Sv: "Hästar ska inte låsas in i burar"
Ne jag tycker lösdriften ska fram mer!!
Då får hästarna välja själva
.
Hear! Hear!
Om man nu prompt ska hålla häst (som jag gör. En bunt av dem dessutom) tycker jag att man ska hålla dem så nära deras naturliga tillvaro som möjligt.
Det är förvisso inte alla förunnat, ej heller mej, att ha 60 hk inhängnat så att de får knalla runt lite som de vill....
MEN - efter att ha stått i ett kollektivstall där kusarna kom ut (med två/tre täcken på sej oavsett väder) från halv sju på morgonen till två på eftermiddagen i lerig, tråkig hage utan något att göra annat än att glo på varandra, sen in i låda i stall med 16 hästar (alla vet att det blir inihelvete varmt där), möjligtvis ridna i en timme i ridhus och sedan instoppade i låda igen till halv sju nästa morgon, kan jag inte annat än att tycka att mina kusar på lösdrift med ligghall/vindskydd (som de aldrig använder i och för sig) har det vansinnigt mycket bättre....
På vintrarna när det var som kallast, blev det nästan 20 grader varmt inne i stallet, det ångade utanför när man öppnade dörren. Självklart måste hästen då ha täcke. Gärna tre. Var är poängen med detta?
JO - (min åsikt)
hästmänniskans bekvämlighet.
Jag måste dock tillägga att detta var ett bra stall med trevliga glada människor. Min ponny stod tack och lov i kallstall där, och fick oftast vara ute långt mycket mer än hästarna i "stora" stallet.
Jag har reflekterat över detta mycket sedan jag flyttade därifrån för några år sedan, och kommit fram till att det är nog inte bra att proppa in 800kg flyende flockdjur i en gallerförsedd låda 16 timmar om dygnet, klä den som en My Little Pony, mula i hur mycket betfor som helst, och sedan undra varför alla täcken är sönder och hästen flyger lågt i ridhuset.....så man måste ha fler hjälptyglar....
Detta är min högst personliga åsikt, hade jag brakat loss ordentligt hade klipp- och täckesivrarna fått sej en skopa ochså..
Alla har sätt som de tycker fungerar för dem och deras djuringar, och det är jättebra - att ett specifikt sätt skall lagstiftas om är ingen bra lösning tycker jag - huvudsaken att samspel och harmoni mellan individen och hans häst lirar.
Men summa sumarum; Är det inte så att svenska hästkulturen säger att det
skastallas in och täckas på, och att få ifrågasätter det......?