Hästar lider i Irland

Sv: Hästar lider i Irland

Ja det är faktiskt helt sjukt. Tyvärr finns här otroligt mycket hästar utan talang, de har avlat massor på hästar som inte blev något. För ett par tusen kronor kan man köpa en häst här just nu och om man inte har något stjärnskott är det inte ens lönt att fundera på att försöka sälja.

Hoppas de hittar en lösning på problemet.

Ja ush, jag har bott i UK i tio år och du vet ju säkert hur det är där med, liknande även om lite bättre.
Du vet hur det inte är det minsta konstigt att se hästar fastkedjade vid vägen eller i mitten av rondeller...och så är det inget man kan göra åt det för lagen skyddar inte bra nog.

Alla hästmänniskor jag känner på Irland hävdar att det är de som inte är hästmänniskor egentligen som gör sig av med sina hästar nu. De som alltid har haft häst och är hästmänniskor har fortfarande kvar sina hästar och tävlar som vanligt. Det stora problemet har varit de som varit beroende av att köpa in grovfoder, de har problem att föda sina hästar nu då vissa inte har råd att köpa in foder. Men de som har eget grovfoder klarar sig fint.

Sen är detta reportaget lite väl överdrivet. Jag har förmedlat flera fina hästar sedan julhelgen för hundratusentalskronor, så det säljs mycket fina hästar på Irland också.

Senast ändrad:

Det kostar mellan 5.000-10.000:- att frakta hit en häst från Irland beroende på vart i Sverige den ska. Det är inte så dyrt.

när 20000 hästar är hemlösa och hästar svälter till döds kan inte jag kalla det överdrivet chockad snarare att det inte informerats mer om det runt om i världen så man kan hjälpa dem.
Det är självklart inte dem dyra värdefulla tävlingshästarna detta handlar om utan "vanliga" hästar utan stora ekonomiska värden. Priset som hästen är värd rör mig inte ryggen jag lider med livet med hästen och i mina ögon är alla hästar lika värda oavsett utb eller papper.

Jag skulle gärna ta hit någon men det skulle fortfarande inte kännas ok att tusentals hästar lider jag vill kunna hjälpa dem på plats, någon som vet hur bästa sättet att hjälpa djurrättsorganisationen där som jobbar för hästarna, samla in pengar etc.

Alla hästmänniskor jag känner på Irland hävdar att det är de som inte är hästmänniskor egentligen som gör sig av med sina hästar nu. De som alltid har haft häst och är hästmänniskor har fortfarande kvar sina hästar och tävlar som vanligt. Det stora problemet har varit de som varit beroende av att köpa in grovfoder, de har problem att föda sina hästar nu då vissa inte har råd att köpa in foder. Men de som har eget grovfoder klarar sig fint.

Sen är detta reportaget lite väl överdrivet. Jag har förmedlat flera fina hästar sedan julhelgen för hundratusentalskronor, så det säljs mycket fina hästar på Irland också.

Överdrivet eller inte....vi förstår nog alla att tävlingshästar värda stora pengar inte lämnas vind för våg men när man ser såna här bilder känns ett sådant uttalande onödigt. En häst som svälter ihjäl är en för mkt i min bok :(

pic4409.jpg

när 20000 hästar är hemlösa och hästar svälter till döds kan inte jag kalla det överdrivet chockad snarare att det inte informerats mer om det runt om i världen så man kan hjälpa dem.
Det är inte alls 20.000 st hästar som är hemlösa och svälter. Det är chefsveterinären Joe Collins som gått ut med ett uttalande där han sagt att han tror att det är mellan 10.000-20.000 st hästar på Irland som inte har någon ägare som tar hand om dem just nu.

Han vet alltså inte hur många det är.

Runt om i landet ser de i alla fall ingenting som tyder på att det är någonting konstigt, men i Dublin har de haft lite värre problem runt några områden. 49 st hästar har sedan november avlivats av ISPCA och i området som kallas för Dunsink, vilket är en allmänning, har många fler hästar "dumpats" i år än under normala år. Men här snackar vi kanske om 200 st fler än vanligt.

Siffran 20.000 hemlösa är taget ur luften alltså. Det finns ingen undersökning, inga studier, ingenting mer än en mans uttalande om vad han trodde.

Överdrivet eller inte....vi förstår nog alla att tävlingshästar värda stora pengar inte lämnas vind för våg men när man ser såna här bilder känns ett sådant uttalande onödigt. En häst som svälter ihjäl är en för mkt i min bok :(

pic4409.jpg
Fast sådana bilder ser vi i Sverige också. Skillnaden är att det inte blir några stora rubriker över det. Grejen är att Joe Collins uttalande gjordes innan jul....så det har ändå tagit nästan en månad för det att komma hit till Sverige. Mest för att det är skandalnyheter så pressen vill skriva om det. Pengarna in till ISPCA kom från bland annat USA och England innan jul, då man fått nyheterna där mycket tidigare.

Vi har sådana här exempel i Sverige också liksom:
I Hässleholm lät en hästägare sina två hästar svälta ihjäl.
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=533674

Sen är det inte så att det är 20.000 st hästar som springer omkring helt lösa på Irland. Det är liksom en missuppfattning!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 255
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 541
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17