Hästar med ryggont, sommarregntäcke etc..

JessicaM

Trådstartare
Min 20åring har ont i ryggen och vi har hit en equiterapeut som gör det hela bättre.

Jag tänker på när det är sommar och regnar, ska man då inte förebygga att hästen får mer ont i ryggen och kan bli bra någon gång genom att sätta på ett regntäcke?

Finns ju ofodrade regntäcken men det svettas de bara i eftersom det inte andas eller hur det är! Ett fodrat täcke blir ju alldeles för varmt på sommaren..

Har ni några förslag? Vill inte hålla på o ta in honom bara för att det regnar, då får han ju stå inne ofta och det vill man ju inte..

Sv: Hästar med ryggont, sommarregntäcke etc..

Jag hade ju satt på ett tunt regntäcke om det är så att hästens ryggont kommer när det regnat och hästen spänner sig.

På sommaren använder jag ett tunt regntäcke som har nät på insidan, kommer tyvärr inte ihåg vilket märke det är..

Bucas har ju flugtäcke med regntät ryggdel och på vissa av Horseware insektstäckena går det att köpa till och sätta på. Det kanske skulle vara nått?

Flugtäcke med regndel vore ju något...

Vet inte om han får mer ont av att det regnar men man kan ju bara tänka på oss själva, att musklerna spänner sig o man blir kall o det hjälper ju inte ryggontet direkt...

Om inte min har täcke när dte regnar blir han i princip oridbar den dagen för att han är så spänd.

Han är ganska känslig överhuvudtaget så hellre att han står med regntäcket om solen kommer fram än utan och det regnar.

Man får se till individen tror jag, precis som hos människor

Letar eter flugtäcken med vattentät rygg och på nacken, någon som vet vart man kan beställa ett sådant täcke i en billigare prisklass????

Min häst har ett bucas summerrain. Det fungerar jättebra och kan användas upp till 24 grader... Även om det inte är att rekommendera..

"Finns ju ofodrade regntäcken men det svettas de bara i eftersom det inte andas eller hur det är"

Nej men det trycker ner pälsen så den inte kan resa sig och göra så att dom får in mera luft/värme men andas det gör dom och vissa hästar mår bättre med täcke på vid regn.

Köp ett täcke som andas. Det finns absolut. Jag köpte Amigo lite eller vad de heter, tunna regntäcken som sitter luftigt och lätt över hästen. Håller dem torra och de har faktiskt inte varit svettiga när solen hunnit fram och det är varmt ute. Regntäcken jag haft förut kunde göra så att hästarna blivit svettiga under när det var varmt.

Hööks har ett nytt kombinerat regn/flug, regntätt över ryggen och flugtäcke på sidorna, ligger dessutom kanonbra blev klart positivt överraskad över passformen. Kan varmt rekomendera det.

Sånt där får man ju utgå ifrån individen tycker jag. Om de inte är frusna tycker jag det är onödigt att täcka på sommaren, ryggproblem eller ej. Men man märker ju om de verkar spänna sig i kylan och bli sämre efter regn. Sen KAN det ju vara kallt emellanåt på nätterna, så de gånger det både är kyligt och regn kan det vara värt att täcka, eller kanske ta in just den natten. Men är det kallt (kallt tänker jag max 5 grader) så kanske man vill ha ett fleecefodrat ändå.

Jag tar in dem på kvällarna om det spöregnar, mkt blåsigt, o kyligt..

Är det Flugtäcke Nevada?? Ser ut som ett vanligt täcke, ej flugtäcke finmaskigt you know(?)

Okej ja det låter ju bra, blir inte varmt eftersom det är brunt uppepå då?? Har sett några täcken som är vita med regn del som oxå är vit men just nu hittar jag bara de dyra!!

Det är så mkt brunt på, jag menar så brett över ryggen, blir det inte jätte varmt för dem o stå i sommarsol med detta på???

Har hittat ett vitt med vit regnryggdel men ej regndel på nacken tyvärr.. Någon som vet ett bra ljust Flugtäcke med regndel på rygg o nacke oxå i vitt som inte kostar skjortan????

Det är ingen skillnad i värme beroende på vilken färg det är eller egentligen är det tom tvärtom mörka färger isolerar bättre. Där är inte mkt regntätt har du smalare så skyddar det inte ryggen som detta är så täcker det precis över ryggen så att de inte blir blöta uppifrån. De dagar det är regnigt är ju sällan så varma mellan regnskurarna, man har ju knappast regntäcke de dagar det bara är soligt.
Plockar man av det efter att solen varit framme ett tag så är hästen möjligen varm mitt uppe på korset men sval för övrigt, att de blir varma över korset när övriga kroppen är sval är ju knappast något de blir överhettade av men som sagt jag använder naturligtvis inte det dagar då det inte behövs regntäcke.

Tycker inte det finns något regntäcke som går att ha i gasande sol nu på sommaren. Även om det känns kallt och ruggigt när det regnar så blir hästarna helt överhettade så snart solen kommer fram!! Och då anser jag ändå att mina hästar är av den frusna sorten....

Även HWs rug liner blir för varm. Dessutom så läcker den vid ihållande regn, tål inte mer än någon timmes regn. Så man kan lika gärna slänga ett ofodrat regntäcke över flugtäcket.

Man får springa och byta helt enkelt. Finns ingen bättre lösning.

Faktiskt som jag skrev ovan så blir de inte särskilt varma i det från Hööks, helt svala på sidorna, sticker du upp handen mitt uppe på korset så känns det varmt men inte jättevarmt om du förstår min fina förklaring ;) dessutom är de ju blöta på sidorna vilket ju också gör att de håller sig rätt svala. Mitt har för övrigt hållt tätt i riktiga monsunregn så inga problem med tätheten än så länge. Ett riktigt perfekt täcke när vädret varit som det varit här många dagar växlar mellan regn och sol hela tiden typ varannan timme ungefär. Nu är ju dock skåne i stort sett aldrig vindstilla framförallt inte sådana dagar så det blir ju inte särskilt lufttätt iom att vinden kan gå igenom nätet så pass högt upp. Jag har flera sommarregntäcken som inte heller blir särskilt varma men det är skönt att kunna ha ett täcke som är så luftigt som detta och ändå skydda ryggen. Är nog klart ett av mina favorittäcke och jag undrar mest varför de inte kommit på detta långt tidigare. Hade det inte blivit så himla dyrt hade jag köpt sådana till alla hästarna är ju perfekt även i övergångsperioden när man alltid velar om de behöver täcke eller inte.

Grejjen är ju att det finns flugtäcke med mindre del längs rygg och nacke som är regntät så att man slipper byta hela tiden. Man kan ha det när det är 25+ och även när det regnar.
Tanken med dem är ju att man ska slippa att just behöva springa ut o byta :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 900
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 994
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka