Hästar och mörker!

B

Bellan

Har tillstött ett problem i mitt stall. Jag hävdar att hästar kan gå ute på kvällen, och att de ser bättre än vi gör i mörkret.

De andra förutom en vill inte låte sin häst gå ute efter det är mörkt, med resonemanget att "vad ska dom göra ute på kvällen, det är ju så mörkt".

Vad tycker ni om det?

Sv: Hästar och mörker!

Bellan skrev:
Har tillstött ett problem i mitt stall. Jag hävdar att hästar kan gå ute på kvällen, och att de ser bättre än vi gör i mörkret.

De andra förutom en vill inte låte sin häst gå ute efter det är mörkt, med resonemanget att "vad ska dom göra ute på kvällen, det är ju så mörkt".

Vad tycker ni om det?
Störtfånigt! Hästar ser bättre i mörker än oss och har dessutom ett helt annat sätt att "känna sig fram" dessutom.
Hur tror de alla hästar på lösdrift överlever nätterna?? :smirk:

//en som har hästen ute dygnet runt året om.

Tycker det låter som det är ägarna som är mörkrädda ;)
Vad tror dom vilda hästar gör på nätterna, tänder ficklampor?
Hästar har mycket bättre mörkerseende än vi, dom har lite problem vid skymning och gryning. Dom kanske inte ser lika bra som tex en katt, men bra mycket bättre än vi människor. Hur skulle dom annars ha överlevt i naturen.
Läs på lite fakta och lägg fram den för dina stallkamrater.

:bow: :bow: :bow:

Tack! Lite trist, för samtliga (utom en tolvårig tjej som gör allt jag gör) har gaddat ihop sig mot mig.. De verkar tycka att jag är värsta djurplågaren!!! En kväll när jag kom dit vid halv åtta och skulle ta in dem hade en av dem öppnat grinden och alla hästar stod på stallplanen.. Ägarnas förklaring? Jo, att de är vana att gå in när det blivit mörkt och de inte vill vara ute.

Vad sa jag? Klart de är vana, det är ju NI som lärt dem att de går in när det blir mörkt. Inte direkt så att de har en timer som säger "Oh, nu är det mörkt, nu måste vi in fort, annars dör vi"!

Någon som har ett bra slagkraftigt argument jag kan slänga i deras ansikten kanske?

Hästar har bra mörkerseende. De har en "spegel", tapetum, i ögat som reflekterar ljus och gör att de ser bättre.
Dessutom brukar djur med relativt störa ögon i förhållande till resten av skallens storlek ha bra mörkerseende. Och hästars ögon kan väl klassas som ganska stora.

Bellan skrev:
Någon som har ett bra slagkraftigt argument jag kan slänga i deras ansikten kanske?
Tyvärr; det är skitsvårt! Just för att logiken inte biter på dem. Gjorde den det så hade de ju aldrig påstått att hästar måste vara inne när det är mörkt. Så jag tror inte några logiska argument biter, tyvärr.... :crazy:
Du kan ju fråga om deras hästar går på sommarbete dygnet runt? Då är det ju faktiskt mörkt några timmar på natten och hästarna klarar det. (om ni inte bor norr om polcirkeln). Fråga varför de tror att hästarnas mörkerseende fungerar på sommaren, men inte på vintern kanske?

som många andra säger...: hästar ser mycket bättre i mörker än människor! det dom har lite svårare för är ju omställningen från mörkt till ljust och tvärtom (kommer inte ihåg vad det heter :crazy: )
Det som gör att (antagligen) dom är hetsiga och "nerviga"/"rädda" vid intag skulle jag nog tolka som hunger helt klart.... inte att dom just vill in till ljuset utan att dom gott och väl kunde t.o.m tänka sig att gå ut igen efter maten ;)
Våra hästar har då inga problem med att gå ute efter skymning och då går dom ändå i en bergshage :p
Fast å andra sidan ser jag gärna att dom får komma in runt skymning (om dom inte står längst ner på det plana) för det är inte kul å hämta hästar och "visa" dom vägen i mörker när man själv knappt ser någonting..
Vad jag menar är att hästar i det fria ofta har superbalans och jättekoll på alla fyra, men ska vi människor göra nåt med dom ja det är då dom bryter benen och liknande :p

