men iom det kom en häst till som gick liknande så satte mina hjärnceller igång...

Får se vad jag kan lyckas med. Tyvärr är min häst dålig av andra orsaker just nu...

Min häst är inte helt rak. Han vill gärna gå i lätt lätt vänster sluta. Rider jag med lätt höger sluta tänk så är det borta och han driver fint med bägge bak, sitter ihop osv. Då minskar det men är ändå kvar, minskningen är dock inte stor.

Den andra hästen är enl vetrinär rak, men den känner jag inte så väl. Jag tycker den har lätt att tappa ut bogen, ffa i höger varv. Den har svårare för höger varv, lägger sig mer... Tycker det ser ut som den har svårare för höger galopp också.

Har inte funderat så mycket på det innan, men iom det kom en häst till som gick liknande så satte mina hjärnceller igång...

Är det ett varmblod? Och den andra i ditt stall? Har de gått på trav är det inte helt ovanligt att detta lämnar sådana här "spår". Det är jobbigt, men om du har kommit på ett sätt att rida din häst som minskar genandet (lätt sluta) så ska du rida så. Om hästen får gå som den vill bygger den muskler på detta sättet och stärker sitt felaktiga rörelse mönster.
"tvingar" du den däremot till en mer korrekt form, kommer den sätta muskler därefter och detta kommer på sikt att innebära att den får lättare och lättare att gå rak. Detta är inget som händer på en månad, utan man får vara konsekvent och göra det till en vana.

Min vet jag inte vad den är. Korsning av det mesta tror jag... Dock bör det finnas någon slags travare i honom eftersom jag ser att han breddar och sänker sig när han verkligen ska trava. Dock aldrig tränad eller så, inte frysmärkt eller någonting.

Den andra är en vbl travare. Frismärkt och började träningen som jag förstod det.

Försöker att träna honom rakt när han är igång, tar hjälp av tränare osv.

Dock så känns det som att det kan finnas något som ger lingången? Någon muskel som är underutvecklad, någon led de vill avlasta eller liknande.

Linjegång är ofta ett sätt för hästen att avlasta problem, var problemen finns kan ju vara svårare att svara på.

En av mina hästar gör så om man spänner sadelgjorden...! :crazy:

Man kan inte spänna gjorden alls på henne, man får helt enkelt rida med lös gjord, då går hon som vanligt igen. Funderade på om det där med att din häst går på lina har nåt med dennes bröstmuskler att göra, ont i dem? Mitt sto visar ju helt klart obehag när hon får tryck över bröstmusklerna.

Min häst går lite som på lina med frambenen, dock inte riktigt så mycket att spåren blir på en rak linje. Hon har alltid gått så, och har aldrig varit halt eller skadad. Får hon mer framåtbjudning försvinner lingången.

Det är precis det jag funderar på nu. Finns det något mer problem?

Den andra hästen är ju dock friröntgad och kollad på alla möjliga sätt, bla UL osv.

Bara tänkte ifall det fanns någon som hade någon bra gissning på anledningen. :)

Min går så även om jag rider barbacka tyvärr... Eller ja även om han går lös i hagen med de andra. Så inte så för min. Ska däremot kolla det med den andra hästen.

Så de kan göra det lite även utan problem? Hmm det var ju bra att veta. :D

Ja, hon har alltid gjort så. Jag vet inte om det är benställningen eller vad det är.
Nu för tiden har hon lite stela knän när hon går ut på morgonen och så men hon går likadant som alltid.

Friröntgad... men det behöver inte vara ett skelettfel. Varför inte ta hem en ET eller naprapat eller likn?

Det är gjort på bägge. Equiterapeft som kan akupunktur och kiro. Massörer osv.

Min hade sned höft, den vänstra sidan var lite ner och fram. Det är lossat och rättat (akupunktur) och får underhållsmassage. En ny tjej ska kolla till min nu i februari som masserar med stämjärn.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 711
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 018
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 939
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka