hästar på rymmen och förstört potatisland

V

vickis-pajala

förra veckan var mina hästar på rymmen efter att ha blivit skrämmd av en hund som hastigt och fått för sig att knalla in i hästhagen och skjälla uta bara f-an.

jag fick tag på hästarna som stod på en äng längre bort

igår kväll vara vi hos våra grannar och fick höra via rycktesvägar att hästarna hadde förstört ett potatisland och även då ätit av några jordgubbsplantor.

ägaren till potatislandet har inte hört av sig till oss men jag tänkte helt sonika göra ett besök hos potatislandsägaren och höra i fall dom vill ha ersättning för sitt förstörda potatisland och även sina jordgubbsplantor.

men då är frågan hur ersätter man ett potatisland :confused:
när är man ersättningsskylldig som hästägare vad finns det för lagara och regler kring detta :confused:

Sv: hästar på rymmen och förstört potatisland

Hemförsäkringen täcker normalt sådant, kolla med ditt bolag och kontakta grannen som drabbats, om inte annat så för grannsämjans skull.

Mina hästar har blivit utsläppta och gick och åt på grannens kornåker, han ville inte ha någon ersättning utan tyckte bara att det var hemskt att det hade hänt, men han hade kunnat få ut ersättning på min hemförsäkring.

Hemförsäkringen täcker normalt sådant, kolla med ditt bolag och kontakta grannen som drabbats, om inte annat så för grannsämjans skull.

Mina hästar har blivit utsläppta och gick och åt på grannens kornåker, han ville inte ha någon ersättning utan tyckte bara att det var hemskt att det hade hänt, men han hade kunnat få ut ersättning på min hemförsäkring.

tack det ska jag kolla med hemförsäkringen

Var det din hund som såg till att hästarna smet? Det är strikt ägaransvar för hundägare och därför är det denne som ska ersätta vad jycken ställt till med även i tredje part.

Inte kul när sådant händer. Klarade sig hästarna utan skador?
Hade oxå tagit kontakt med grannen. Har själv en häst som varit på rymmen i grannen hampafält, han ville inte heller ha ersättning men var välgit glad över att jag kontaktat honom.

Lycka till!

Var det din hund som såg till att hästarna smet? Det är strikt ägaransvar för hundägare och därför är det denne som ska ersätta vad jycken ställt till med även i tredje part.

nej det var inte våran hund. vems hund det var kan jag inte svara på.

Inte kul när sådant händer. Klarade sig hästarna utan skador?
Hade oxå tagit kontakt med grannen. Har själv en häst som varit på rymmen i grannen hampafält, han ville inte heller ha ersättning men var välgit glad över att jag kontaktat honom.

Lycka till!

jodå hästarna klarade sig jag är ju mer orolig för potatisskörden:crazy:

I det här fallet blir hästägaren ersättningsskyldig för vad hästarna ställer till. Långt ifrån alla hemförsäkringar tar sådant. Så det finns speciella ansvarförsäkringar för vad djuren kan ställa till med.
Sedan blir hundägaren ersättningsskyldig för de kostnader som hästägaren får för sina hästar. Då inte bara för vad hästarna har förstört utan även för att laga staketet och t ex skador på hästarna.

Läste tidningen Hästen i veckan. Det är din skyldighet att det finns bra stängsel. Och ägaren är alltid ansvarig ifall hästen kommer ut och något händer.
Men hemförsäkringen brukar täcka om det händer nåt.

Jag hade oxå hört av mig ifall någon av mina hästar hade fördärvat nåt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka