Sv: Hästar i lösdrift
Jag tror mycket på lösdrift i övrigt, tror der är mycket bättre än stallhållning, men jag vill ju ändå kunna använda mina hästar fullt ut.
Du är nog inne på rätt spår där tror jag.
Att stå i box är inte hälsosamt för en häst - varken fysiskt eller mentalt. Det strider mot många utav hästens naturliga beteenden, behov och principer.
Hur mycket använder ni era hästar?. Kan man ha häst i tävlingskondition, i lösdrift?
Min häst, vbl val, 10 år, har stått på lösdrift i två år nu - i höst börjar vi på vårat tredje. Man kan absolut ha hästen i tävlingskondition. I regel (enl min erfarenhet och andras) prestear hästar bättre om de får vara ute mycket vilket ju är helt logiskt efter som att deras kroppar då får korrekt stimulans och därav fungerar som de ska. Hästar håller också lättare muskulatur och kroppslig status bättre om de får vara ute och röra på sig. Naturligt betende stimulerar och främjar ju hästens muskler, smidighet, leder, organ etc. Så att den lättare håller sig i form.
Kan man ha alla hästraser i lösdrift?
Jag har inte provat med alla hästraser som finns och kan därav inte uttala mig med fakta - men JA, alla hästar klarar av att gå på lösdrift anser jag. Olater som att föräta sig eller liknande tror jag har med andra saker att göra - problem hos hästen. Min tanke är att från början levde alla hästar så och även idag är alla hästar SKAPTA ATT LEVA SÅ. Alltså på stora ytor med frihet till konstant rörelse och ätande. Men, inte alla hästar/raser klarar av det svenska klimatet. Därav måste man ju alltid vara vaksam första tiden hur hästen verkar klara av kylan. Vi har haft: Vbl travare, Hbl, Eng. fbl, Tinker, Andalusier, Kbl travare, Welsh ponny mm. Alla har fungerat bra. En del har gått helt utan täcke hela vintrarna.
Hur blir hästarna socialt? Är de mkt beroende av varann?
Hästarna är faktiskt ovanligt sociala med just människor. De tycker om när vi kommer, ibland möts man av hela flocken som kommer farande och de är väldigt kärvänliga och nyfikna. Sen finns det alltid undantag, precis som med installade hästar. Man måste ju vara snäll med dem för att de ska vilja komma.
De är mkt beroende av varandra som flock - ja. Hästar skyddar sig själva genom att vistas i flock. Men de har ingenting emot att lämna den för att umgås med människor, absolut inte. Inte våra iaf. De vill absolut inte ställas in i en box själva under natten eller liknande. Då behövs flocken ju som mest och de andra undrar ju vart deras medlem tagit vägen. Men det går ju, även om de inte trivs med det i regel - såklart individuellt. Dagtid upplever man inte att de är flockbundna, men samtidigt så är det ju självklart efter som att de måste skydda sig på naturligt sätt och finner trygghet hos varandra. Men oftast sprider de ut sig ganska mkt. Ibland kan man hitta några km ifrån de andra.
Beroende av flocken som skydd - ja - men ej på ett sätt som stör deras relation till människan.
Vad fodrar ni med, och hur ofta? Kraftfoder,ger ni det hur gör ni med det då? Om ni inte har har dom i stall.
(vi har ju stall också)
Vi har utfodrat med hösilage - väldigt torrt hösilage - och det ska de ha fri tillgång på. Vi har haft 1-2 fodringar per dag och detta sker kollektivt - vi lägger ut för hand. Kraftfoder får var person ge sin egen häst. I regel brukar man ju ändå vara på plats en gång om dagen och utfodrar då sin häst. Jag brukar endast utfodra när jag ridit (5-6 dgr i veckan) och då får han sin mat efter passet innan jag släpper ut honom.
Vi har travare, och som unghästar är de i lösdrift, men jag undrar lite, för då vi oxå nu har en fjording, som stått hela sitt liv i lösdrift, och de har ändå använt honom dagligen i turridning. Sen har de släppt honom i hagen, svettig och allt.
Man kan släppa ut en svettig häst i hagen ja. Hästar blir svettiga i naturligt tillstånd också. Men återigen måste man förstå att det är indivuellt. Alla hästar klarar inte vårt klimat. Ska hästen ha täcke på sig får den inte vara svettig under och är hästen mkt svettig, men ska gå utan täcke, bör man torka den till viss del. Och såklart vara lyhörd för sin häst. Min häst skulle jag torka till 100% innan jag släppte honom just för att jag inte kan vara säker på att just han skulle klara av att gå ut svettig. Jag har som sagt en vbl travare.