Hästar som attackerar.

E

EvensPila

Vad tycker ni om hästar som attackerar? Ska de ha en kula i huvudet eller ska man arbeta med dom för att förstå varför dom gör som dom gör och få dom att sluta?

Jag hade en fullblodsvallack som var sån, och vår veterinär var helt 100% på att vi skulle slakta honom för han var livsfarlig. Jag tyckte en helt annan sak, jag jobbade med honom och kämpade med ledarskap och allt vad det heter. Han blev en riktig ängel som jag lätt skulle våga låta en nybörjare ta hand om. Han hade "tur". Nu lever han tyvärr inte längre, fick avlivas p.g.a andra skäl.

Idag skulle jag aldrig vilja ha en häst som attackerar, är fullt nöjd med min underbara islänning.

Men det jag ville komma fram till, tycker ni det är värt att riskera sitt eget liv för att träna en aggressiv häst eller ska man inte låta sånna hästar leva?

Sv: Hästar som attackerar.

Oj oj oj... Svår fråga! Alltså, börjar hästen bete sig respektlöst eller direkt farligt så tycker jag det är helt fel att direkt bestämma att den ska dö, utan att först ta reda på anledningen. Jag hörde om ett sto som fick mycket kraftfoder men knappt hanterades, blev riden eller fick gå i hage och de sa att hon var helt opålitlig och farlig och allt vad det var. Jag skulle snarare kalla det för understimulerad. Det traditionella är väl att häststackarn har ont någonstans, eller att den känner sig otrygg för att den hanteras av för många olika människor eller på annat vis känner att den nåste ta över ledarrollen själv.
I den situationen är ju ledarskapsövningar perfekt. Jag rider ibland en ponnyherre som har mycket bestämda åsikter och gärna kör på som ett ånglok vare sig det är en liten människa på andra sidan grimskaftet eller ej. Dessutom är han starkt emot att bli infångad i hagen. Stegrade/sparkade bakut osv.
Jag provade då att göra som ledarhästen - valla omkring ponnyn bl a. Och efter kanske en halvtimme kom hästen faktiskt fram till mig och lät mig fånga in honom och var därefter otroligt lyhörd på vad jag gjorde.Detta sitter förstås inte i alltid, utan jag får ofta upprepa dessa övningar. Men de ger alltid ett gott resultat, bara jag är tålmodig och ger hästen tid. Så visst, många gånger funkar det absolut.
Sen är frågan hur farlig hästen är. De flesta hästar har ju så att säga naturliga spärrar, att de bara hotar och inte går till direkt attack. Men har du 600 kg råsstyrka i form av häst att kämpa med så är det klart att hästen kan faktiskt döda dig.
Och ja, är det värt det? Gud, jag vet inte. Det måste nog varje individ som ställs inför den frågan ställa sig själv. Och det handlar mest om kunskap, skulle jag säga. Klarar jag att "omvända" den här hästen?

det där beror helt på omständigheter och individ. det kan omöjligt vara svart eller vitt.
jag har flera erfarenheter av attackerande hästar som av många anses livsfarliga men som si lsutändan har blivit bra.
Han som jag adlrig trodde det skulle bli häst av har idag blivit superfin med tid kärlek och fasta gränser.
min älskade första egna häst dock var en helt annan historia och henne hade jag tagit bort om det inte var så att jag hittade en som skulle ge henne en chans som sällskap, funkade inte det skulle hon avlivas.
så det olika från häst till häst. men man säger ju tex att folk ilskna hundar som anfaller och biter att de ska bli avlivad. polisen tar hand om det nästan direkt om en hund visat aggresivitet, men hästar verkar vara en helt annan sak, på gott och ont.
det är superbra att man kan ge dem tid och chans, men med livet som insatts? där får man sätta en gräns för hur mycket man själv är beredd att ge.
jag har aldrig vart så nära döden som med min första häst och när hon anföll mig den där sista gången, och det enda jag såg i hennes ögon var vansinne då gav jaqg upp .
nu blev det en massa svammel, men jag hoppas något gick fram.

Det beror ju helt på varför den attackerar. Är det av random anledning fel i skallen på dem eller beror det på dålig uppfostran, försök att ta överhanden?

Mitt sto var ett monster förra året. Flög på, högg och kickade åt främmande människor, och då var det inte långt från att hon fick en kula i skallen. Idag har hon skärpt sig betydligt, vill fortfarande ha sin yta och accepterar inte att främlingar klampar på och håller på med henne, men gentemot oss hon tycker om är hon en helt underbar häst. Ångrar inte en sekund att jag stod på mig och struntade i allas uppmaningar om att slakta.

Jag ger inte upp i första taget, beror dock mycket på vilken stam och bakgrund hästen har. Den dagen jag skaffar en till häst är jag absolut inte främmande för tanken att ta en vass typ - så länge jag känner att det beror på exempelvis dålig uppfostran och att det går att jobba bort. Skulle det gå så långt att det blev fara för mitt eget och andras liv skulle jag dock välja att ta bort den.

Det är ytterst sällan det är fel på hästen, däremot är det väldigt vanligt att det är fel på hästägaren, antingen den förra eller den nuvarande. Hästarna blir vad vi gör dom till. Med kärlek, lyhördhet och humor kommer man precis hur långt som helst. :D

Som många skrivit så spelar många faktorer in. Men för att svara på din direkta fråga om man är villig att riskera livet för att få till hästen så är svaret nej! Oavsett orsak till att hästen beter sig så här så måste det finnas en gräns för hur långt man vill gå och den gränsen behöver inte vara vi hurvida man klarar av att få till den eller inte. Mitt liv är mig för kärt både för min egen och mina barns skull för att till varje pris "få till" en häst. Sedan har jag ju även skyldigheter mot hästen, även där måste jag ju dra en gräns för när det är dax att "vandra vidare"!

Samt att skulle jag handha en sådan här häst så skulle den inte vara min från första början utan isf. lämnad hos mig för "tillfixning", så då skulle ju ägaren få ta beslut om ev. avlivning. Skulle heller aldrig köpa en liknande häst i hopp om att fixa till den.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Det är ytterst sällan det är fel på hästen, däremot är det väldigt vanligt att det är fel på hästägaren, antingen den förra eller den nuvarande. Hästarna blir vad vi gör dom till. Med kärlek, lyhördhet och humor kommer man precis hur långt som helst. :D

:bow:kunde inte sagt d bättre:bow:

Precis!

Jag har en bekant som övertagit flera sk folkilskna hästar som ägarna ville slakta. Och efter nån dag hos henne med rätt behandling och ett bra hästliv har dom inte varit det minsta aggressiva....

Har även en kompis som har en häst som varit mkt aggressiv tidigare. Egt var han livrädd för han blev slagen hela tiden och försvarade sig till slut med att bita och sparka. Men inuti var han bara väldigt väldigt rädd. Och när han kom till folk som slutade slå honom och så slutade han vara aggressiv också.

Det är alltid ägarens fel att en häst blir aggressiv. Inte hästens. Inga friska djur är elaka av natur...

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar