Hästar i lösdrift

marshall

Trådstartare
Jag skulle vilja veta hur ni andra som har hästar i lösdrift gör med följande:
Hur mycket använder ni era hästar?. Kan man ha häst i tävlingskondition, i lösdrift?
Kan man ha alla hästraser i lösdrift?
Hur blir hästarna socialt? Är de mkt beroende av varann?
Vad fodrar ni med, och hur ofta? Kraftfoder,ger ni det hur gör ni med det då? Om ni inte har har dom i stall.
(vi har ju stall också)

Vi har travare, och som unghästar är de i lösdrift, men jag undrar lite, för då vi oxå nu har en fjording, som stått hela sitt liv i lösdrift, och de har ändå använt honom dagligen i turridning. Sen har de släppt honom i hagen, svettig och allt.

Jag tror mycket på lösdrift i övrigt, tror der är mycket bättre än stallhållning, men jag vill ju ändå kunna använda mina hästar fullt ut.:banana:

Sv: Hästar i lösdrift

jag har min ponny på lösdrift,har haft ca 1år,men där finns kraft o hö-stationer,dom går med transponder på sig som läser av hennes dagliga giva!har aldrig haft en så pigg o glad o frisk häst,till o med eksemen på man o svans är borta.dom har en stor ligghall att gå in i,men där är dom nästan aldrig!den ena hästen är tävlad i dressyr,han har inte gått sämre för att han går på lösdrift!jag rider ca 5-6 dagar i veckan,inkl ett dressyr el hoppass!det är en väl fungerande flock på 6 hästar,tycker inte dom är speciellt beroende av varann,som vilken flock som helst!om våran häst varit riktigt svettig på vintern,så har hon fått ett täcke på sig,annars har hon klarat hela vintern utan täcke! S

Hur mycket använder ni era hästar?. Kan man ha häst i tävlingskondition, i lösdrift?
Vad fodrar ni med, och hur ofta? Kraftfoder,ger ni det hur gör ni med det då? Om ni inte har har dom i stall.
(vi har ju stall också)

Vi har travare, och som unghästar är de i lösdrift, men jag undrar lite, för då vi oxå nu har en fjording, som stått hela sitt liv i lösdrift, och de har ändå använt honom dagligen i turridning. Sen har de släppt honom i hagen, svettig och allt.

Jag tror mycket på lösdrift i övrigt, tror der är mycket bättre än stallhållning, men jag vill ju ändå kunna använda mina hästar fullt ut.:banana:

Jag har min treåring på lösdrift. HAr haft henne på det i snart ett år. Har fungerat bra. Är där varje dag och ger kraftfoder, borstar och motionerar. Nu när hon går på bete får hon dock ingen krafft pga att det är så bra bete.
Eftersom jag börjat rida henne ordentligt nu så vet jag inte hur det blir den här vintern. Men har man hästar i tävligskondition kan det ju vara en ide att raka hästen och sen lägga på täcke. Är inte så bra att ställa ut en svettig häst i kylan, om man inte kan låta den torka att par timmar i stallet innan utsläpp.

Min pålle är inte så flockbunden, så det har aldrig varit problem med det. Hon kommer till mej när jag ropar. Tror inte det är nån skillnad på den delen när det gäller lösdrift eller vanlig dagshage. Däremot tror jag att flocken blir mer sammansatt eftersom man inte "delar" upp dom under natten.

Har inte min häst på lösdrift men i en väns stall där jag jobbar ser det ut såhär:

Nästan alla av stallets hästar går på lösdrift, undantaget de som av olika anledningar inte klarar det. Tre av dem som går ute är startande travare i full tävlingskondition, två tvååringar i "premiekondition", sex avelsston som motioneras sporadiskt och en promenadhäst. Samtliga har fri tillgång på hö, starthästarna får även havre, betfor och kli. Alla tas in i stallet och kollas igenom varje dag och kraftfodringen sker även där. Vintertid rakas och täckas starthästarna och promenadhästen, avelsstona går nakna.

Hästarna går i flockar om nio (ston) och tre (gammelhingst, unghingst och valack), och jag tycker nog inte de är varken mer eller mindre flockbundna än andra. De har väldigt bra relationer till samtliga av oss människor i stallet och har inga problem att lämna hästflocken, eller att någon lämnar flocken, kortare perioder. Men båda är väldigt väl fungerande flocker och ett par av dem har blivit mycket lugnare och trevligare, både mot folk och häst, efter det att de släpptes där.

ja,kanon är det!man ökar el minskar givan efter behov o årstid!läser av på en monitor hur mycket hon har ätit av sin dagsgiva!

Åhhhhhhhhh va avis jag blir , det skulle passa i vårt stall där det är lite olika behov. Jag får stå och stödfodra min varenda eftermiddag med mera hö. Och dom andra får banta.

Inga problem. Vi har dock ett kallstall (där man kan sätta igång en varmluftsfläkt på vintern) där man kan stalla in hästen över natten om den ex.vis är genomsvettig efter ett hårt pass med dusch efteråt. Jag har valt att inte klippa hästen men har täcke, det innebär dock att hästen lätt blir svettig vid hårda pass på vintern och det kräver att den får torka upp innan utsläpp.

Det tror jag. Däremot går man nog individuellt anpassa täckning och ridning efter vad som passar individen. Stora , halmade ligghallar och stora kuperade hagar är också enligt mig ett måste. Vi ahr också elektrisk vattenkopp vilket underlättar vattningen enormt under vintern.

Hästarna utvecklas socialt av att gå i flock. Det kan dock krävas lite omflyttningar för att få stabila flockar. Det är viktigt med en riktigt bra ledarhäst, när det inte finns en naturlig ledare och en mindre högrangad häst går upp och tar ansvaret är den sällan en bra ledare och det smittar av sig på hela flocken. Tyvärr innebär det sociala nätverket också att hästen blir lite väl beroende av flocken (för min smak) vilket kan vissa sig i att den får bråttom hem etc.

(vi har ju stall också)

Fri tillgång på hösilage, när det blir varmare får de hö i övergången till bete. Varje ägare ger sin egen häst kraftfoder inne i stallet (oftast en gång per dag). Det krävs dock sällan några mängder kraftfoder när de har fri tillgång på grovfoder (och de bör de ha vid utegång på vintern!). Det är dock ett problem när hästen ska vila om man har goda värden på hösilaget, även fast man tar bort kraften kan det ändå bli väl mycket mat.

Vi sköter inte i lösdriften, allt sådant görs i stallet med rätt belysning etc. Jag skulle inte vilja gå tillbaka till att ha häst uppstallad igen men även lösdrift har negativa sidor, spec. ifråga om täckning vår och höst då man åker fram och tillbaka som ett jojo för att ta på och av täcken.

Jag skulle inte vilja gå tillbaka till att ha häst uppstallad igen men även lösdrift har negativa sidor, spec. ifråga om täckning vår och höst då man åker fram och tillbaka som ett jojo för att ta på och av täcken.

Har du testat Boetts vintertäcke med fiberluddsfoder?

Jag brukar torka upp värsta svetten med fleecetäcke inomhus. Men har jag inte tid, och det inte är alltför blåsigt och snöstorm, brukar jag sätta på det där bävernylontäcket med fiberludd inuti, som inte suger åt sig fukt, och bildar ett värmande mellanlager så hästen kan torka inuti det utan att förhoppningsvis frysa. I det släpper jag ut hästen måttligt svettig att torka själv.

Jag har araber på lösdrift. Araber har ju tunnare hud och päls än många andra raser, men de klarar sig utmärkt ute dygnet runt utan täcke. De blir väldigt ulliga, men det är det värt. Vi fodrar med mer eller mindre fri tillgång, och ger extra kraftfoder tilld em som behöver det 1 gång/dag. Min häst aktiveras/rids ca 6 dagar i veckan.

Apropå flocken tycker jag att det är viktigt att ha en stabil flock med en bestämd ledare. Vi försöker att inte variera flocken så mycket, utan ser gärna att den är konstant. Mina hästar är oerhört lugna och kommer på inkallning. Inget ökat flockbeteende här inte.

Jag tror mycket på lösdrift i övrigt, tror der är mycket bättre än stallhållning, men jag vill ju ändå kunna använda mina hästar fullt ut.
Du är nog inne på rätt spår där tror jag. ;) Att stå i box är inte hälsosamt för en häst - varken fysiskt eller mentalt. Det strider mot många utav hästens naturliga beteenden, behov och principer.

Min häst, vbl val, 10 år, har stått på lösdrift i två år nu - i höst börjar vi på vårat tredje. Man kan absolut ha hästen i tävlingskondition. I regel (enl min erfarenhet och andras) prestear hästar bättre om de får vara ute mycket vilket ju är helt logiskt efter som att deras kroppar då får korrekt stimulans och därav fungerar som de ska. Hästar håller också lättare muskulatur och kroppslig status bättre om de får vara ute och röra på sig. Naturligt betende stimulerar och främjar ju hästens muskler, smidighet, leder, organ etc. Så att den lättare håller sig i form.

Jag har inte provat med alla hästraser som finns och kan därav inte uttala mig med fakta - men JA, alla hästar klarar av att gå på lösdrift anser jag. Olater som att föräta sig eller liknande tror jag har med andra saker att göra - problem hos hästen. Min tanke är att från början levde alla hästar så och även idag är alla hästar SKAPTA ATT LEVA SÅ. Alltså på stora ytor med frihet till konstant rörelse och ätande. Men, inte alla hästar/raser klarar av det svenska klimatet. Därav måste man ju alltid vara vaksam första tiden hur hästen verkar klara av kylan. Vi har haft: Vbl travare, Hbl, Eng. fbl, Tinker, Andalusier, Kbl travare, Welsh ponny mm. Alla har fungerat bra. En del har gått helt utan täcke hela vintrarna.

Hästarna är faktiskt ovanligt sociala med just människor. De tycker om när vi kommer, ibland möts man av hela flocken som kommer farande och de är väldigt kärvänliga och nyfikna. Sen finns det alltid undantag, precis som med installade hästar. Man måste ju vara snäll med dem för att de ska vilja komma.
De är mkt beroende av varandra som flock - ja. Hästar skyddar sig själva genom att vistas i flock. Men de har ingenting emot att lämna den för att umgås med människor, absolut inte. Inte våra iaf. De vill absolut inte ställas in i en box själva under natten eller liknande. Då behövs flocken ju som mest och de andra undrar ju vart deras medlem tagit vägen. Men det går ju, även om de inte trivs med det i regel - såklart individuellt. Dagtid upplever man inte att de är flockbundna, men samtidigt så är det ju självklart efter som att de måste skydda sig på naturligt sätt och finner trygghet hos varandra. Men oftast sprider de ut sig ganska mkt. Ibland kan man hitta några km ifrån de andra. ;) Beroende av flocken som skydd - ja - men ej på ett sätt som stör deras relation till människan.

(vi har ju stall också)
Vi har utfodrat med hösilage - väldigt torrt hösilage - och det ska de ha fri tillgång på. Vi har haft 1-2 fodringar per dag och detta sker kollektivt - vi lägger ut för hand. Kraftfoder får var person ge sin egen häst. I regel brukar man ju ändå vara på plats en gång om dagen och utfodrar då sin häst. Jag brukar endast utfodra när jag ridit (5-6 dgr i veckan) och då får han sin mat efter passet innan jag släpper ut honom.

Man kan släppa ut en svettig häst i hagen ja. Hästar blir svettiga i naturligt tillstånd också. Men återigen måste man förstå att det är indivuellt. Alla hästar klarar inte vårt klimat. Ska hästen ha täcke på sig får den inte vara svettig under och är hästen mkt svettig, men ska gå utan täcke, bör man torka den till viss del. Och såklart vara lyhörd för sin häst. Min häst skulle jag torka till 100% innan jag släppte honom just för att jag inte kan vara säker på att just han skulle klara av att gå ut svettig. Jag har som sagt en vbl travare.

Hur mycket använder ni era hästar?. Kan man ha häst i tävlingskondition, i lösdrift? Min häst arbetar 5-6dagar/veckan han är i full tävlingskondition.
Kan man ha alla hästraser i lösdrift?Vi har bara isisar och en Friser som går i våran lösdrift, så alla raser borde väl funka
Hur blir hästarna socialt? Är de mkt beroende av varann?Tycker dom mår bäst att gå i flock och inte bli avskilda från varandra. Tycker inte dom är speceillt beroende av varanadra
(vi har ju stall också)Dom har fritillgång på hö, vi ger i kraftfodergivan,; havre, betfor, müsli och mineraler. Vi tar in dom i varsin box så får dom sin egen giva. Unghästarna har vi haft ute och dom har fått lite på marken så dom bara får i sig mineralerna

Vi har travare, och som unghästar är de i lösdrift, men jag undrar lite, för då vi oxå nu har en fjording, som stått hela sitt liv i lösdrift, och de har ändå använt honom dagligen i turridning. Sen har de släppt honom i hagen, svettig och allt. Vi låter våra stå inne och torka med fleece och släpper ut dom sen. Är det riktigt kallt sätter man på dom vintertäcke.

Hästar är byggda att röra sig dygnet runt och jag tror att en häst som får göra det håller bättre i längden.

Har du testat Boetts vintertäcke med fiberluddsfoder?

Jag brukar torka upp värsta svetten med fleecetäcke inomhus. Men har jag inte tid, och det inte är alltför blåsigt och snöstorm, brukar jag sätta på det där bävernylontäcket med fiberludd inuti, som inte suger åt sig fukt, och bildar ett värmande mellanlager så hästen kan torka inuti det utan att förhoppningsvis frysa. I det släpper jag ut hästen måttligt svettig att torka själv.

Det är baske mig det bästa täcket, näst efter eksemtäcket.

Hej
Jag har mina hästar på lösdrift sedan drygt ett år och det känns helt underbart. Jag upplever att det blir mindre stalltjänst samt att hästarna mår bättre. Har två nerviga fullblodsston som lugnat ner sig betydligt sedan lösdriften byggdes.
För ett par år sedan när jag fortfarande hyrde in mina hästar och de stod på stall större delen av året fick jag en aha-upplevelse. Jag köpte en halvblodsvalack som inte var så mycket riden eller hanterad. De första två åren upplevde jag att det blev en otrolig skillnad när sommarbetet började. Hästen var mjukare, mer samarbetsvillig, mer fokuserad på mig och vad jag begärde och mindre benägen att hitta på bus och dumheter.

Jag har hört många som säger att de inte kan ha sina hästar på bete för de blir så slöa. Jag tror det handlar om tillvänjning. en häst som har stått på stall och kanske haft begränsad utevistelse i liten hage kan ju få en lite chock om den släpps på bete. när jag fortfarande stod på stall så lät vi hästarna vara ute längre och längre för varje vecka på våren, ofta ville de inte komma in i alla fall. Under sommaren tog jag in dom ett par timmar på dagen när det var som varmast, när hösten kom fortsatte jag att ta in dom på dagen för ridning och fodring och det var inga problem alls

Jag halvklipper mina hästar, klipper dom på hals och bog där de blir som svettigast och har täcken efter väderlek.

Jag vet flera tävlingshästar som går på lösdrift och det fungerar bra. Jag har upplevt att de hästar som tidigare har varit slöa har blivit piggare och fräschare på lösdrift, och de som har varit nerviga har coolat ner sig.
Vi har aldrig haft några problem att ha dem på lösdrift oavsett ras. Vi har t.ex. haft andalusier (importerade från Spanien), araber, welshar, halvblod, korsningar, nordsvensk, varmblod och shettisar.
Jag upplever att hästarna är gladare, de verkar helt enkelt trivas bättre. De får sin sociala kontakt och verkar bättre både psykiskt och fysiskt. Alla mina hästar har blivit mycket trevligare efter att de hamnade på lösdrift.
Vi har fri tillgång på hö och halm, fast vi lägger ut det i mindre givor flera gånger per dygn för att det ska hålla sig rent och fräscht. Kraftfoder får alla hästarna i hagen en gång varje dag.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 857
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka