Hästar som älskar sin box.

Sv: Hästar som älskar sin box.

Här går våra åsikter isär. Jag tror inte att någon häst av naturen vill vara inne, utan det är ett betingat beteende.
Jag har även märkt att ryttarens/skötarens inställning påverkar mycket. Om ryttaren inte vill vara ute, för h*n över det till hästen, och hästen stannar alltså också inne. Vi skriver gärna över många egenskaper på våra djur som de inte alls har. Men eftersom vi förväntar oss vissa saker av dem så finns det djur som mer eller mindre får de här egenskaperna eller beteenedena.

Hur kan ni påstå att ett djur som man inte kan prata med "älskar, hatar, avskyr, vill, vill inte" osv..? Visst kan man se på beteende, men inte så pass tydligt att ni kan se vad hästen alltid tycker och föredrar/ej föredrar? För isåfall, skulle det varit skit lätt att ha häst. Om jag öppnar boxdörren till min häst och han står kvar, betyder inte det att han inte vill gå ut, men kommer han fram, så är det ju heller inte så väldigt uppenbart att han vill ut, du vet ju faktist inte vad hästen tänker på? Alltså.. En häst mår inte bra av att stå inne för mycket, så spelar det ingen roll om hästen tycker om det eller inte.. rätta mig om jag har fel, jag bara tycker så :S

Härligt att se att vi är två som tänker likadant! Nu blir jag väl hängd och strypt långsamt, men jag tror faktiskt att vi har rätt.

Jag svarar till ni båda som ifrågasatt mina åsikter/erfarenheter.

Min ponny vänder sig om när man ska ta ut henne på gången för att hon ska ut i hagen. Ska man fånga henne så studsar hon undan - hon vet vad som komma skall.
Samma procedur under kvällen, jag ska hämta henne för ridning - så beter hon sig inte på det viset. Detta säger mig att hon alltså föredrar att vara inne (och inte ute som i hagen, men kompisarna), om hon får bestämma. Nu får hon ju inte det, utan jag släpper ut henne ändå. Ridning är något hon tycker är roligt, och ger sig gärna ut på en tur.
Jag har haft henne sen i höstas, och har inte påverkat henne på något vis med något "innesittarbeteende", tvärtom. Jag är nog den som studsar ut i snöstorm, hon är inte lika pigg på det. Hon är liksom bekväm i att vara ensam i sin box på dagen.

Men sedan förstår jag att man kan reagera på ert sätt, när man läser om en sådan sak. Innan jag träffade henne så trodde nog inte jag heller att det fanns hästar som föredrog boxen (hade en arab som inte kunde vara inne ensam alls, vågade aldrig släppa in henne i boxen ensam, pga hög skaderisk).

Men man slutar aldrig förundras över dessa varelser, dom är ju personligheter allihopa!

/Sanna

Edit: sedan har inte denna häst varit någon som haft en dans på rosor. Hon kanske har lärt sig att det är skönt och tryggt i boxen, och tycker att det är trivsamt där. Vad vet jag? Ute trivs hon iofs, och klagar inte där.

Det kanske inte alls är boxen det handlar om, utan just kompisarna. De kanske itne alls är de kompisar vi tycker de ser ut att vara.
Vi har en häst i stallet här som är svårt att få ut på morgonen. Men det beror på att hon blev biten av sin granne varje gång hon gick förbi. Nu har den grannen flyttat till Örebro, men hästen i fråga går fortfarande inte ut direkt. Varför? Betingning.
Min egen häst kastar sig ut på morgonen, men kommer in lika fort igen. För att kolla om det finns mat.
Att ett flyktdjur skulle älska att stå i en liten låda, det låter för långsökt. Hästarna är fortfarande flyktdjur, klaustrofober. Visa en fölunge som frivilligt, HELT frivilligt, kryper in i ett hål, så erkänner jag mig överbevisad.
Hästarna kan lära sig stå i box och transport, men det är inget naturligt beteende. Det är betingat, och hur det blivit betingat beror på omständigheterna. Ett betingat beteende kan komma från mamman, en skötare eller vad som helst. Det måste inte vara just den nuvarande ägaren/skötaren/ryttaren som skapar beteendet.

Hej!
Det är nog mycket möjligt att denna häst inte alls hade det här beteendet när hon var föl. Antagligen inte.

Men nu är hon 12 år och har blivit vanvårdat och helt bortglömd, dessutom är hon importerad. På något sätt har hon säkert hittat någon trygghet i att vara i sin box. Där är ju liksom hennes teritorium.
Så hon trivs mycket bra där, och får hon som sagt välja så står hon gärna där. Hon har inga problem med att gå ut, att gå förbi andra hästar, eller att släppas i hagen. Hon tycker att det således är helt okej att vara ute också, hon klagar aldrig och står inte vid grinden och väntar.

Jag har inte heller sagt att detta är något som helst naturligt beteende, utan tvärtom, detta är något inlärt. Men jag har inte påstått mer än att hon verkligen trivs där, och för mig är inte det något negativt. Hon har hela sina dagar i hagen, och trivs sedan bra i sin box.

/Sanna

Min d-ponny kändes det totalt onödigt att släppa ut om det inte var solsken och varmt ute. Han gick raka vägen till skjulet och ställde sig och tittade ut om det blåste minsta lilla, eller regnade minsta lilla :rofl:

Mitt fullblod är precis likadant! Gillar dock att vara ut o är gärna lite på tårna om han ser andra hästar gå ut eller om jag börgar fixa med utetäcken o grimmor osv. Men om jag skulle släppt ut honom i "oväder" eller kyla, ve o fasa, efter 2 min står han o hänger o ser ynklig ut vi grinden o joggar in om jag skulle hämta honom. Finns nog ingen häst som kan se så miserabel o lidande ut som min o ibland när han är ute på vintern så känner jag mig som världen hemskaste hästägare:smirk:

Sommaren älskar han att vara ute, kan knappt få in honom :D

Min ena islandsvalack är sån, spelar ingen roll att han har obegränsat med hö i hagen, vid dåligt väder & när han varit ute en halv dag står han & surar & så fort man öppnar dörren ställer han sig & väntar vid grinden.Han blir oxå väldigt upprörd om han inte får ha täcke på sig i hagen en vinterdag, fast han inte är klippt:smirk:

*Kl

Min kille vill ALLTID vara ute och ser ut som ett argt bi om man låter hästarna stå inne.

Men mitt sto hatar att vara ute när det är rengnar, och det märker jag då hon vänder ändan åt mej när hon skall ut.
Hon har även egna åsikter om hon skall in eller inte på kvällen oxå för om det är fint väder så vill hon inte komma in.

Kram

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka