Hästar med helt olika behov, lösning?

Satis

Trådstartare
Hej!

Jag har nu fått vår höanalys vilket visar en kvot mellan Effektivt råprotein och energi på 8,9. Det är ju jättebra för mitt sto som ger di +föl, men i hagen går även 2shettisar som båda haft problem med fång och är lite allmänt tjocka. Har ni några bra tips på hur man kan lösa detta dilemma, munkorg på shettisarna? de fodras fö 3ggr/dag.

Sv: Hästar med helt olika behov, lösning?

Hästar får inte av fång av protein, så kvoten bör inte vara något problem, proteinöverskott från grovfoder anses ofarligt, dock inte bra med proteinöverskott till högpresterande hästar såsom travare och galoppörer, de presterar sämre.

Om hästarna är inne på natten kan ju shettisarna få halm istället för hö!

Senast ändrad:

Svarar mig själv med att jag kom på att proteinet/energi-kvoten i gräset är ju betydligt större än i vårat braiga hö.. men fortfarande lär shettisarna bli tjocka:)

ja gräsreducerare bör vara en bra ide för de små.. men jag såg en bra lösning i en annan tråd med en höhäck med galler.. smått mellanrum mellan gallren på sidorna och helt öppet upptill, så att det stora stoet kan äta obehindrat uppifrån men shettisarna måste dra strå för strå genom gallren..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 142
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka