Sv: Hästar och "sjätte sinne?
Stolermeyer skrev:
Jag har läst forskning om en papegoja som lärt sig kombinera flera begrepp som färg, form och antal, för att korrekt kunna ange dessa egenskaper hos föremål. Det innebär tänkande i flera steg och led.
Är det Pepperbergs papegoja Alex? som de lärde ljuda fonem med hjälp av plastbokstäver i olika färger?
Läste nyligen Temple Grandins bok "Vi som förstår djurens språk"(En nyckel till hur djur ser världen)där en festlig historia berättades.
Papegojan fick alltid en nöt när den gjort rätt och lärde sig skilja på bokstäver.
citat ur boken:
"En dag var deras sponsorer på besök i Pepperbergs labratorium,och hon och hennes personal ville stoltsera med vad Alex och Griffin kunde göra.Så de lade en hög magnetiska plastbokstäver i olika färger på en bricka och började ställa frågor till Alex.
>>Alex ,vilket ljud är blå?<<
Alex ljudade>>Ssss<<.Detta var rätt;den blå bokstaven var>>S<<.
Pepperberg sa :>>Duktig fågel>>,och Alex svarade:>>Vill ha en nöt<<eftersom han var van vid att få en nöt varje gång han svarat rätt.
Men Pepperberg ville inte att han skulle sitta där och äta en nöt under den begränsade tiden sponsorerna var där,så hon sade till Alex att vänta och frågade sedan:>>vilket ljud är grönt?<<
Det var bokstavskombinationen >>SH<< som var grön och Alex sade >>Ssshh<< Han hade rätt igen.
Pepperberg sade >>Duktig fågel<<,och Alex svarade >>Vill ha en nöt.<<
Men Pepperberg sade:>> Alex,vänta Vilket ljud är orange?<<
Alex klarade den också och han fick ändå inte sin nöt.De bara fortsatte och fortsatte och fick honom att ljuda bokstäver för åskådarna.Alex blev uppenbarligen alltmer frustrerad.
Till slut förlorade han tålamodet.
Så här beskriver Pepperberg det:>>Alex ögon blir smala springor och han tittar på mig och meddelar:"Vill ha en nöt,Nnn,ööö,ttt."
Alex hade bokstaverat ordet >>nöt<<.Pepperberg och henners team lade ner massor av tid på att träna honom på plastbokstäver för att se om han så småningom kunde lära sig att ord består av ljud,och han kunde redan stava,han var mil före dem.
Pepperberg säger:>>Detta är inget som händer varje dag i labbet,men när det gör det får det oss att inse att det försiggår mycket mer där inne i de där små valnötsstora hjärnorna än man kanske föreställer sig till en början.>>Jag skulle vilja tillägga att det försiggår mer än människor uppfattar..
Pepperberg och hennes team är troligen världens främsta auktoriteter på papegojors kognitiva förmågor,de har arbetat med alex i tjugo år och ändå har de ingen aning om hur Alex hade lärt sig stava.
Det är dags att börja betrakta djur som kapabla och komminucerande varelser.Det är också dags att sluta göra antaganden.Djurforskare tar mkt för givet:><djur har inget språk<<,>>djur har inget mentalt självmedvetande<<-man hittar allmänna påståenden som detta här och var i forskningslitteraturen.
Men sanningen är att vi vet lika lite om vad djur inte kan göra som som om vad de kangöra.
Det är svårt att bevisa ett negerande påstående och det är inte det man skall inrikta sig på.
Om vi är intressaerade av djur så måste vi studera djur för deras egen skull,och på deras egna villkor,i den mån detta är möjligt.Vad gör de? Vad tänker de?Vad säger de?
Vilka är de?
Och.vad behöver vi göra för att behandla djur rättvist,ansvarsfullt och med vänlighet?
Detta är de verkliga frågorna."
slucitat
Jag håller med,och hade velat se forskarnas min när papegojan tröttnade på att svara utan belöning,och bokstaverade nöt!Skitkul.