Suck!...Ta med dina "stallkompisar" på nattritt, så kanske du kan få dom att fatta! Har själv ridit nattritt ett par gånger och vid ett tillfälle red vi vilse...Lite läskigt men vi litade på att hästarna ville hem till hö`t och visst hittade de hem, på säker fot...hov... i mörkret!
...Och, vadå djurplågeri!? Tror dom att hästarna har mer att göra/bättre/roligare i sin box, än ute i hagen?! Suck!
/Från en som har ute hästarna även nattetid, när vädret tillåter!!! :eek:

Det låter som om dom i ditt stall förmänskligar sina hästar :smirk:
Tycker att det är sorgligt när man inte kan inse att en hästs sinnen fungerar på ett annat sätt än de mänskliga och att de inte reagerar på samma sätt som människor...

Jo, deras hästar går ute dynget runt på sommaren, men då finns det ju bete så de hållet sig sysselsatta! (Inte mina ord, utan de övrigas argument)

Jo, dom verkar faktiskt tro att det är bättre för hästarna att vara inne!!!! Om dom t.ex är ute och rider vid halv fem, och kommer tillbaka vid halv sex, då låter dom hästarna stå inne. Om jag är ute och rider så sent, då släpper jag ut min tjej igen! Dom har väl tusen gånger roligare ute med sina kompisar än i en tråkig box??

Visst är det så, och jag håller med dig när det gäller säkerheten. Men som vi har, plana lite lätt kuperade hagar med aningens skog som ligger precis vid stallingången där det finns tre stoooora lampor, behöver ju inte ens tänka på fumlandet i mörkret. Förstår inte vad dom är rädda för? En sade också att hon är rädd för att han ska skada sig på kvällne, men han kan väl lika gärna skada sig på dagen?

Kan det inte vara så att de som ska ta in hästarna för natten, tycker att det är jobbigt att göra det i mörkret. VI ser ju inte så bra i mörkret och olycksrisken ökar.

Hästar ser bättre i mörker än människor... De har inte mycket oligare inne än ute ju..O mdet inte är dåligt väder och iskallt förstås!

Jag har min häst inne om nätterna av en anledning, jag bor vid en bakväg som går mellan två städer och som ständigt trafikeras av fordon som inte bör framföras annat än under mörker och dimma. Jag har ingen lust att min häst slutar sina dagar som kebab. Jag har även stallet larmat och kameraövervakning på gården, det behövs här.

jag förstår din frustration.. men har tyvärr inget konkret bra svar till resten av folket på stallet :crazy:
människor med sådan inställning är ofta väldigt svåra att få ändra sig.. om det ens överhuvudtaget är möjligt.. tyvärr.. har själv stått på stall där det var "livsfarligt" om hästarna inte hann komma in innan skymning :(
Det jag hade gjort i ditt läge hade nog varit att flytta... fast å andra sidan, om du trivs där för övrigt och dom låter dig ha din pålle ute (tillsammans med tjejens kanske) så länge du/ni vill så är det nog inget att bry sig om ;)

Kanske är de mörkrädda, men saken är den att JAG tagit på mig att ha hand om det senare insläppet, så det kan de inte anmärka på..

Bellan skrev:
En kväll när jag kom dit vid halv åtta och skulle ta in dem hade en av dem öppnat grinden och alla hästar stod på stallplanen.. Ägarnas förklaring? Jo, att de är vana att gå in när det blivit mörkt och de inte vill vara ute.

Vilken idiot

ursäkta, men vilket pucko släpper ut hästarna på stallplan.

Har de inte hästarna ute på natten under sommar betet heller? Rider de aldrig på eftermiddagen på vintern? :crazy: Hästarna ser bra i mörker även om det tar ett tag innan ögonen ställer om sig.. men om de är ute under tiden det blir mörkt så ? :smirk: Och ja.. vad är det för Pucko som släpper ut hästarna? :mad: om de inte öppnade själva då ? :smirk:

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
587
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 886
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 040
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama