Sv: Hästar och småbarn?
Hur får ni småbarnsmammor tillvaron att gå ihop?? Jag som tycker att dygnet har för få timmar redan utan bebbar kan inte förstå hur ni som kombinerar dem med ett vanligt jobb och ridning klarar av det. Hur ser era dagar ut? Vem tar hand om barnen när ni rider och fixar i stallet? Eller har ni småbarnen med er?
Berätta för mig, så jag vet vad jag har att vänta mig...
Först måste jag bara fråga: Är det dags för en Sara-Ida junior?
Jag håller med de övriga i tråden. På ett dygn kan du inte ensam maximera förälderskap, yrke och hästeri - det går bara inte. Vem som tar hand om barnen? Den andra vårdnadshavaren såklart, eller det stöttande nätverket av den utökade familjen; mor/farföräldrar.
Fast, prioriteringarna har en tendens att, som någon annan sa, skifta när bebisen har kommit. Plötsligt är de däringa träningarna inte lika livsviktiga och tävlandet, well - har man inte hunnit träna ordentligt och hästen inte blivit genomriden av en själv på några dagar så...då kanske det inte är någon idé att åka iväg heller
I många familjer finns ju fler än ett barn, som i vår "pulsarfamilj"* med kanske ett eller två större barn med hästintresse och mindre/större syskon utan. Det tycker jag är ett genuint dilemma eftersom det blir så att hästarna alltid måste gå före - därmed de barnen i både tid
och pengar.
Nu är tjejerna såpass stora så de klarar sig själva i stallet, men en period mådde jag riktigt dåligt över att jag bara jobbade, kom hem, åkte ut till stallet med prinsessorna och min lille prins hann jag knappt se alls
. Det var nu bara jag som mådde dåligt av det eftersom pappan mer än väl fyller ut rollen som "mother".
Edit: Åh...glömde säga: ständigt dåligt samvete, det är vad vardagen handlar om. Är det inte gentemot barnen så är det gentemot hästen man inte hinner med, eller jobbet man aldrig kan lämna fullt tillfredsställd. Dagishämtning är ett trumfkort mot högar av arbete kvar på skrivbordet...Sena kvällar/nätter blir det där man springer i hjulet för att hinna ikapp. Men det är så för alla liksom och det gäller att hitta ett sätt att hantera det...
*pulsarfamilj: modern familj med många bonussyskon och styvförälderrelationer där barnen bor växelvis/helger. Ibland kan familjen vara jättestor och ibland jätteliten. Vissa helger är det sex-sju barn hemma, andra helger är det två